Fjord door ander ras laten dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:54

Juliette86 schreef:
Waarom denk je dat kruisingen sneller met z'n allen op reis gaan naar het zonnige zuiden? Aparte kruisingen, zeker met een kleurtje, liggen vaak beter in de markt dan het gemiddelde zuivere fjorden/haflinger hengstje of de zoveelste bruine matig gefokte kwpner. Het is apart en dat willen mensen graag, ongeacht of het beestje helemaal functineel gebouwd is.

Heb ik meerdere redenen voor:

1, Liefhebbers van iets aparts ipv iets corrects zijn VAAK (!) mindere ruiters. Bedoelen het heel lief en leuk, maar hebben minder oog voor de minder functionele bouw en zullen dus ook minder gericht trainen. Daardoor eerder en zwaardere blessures.

2, Paarden met een incorrecte bouw zullen sowieso al eerder geblesseerd raken, en/of eerder bv slijtageklachten krijgen.

En dan wordt dat "aparte paardje" ineens toch wel een verrekte dure grasmaaier... Met de logische gevolgen van dien...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:57

En als je nou eens gaat kijken naar een fjorden hengst die wat van de door jou gevraagde dingen vererft? Ik weet dat Hermansen leuke grote veulens geeft. http://www.abcpiazza.nl/FindHorse.asp?s ... vensnummer

Of je zou kunnen kijken naar een Anton, een Karant, een Reitze, een Vlin?

jacqueline44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:59

Het is jouw beesjte toch, ik zeg gewoon doen... Hou echter wel rekening met rare proporties, want tje, de natuur geeft geen garanties.. Maar ja, als je fjord op fjord zet ook niet geheel, dus tja...

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:00

Ik wou dat het verboden kon worden om zulke aparte kruisingen te maken. Ik heb zelf een fjord x welsh. Geweldig beest hoor, maar het klopt van geen kant. Nek is aan de korte kant, korte rug. Bouw van een fjord, wel iets luxer, het karakter van een hele pittige welsh. Wat Zorro in zijn hoofd zal willen, kan zijn lichaam niet aan, het lichaam is er niet op gebouwd.

Ik heb Zorro uiteraard niet zelf gefokt, en ik zal ook nooit meer zo'n kruising kopen, dat Zorro bij mij is is ook meer een samenloop van omstandigheden. Zorro blijft bij mij, tot zijn dood. Dit dier heeft een lastig karakter, niet lastig als van vervelend, maar meer omdat het allemaal niet in balans is. Zorro is een dier wat nooit meer op de markt mag komen, want dat zal niet goed komen, niet iedereen kan er mee omgaan. Zorro verdient het beste, en dat is bij mij :)

Ik ben stapelgek op mijn paard, het is echt mijn maatje. Maar kruisingen tussen 2 rassen die niet bij elkaar horen qua bouw, innerlijk enz? Ik hoop dat mensen hier goed over nadenken en het niet doen..

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:02

jacqueline44 schreef:
Het is jouw beesjte toch, ik zeg gewoon doen... Hou echter wel rekening met rare proporties, want tje, de natuur geeft geen garanties.. Maar ja, als je fjord op fjord zet ook niet geheel, dus tja...

Wat heb je aan een paard met zo'n kort nekje dat hij maar amper normaal kan eten? Je wilt toch een dier fokken waar je uiteindelijk iets mee kan? Dan moet je zo min mogelijk risico's nemen, en niet met 'rare' kruisingen beginnen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:04

