Neerbuigend over AV?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:43

Oeh die heeft wel een erg knap lijf moet ik zeggen!

Jammer van de kleur, waarom zijn zoveel van die Arabs schimmel? :P

En Sherif ja iedereen valt spontaan voor die gigantische ogen van haar. :) Echt een lief dier is het. Maar kan tekeer gaan als een leeuw. :P

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:45

Ik heb ook een AV en deze is pools gefokt dus niet iel. En een heethoofd??? Nee een schat waar zelf de kleine kinderen opweg stappen of uit het land halen. Je moet inderdaad een klik hebben met haar anders bereik je niets. En het is een echt sportpaard. Vind werken voor een ander heel leuk en heeft er altijd plezier in. En ja ze is een schimmel alleen dan een vliegenschimmel. :D

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:51

Heb zelf ook een arabje gehad. En rijd nu op arabje van vriendin.

Krijg regelmatig van stalgenote te horen, als bijrijdpaardje weer eens vrij heftig is geweest (hij kan wel vrij heftig zijn)
"Tja arabier he..."

Ik laat haar maar banketstaaf.

Wat ik wel heb gemerkt is dat arabieren (die van mij en die van mijn vriendin in ieder geval) echt heel erg spiegelen en heel erg gevoelig, sensibel en emotioneel zijn.

Ik heb zelf een heel lief maar onwijs gevoelig en sensible arabje gehad.
Toen ik vorig jaar ernstig depressief was en het heel erg slecht met mij ging, begon mijn arabje ook heel slecht te worden.
Hij viel af, zijn vacht werd dof, zijn manen vielen uit (!) en hij kreeg ineens out of the blue een enorm heftige mokaanval.
Er was echter niets veranderd in zijn hele omgeving/voeding/kudde/ritme etc.

Ik heb hem helaas weg moeten doen door mijn ernstige depressie (opname etc) en hij is bij hele lieve mensen terecht gekomen, die veel aan holistische geneeskunde doen.
Toen ik weer wat beter werd, hebben ze mij verteld dat mijn paardje een hele tijd nodig heeft gehad om geestelijk weer de oude te worden, omdat hij zoveel van mijn leed heeft mee gedragen. Hij had er hoofdpijn van. Bij hun is hij heel snel weer helemaal opgeknapt!

Mijn huidige bijrijdarab is heel anders qua karakter, maar spiegelt net zo sterk. Hij reageert zo heftig op je emoties, je mentale gesteldheid en zelfs op je ademhaling als je naast hem loopt. Hij laat jou de waarheid zien, waar je zelf misschien liever je kop in het zand steekt...

Konstantine

Re: Neerbuigend over AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:53

Misschien dat het op zo'n mooi beestje gewoon eerder opvalt dat iemand wat minder goed rijdt? :P

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:23

Arabesk schreef:
Lante schreef:
Haha, ik was ringmeester afgelopen weekend en daar reed een jonge meid op een arabier rond met een stokmaat van... 1,48M.? Ik vroeg haar of ze bij de paarden of bij de pony's startte, met oog op het feit dat het losrijterein was opgedeeld in een stuk voor pony's en een stuk voor paarden (en pony's die bij de paarden rijden moeten ook bij de paarden losrijden).

Kreeg ik me daar een uitbrander van de blijkbaar eigenaresse; want dit was geen pony maar een PAARD!!
Ik heb gereageerd dat dit een wedstrijd was van de KNHS en dat het volgens KNHS richtlijnen een pony was... Pffff, sommige mensen zijn ook wel heul snel aangebrand hoor...

Ik heb dus een arabische POOOOOOWNIE ok :j

En zijn zoontje, half arabier en half kwpn is dus ook een POOOWNIE, aangezien hij de 1.58 ook niet haalt :+

Mijn KWPN'er van 157 was ook een E pony inderdaad, maar die van jou met 1.58 is een paard hoor (nee, serieus, vanaf 1.57,5 is het een paard). Zo werkt dat nu eenmaal bij de KNHS.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:33

Even by the way; ik vind de arabier het allermooiste paard ter wereld. :) Ooit wil ik nog graag zo'n prachtig exemplaar, maar niet voor de sport. Echt voor enduranze achtige ritten en als maatje.

