Totilas KWPN-erkend

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:53

Elisa2

Re: Totilas KWPN-erkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:25

Veel hengsten weven..maar dat zegt meer over de manier waarop ze gehouden worden dan over de hengst zelf.Ik vind het wel positief dat ze Totilas erkennen! hij heeft een goed achterbeengebruik iets wat nog weleens mist bij veel kwpn hengsten.Hij is vrij van Jazz/Krack/Ferro bloed en hij komt uit een goede moederlijn!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:27

Even voor iedereen; Totilas weeft NIET!!!!! Dat we hier geen misverstand over gaan krijgen. Graag hier ook niet meer op ingaan!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:36

MargreetB schreef:
De door Jan en Anna Schuil uit het Friese Broeksterwoude gefokte zwarte zoon van Gribaldi, zelf acterend op internationaal niveau, komt uit de vermaarde Freiminka-stam, een invloedrijke merriestam waar vele sportpaarden uit komen.

Groningers are taking over :))

Grapje, we konden er natuurlijk op wachten. Het KWPN laat zo`n kip-met-gouden-eieren niet schieten :)

Van mij persoonlijk mag hij nog wel even puur in de sport blijven. Die leuke merries leiden zo af...

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 19:12

bulck schreef:
Omdat Totilas niet onbekend is in de kwpn molen. Ik meen me te herinneren dat hij ooit is voorgesteld als jonge hengst,maar toen niet werd aangenomen. Maar elk dier dat voorgesteld wordt, dient al veterinair in orde te zijn, dus daar hoeven we ons geen zorgen om te maken. Bovendien loopt dit dier op het hoogste niveau, dus zal hij volledig in orde moeten zijn.

Ik weet niet hoe ver hij destijds is gekomen, maar het röntgenologisch onderzoek is pas verplicht bij de derde bezichtiging. Dus dat hij is voorgesteld wil niet per definitie zeggen dat hij in orde is. Evenals het feit dat hij op het hoogste niveau loopt niet wil zeggen dat de foto's ook schoon zijn. Hooguit dat hij bij het beoefenen van de sport nergens last van heeft... (Dat neemt niet weg dat er best iets zou kunnen zitten, en dat is eventueel wél erfelijk, en dús ook van belang voor fokkers om te weten). (En néé, dat is geen speculatie; misschien zit er iets, maar evengoed kan er ook niets aan de hand zijn, dat wordt vanzelf bekend wanneer het rapport verschijnt.)

bulck schreef:
Ik vind gewoon dat bokt niet het ideale medium is om dergelijke zaken inhoudelijk te bespreken. Er zijn zoveel meningen en ideeen, dat 'verkeerdelijk geinterpreteerde' informatie al snel als waarheid aanschouwt kunnen worden en als dusdanig een eigen leven gaan leiden. Dus laat ons gewoon dat rapport afwachten en daaruit conclusies trekken. Ook Totilas zal niet elke merrie kunnen dienen.
Tuurlijk is de inhoud interessant en van belang voor de geinteresseerde fokkers, maar alsnog is hij net erkend. Dus geduld is een mooie deugd.

Maar dat is toch ook het enige wat hier tot nu toe gezegd is? (En dan heb ik het niet over andere topics want die heb ik niet gelezen) Dat we benieuwd zijn naar de inhoud van het rapport! Er wordt nog helemaal niet gespeculeerd en daarnaast zal het rapport binnenkort verschijnen, dus zo'n eigen leven zal het niet snel (en iig niet lang) gaan leiden.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:50

En dat is nu het mooie van fokken: je mag als fokker zelf bepalen met welke merries je fokt, geen hond die daar iets over zal zeggen. Niemand die weet heeft van eventuele probleempjes in je stam (jezelf misschien incluis), niemand die (in je gezicht) vraagtekens zet bij het inzetten van merries die geen predikaten of sportresultaten hebben of een uiterlijk dat c.q. bouw die onder de maat is of middelmatig fokt en als één van die dingen toch zo is, dan beslis je uiteindelijk toch gewoon zelf?