Omdat ik een gezinspaard (dus voor de hele familie, kids lekker buitenrijden, mams of paps die wat serieuzer wil, misschien wat wedstrijdjes, maar niet een paard wat dagelijks gereden moet worden om hanteerbaar te blijven) en wat meer sporttype wilde fokken, maar wel het makkelijke en coole karakter van de fjord wilde behouden, heb ik meerdere keren mijn fjordenmerrie laten dekken door een (nederlandse) appaloosa. Mijn merrie (1.34m) was het wat ouderwetse type, redelijk kort op de benen ook. De hengst (1.64m) was een echt warmbloedtype, hoog op de benen, etc.
De veulens (3x), qua kleur een donkere fjord met witte haren op de achterhand, waren luxer gebouwd, hoger op de benen, maar wel mooi stevig. Qua maat zijn ze rond de 1.55m geworden. Ze zijn voor de sport verkocht en ze hebben allemaal papier gekregen van het NAS (wel registerpapier). Op de eerste pagina zag ik dat iemand zei dat een raszuiver dier meer waard zou zijn dan een kruising, maar fjordenveulens zijn niet heel duur (helemaal hengstveulens niet) en ik kreeg meer voor mijn "kruisingsprodukten" dan ik voor een raszuiver dier zou hebben kunnen krijgen.
Mijn oude merrie is helaas vorig jaar overleden en haar 8 jarige dochter (wel raszuiver) die ik nog heb is dit jaar gedekt en weer door een appaloosa, omdat deze nakomelingen mij (en de nieuwe eigenaren) goed bevallen zijn.
Toch zeg ook ik dat je goed moet kijken naar wat je wil en er ook rekening mee moet houden dat de nakomeling het slechtste van beide ouders mee kan krijgen. Ook dan moet je proberen een dusdanig leuk dier overhouden dat je er wat aan hebt, of het nu voor jezelf is, als voor de verkoop.
Laatst bijgewerkt door Donja op 12-08-09 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:04

fargo schreef:
[EA-TK-PP] Te koop: 2.5 Jarige HaflingerX Fries

Kijk hier eens naar, hoef je helemaal geen moeite te doen. Leuk paardje, mooie hoogte ;-)

Leuk ding! Jammer dat ze er met 2,5 jaar dan alweer op gaan zitten. Laat dat lekker even wachten. Ik kan niet tegen die ongeduldige mensen hoor.

@Zorro:
Dat jouw kruising niet zo goed gelukt is, dat hoeft niet te betekenen dat geen een kruising leuk is.
Kijk nou bijvoorbeeld naar het "nieuwe" ras; de Arabofries. Die hebben al aardig wat leuke prijzen binnengehaald voor het 4-span hoor. Zijn prima gebruikspaarden.
Maargoed, jij bedoeld meer in het wilde weg kruisen en dat is meestal niet zo gunstig inderdaad.

Laten we zeggen dat je kruisen en "vermeerderen" hebt zoals Sonja het omschrijft. Dat zijn twee verschillende dingen.

AnjaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 14:07

Onze fjord is al een sjieke type, vader is Inco. Ze is zelf al rank.

@Sonja, ik vind dat je nu wel heel veel over 1 kam scheert. Er zijn genoeg goede ruiters die iets aparts ook leuk vinden.
En je moet altijd van het goede van de mens uitgaan en niet alleen maar negatief zijn. Tuurlijk zijn er altijd mensen die het niet doen zoals het hoort. Maar het staat niet in verhouding met de mensen die het met de beste bedoelingen doen.

En zou ik hier advies vragen als ik toch zo maar wil "vermeerderen" wat je daar ook mee mag bedoelen.

Ik wil een veulen voor mijzelf en ik ga er niet vanuit, dat het verkocht wordt. Als ik daar nu al over na ga denken, dan wil ik
er helemaal niet aan beginnen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:13

AnjaW schreef:
Onze fjord is al een sjieke type, vader is Inco. Ze is zelf al rank.

@Sonja, ik vind dat je nu wel heel veel over 1 kam scheert. Er zijn genoeg goede ruiters die iets aparts ook leuk vinden.
En je moet altijd van het goede van de mens uitgaan en niet alleen maar negatief zijn. Tuurlijk zijn er altijd mensen die het niet doen zoals het hoort. Maar het staat niet in verhouding met de mensen die het met de beste bedoelingen doen.

En zou ik hier advies vragen als ik toch zo maar wil "vermeerderen" wat je daar ook mee mag bedoelen.

Ik wil een veulen voor mijzelf en ik ga er niet vanuit, dat het verkocht wordt. Als ik daar nu al over na ga denken, dan wil ik
er helemaal niet aan beginnen.

Maar het is wel reeël om daarvan uit te gaan. Hoewel het niet leuk is, is het wel eerlijk om te bedenken dat je het diertje misschien niet de komende 30 jaar kan houden. En is het dan niet eerlijk om je best te doen om een diertje te fokken dat goed zal liggen in de markt?

Vermeerderen. Tsja. Veel mensen vinden dat fokken iets is wat binnen rassen blijft, en wat je doet met verstand, door te kijken naar de ouders, naar verbeterpunten en daarop zeer secuur te kijken. Vermeerderen is het fokken van een diertje zonder papieren, om alleen maar te kijken 'dat vind ik een leuk ras, dat zet ik erop'.

