(KWPN Hengsten) Dekgeld 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:52

sarabande schreef:
Topic gaat over KWPN hengsten versus dekgeld, dus dat Duitse gedoe is aardig off topic.

Je mag je af vragen waarom Duitse fokkers nu naar KWPN hengsten komen, niet voor het geld of een koopje dus.

Omdat de Ned. HH meer omzet willen hebben net als het jaren al andersom is...
Waarbij je "buurman" de grootste gangmaker was/is.. :Y)

http://www.deijzerenman.com/nieuws.php

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:05

sarabande schreef:
Topic gaat over KWPN hengsten versus dekgeld, dus dat Duitse gedoe is aardig off topic.

Waarom begin jij steeds te z**ken over off topic zodra je zelf niet meer kan meepraten over een bepaald onderwerp?Als je zelf offtopic gaat hoor ik je toch nooit klagen!! :( :(

sarabande schreef:
Je mag je af vragen waarom Duitse fokkers nu naar KWPN hengsten komen, niet voor het geld of een koopje dus.

Misschien om de reden waarom KWPN fokkers misschien ook eens wat vaker verder moeten kijken dan hun neus lang is?Omdat bepaalde hengsten nu eenmaal bepaalde eigenschappen kunnen vererven die belangrijk zijn voor de fokkerij,ongeacht voor welk stamboek ze gekeurd zijn of bij wie ze staan.
Ik heb geen voorkeur of afkeur voor één bepaald stamboek,heb al met BWP'ers,KWPN,Hann,Z gedekt.Als zo'n hengst nu net dat heeft wat je zoekt!?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:17

Feelsoproud schreef:
[Misschien om de reden waarom KWPN fokkers misschien ook eens wat vaker verder moeten kijken dan hun neus lang is?

Zoals in een ander topic ook al gezegd, de Nederlandse fokkers gebruikte al Duits bloed ver voor de meeste bokkers geboren waren. Dat de Duitse fokkers nu Nederlands bloed willen heeft met name te maken met de prestaties en de gezondheid.

De Duitse bloedlijnen zitten al jaren verankerd in de KWPN fokkerij, maar wel geselekteert op een aantal eigenschappen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:25

sarabande schreef:
[
Zoals in een ander topic ook al gezegd, de Nederlandse fokkers gebruikte al Duits bloed ver voor de meeste bokkers geboren waren. Dat de Duitse fokkers nu Nederlands bloed willen heeft met name te maken met de prestaties en de gezondheid.

Willen ? Er moeten nog veel dekaanvragen van duiters komen om gelijk te komen met de vraag van Ned.fokkers voor Duitse hengsten..
En dat gezondheid etc. is je eigen duimzuigerij, een stokpaartje wat in deze tijd geen hout meer snijdt.
Wat ik me altijd afvraag waarom je niet met je eigen landgenoten meefokt..w.o. BWP.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:38

ceasario schreef:
Willen ? Er moeten nog veel dekaanvragen van duiters komen om gelijk te komen met de vraag van Ned.fokkers voor Duitse hengsten..
En dat gezondheid etc. is je eigen duimzuigerij, een stokpaartje wat in deze tijd geen hout meer snijdt.
Wat ik me altijd afvraag waarom je niet met je eigen landgenoten meefokt..w.o. BWP.

Was dat laatste zinnetje voor mij bedoeld?(voor zover ik weet is Sarabande geen belg dus...).
Ik heb in het verleden wel BWP hengsten gebruikt.
De laatste jaren probeer ik meer richting dressuur te fokken,en dan raakt de keuze bij BWP nogal snel uitgeput.
Vandaar dat ik nu gebruik maak van buitenlandse hengsten.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:09

ceasario schreef:

Omdat je in een land woont moet je aangesloten zijn bij een stamboek van dat land, hun visie volgen?
Zever!
Wij zijn aangesloten in Oldenburg. Waarom? Simpelweg omdat zij een visie op de dressuurpaardenfokkerij hebben die zeer parallel loopt met de onze. Een visie die geen enkel Belgisch stamboek ook maar bijna deelt, een visie die mij 1000x meer aanspreekt dan die van het KWPN. Waarmeeik niet wil zeggen dat er uit alle stamboeken geen goede paarden komen, maar de Nederlandse dressuurhengsten over het algemeen (uitzonderingen zijn er altijd) vind ik veel minder dan de Duitse (om nog maar te zwijgen van de inferieure kwaliteit van de Belgische dressuurhengsten).

