Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Dancie schreef:er worden zoveel paarden teveel belast omdat mensen denken dat een groot paard ook al is die niet breed maar per direct sterk is en veel kan houden.
Joy2005 schreef:Heb trouwens al vaker hier op het forum gelezen dat dat tabelletje niet klopt. Het komt wel vaker naar voren en het blijkt vaker niet te kloppen...
, dat de rug van een paard uiteraard anders is dan die van een mens. Een paard draagt "horizontaal" over zijn gehele ruglengte dus dat is zwaarder dan een mens die "verticaal" draagt. (ik hoop dat ik het goed onthouden heb ikzoek nog effe verder) Als een paard bijvoorbeeld 500 kg weegt, dan draagt hij van nature ongeveer 300kg op zijn voorbenen en ongeveer 200 kg met zijn achterbenen. Hierdoor worden de voorbenen zwaarder belast. Deze belasting zal toenemen als er een ruiter opzit uiteraard. Bij mensen wordt het gewicht verdeeld omdat ze rechtop staan.
. Niet alleen omdat ik haar onder die naam heb gekocht, maar ook omdat niet-gangen paarden soms ook in tölt kunnen en shetlanders soms slank gebouwd zijn en soms wat steviger...
?
.