Voor hengsten ligt dat anders. Dan komt het vermanende vingertje omhoog en onze Calvinistische aard: dan wordt de lat huizenhoog gelegd. De beslissingen van het stamboek worden zeer kritisch gevolgd en bediscussieerd, da's wel zo veilig. Het moet bij de hengst allemaal passen: een super karakter, uitstekende gangen, mooi uiterlijk, hoge prestaties in de sport, fantastische moederlijn, het juiste kleurtje en bovenal qua gezondheid door een ringetje te halen. Dan is het wachten op de nakomelingen die allemaal op hun pa lijken. En als dat niet zo is, dan was de hengst toch niet zo goed.

Het stamboek doet z'n best de beste hengsten aan te wijzen, om de fokkerij in een richting te sturen, waarbij sportresultaten hoog in het vaandel staan. Terecht ook. Een beleid dat kritisch mag en moet worden gevolgd door de fokkers. Want alleen door betrokkenheid komt de fokkerij daadwerkelijk vooruit.

Als het gaat om zo'n topper als Totilas, dan moet zo'n dier wat mij betreft alle kansen krijgen in de fokkerij. Voor mij staat dat als een paal boven water. Zoveel talent mag je niet onbenut laten. En mocht er dan toch iets niet perfect zijn? Dan mogen we kiezen: ....aan het kruis....of beslissen we uiteindelijk toch gewoon zelf?

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:13

Citaat:
En dat is nu het mooie van fokken: je mag als fokker zelf bepalen met welke merries je fokt, geen hond die daar iets over zal zeggen. Niemand die weet heeft van eventuele probleempjes in je stam (jezelf misschien incluis), niemand die (in je gezicht) vraagtekens zet bij het inzetten van merries die geen predikaten of sportresultaten hebben of een uiterlijk dat c.q. bouw die onder de maat is of middelmatig fokt en als één van die dingen toch zo is, dan beslis je uiteindelijk toch gewoon zelf?

Voor hengsten ligt dat anders. Dan komt het vermanende vingertje omhoog en onze Calvinistische aard: dan wordt de lat huizenhoog gelegd. De beslissingen van het stamboek worden zeer kritisch gevolgd en bediscussieerd, da's wel zo veilig. Het moet bij de hengst allemaal passen: een super karakter, uitstekende gangen, mooi uiterlijk, hoge prestaties in de sport, fantastische moederlijn, het juiste kleurtje en bovenal qua gezondheid door een ringetje te halen. Dan is het wachten op de nakomelingen die allemaal op hun pa lijken. En als dat niet zo is, dan was de hengst toch niet zo goed.

Het stamboek doet z'n best de beste hengsten aan te wijzen, om de fokkerij in een richting te sturen, waarbij sportresultaten hoog in het vaandel staan. Terecht ook. Een beleid dat kritisch mag en moet worden gevolgd door de fokkers. Want alleen door betrokkenheid komt de fokkerij daadwerkelijk vooruit.

Als het gaat om zo'n topper als Totilas, dan moet zo'n dier wat mij betreft alle kansen krijgen in de fokkerij. Voor mij staat dat als een paal boven water. Zoveel talent mag je niet onbenut laten. En mocht er dan toch iets niet perfect zijn? Dan mogen we kiezen: ....aan het kruis....of beslissen we uiteindelijk toch gewoon zelf?

helemaal mee eens, de hengst4en moeten perfect zijn, terwijl iedereen zomaar kan dekken met wat voor merrie dan ook!
en ook dat moet iedereen zelf weten, maar kan inderdaad niet alle schuld bij de hengsten gelegd worden.
vandaar ook dat er bij het afstammelings rapport wordt geschreven of het om matige of goede merries gaat, daar moet je bij het lezen wel naar kijken, al moet ik wel zeggen dat zo'n rapport heus niet alles zegt, soms kan een matig veulen uitgroeien tot iets moois en goeds en een goed veulen op latere leeftijd maar matig presteren.