Ik zou toch gaan kijken naar een leuke fjorden hengst. Je hebt al best veel keuze, de fjorden hengsten worden steeds luxer, krijgen betere en betere gangen, en de hedendaagse fjord doet het best goed in de dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:17

Sonja schreef:
1, Liefhebbers van iets aparts ipv iets corrects zijn VAAK (!) mindere ruiters. Bedoelen het heel lief en leuk, maar hebben minder oog voor de minder functionele bouw en zullen dus ook minder gericht trainen. Daardoor eerder en zwaardere blessures.

Correct is natuurlijk relatief.

Een paard met een wat dikkere hals, langer achterbeen enz is dan misschien niet helemaal volgens een rasstandaard gebouwd maar zal wel prima kunnen functioneren. Net zoals een paard met 'afwijkende' beenstanden niet significant meer blessures heeft als een paard wat volgens het boekje op de benen staat.

Daarnaast denk ik dat er binnen een ras net zoveel of misschien wel meer 'mislukkingen' rondlopen als bij de vuilnisbakkies. Zeker op gebied van erfelijke afwijkingen en karakter.

Liefhebbers van iets aparts zijn vaak recreatie ruiters en die zijn op dat gebied minder kritisch. Maar het paard hoeft in zijn werk ook aan minder eisen en lagere belasting te voldoen.

Dat neemt allemaal niet weg dat een kruising nog beter doordacht moet worden dan het zuiver fokken. Het is dat mijn merrie dit jaar niet goed hengstig is geweest, anders had ik er ook een hengst van een ander ras op gezet.

Vjestagirl

Re: Fjord door ander ras laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:20

Mijn de TS wil er de sport mee in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:23

Vjestagirl schreef:
Vermeerderen. Tsja. Veel mensen vinden dat fokken iets is wat binnen rassen blijft, en wat je doet met verstand, door te kijken naar de ouders, naar verbeterpunten en daarop zeer secuur te kijken. Vermeerderen is het fokken van een diertje zonder papieren, om alleen maar te kijken 'dat vind ik een leuk ras, dat zet ik erop'.

Er wordt ook binnen de rassen als een gek vermeerderd. Hoeveel mensen kijken nu echt kritisch naar de combi merrie + hengst. Ik druf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat 90% van de 'fokkers' zich heel sterk laten leiden door hengsten die in de mode zijn of net kampioen op de keuring zijn geworden.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:25

Vjestagirl schreef:
En als je nou eens gaat kijken naar een fjorden hengst die wat van de door jou gevraagde dingen vererft? Ik weet dat Hermansen leuke grote veulens geeft. http://www.abcpiazza.nl/FindHorse.asp?s ... vensnummer

Of je zou kunnen kijken naar een Anton, een Karant, een Reitze, een Vlin?

Vlin is inmiddels ruin dus dat wordt lastig ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:29

Goed, het was maar een voorbeeld van een soort hengst. :).

Als je Drange Rolv neemt (die ook nu ruin is, ik weet het) dan heb je een compleet ander type paard. Dat bedoelde ik :)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:32

_Sigrid_ schreef:
@Zorro:
Dat jouw kruising niet zo goed gelukt is, dat hoeft niet te betekenen dat geen een kruising leuk is.
Kijk nou bijvoorbeeld naar het "nieuwe" ras; de Arabofries. Die hebben al aardig wat leuke prijzen binnengehaald voor het 4-span hoor. Zijn prima gebruikspaarden.
Maargoed, jij bedoeld meer in het wilde weg kruisen en dat is meestal niet zo gunstig inderdaad.

Laten we zeggen dat je kruisen en "vermeerderen" hebt zoals Sonja het omschrijft. Dat zijn twee verschillende dingen.

