help ik krijg mijn haf niet dun voor de keuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:31

Ik snap wel wat Jes bedoeld maar niet iedereen hoeft maar z'n paard keuringsklaar te laten maken door een ander..

Wij hebben op dit moment ook een 3-jarige in training voor de stamboekopname.
Helaas maar waar staat ze 2 x daags op een handje brok en 3 x daags een normale porsie hooi.
Geen weidegang niets, ze staat gewoon op zand maar vermaakt zich hier prima.

Ze wordt om de dag gelongeerd met zadel of zonder zadel maar gebruikt haar lichaam heel goed, ondertussen is haar buik dan ook erg netjes. Wij zaten wel te denken aan een pessoa maar omdat ze haar lichaam goed gebruikt vonden we het niet nodig.
De overige dagen wordt er met haar gewandeld en geoefend voor de keuring..

als je een goede stamboekopname wil, toch even "hard" zijn, een pony op zand is niet gelijk zielig ;)
Het is dan maar maar voor tijdelijk bij jou (hier staan ze altijd op zand)
reken maar dat als je haar van de wei afhaal dat het een wereld van verschil zal zijn

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:49

Pauk schreef:
Ik snap wel wat Jes bedoeld maar niet iedereen hoeft maar z'n paard keuringsklaar te laten maken door een ander..

Wij hebben op dit moment ook een 3-jarige in training voor de stamboekopname.
Helaas maar waar staat ze 2 x daags op een handje brok en 3 x daags een normale porsie hooi.
Geen weidegang niets, ze staat gewoon op zand maar vermaakt zich hier prima.

Ze wordt om de dag gelongeerd met zadel of zonder zadel maar gebruikt haar lichaam heel goed, ondertussen is haar buik dan ook erg netjes. Wij zaten wel te denken aan een pessoa maar omdat ze haar lichaam goed gebruikt vonden we het niet nodig.
De overige dagen wordt er met haar gewandeld en geoefend voor de keuring..

als je een goede stamboekopname wil, toch even "hard" zijn, een pony op zand is niet gelijk zielig ;)
Het is dan maar maar voor tijdelijk bij jou (hier staan ze altijd op zand)
reken maar dat als je haar van de wei afhaal dat het een wereld van verschil zal zijn

Niet om beledigend te doen, maar vind je dat eerlijk??
Ik ben niet zo thuis met haflingerkeuringen, wel met onze warmbloeden. Maar het blijven wel jonge dieren en weidegang vind ik belangrijker dan het kunnen meedingen voor een lintje.

Dat je hard moet zijn kan ik in volgen in die mate, dat ik akkoord ga dat wanneer je een doel vooropstelt dat je dat doel moet nastreven naar je best kunnen. Zij het via externe hulp, zij het op je eentje. Maar belangrijker blijft wel het paardje.

Je moet de stamboekeisen kennen, zodat je weet hoe en wat ze quoteren.

Verder is het idd een jong dier, maar is ts n beetje contraditorisch in haar woorden, wat mijn inziens wel een beetje een beeld schept over haar kennis.
Paardje is zadelmak en wordt gewerkt, maar aan de teugel wordt niet gedaan want te groen... Ad teugel is mijn inziens basiswerk als gevolg van goed bewegen, bedoelend op actie die via de achterhand over de rug en schoft volebaar wordt in hetgeen wat voor je zadel gebeurt, waarbij je paard de ruiterhand volgt. Dat dit nog niet perfect zal zijn kan ik in komen, maar het afschrijven van daar is ze te jong voor... is denk ik gewoon een belangrijk onderdeel in het africhten overslaan.

Verder wordt er wel kritiek gegeven op het gebruik van een pessoa bij een losbewegend paard, maar een driejarig longeren is veel meer belastender. Dus is uiteraard maar net perceptie van hoe je geholpen wil worden.
En ik vermoed dat TS zelf een beeld of ideefix heeft en daar gewoon bevestiging wil op krijgen, meer dan open te staan voor ideeën en ervaringen van anderen.

lidewei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:50

heei
ik zal er toch echt in de padock zetten wat overjarig hooi geven onbekert want daar hebben ze dubbelen van nodig om tot zelfde voedinstoffen te komen of gewoon hooi en wat stro.gebruik je er stro bij zorg dat dit dan goed sto vrij is en voer dan ook wat olie bij door de muslie. veder verdeelt overde dag wat muslie voor beeld 3 kilo in 6 voeder beurten
voor al lekker laten bewegen.
lekker rijden en longeren wat balkjes lopen enz. veel afwiseling zodat je niet veel de zelfde spieren traint. longeren met bijzet af en toe.
ik zal 7 dagen voor de keuring je voer iestjes opbouwen tot 4
veder succes met je keuring hoop voor je dat je stamboek opnamen krijgt

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:32

Lekker in de wei laten staan waar ze nu staat. Anders krijgt ze echt veel te weinig binnen (zo dik is ze nu ook weer niet toch? Ze heeft alleen maar een hangbuik :P )

Daarnaast lekker elke dag wat met haar doen, longeren (geen passoa maar touwtjes (lammert Haanstra manier) of dubbele longe), rijden, buiten rijden. Tijdens dit alles wel haar buikspieren laten aanspannen en rugspieren ontspannen en goed voorwaarts houden.