Maar voorlopig houd ik het bij die saaie, grote KWPN paarden en Hannoveranen! :D

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:00

Iel? :D
Afbeelding

Enne, dat ze heethoofden zijn.. Mijne schrikt practisch nergens van. En áls hij schrikt, dan is het daarna ook direct afgelopen, en is hij niet nog 20 min. aan het hyperen (wat wel mijn ervaring is bij veel andere rassen die ik gereden heb).

Al denk ik niet dat je een heel ras over 1 kam kan scheren, er zitten overal wel leuke, en minder leuke tussen.
Maar ik moet wel zeggen dat ik (sinds ik zelf een arabier heb) over het algemeen toch vaker overweg kan met arabieren, dan ik met andere rassen kan.
Misschien omdat ik door mijn eigen paard geleerd heb hoe je met ze om moet gaan, want dat is vaak toch nét ietsje anders.
Iig, ik vind dat het onterecht is dat mensen alle AV, KWPN, Fjorden, etc. alsmaar over 1 kam scheren.. je kan je voorkeur hebben, maar wilt niet zeggen dat alle paarden van dat ene ras hetzelfde zijn.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:01

Ik vind die doodsaaie KWPN'ers heel leuk hoor, maar zo'n Arabje springt er wel altijd een stuk meer uit :P

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 06:57

@ sherif: ik snap wel dat ie keihoog scoort met z'n exterieur, echt prachtig! Ik vind het alleen zonde dat ie geen egaal zwarte neus heeft, maar dat is dan weer persoonlijk. Verder ook die hals, echt om te kwijlen..
@ Julez: qua lichaam vind ik die van jou niet eens zo breed, maar wat een benen zitten eronder, mijn nepArab heeft echt heel fijne pootjes.

En verder denk ik dat iedereen wel beetje meer trekt naar een bepaald ras (zoals ik dus ook naar de AV), maar er zijn van ieder ras heel leuke dieren bij. Zo heeft mijn staleigenaresse twee bloedmooie Friezen staan zoals ze naar mijn mening horen te zijn, lekker breed, niet zo erg groot met lange, dikke maar vooral mooie manen (al heeft 1tje ZE dus die heeft niet zoveel manen meer :+ ). Verder ben ik trots op mijn POOWNIE, het maakt mij echt geen barst uit of ie nou pony of paard is. Hij is net 1.51m en m'n instructrice schrok ervan toen ze op 'm reed, want ze had toch echt het gevoel dat ze een PAARD onder d'r kont had, zulke fijne, ruime gangen heeft ie en niet van die korte pony-gangen :Y) (en zij is toch echt into KWPN'ers).

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:13

Mijn Bollie :D :+

Een volslanke arabier met een gouden karakter. Ik kan er zo een kind van 10 op zetten zonder dat ik bang hoef te zijn dat ze er vanaf stuiterd.
En op wedstrijden (inmiddels al een stuk of 5 gedaan :o) is hij zo cool. De anderen stuiteren om zijn oren en hij verblikt of verbloost niet *\o/* .
Afbeelding
Afbeelding

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:26

Kan het zijn dat mensen die op arabieren vallen en goed met ze overweg kunnen, zelf ook over het algemeen vrij gevoelige mensen zijn?

De meeste mensen die ik ken die een arab hebben zijn nl. echt gevoelsmensen.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:37

Geen idee of dat zo is. Ben volgens mij niet echt een gevoelig mens. Weet wel dat die van mij wel heel gevoelig. Heb ik een rot dag dan kan ik beter niet gaan rijden :D Bereik ik niets met haar.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:39

Wat me altijd weer opvalt. De meeste arabieren worden omschreven als kipmak, maar de pony's/paarden met arabisch bloed zijn heel erg druk.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:53

Nou dan heb ik geen arabier hoor. Die van mij is helemaal niet druk. Op wedstrijden is ze heel koel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:57

Berwicowa schreef:
Nou dan heb ik geen arabier hoor. Die van mij is helemaal niet druk. Op wedstrijden is ze heel koel.

Dat bedoel ik ook. De AV's zijn vaak rustiger en makkelijker dan de kruisingen.

