Luchtzuigen erfelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 23:06

Zannekin schreef:
Deed ik Sar.
Ik zie nergens de oorzaak. Je fokte ze zelf. De moeder deed het dus veronderstel ik? Of een paard daar op stal? Vermits je over naapen praat.

Als je het zo wilt kan je het krijgen Zanik

Nee ik had, lezen zei ik toch, het in mijn lange fokkersleven nog nooit bij een paard meegemaakt. Maar luister wel eens naar anderen als ik iets tegenkom waar ik niet mee bekend ben

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 23:10

tja, koliek kan voorkomen. Mijn merrie heeft nooit koliek gehad...(behalve dan valse koliek vanwege drachtigheid) Ach het zou toeval kunnen zijn. Maar ik stel voor dat we de discussie beeindigen. Ik ben gek met mijn luchtzuiger, heb nooit problemen met haar gezondheid, haar veulens zijn supergezond. Jij hebt kennelijk grote problemen met luchtzuigers...zo erg dat je ze laat afmaken. Ieder het zijne zullen we maar denken.

Mocht je echt ooit nog een keer overwegen een luchtzuigers leven te beeindigen...zet dan eerst even een berichtje op bokt. Ik weet uit ervaring dat er genoeg mensen zijn die geen problemen met een luchtzuiger hebben.

In ieder geval succes verder!
Anya

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 23:14

Anya schreef:
grote problemen met luchtzuigers...zo erg dat je ze laat afmaken. Ieder het zijne zullen we maar denken.Anya

Ik heb indendaad zingend en fluitend een einde gemaakt aan het leven van eigengefokte merrie die ik met liefde en aandacht had grootgebracht omdat ze iets had dat absoluut onbelangrijk was.

Het is duidelijk dat jij mij niet kent

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 23:16

Sarabande...hoor je mij zeggen dat je het zingend en fluitend hebt gedaan. Dat dacht ik niet. Ik geloof niet dat iemand dat kan. Ik zeg dat je die keus hebt gemaakt. Een keus waar ik niet achter kan staan. En omdat ik me kan voorstellen dat je het er wel moeilijk mee hebt gehad, maar voor jouw gevoel onder de omstandigheden het beste deed, bied ik je een weg uit als het ooit nog eens voorkomt. Er zijn nl. echt genoeg mensen die geen problemen met luchtzuigers hebben. Als ik geld genoeg zou hebben voor twee paarden kocht ik er zonder problemen eentje bij...
Zo zijn er meer mensen...Dat weet ik zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 23:18

Moet eerlijk zeggen dat ik het ook een vreemd iets vind, een paard afmaken omdat ze luchtzuigen!

Kijk als zo dier daar zwaar onder lijdt, een enorm scharminkel wordt, iedere dag koliek heeft.............ga zo maar door. Dan zou ik eerst kijken wat ik er aan kon doen om het te verminderen.

Maar zo werd het niet gebracht!! En op de manier waarop het verteld werd, vind ik het ook ronduit idioot dat je zo dier laat afmaken!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 23:19

sarabande schreef:
Maar luister wel eens naar anderen als ik iets tegenkom waar ik niet mee bekend ben

Ik heb er eentje die het doet.... Naar mij dus? *LOL*

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 23:21

of naar mij?
of naar al die andere mensen met een happy luchtzuiger?
er zijn er genoeg op bokt...Knipoog

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 23:24

Ik heb ook een stal vrij, 1 van 5 x 4 meter, veel hooi, elke dag naar buiten, zet de volgende maar hier neer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 23:35

Kan ook wel een stal vinden waar ze er geen problemen mee hebben, helaas niet waar ik ze nu heb staan, want die wil ze niet!

Maar echt wel dat er een plekje te vinden is hoor!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 23:45

Al moeten we een stal erbij maken, kom maar op!!!!!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 23:46

Misschien een idee: een pensionstal openen voor zulke paarden!!!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 23:50

Jullie hebben geen van allen ooit eens echte luchtzuiger gezien, dat blijtk wel...

Nogmaals:
Een echte luchtzuiger is er 1 die in een volle wei geen hap meer vreet, die de biks laat staan, die geen enkel contact meer heeft met andere paarden...
Die je met band, muilkorf en een compleet met stroomdraad omgeven land nog niet kan laten stoppen. Die je s'avond uit het land haalt met kapotte knieën omdat ze met de muilkorf om zich daar toch nog op hebben weten vast te zetten.

