[KG] 3kleur bont

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:53

Peterina schreef:
trustHim schreef:
mmm wel interesant dit, mijn merrie heeft o.a. ook bird catcher spots en soms zijn Bend d'Or spots te vinden met name in de winter

Ik zie haar in princiepe als vosbont maar ben wel benieuwd naar jullie mening aangezien haar voorpluk vos is de manen naar de schoft toe zwart worden en de staart zwart met wit is

Bedoel je deze merrie (http://www.mijnalbum.nl/Foto-VQUDD7LB.jpg)? Die is overduidelijk vos-bont.
De zg zwarte haren die jij bedoeld zijn bij haar in feite zeer donkere vos gekleurde haren die bijna zwart lijken.

yep deze merrie, heb helaas geen staart foto maar die is echt zwart en niet heel donker vos, zitten er wel tussen in de manen maar de staart is net zo zwart als van een fries

HT2009

Re: [KG] 3kleur bont

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:20

Woensdag viel het NRPS blad op de deurmat, hebben jullie die ook gelezen? Hierin omschreven ze inderdaad een driekleuren bonte paard aan de hand van zijn bruinbonte vlekken en zwarte manen en staart. Van zwarte vlekken werd niet gesproken. Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat IK er als leek verstand van heb, maar vroeg me af of jullie deze ook gezien hadden.

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:21

HT2009 schreef:
Hierin omschreven ze inderdaad een driekleuren bonte paard aan de hand van zijn bruinbonte vlekken en zwarte manen en staart. Van zwarte vlekken werd niet gesproken.

Raar, nou ja als je het zo gaat zien is die van mij ook een 3 kleur.
Maar dat zijn dan bijna alle bruinbonten...

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:25

Het staat er echt vermeld, wil natuurlijk niet zeggen dat de schrijver van dat stuk het perse bij het rechte eind had. Er stonden ook vosbonten in, valk bonten en palomino bonten etc. Mijn oog viel erop omdat ik dit topic gelezen had. Vandaar.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:33

Over duidelijk dat de NRPS artikel schrijver/ster ook NIETS van kleuren of kleurengenetica afweet!!!! :( :(
Vaak denk ik dat zij zo'n artikels schrijving om de lege pagina's op te vullen zonder er voldoen en gerichtte onderzoek te doen!

Nogmaals : een 3-kleurig bont BESTAAN NIET !!!! het is 'gewoon' een bruin gekleurde paard met een wit bont patroon over de basis kleur!

Citaat:
een driekleuren bonte paard aan de hand van zijn bruinbonte vlekken en zwarte manen en staart

Een bruin paard heeft ALTIJD zwarte manen en staart ... de bonte patroon 'breekt' de egale bruine vacht kleur, en de egale zwarte manen en staart kleur door wit van de patroon toe te voegen. Meer niet!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:40

[quote="trustHim]yep deze merrie, heb helaas geen staart foto maar die is echt zwart en niet heel donker vos, zitten er wel tussen in de manen maar de staart is net zo zwart als van een fries[/quote]

En toch zijn die zg 'zwart' haren echter zeer zeer donker vos/rood haren!!

Dit zijn ook vos-gekleurde paarden, alhoewel je het niet op eerste zicht zou zeggen:

Afbeelding
Afbeelding

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:42

Wat betreft dat nrps blad die kunnen nog een voorbeeld nemen aan de penny :+ die hadden een echte 3 kleur getekend dus met zwarte en bruine vlekken (of het nou genetisch wel of niet kan laat ik even buiten beschouwing maar ze hebben het driekleur wel goed :+ )

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:50

Het ergste van de hele zaak van zo'n artikels in DIE tijdschriften is dat mensen die helemaal niets ervan weten nemen wat daar in staat als de bijbels waarheid en gebruiken die informatie en geven het ook zo door ... met alle gevolgen. Zo BLIJFT foutieve informatie de rondes doen EN zo blijven dan mensen eigenwijs beweren dat zij, bijvoorbeeld, een 3-kleurig bonte hebben! :(:)

IcePrincess
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:23

stef schreef:
verdikkie.... heb ooit een foto gezien van een vos/zwart bonte ijslander (vos met zwarte vlekken) maar kan m dus nergens meer vinden...