Precies, en ik zou willen dat dit niet meer kon, dat in het wilde weg kruisen. Ik noem maar iets: fjord x haflinger, past qua bouw en karakter redelijk bij elkaar (uitzonderingen daar gelaten ;) ) en daar heb ik helemaal geen moeite mee. Alleen van die rare kruisingen, fjord x arabier enzo, laat dat toch alsjeblieft, dat past niet bij elkaar.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:40

Jammer dat de discussie er nu steeds over gaat of je wel moet kruisen. Volgens mij is dat niet de vraag.
Ik vind de suggestie van een connemarahengst wel een goede. Die zijn ook wat lang in het lijf en niet zo erg hoogbenig. Omdat het wel sportponies zijn komt het misschien wel in de buurt bij wat je zoekt. Wij hebben een kruisling van Iltshi vd Leliaard. Hij loopt M aangespannen, L2 dressuur ohz en hij heeft veel springvermogen. Daarbij heeft hij een hele stoere uitstraling. Iltshi is een oudere connemarahengst, maar hij staat nog wel steeds ter dekking (zie site connemara stamboek). Hij is groter dan de jongere hengsten, en fokt ook vrij groot. Misschien is hij daarom wel wat voor jouw fjordenmerrie.

pip_nijn6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:23

Bedankt voor je Tip! Ik heb meteen gekeken.
En de connemara was eigenlijk niet zo bij mij binnengeschoten.
Het zijn ook erg mooie pony's.
En inderdaad die Iltshi is een plaatje! *D

Forever_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:54

AnjaW schreef:
Het is de bedoeling dat het een sportief paardje wordt.
Trouwens die van jou is ook erg leuk!
Omdat mijn merrie niet zo heel groot is moet ik natuurlijk oppassen met de grootte van de Hengst?

Als je een sportief paardje wilt zou ik je fjord laten dekken door een fries, ik heb zo eentje en ik vind ze wel sportief lijken

Hier even een foto:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:59

Mag ik wat vragen over die kruising Forever Jana?
Is dat een bewuste kruising? En met het oog op sport?

Zowel de Fjord als de Fries hebben nl in principe niet het 'schoolvoorbeeld' achterbeengebruik voor de sport. Dus ik vraag me af op basis waarvan die combinatie gekozen is.

Wel leuk dier trouwens, zo te zien. Heb je ook een goede standfoto of rijfoto?

Forever_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:22

Sonja schreef:
Mag ik wat vragen over die kruising Forever Jana?
Is dat een bewuste kruising? En met het oog op sport?

Zowel de Fjord als de Fries hebben nl in principe niet het 'schoolvoorbeeld' achterbeengebruik voor de sport. Dus ik vraag me af op basis waarvan die combinatie gekozen is.

Wel leuk dier trouwens, zo te zien. Heb je ook een goede standfoto of rijfoto?

Nee, het is niet met het oog op sport , gewoon voor de recreatie maar ze is wel heel braaf!! Ik denk wel dat ze goed gaat kunnen springen (heeft al een paar keer vrij gesprongen).
Ik vind wel dat ze een mooi beenwerk heeft.Een echte rijfoto heb ik niet echt (ze is nog maar 2 jaar en 3 maand oud) de veearts zegt dat ik er wel al een keer in de week mee mag rijden ( maar 10 min. hoor, ik weeg nog maar 50kg)

hier zijn 2 goede standfoto's
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Forever_Jana op 26-08-09 16:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:27

Leuk dier om te zien :j
(Geef alleen die veearts van je een klap voor z'n kop namens mij, hoe kan die in hemelsnaam aangeven dat je gerust op een TWEEjarige kan gaan rijden. Wat een malloot)

Forever_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:30

Ik rij er maar 10 min. in de 1 à 2 weken mee hoor ( en ik ben tenslotte nog maar 12 jaar)
En een fjord is toch een sterk ras??

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:35

Forever_Jana schreef:
Ik rij er maar 10 min. in de 1 à 2 weken mee hoor ( en ik ben tenslotte nog maar 12 jaar)
En een fjord is toch een sterk ras??

Hier ga je een heftige discussie mee krijgen meid.. Alsjeblieft verkoop je zadel en hoofdstel of leg het nog een jaartje weg, fjorden zijn dan wel sterk maar als je ze op zulke jonge leeftijd al verkl*oot, is geneen paard meer zo sterk na een aantal jaar. Dus wacht gewoon en ga er niet op rijden! Ik geef jouw toch ook geen wiskundesommen die uit de universiteit komen, waar je vervolgens keihard mee opgezadeld wordt? Zou je ook moe van worden omdat je het nog niet aankan.
Laatst bijgewerkt door StillAngel op 26-08-09 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:35

Ja een fjord is een sterk ras, maar dat wil niet zeggen dat de groeischijven eerder gesloten zijn dan bij een ander ras. Te jong berijden is voor een fjord net zo schadelijk als voor een ander ras.