nu wil ik wel nog even kwijt, heeft nix met totilas te maken, hoewel..... eindelijk eens een paard zonder jazz of krack c bloed.
al zijn er goede afstammelingen van (veel zelfs) maar het kwpn helpt zichzelf naar de kl*te om bijna alleen maar paarden met dat bloed goed te keuren, je kan vragen om heel veel inteeld met de gevolgen van dien.
en nu zijn er ook al aardig wat griebeltjes maar deze mag er van mij nog wel bij :D :D :D :D

verder graag VERS BLOED, maar oke das weer een andere discussie!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:15

@MargreetB, denk je nu echt dat kandidaat hengsten niet onderworpen worden aan een medische keuring vooralleer er door de eigenaars-voorbrengers tijd en geld ingestoken wordt? Niemand gaat het risico lopen om heel dat traject te belopen om dat dan te laten stoppen op de medische keuring. Maar dat ter zijde.

Ik reageerde zo, omdat er hier en daar tussen de regels geinsinueerd wordt of hij wel of niet ok zou zijn op medisch vlak. Daar stoor ik me aan omdat we daar als bokkers geen idee van kunnen hebben. En er hoeft vaak maar 1 verkeerde boodschap de wereld ingestuurd worden dat een totaal verkeerd beeld en leven gaat leiden. Zoals nu weeral dat ophalen van dat weven, dat onterecht is.

Dus ik denk dat we daarin het kwpn mogen vertrouwen en dus gewoon wachten tot het rapport verschijnt.
Totilas kan mss een meerwaarde geven aan de fokkerij, dat is nu nog giswerk. Een ding staat vast, dit dier heeft kwaliteit over en heeft dus nog een hele carriere voor de boeg.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:22

Citaat:
@MargreetB, denk je nu echt dat kandidaat hengsten niet onderworpen worden aan een medische keuring vooralleer er door de eigenaars-voorbrengers tijd en geld ingestoken wordt? Niemand gaat het risico lopen om heel dat traject te belopen om dat dan te laten stoppen op de medische keuring. Maar dat ter zijde.

denk ik ook hoor, want zo'n hengst naar de keuring doen kost niet nix, en dan wil je er van te voren echt wel zeker van zijn dat hij er niet wordt uitgeknikkerd op zijn foto's.

en nu maken jullie mij ook niet wijs dat een paard op internationaal nivo, zoals Totilas en de rest, niet eerst helemaal door de molen zijn geweest, want zeg nu zelf, een paard laten trainen bij Edward Gal zal ook niet gratis zijn, nu plukt hij er ook de vruchten van, maar denk en jullie nou echt dat hij op het begin heeft gezegd, breng hem maar hier, ik doe het voor nix!!!!
ook hij moet eten, het is zijn werk

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:20

Gail schreef:
Mousmous schreef:
Het KWPN heeft Totilas eerst de deur gewezen, en nu willen ze straks weer een hoop eer opstrijken door hem nu te erkennen. Hebben het talent dus eerst niet herkend, hadden in die tijd zeker oogkleppen op en die zijn er nu plotseling vanaf gevallen.????

Is Totilas ooit op de HK geweest dan? Dus wat bedoel je met 'de deur gewezen'? Wat een rare reacties weer. Hoezo promotie-actie. Totilas is al een KWPN-er dus telt mee voor de rankings, daar verandert de erkende status niets aan.

weet ff niet meer wie schreef:
Heel leuk voor Totilas, hopelijk worden zijn nakomelingen net zo veel belovend. Zou ook wel op zijn plaats zijn als ze het zelfde voor Ravel zouden doen, maar dat is misschien weer een hele andere discussie!.

Dit zal nooit een discussie worden want Ravel is gecastreerd, maar dat ter zake...