Lastig, maar ik zou haar niet minder gaan voeren. Anders valt ze straks in op sommige plekken en dat is echt niet mooi.

Succes :D

Ps. voor de andere reacties: wat een gezeur zeg. Geef gewoon 1 reactie/tip en laat verder TS gewoon met rust. Keuringsklaar maken doen echt niet heel veel mensen hoor, het zijn meestal de mensen die geld 'over' hebben. Het is toch ook veel leuker om zelf alles te doen?

Pauk

Re: help ik krijg mijn haf niet dun voor de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:09

@ Bulck.. Ja toevallig vind ik dat eerlijk.. En waarom? Ik heb tot nu toe meer gezeik met m'n jonge paarden op het weiland dan dat ik ze thuis heb staan in het zand..
Ik heb veulens jaarlingen tweejarigen en driejarigen gewoon lekker thuis op het zand, met ruim voldoende hooi en vriendjes en aandacht en ze zien dr super uit.

En als je met een driejarige naar de keuring wil en dr nog niet teveel mee wil doen dan kan je het beter een jaartje uitstellen. Een stamboekopname is nou eenmaal heel belangrijk.
Het keuringsklaar maken is ook zwaar voor een 3-jarige maar het is maar voor tijdelijk en wij laten ze daarna vaak de hele winter groeien om ze in de zomer weer op te pakken.. De merries hier hebben dr nog nooit wat van gehad, je moet het alleen met beleid doen..

Maar als het probleem alleen een hangbuikje is, heb je dr wel is laten testen op wormen? En dan niet altijd gewoon de wormenkuur geven maar een mestonderzoek?
Vaak kunnen ze daar ook een hangbuik van krijgen en is het makkelijk op te lossen.
Een mestonderzoek kost maar 16 euro ofzo en dan weet je alles..

@ Petradek.. Het is niet zozeer het geld overhebben om keuringsklaar te maken maar meestal wordt het professioneel gedaan bij de echte toppaarden.. Zelf keuringsklaar maken blijft natuurlijk het leukst! Dat ben ik met je eens!
Dan heb je ook alle eer door je eigen werk op de keuring!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:48

@pauk, was niet beledigend bedoeld. verder ga ik volledig met je mee. Het is een management dat je opbouwt en afbouwt.
Wij doen het net zo hoor, uiteindelijk is het slechts een 'belasting' van ong 2 maanden, dat gevolgd wordt door rust.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:09

@ bulck en Pauk
Het verschil is dat jullie ervaren keuringgangers zijn en weten wat de jury wil zien en hoe je je paarden daarop moet voorbereiden. Je past het werk aan, aan hetgeen de pony straks op de keuring moet laten zien.

Dat is allemaal veel lastiger als je niet veel keuringservaring hebt.
Je hoort vaak op keuringen dat grote fokkers vaak vooraan staan, maar dat is ook logisch: ze nemen de goede paarden mee (laten de mindere goden thuis) en bereiden hun paarden goed voor en nog belangrijker brengen ook hun paarden zo voordelig mogelijk voor. Dat is ervaring en kennis en dat is op bokt zo niet even uit te leggen.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:32

Janouk.. Dat snap ik wel maar zij vraagt hulp en wij denken mee.. Ik leg dr uit hoe ik het doe maar ik kan me wel heel goed voorstellen dat ze nog rustig aan wil doen.. Maar dat betekent niet dat wij een 3-jarige volledig aan het werk zetten, wij bouwen op, even flinke training en bouwen weer af om ze vervolgens met rust te laten..

Dr hangbuikje kan dan ook 2 dingen zijn, of wormen of van het gras.. Dat is simpel te testen door ze toch in de paddock te zetten. Mocht het buikje verdwijnen is het toch van het vocht in het gras..

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:33

bulck schreef:
@pauk, was niet beledigend bedoeld. verder ga ik volledig met je mee. Het is een management dat je opbouwt en afbouwt.
Wij doen het net zo hoor, uiteindelijk is het slechts een 'belasting' van ong 2 maanden, dat gevolgd wordt door rust.