Ik wel :P :
Afbeelding

Wordt van gezegt dat ze brindle is, maar zeker kunnen we dat niet zeggen natuurlijk zonder dna test. De bekende brindles hebben toch andere kenmerken dan dit.
Maar nog steeds zijn het 2 kleuren :+

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:04

Gek, deze is bont zonder wit.
Volgens mij zijn die donkere plekken heel donkervos en geen zwart.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:18

die van die laatste foto is toch ook een chimeara denk ik.... brindles zijn ook vaak chimeara.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:28

Peterina als je het bewuste artikel eens wilt lezen wil ik het wel voor je inscannen doormailen. Snapte er eerlijk gezegd ook geen biet van van de hele uitleg in dat artikel. Vooral als ik sommige uitleg hier lees dat bepaalde dingen niet kunnen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:35

ik heb niet alles doorgelezen dus misschien is dit een spuit 11 reactie. ;)
bij navraag aan een erkende tinker fokker is mij verteld dat een 3 kleur pas een drie kleur is als het op de vacht zit.
al is het maar een zwart stipje van 1 cm rond heb je een drie kleur.

mijn tinker is zwartbont met een zwart witte staart met bruine streng,dit telt niet!
mijn criollos zijn bruin bont met hier en daar een zwarte stip op de vacht,dit is 3 kleur.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:16

petraaken schreef:
Peterina als je het bewuste artikel eens wilt lezen wil ik het wel voor je inscannen doormailen. Snapte er eerlijk gezegd ook geen biet van van de hele uitleg in dat artikel. Vooral als ik sommige uitleg hier lees dat bepaalde dingen niet kunnen.

Graag aub!

Genetisch hebt je zwart + bont paarden die de kleur zwart en wit fenotypisch tonen ERGENS op hun lichaam in de vorm van haar/vacht kleur.
Genetisch hebt je vos + bont paarden die de kleur vos en wit fenotypisch tonen ERGENS op hun lichaam in de vorm van haar/vacht kleur.
Genetisch hebt je bruin + bont paarden die de kleur zwart, bruin en wit fenotypisch tonen ERGENS op hun lichaam in de vorm van haar/vacht kleur.

Je kan het draaien of keren zoveel als je wilt ... een genetisch 3-kleur bonte paard BESTAAT NIET! Als je deze laat DNA testen zal je ALTIJD terug op zwart + agout + bont komen ... wat uitdraaid op een bruin bont paard! DIT IS WETENSCHAP, en niet volks mythe of wijsheid, of zelfs niet 'wishfull thinking'!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:57

@Peterina: en als het een Chimaera is ??

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:01

DD die kans is: one in a million.... ;) althans volgens de AQHA, heb jij dat artikel niet gelezen? Ik heb m nog wel voor je als je wilt....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:10

Maar hoe klein ook de kans op zich bestaat wel :D

Maar ik ga verder wel met Peterina mee hoor; het is gewoon genetisch niet mogelijk :)
Vaak worden de juiste benamingen niet gehanteerd. Dat is er door de jaren heen zo ingesleten dat je het er maar moeilijk uit krijgt. En met al die kleurbenamingen door de verschillende stamboeken, wordt het er ook niet duidelijker op :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 17:00

mariska32 schreef:
bij navraag aan een erkende tinker fokker is mij verteld dat een 3 kleur pas een drie kleur is als het op de vacht zit.
al is het maar een zwart stipje van 1 cm rond heb je een drie kleur.

Niet dus ;)
Een vosbonte met een zwarte Bend 'or spot zou dan dus een 3kleur zijn volgens die logica...
Toch opvallend dat ie genetisch dan nog steeds vosbont is.

Maar ik denk dat het inderdaad interesant staat....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:48

Ik moet dus eerst nog 'bewijs' zien dat een bendór spot genetisch zwart is en niet gewoon héél donkerrood.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:29

Suzanne F. schreef:
Gek, deze is bont zonder wit.
Volgens mij zijn die donkere plekken heel donkervos en geen zwart.

Die is niet bont, bont = namelijk wit :D

Tenminste, dat heb ik me ooit wijselijk laten vertellen :o

Hoe zit het dan met "bonte" paarden die bijv. op het lijf donkerbruin / bont zijn en bij hun witte benen in de overgang naar het bruin echt zwarte haren hebben zitten en zwarte stippen in het wit hebben?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:34

Als die stippen aan de kroonrand zitten heten dat Irmin Spots. Zitten de zwarte stippen op de onderbenen dan kán het een homozygote Tobiano zijn die op het lijf niet zoveel wit heeft, maar genetisch wel bont is.
Als een Bruin paard zwarte haren op de overgang van wit naar bruin heeft zitten kan dat ook de normale 'bruin' kleur zijn (zwart+agouti). Als zijn benen niet wit waren geweest had ie gewoon zwarte onderbenen gehad.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:39

HT2009 schreef:
Die is niet bont, bont = namelijk wit :D

Tenminste, dat heb ik me ooit wijselijk laten vertellen :o

Je hebt 2 typen bont :D ...
- fenotype (hoe het paard eruit ziet) bont = met wit
- genotype (hoe het paard genetisch in elkaar zit) bont = kan zonder wit