Ravel heeft wel nakomelingen die het erg goed doen in de sport, verder is de lijn van de deur wijzen van het KWPN nagenoeg het zelfde, allen heeft Ravel deze uitnodiging nooit gehad en zal ook nooit krijgen... kleine kant tekening is wel dat het een wereld kampioen is.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 23:06

nuka schreef:
Citaat:

denk ik ook hoor, want zo'n hengst naar de keuring doen kost niet nix, en dan wil je er van te voren echt wel zeker van zijn dat hij er niet wordt uitgeknikkerd op zijn foto's.

en nu maken jullie mij ook niet wijs dat een paard op internationaal nivo, zoals Totilas en de rest, niet eerst helemaal door de molen zijn geweest, want zeg nu zelf, een paard laten trainen bij Edward Gal zal ook niet gratis zijn, nu plukt hij er ook de vruchten van, maar denk en jullie nou echt dat hij op het begin heeft gezegd, breng hem maar hier, ik doe het voor nix!!!!
ook hij moet eten, het is zijn werk

Zou kunnen, maar hoeft niet.. :)* In de eerste plaats zijn de kosten tot (en zelfs met) de derde bezichtiging nog wel te overzien, die lopen pas op wanneer hij het verrichtingsonderzoek gaan lopen. Daarnaast zijn er andere redenen om voor te brengen op de hengstenkeuring, wat te denken van verkoop?? Je hengst wordt op die plek wel door ontzettend veel kenners en potentiële kopers gezien. En tuurlijk volgt dan een aankoopkeuring, maar dat is niet altijd hetzelfde als de keuring in Utrecht die voor de HK vereist is; het KWPN hanteert de regels heel strikt, maar een koper die weg is van het paard neemt met een bepaald keuringsrapport nog best genoegen, zeker als het paard voornamelijk voor de sport is bedoeld en hetgeen op de foto geen nadeel voor de sport is of wellicht te verhelpen is.

Voor de duidelijkheid: ik heb géén idee of dit van toepassing is op Totilas hoor, ik ken zijn achtergrond niet. Ik wil dus ook niet zeggen dat er iets aan de hand is, want ik denk dat níemand dat nu nog weet (buiten degenen die het rapport kennen). En ook al zou er wat aan de hand zijn, dan kunnen we dat allemaal nalezen in het rapport en kan dat (ooit) worden meegenomen in de keuze. (Maar klakkeloos er van uit gaan dat ie schoon is vind ik een beetje naïef.)

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 14:06

Los van het 'zure' (waarom hebben Nederlanders altijd zo de neiging in hun eigen nest te schijten en alles wat beter dan gemiddeld is de kop af te hakken?) wordt er weer veel gespeculeerd wat maar weer zo een eigen leven kan gaan leiden, dat is al zovaak eerder gebeurd.

In alle verhalen die ik over Totilas gelezen heb, ook interviews met de fokkers en eigenaren, heb ik nooit gelezen dat hij is aangeboden als jong paard bij het KWPN, dus waarom al die speculaties over iets dat mi nooit heeft plaats gevonden? Zinloos.

Het lijkt mij dat met de erkenning de eigenaren, Edward en het stamboek blij zijn, voor de rest geldt dat als hij gaat dekken de fokkers die er wat in zien er bij gaan dekken en dat mensen die er niets in zien dat niet doen, dus niemand is slechter af en anderen zijn beter af. Dus what's the problem...?