Joh, gaan jullie vooral leuk een orkestje maken met zulke paarden, ik weet verder niet of de merrie van Sarabande in die catagorie viel maar ik probeer het wel van beide kanten te zien.
Ik persoonlijk wil geen enkele zuiger op stal, maar ik kan me voorstellen dat er genoeg mensen zijn die er geen probleem van maken als je een paard hebt welke af en toe eens een hap lucht pakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 23:58

Er zijn zuigers en zuigers. Zo kende ik er verschillende die er zo verschrikkelijk zwaar aan toe waren dat veel hooi en veel beweging niet meer hielp. Eentje hebben we in een stal van 5 x 6 gezet, afgezet met stroomdraad en op de vloer veel stro en nog meer hooi, naast de baan, zodat ie van alles te zien had, maar hij was alleen nog maar bezig met proberen ergens vat op te krijgen. Een andere deed het desnoods op haar eigen knie en van dat paard was niets meer over dan een zakje botjes. Het laatste paard had wel een keer een ernstig trauma gehad, namelijk een stalbrand.
Verder heb ik een keer meegemaakt dat op een en dezelfde stal ongeveer de helft een band om had. Ofwel ze kochten hun paarden daar goedkoop ofwel hun management was niet in orde.

En dan dus die twee broers waarvan een het wel deed en de ander niet kopieerde. Maar het is wel bekend dat veulens van hun moeder veel overnemen en ik denk dat dat met luchtzuigen ook wel kan gebeuren, als je een pienter veulen hebt.

Luchtzuigen moet je nooit uit de hand laten lopen, je moet er snel bij zijn en eens goed gaan nadenken hoe je het oplost in het allervroegste stadium.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 00:07

Sjuimpje schreef:
Jullie hebben geen van allen ooit eens echte luchtzuiger gezien, dat blijtk wel...

Nogmaals:
Een echte luchtzuiger is er 1 die in een volle wei geen hap meer vreet, die de biks laat staan, die geen enkel contact meer heeft met andere paarden...
Die je met band, muilkorf en een compleet met stroomdraad omgeven land nog niet kan laten stoppen. Die je s'avond uit het land haalt met kapotte knieën omdat ze met de muilkorf om zich daar toch nog op hebben weten vast te zetten.

Joh, gaan jullie vooral leuk een orkestje maken met zulke paarden, ik weet verder niet of de merrie van Sarabande in die catagorie viel maar ik probeer het wel van beide kanten te zien.
Ik persoonlijk wil geen enkele zuiger op stal, maar ik kan me voorstellen dat er genoeg mensen zijn die er geen probleem van maken als je een paard hebt welke af en toe eens een hap lucht pakt.

Breng ze toch maar. Proberen verhinderen van te zuigen geeft nog meer stress. Een vicieuze cirkel krijg je dan. Gewoon buiten zetten op enkele hectares gras in groep en niet te veel op staan kijken.

Anya

sjuimpje...gaan we het nu hebben over de gradaties van luchtzuigen? is een luchtzuiger die zich door de band heen kapot zuigt een minder erge gradatie van luchtzuigen? Gatver wat een discussie. Een paard dat om een of andere reden niet meer eet, is natuurlijk verschrikkelijk...maar daarom andere luchtzuigers afdoen als geen echte luchtzuiger...Walgelijk wat een discussie is dit geworden. Ik kap ermee. Zoek het lekker uit met zijn allen.

Rozamaz

Dat denk ik niet, ik denk eerder dat paarden met een bepaald karakter het veel eerder doen en dat karakter is wel erfelijk!!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 00:12

Ik zou zeggen, lees mijn posts eens door, daarin staat duidelijk dat ik aangeef dat er verschillende gradaties zijn van luchtzuigen, gradaties waarin het paard er geen hinder van ondervindt, gradaties van wel, en gradaties dat het bekand diermishandeling is om zo'n dier nog te laten leven.

Rozamaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 00:13

sherwood"]
[quote="phoenix4ever schreef:
luchtzuigen is niet erfelijk. wat een onzin zeg. tuurlijk kan het temperament doorgegeven worden waardoor paarden, die dag in dag uit opstal staan meer kans hebben op stal ondeude.

Ik zou nou niet zo direct het lef hebben om een jaren lang onderzoek gewoon onder de tafel te vegen. Dat proef bedrijf heet er echt jaren over gedaan, paarden voor gefokt zelfs, met en zonder aanleg, ze hebben er echt meer dan 200 paarden voor gebruikt. Zou ik niet zo verwerpn zonder een tegen onderzoek. Is het nadenken waard.
[/quote]

Volgens mij kun je nooit bepalen of het luchtzuigen erfelijk is of dat het karakter waardoor ze gaan luchtzuigen wordt doorgegeven!! Die twee kun je niet scheiden zoals omgevingsfactoren!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 00:14

Sjuimpje schreef:

Nogmaals:

Beetje overdreven dit!!!