Oké :D
Ik wilde gewoon niet dat iemand zou denken dat m'n paarden het slecht hebben doordat ze op zand staan ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:37

Als je de grasbuik echt weg wil hebben, moet je paard van het gras afhalen en op kaal land (of paddock) zetten met alleen hooi. Verder lekker los trainen in de bak (vrij longeren bv). Zo krijgt je pony meer vorm, zonder dat het echt belastend is.
Zo was mijn pony in 3 week echt afgetraind := Veel grondwerk gedaan en alleen hooi. Is geen zadel opgeweest en geen longeerlijn eraan.
Maar ja... hij staat nu weer thuis en op kort gras.. dus de grasbuik is weer terug (naja, ik heb altijd nog de foto's hahaha)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:51

petradek schreef:
Lekker in de wei laten staan waar ze nu staat. Anders krijgt ze echt veel te weinig binnen (zo dik is ze nu ook weer niet toch? Ze heeft alleen maar een hangbuik :P )

Daarnaast lekker elke dag wat met haar doen, longeren (geen passoa maar touwtjes (lammert Haanstra manier) of dubbele longe), rijden, buiten rijden. Tijdens dit alles wel haar buikspieren laten aanspannen en rugspieren ontspannen en goed voorwaarts houden.

Lastig, maar ik zou haar niet minder gaan voeren. Anders valt ze straks in op sommige plekken en dat is echt niet mooi.

Ps. voor de andere reacties: wat een gezeur zeg. Geef gewoon 1 reactie/tip en laat verder TS gewoon met rust. Keuringsklaar maken doen echt niet heel veel mensen hoor, het zijn meestal de mensen die geld 'over' hebben. Het is toch ook veel leuker om zelf alles te doen?

Onzin, met goed hooi en een handje muesli oid krijgt een haf genoeg binnen. Met gras juist niet. Zodra mijn merrie van het land af komt (waar ze niet bijgevoerd kan worden ivm 20 andere paarden) moet ze eerst een aantal vitaminestoten om haar tekorten weer aan te vullen.

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:38

Lyonesse schreef:
petradek schreef:

Onzin, met goed hooi en een handje muesli oid krijgt een haf genoeg binnen. Met gras juist niet. Zodra mijn merrie van het land af komt (waar ze niet bijgevoerd kan worden ivm 20 andere paarden) moet ze eerst een aantal vitaminestoten om haar tekorten weer aan te vullen.

Toch fijn dat je gelijk aangeeft dat ik onzin uitkraam.. 8)7 Ze geeft toch aan dat ze geen muesli krijgt, maar alleen gras en hooi. Als ze haar dan niet meer op het land zet en alleen maar hooi geeft, krijgt ze te weinig.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:39

Toch is alleen gras voor een pony ook niet goed, dan komen ze echt vitamine tekort.. Dus alleen hooi moeten ook vitamine bij.. Dus bij beide is het in princiepe niet genoeg ;)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:40

Alleen is het gras in deze de oorzaak van het probleem; de grasbuik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:44

Sinds wanneer is alleen hooi geven onvoldoende?

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:49

Ik he wel eens gehoord dat je de buikspieren van een paard traint door een paard in uitjes te laten springen. Hoeft helemaal niet hoog. Zo hebben ze destijds bij een manege waar ik stond de grasbuik weg getraind voor een keuring.

Een haflinger keuring is helemaal niet zo duur en 300 euro zo ik er niet voor over hebben om mijn paard keuringsklaar te krijgen. Ben wel vaker op zo'n keuring geweest en wat mij opviel is dat juis veel haflingers van het "gewone" volk het beste deden. Dus gewoon lekker thuis in het land geoefend en niet allemaal geschoren o.d..

(Niet dat ik iemand hier nu wel beledigen dat is niet mijn bedoeling)

lidewei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:03

hooi en gras moet je bijde in combinatie voeren met bv summerfit koek of gewoon muslie of biks omdat in gras niet genoeg vitamine zitten en in hooi ook niet!!!. aleen omdat je je pony nu voor de keuring hard aan werk zal moeten zetten voor paar weken goed voeren en goed bewegen en geen gras!!! je wil resultaat !!dit is maar voorn paar weken daarna kan ze weer het land op. en onbperkt hooi zal ik echt mee opassen liever dan overjarig hooi geven mogen ze dubbelen van hebben voor de zelde voedings waarden te bereiken. je kan ook meschien anderen pony bijzetten zo dat ze niet aleen staat zielig is absoluut niet!!