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:27

Er is wel degelijk in interviews gesproken over het feit dat Totilas is aangeboden geweest als jong paard voor de hengstenkeuring. Alleen was hij toen al zo apart dat hij er uit is gestuurd omdat de commissie vond dat het niet natuurlijk was.
En over gezondheid, de laatste hengstenkeuring is een Corland geaccepteerd met een OCD omdat dit zo'n goed paard leek. In uitzonderlijke gevallen willen ze een medische bemerking door de vingers zien.....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:53

Ja Rubus B,ik dacht trouwens dat ie pavo had gelopen en dat daar z'n talent niet herkend is.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:32

Geweldig, we gaan hier uitmaken wat het dekgeld gaat worden, welke merries er wel of niet in anmerking komen, en als klap op de vuurpijl beslissen wij hier ook nog even of deze (griezelbaldiX super springlijn) veterinair goed is.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:42

Puur een promotie stunt van het kwpn om zich zelf extra in de kijker te zetten. Dit noemen we nou puur commercie.....

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:16

En groot gelijk geef ik ze, betere reclame kun je niet hebben.
De erkenning van Totilas is in mijn ogen volkomen logisch.
Ik hoop alleen dat ze zuinig zijn met hem want de erkenning heeft Lingh destijds geen goed gedaan wat betreft zijn resultaten. Of Lingh een goed vaderdier is, tsja, er worden ook veel merries gedekt die beter niet gedekt kunnen worden, daar zou eens beter naar gekeken moeten worden
Of Totilas een goed vaderdier is zal net als bij de jonge hengsten moeten blijken. En zal afhangen van de kwaliteit van de merries.
Dit paard is een absoluut fenomeen dat staat buiten kijf. En daar kan en wil het KWPN uiteraard niet omheen!!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:18

Elisa2 schreef:
Ja Rubus B,ik dacht trouwens dat ie pavo had gelopen en dat daar z'n talent niet herkend is.

OOk Edward heeft dit in eerste instantie niet herkend!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:45

Nouja dat heb je met sommige paarden,ik snap het wel.Dit is echt een dier met een goed achterbeengebruik waarbij het voorbeen erin gereden is.Op jonge leeftijd zijn dat soort paarden niet spectaculair.Maarja dat maakt niets uit,hij heeft nu allang en breed bewezen dat ie talent heeft.En ik geef het kwpn hierin ook groot gelijk.En mischien is dit voor de handel in NL ook wel weer goed.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:05

stoffel schreef:
Geweldig, we gaan hier uitmaken wat het dekgeld gaat worden, welke merries er wel of niet in anmerking komen, en als klap op de vuurpijl beslissen wij hier ook nog even of deze (griezelbaldiX super springlijn) veterinair goed is.

Ik weet niet wat jij op je eindlijst had voor Nederlands :(:) .., maar je oneliner doet me het ergste vermoeden. Als dit een samenvatting of conclusie is, hoop ik dat je talenten hebt op een ander vlak.

Zouden zo burenruzies ontstaan? }>

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:07

Mansolein schreef:
Puur een promotie stunt van het kwpn om zich zelf extra in de kijker te zetten. Dit noemen we nou puur commercie.....

Heerlijk, hè? Als je het zo in de schoot geworpen krijgt *D . Kansen moet je benutten en als het even kan moet je zorgen dat je de eerste bent. Commercie is niet vies, hoor. ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:25

Voorlopig gaat hij niet dekken, dus we kunnen allemaal (althans diegenen die dat hier zo graag willen weten) de gegevens/rapporten af wachten :)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:39

Een stamboek zou wel hardstikke gek zijn, als ze zo een uitzonderlijk goed sportpaard niet erkennen!

Want laten we nu eerlijk zijn: hij lijkt echt van een andere planeet te komen.
Als Edward een propellertje op zijn hoedje zet dan stijgen ze letterlijk op.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:48

Ik ben het er ook mee eens dat hij erkend is :j Zodra hij aangeboden wordt, dan gaan wij er hier over nadenken ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:56

Ik ben het helemaal met mansolein eens, commercieel slim van het wpn om hem " ïn te lijven" er staat nu w.s in elk bericht kwpn erkende hengst en zo hou je naams bekendheid...
Zou wel een stunt zijn als de eigenaren zouden zeggen ,nee,wij bedanken even voor de eer....doen ze natuurlijk nooit.