Het grote probleem bij veel Nederlanders is hun overdreven chauvinisme. Zo worden in de Hengstencompetities paarden die niet KWPN geboren zijn soms zonder reden de grond in geboord, waardoor er veel fokkers er een schrik van krijgen en zo kostbaar en goed bloed niet zullen gebruiken.

En dat is nu wel geweldig off-topic :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:14

Moderatoropmerking:
Terug on-topic graag. Het is een interessante discussie zorgt dat het dan ook zo blijft.

Poehee

Re: (KWPN Hengsten) Dekgeld 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:24

Gaat het dekgeld weer omhoog dit jaar of met de regressie mee omlaag??

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:39

Bij de hengstenhouder waar ik nog een dek tegoed heb, gaat het dekgeld dus niet omlaag.

Maar wat die lieve ;) man nu plots wil doen, is om het even welk sperma bestellen bij gelijk welk hengstenstation, om toch maar aan mijn (volgens hem zeer kritische) eisen te voldoen...

Vreemd, maar dit is dus de 1ste maal in al die jaren, dat hij zich zo soepel opstelt. En hij gaf me dus eerlijk toe dat hijzelf ongeveer 150 EUR wederVKcommissie aan overhoudt! En tot vorige week kende ik dat woord niet eens :o

Wat mij dus opvalt is dat de hengstenhouders echt wel aan klantenbinding werken, op dit ogenblik!
Alle kleine beetjes zijn dus mooi meegenomen, terwijl ze vroeger hiervoor hun neus ophaalden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:14

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:08

Over het onderhandelen over dekgeld, is dat iets gebruikelijks? Dus doen de meeste hengstenhouders daar aan of zien sommige het misschien als een belediging?? Ervaren fokkers weten natuurlijk precies wat de rek is die erin zit, maar een beginnend fokker niet. Die gaat er misschien toch meer vanuit dat het een vaste prijs is.
Ik kende wel de onderhandelingsruimte wat betreft de gustregeling e.d., maar wist niet dat het dus ook mogelijk is om over de prijs van het dekgeld te onderhandelen. Toch fijn om te weten :D

Op wat voor een moment onderhandelen jullie over het dekgeld, bel je die hengstenhouder dan op van te voren of op wat voor een manier gaat dit?

En praten we hier over kwantum kortingen of is geldt dit ook voor een particulier die 1 merrie aanbiedt.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:32

zijn er ervaringen met korting op dekgeld als merrie heeft verworpen na gusttermijn, dus als volle pond is betaald voor de dekking die niet heeft geleid tot een levend veulen (geen afspraken over gemaakt)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:54

pantarhei schreef:
zijn er ervaringen met korting op dekgeld als merrie heeft verworpen na gusttermijn, dus als volle pond is betaald voor de dekking die niet heeft geleid tot een levend veulen (geen afspraken over gemaakt)

De meeste hengstenhouders zijn daar wel coulant is en komen je dan wel tegemoet

Overigens was ik gisteren bij een hengstenhouder die niets merkte van dalende dekkingen, integendeel.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:13

misschien omdat de handel niet zo goed is op het moment dat eigenaren dan hun merrie maar laten dekken?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:43

In de PK stond ook zoiets ,Sarabande!!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:02

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:12

O jee ,dat zou hier ook niet verkeerd zijn!!!! :D
Hebben ze het in Duitsland zoveel slechter dan????