Denk dat iedereen wel echte luchtzuigers gezien heeft, en degene waar jij over spreekt zijn extreme gevallen, daar zie je er weinig van. Als Sarabande van te voren had gezegd dat het om zo een ging, had niemand zo fel gereageerd.

Er lopen meer lichte gevallen van luchtzuigen rond, dat de bovenstaande gevallen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 00:17

Gelukkig wel,
zou wel erg ongezond zijn als er veel van dit soort gevallen rondlopen. Maar ik heb er zelf 1 gezien en van 2 gevallen gehoord, voo rmij dus al genoeg om ze niet allemaal over 1 kam te scheren en dus zeker niet iemand te veroordelen als er een dier uiteindelijk wordt afgemaakt.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 00:19

Zeg Sjuim, hoeveel luchtzuigers heb je zelf eigenlijk onder je hoede gehad als ik vragen mag?

Verder ben ik het eens met degene die zeggen dat een dier om die reden afmaken belachelijk is!!!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 00:22

Jopie onze welsh A WAS een luchtzuiger!!!!! Nadruk op WAS. Hij heeft zo'n mirical halster omgehad. We hebben alles in zijn binnenstalletje weggehaald waar hij maar kon vastpakken. In het land begon hij aan de liksteenhouder, die ook maar weggehaald. Toen kreeg hij een vriendje erbij, Silvano. Ze staan nu samen in een buitenstal van 6 x 4 met een uitloop naar 1 van de 2 paddocks een dikke laag stro en wat hooi. Hij is er vanaf.!!!!!!!!!! Ander stalmanegment kan ook wonderen doen.
Ik weet wel degelijk wat een luchtzuiger is, ook dat ze er koliek van kunnen krijgen, dat weet ik door het werken op maneges. Daar is altijd wel een luchtzuiger te vinden.
Nu niet denken Sjuim dat ik en vele anderen hier niet weten wat een luchtzuiger is. Maar een luchtzuiger af maken omdat de eigenaresse hier zich aan stoort, dat gaat echt te ver. Veel hooi doet wonderen, veel buiten lopen en vooral lekker gras eten en sociale kontakten met andere paarden.

Ik blijf erbij dat het iid met de maag te maken heeft. Het valt op dat veel "sport"paarden luchtzuigers zijn. Ze krijgen weinig hooi, ze staan vaak niet op stro, omdat ze dan zo'n lelijk buikje krijgen en dat kan niet in de "sport". Sommige paarden zien het land niet eens!!! bang dat ze een blessure krijgen, dus ook geen sociale contacten met andere paarden. Paarden moeten de hele dag wat te knabbelen hebben. Veel mensen cre-eren zelf een luchtzuiger. Dit is mijn mening over luchtzuigers!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 00:24

Sjuimpje schreef:
Gelukkig wel,
zou wel erg ongezond zijn als er veel van dit soort gevallen rondlopen. Maar ik heb er zelf 1 gezien en van 2 gevallen gehoord, voo rmij dus al genoeg om ze niet allemaal over 1 kam te scheren en dus zeker niet iemand te veroordelen als er een dier uiteindelijk wordt afgemaakt.

Zolang het er bij voorbaat bij verteld werd, prima, maar nu werd er luchtig verteld dat het dier was afgemaakt. Vervolgens worden de wilde verhalen uit de kast getrokken.

Niet vreemd dat men zo reageerd he!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 00:26

Phia, ik denk dat dat maar ten dele waar is. De paarden (meervoud) die ik heb meegemaakt die het zéér ernstig deden, hadden allemaal een trauma achter de rug. Die merrie die ik al aanhaalde, had in een brand gestaan. De ruin waar ik het over heb, had een ernstig ongeluk gehad en een zwaar herstel. En al doe je alles wat je kunt voor je paard, soms kun je niet voorkomen dat het zich ernstig ontwikkelt.

Daartegenover ken ik ook paarden die het wel doen, maar er niet ongezond van worden en er dus ook geen hinder van hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-04-03 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 00:26

Ik heb er geen want ik kan dat geluid niet verdragen, ik heb echter wel een kennis die zo'n gratenpakhuis heeft geprobeerd op te lappen.
Die was ook vol goede moed net als jullie.

Phia, waar lees jij dat er een paard is afgemaakt omdat een eigenaar zich er aan stoort? En als het aan de maag zou liggen dan maakt het toch geen donder uit of dat dier veel buiten loopt?
Je spreekt jezelf enorm tegen.