Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Rody01 schreef:Vorig jaar heb ik de merrie vanaf dag 2 elke keer even bij het veulen weggehaald. Gewoon even een paar keer op en neer op het terrein, veulen bleef dan gewoon in de stal. Na een week ben ik weer gaan longeren (ze moest naar de keuring) ook dan bleef het veulen in stal. Na een maand ben ik gaan rijden maar als ik de keuring niet had gehad (ze moest ook naar de centrale keuring) had ik vanaf 2 weken na het veulenen al gaan rijden. Merrie was superbraaf gelukkig! Ik liet altijd het veulen in stal. Dat leren ze maar.

Rody01 schreef:Ik heb genoeg kennissen die hele erge problemen hebben gekregen met een merrie met veulen die NIET uit mekaar konden. Hele stal werd afgebroken.
Dus het hoeft ook mar 3 minuutjes te zijn. Als de merrie maar weet dat ze wel weer bij haar veulen komt.
Cassidy schreef:Een schreeuw als correctie snapt een paard niet.
Een tik of een schop snapt een paard wel, en dan ongeacht de leeftijd.
Een veulen van een week zou je idd met een trap met de binnenkant van de voet onder haar achterhand kunnen corrigeren. En dat hoeft maar 1 keer in de correcte intensiteit en ze doet het nooit meer.
Als je niets doet, of dit verkeerd aanpakt, kost je dit later misschien je knieschijven, of in het minst erge geval een kunstgebit, als je het al na kunt vertellen).
Alle subtiele aanwijzingen en NH gefluister even opzij zetten: trap naar de baas, bam, trap terug.
En nogmaals, dat hoeft maar 1 keer.
_10_ schreef:Helemaal mee eens, mijn hengst veulen van vorig jaar heeft slechts 1x naar me uitgehaald (hij was toen net 2 weken oud), ik heb hem direct een schop onder z'n kont gegeven en hij heeft het nooit meer gedaan
troi schreef:_10_ schreef:Helemaal mee eens, mijn hengst veulen van vorig jaar heeft slechts 1x naar me uitgehaald (hij was toen net 2 weken oud), ik heb hem direct een schop onder z'n kont gegeven en hij heeft het nooit meer gedaan
Goed punt, maaruh hangt wel nogal af van waarom een veulen zich zo gedraagt.. Op deze leeftijd al uit elkaar halen vind ik echt niet ok en eigenlijk vindt ik dat het veulen groot gelijk heeft door op deze manier een noodsignaal uit te geven..

pandabeertje schreef:Mijn mening is dat een veulen van 1 week die van de merrie wordt weg gehaald voor even toch een ongelovelijke stress en angst krijgt en zich daardoor los probeert te vechten. Dit vind ik een natuurlijke reactie.
Ze gaan op die leeftijd nog niet ver bij de merrie vandaan uit zichzelf.
uletje schreef:Buiten dat mijn teksten hier gebruikt worden had ik vorig jaar ook zo'n veulen..
Halve dag oud en ik had de eerste klap al te pakken. Twee dagen later nog 1! Die ramde gericht. Als ik de merrie aan het poetsen was en ze liep langs dan sloeg ze. Ik heb haar 1 keer een goede trap (met klomp) terug gegeven en ze heeft nooit meer wat gedaan. Ik loop zo bij de jaarlingen naar binnen (we hebben er 5) geen 1 die er naar me uithaalt.
En over dat scheiden, elke dag eventjes scheiden (gaat om 2 minuuten in het begin) ben ik voorstander van. Ieder zijn eigen methoden. Maar wanneer je merrie en veulen scheidt, gaat de merrie hinniken waardoor ze de baarmoeder samenknijpt. Is heel goed voor het natuurlijk opschonen van de baarmoeders. (staat ook in het boek van Paul de Vries).
En die band, die is er wel hoor! ook na die twee minuten. Als er nu een merrie was die niet zoveel om haar veulen gaf of er geen aandacht aan wilde geven zou ik het natuurlijk niet zomaar scheiden.
En dat rijden. Je hebt rijden en rijden met een net bevallen merrie. Dat rijden stelt in het begin niet zoveel voor, gewoon kwartiertje stappen onder de man, beetje rek en strek oefeningentjes. en dat langzaam uitbouwen. Wanneer ze een zware bevalling heeft gehad doe je dit natuurlijk niet zomaar. Alles hangt van de situatie af.
En dat het echt niet kan, dat vind ik onzin. Maar alles mijn mening natuurlijk. Vroeger (ja ik weet het tijden veranderen) gingen de boeren dezelfde dag als het veulen geboren was het land weer op om te werken. Die werden ook groot. Misschien is het omdat ik bij een echte paardeboer sta die zijn hele leven al veulens fokt en waar zijn vader nog met paarden op het land werkte dat ik zo denk (of opgevoed ben zeg maar). Ieder zijn ding, wij doen het al jaren zo gaat altijd goed we hebben gezonde blije paarden en grote gezonde veulens met opvoeding!
Ze bokt niet meer! 1 keer streng geweest een het is klaar