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:03

Ik heb een kruising tussen een KWPN merrie en een AV vader. Hij is gefokt door mijn instructrice en die heeft hem ook opgevoed. Heb hem zelf heel lang hengst kunnen houden omdat hij zich gewoon super gedraagt en mij als zijn leider accepteert. Ik heb hem onder begeleiding van mijn instructrice zadelmak gemaakt en ingereden. Het is echt een schatje, met een super eerlijk karakter. Jammer genoeg is het een E-pony gebleven, maar we zijn inmiddels M1 bij de paarden gestart. Het is een super knuffel. Bij mij in de buurt waren er op drie punten nogal neerbuigende opmerkingen:

1: waarom koop je niet een paard (off topic, maar waarom denken zoveel mensen dat een paard perdef. beter is dan een pony :? )
2: waarom laat je hem niet castreren?
3: je zult het nog moeilijk met hem krijgen, hij heeft een temperamentvol karakter!

Natuurlijk heb ik wel eens problemen gehad met zijn karakter, maar niet in zo'n mate dat ik er niet meer mee om kon gaan. Als je bij wijze van spreken een hete Fries hebt, kun je dezelfde problemen tegen komen.

Het leukste was dat hij op de club het hard van een van de meest bevooroordeelde persoon stal door heel lief te kijken en knuffelig te doen. Toen moest ie wel geaaid worden :P

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:43

Lenneke_ schreef:
Berwicowa schreef:

Sorry verkeerd gelezen :o

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:45

laetitia schreef:
Kan het zijn dat mensen die op arabieren vallen en goed met ze overweg kunnen, zelf ook over het algemeen vrij gevoelige mensen zijn?

De meeste mensen die ik ken die een arab hebben zijn nl. echt gevoelsmensen.

Hoewel ik mezelf niet echt als gevoelsmens zie (ik denk dan bijv. aan zweverige mensen...), begrijp ik jouw standpunt wel. Ik denk dat mensen met AV's wél erg bewust zijn (of geworden zijn) van hun eigen gevoelens, gedachten en humeur omdat een AV dat zo sterk spiegelt.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:48

Ik bedoel met gevoelig geen zweverige types die bezig zijn met spiritualiteit enzo (ben ik nl. helemaal niet!).
Ik bedoel mensen die over het algemeen een hoger EQ hebben, die veel vanuit hun emoties handelen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:50

Ik denk dat veel (echte) paardenmensen gevoelsmensen zijn. ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:12

Mijn (doodsaaie, bruine, grote) hannoveraan is een halve volbloed (Engels xx), dus ook daar zit dus arabierenbloed in, daar de Engels volbloed ook ontstaan is uit een aantal arabieren. :D (Bedacht ik me net even). Ze heeft wel het mooie gladde, dunne velletje.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:28

Myour schreef:
@ sherif: ik snap wel dat ie keihoog scoort met z'n exterieur, echt prachtig! Ik vind het alleen zonde dat ie geen egaal zwarte neus heeft, maar dat is dan weer persoonlijk. Verder ook die hals, echt om te kwijlen...

mijn manneke is dit jaar alweer 15 jr geworden(en hoop echt dat hij net zo oud als pappa mag worden bijna 30 dus),hij vertoont naar mate hij ouder wordt wat meer pigmentverlies mn op zijn gezichtje, vandaar dat hij niet meer een egaal zwarte neus heeft.
;)

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:51

Citaat:
@ Julez: qua lichaam vind ik die van jou niet eens zo breed, maar wat een benen zitten eronder, mijn nepArab heeft echt heel fijne pootjes.

Hij is ook (nu 2 jaar) ex-renpaard, dus hij heeft wel aardig stevige benen ja. :o

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:22

Lenneke_ schreef:
Berwicowa schreef:

Gelukkig gaat dat niet altijd op *D ik heb een kruising met 1/4e New Forest, vaak is hij zo mak als een lammetje,
maar op vreemde terreinen moet hij wel eerst even kijken en dan is alles goed. Als hij iets eng vindt rent hij nooit
zomaar weg maar dan blijft hij ernaar kijken en wil hij het onderzoeken. Voor de rest is hij echt heel erg lief, ik denk
dat als ie wat ouder is (nu 3 jaar) dat is dan helemaal schaapmak is :Z

@ sherif: achja hij wordt er niet minder knap op.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:59

Wederom helemaal offtopic @ Judith_VB; wat een knapperd en leuk dat jij ook western rijdt! Zit je bij de DAWRA?