Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MargreetB schreef:De door Jan en Anna Schuil uit het Friese Broeksterwoude gefokte zwarte zoon van Gribaldi, zelf acterend op internationaal niveau, komt uit de vermaarde Freiminka-stam, een invloedrijke merriestam waar vele sportpaarden uit komen.
bulck schreef:Omdat Totilas niet onbekend is in de kwpn molen. Ik meen me te herinneren dat hij ooit is voorgesteld als jonge hengst,maar toen niet werd aangenomen. Maar elk dier dat voorgesteld wordt, dient al veterinair in orde te zijn, dus daar hoeven we ons geen zorgen om te maken. Bovendien loopt dit dier op het hoogste niveau, dus zal hij volledig in orde moeten zijn.
bulck schreef:Ik vind gewoon dat bokt niet het ideale medium is om dergelijke zaken inhoudelijk te bespreken. Er zijn zoveel meningen en ideeen, dat 'verkeerdelijk geinterpreteerde' informatie al snel als waarheid aanschouwt kunnen worden en als dusdanig een eigen leven gaan leiden. Dus laat ons gewoon dat rapport afwachten en daaruit conclusies trekken. Ook Totilas zal niet elke merrie kunnen dienen.
Tuurlijk is de inhoud interessant en van belang voor de geinteresseerde fokkers, maar alsnog is hij net erkend. Dus geduld is een mooie deugd.
Citaat:En dat is nu het mooie van fokken: je mag als fokker zelf bepalen met welke merries je fokt, geen hond die daar iets over zal zeggen. Niemand die weet heeft van eventuele probleempjes in je stam (jezelf misschien incluis), niemand die (in je gezicht) vraagtekens zet bij het inzetten van merries die geen predikaten of sportresultaten hebben of een uiterlijk dat c.q. bouw die onder de maat is of middelmatig fokt en als één van die dingen toch zo is, dan beslis je uiteindelijk toch gewoon zelf?
Voor hengsten ligt dat anders. Dan komt het vermanende vingertje omhoog en onze Calvinistische aard: dan wordt de lat huizenhoog gelegd. De beslissingen van het stamboek worden zeer kritisch gevolgd en bediscussieerd, da's wel zo veilig. Het moet bij de hengst allemaal passen: een super karakter, uitstekende gangen, mooi uiterlijk, hoge prestaties in de sport, fantastische moederlijn, het juiste kleurtje en bovenal qua gezondheid door een ringetje te halen. Dan is het wachten op de nakomelingen die allemaal op hun pa lijken. En als dat niet zo is, dan was de hengst toch niet zo goed.
Het stamboek doet z'n best de beste hengsten aan te wijzen, om de fokkerij in een richting te sturen, waarbij sportresultaten hoog in het vaandel staan. Terecht ook. Een beleid dat kritisch mag en moet worden gevolgd door de fokkers. Want alleen door betrokkenheid komt de fokkerij daadwerkelijk vooruit.
Als het gaat om zo'n topper als Totilas, dan moet zo'n dier wat mij betreft alle kansen krijgen in de fokkerij. Voor mij staat dat als een paal boven water. Zoveel talent mag je niet onbenut laten. En mocht er dan toch iets niet perfect zijn? Dan mogen we kiezen: ....aan het kruis....of beslissen we uiteindelijk toch gewoon zelf?
Citaat:@MargreetB, denk je nu echt dat kandidaat hengsten niet onderworpen worden aan een medische keuring vooralleer er door de eigenaars-voorbrengers tijd en geld ingestoken wordt? Niemand gaat het risico lopen om heel dat traject te belopen om dat dan te laten stoppen op de medische keuring. Maar dat ter zijde.
Gail schreef:Mousmous schreef:Het KWPN heeft Totilas eerst de deur gewezen, en nu willen ze straks weer een hoop eer opstrijken door hem nu te erkennen. Hebben het talent dus eerst niet herkend, hadden in die tijd zeker oogkleppen op en die zijn er nu plotseling vanaf gevallen.????
Is Totilas ooit op de HK geweest dan? Dus wat bedoel je met 'de deur gewezen'? Wat een rare reacties weer. Hoezo promotie-actie. Totilas is al een KWPN-er dus telt mee voor de rankings, daar verandert de erkende status niets aan.weet ff niet meer wie schreef:Heel leuk voor Totilas, hopelijk worden zijn nakomelingen net zo veel belovend. Zou ook wel op zijn plaats zijn als ze het zelfde voor Ravel zouden doen, maar dat is misschien weer een hele andere discussie!.
Dit zal nooit een discussie worden want Ravel is gecastreerd, maar dat ter zake...
nuka schreef:Citaat:@MargreetB, denk je nu echt dat kandidaat hengsten niet onderworpen worden aan een medische keuring vooralleer er door de eigenaars-voorbrengers tijd en geld ingestoken wordt? Niemand gaat het risico lopen om heel dat traject te belopen om dat dan te laten stoppen op de medische keuring. Maar dat ter zijde.
denk ik ook hoor, want zo'n hengst naar de keuring doen kost niet nix, en dan wil je er van te voren echt wel zeker van zijn dat hij er niet wordt uitgeknikkerd op zijn foto's.
en nu maken jullie mij ook niet wijs dat een paard op internationaal nivo, zoals Totilas en de rest, niet eerst helemaal door de molen zijn geweest, want zeg nu zelf, een paard laten trainen bij Edward Gal zal ook niet gratis zijn, nu plukt hij er ook de vruchten van, maar denk en jullie nou echt dat hij op het begin heeft gezegd, breng hem maar hier, ik doe het voor nix!!!!
ook hij moet eten, het is zijn werk
stoffel schreef:Geweldig, we gaan hier uitmaken wat het dekgeld gaat worden, welke merries er wel of niet in anmerking komen, en als klap op de vuurpijl beslissen wij hier ook nog even of deze (griezelbaldiX super springlijn) veterinair goed is.
Mansolein schreef:Puur een promotie stunt van het kwpn om zich zelf extra in de kijker te zetten. Dit noemen we nou puur commercie.....