[H][wb]Welke hengst voor stamboekloze merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:34

@[***]: ik reageer normaal suske, als ik onzin hoor

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:37

Goodgirls schreef:
@sarabende: op de foto die je ziet, dit ben ik NIET. En ik ben zeker niet te groot voor mijn paard.
@Karennnn:ik zei eerder (mss is het moeilijk te begrijpen of te lezen, who know's) dat een E-pony ook wel mocht als veulen. Hier in Belgïe is een paard een paard vanaf 1m48. Wij gebruiken de term E-pony hier niet. Ik ben zelf een 1m63 dus denk ik toch dat mijn merrie groot genoeg is.

@Karennnn+sarabende: I hear a lot of bullshit, jullie lezen ook veel tussen de regels door moet ik zeggen... :o?

Je kunt beter zelf wat beter lezen ipv zo te katten, het is echt niet allemaal bullshit hoor.

Wbt de dikgedrukte tekst; dat maakt het al weer anders, het is dus goed als het veulen boven 1,50 wordt? Als je zelf maar 1,63 bent is een paard van 1,56 groot zat lijkt me, groei je zelf nog?
Als je dan het streven eens op een veulen van 1,55 zet met een vriendelijker karakter, watvoor hengst wil je daarvoor? Watvoor ras denk je aan en watvoor dekgeld wil je uitgeven?

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:38

Ik zei eerder (mss is het moeilijk te begrijpen of te lezen, who know's) dat een E-pony ook wel mocht als veulen. Hier in Belgïe is een paard een paard vanaf 1m48. Wij gebruiken de term E-pony hier niet. Ik ben zelf een 1m63 dus denk ik toch dat mijn merrie groot genoeg is.

@anneliesdj: ik ben 27, denk niet dat ik nog ga groeien. Ik heb in eerdere antwoorden al aangegeven hoeveel dekgeld en wat voor type hengst ik wil, ook te lezen (niet grof bedoeld natuurlijk)

En nu even positief, voor iedereen denkt dat ik een helleveeg ben := Iedereen bedankt voor het goede advies! Ik heb ondertussen een idee welke hengst maar ga nog wat verder kijken.
Laatst bijgewerkt door Goodgirls op 23-02-09 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Re: [H][wb]Welke hengst voor stamboekloze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:40

Je herhaalt nu wat je al gezegd hebt, wat vind je van mijn suggestie?

Ze vinden niet dat je een helleveeg bent, 't is alleen dat je op elke reactie die je niet aanstaat meteen een vreemde post terug plaatst en dat komt niet zo vriendelijk over voor de mensen die goedbedoeld advies willen geven ;)

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:43

ik ben 27, denk niet dat ik nog ga groeien. Ik heb in eerdere antwoorden al aangegeven hoeveel dekgeld en wat voor type hengst ik wil, ook te lezen (niet grof bedoeld natuurlijk)

Gewoon een leuk recreatiepaardje.
Mag newforest, nrps,... zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:50

Ja sorry maar ik heb geen zin om 4 pagina's gekibbel terug te lezen :P

Newforest ga je geen paard mee fokken iig.
Wil je echt 1000,- dekgeld uitgeven? Wil je zo graag een veulen van je eigen merrie dan?

Ik denk dat er vele hengsten in aanmerking komen, plaats maar eens een standfoto dan valt er wat beter te zien hoe je merrie gebouwd is.

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:50

Deze foto is gemaakt toen ik deelnam aan een rally. Hier rijd ik wel nog met mijn westernuitrusting. Lijkt me toch duidelijk dat ik zeker niet te groot ben voor haar.

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:51

Vind ik niet, leuk kleurtje heeft ze wel. Kun je geen foto plaatsen die meer van opzij is?

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:56

Dit is de beste foto die ik heb voor haar bouw te laten zien... Haar vos is wel donkerder omdat ze toen zweette het was warm en ze had al wat kilometers in de benen ;)

@anneliesdj: vind je niet, wil je daarmee zeggen dat ze groot genoeg is voor mij?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:04

"Lijkt me toch duidelijk dat ik zeker niet te groot ben voor haar"
"Vind ik niet"
Dus nee, je bent niet te groot/zwaar, past prima, vind ik.

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 18:07

Ok dank je wel. Ik wou gewoon zeker weten wat je bedoelde. Om misverstanden te voorkomen :o

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:25

Moderatoropmerking:
@ Goodgirls. Er worden hier goedbedoelde adviezen inderdaad wel strenge misschien maar toch goedbedoeld en met respect naar jou toe. neem die dan ook ter harte als info om een realistisch beeld te krijgen van fokken. Door de bokkers die die adviezen geven als zeurkousen af te doen toont niet echt van resprect. De meesten hier hebben al jaren ervaring als fokker en leren zelf nog elke dag bij en komen ook vaak nog voor verrassingen en teleurstellingen te staan. Doe hun advies dan ook niet als onzin af.

Een d-pony onder een paardenhengst zetten heb ik niet zo'n probleem mee. Alleen moet je niet verwachten dat het veulen de 1.60m zal halen. (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk) Wij hebben een keer een B-pony van 1.25 à 1.27m via ki door een hengst van 1.70m laten dekken. Moet zeggen dat we dit niet meer zouden doen bij een pony die al meerdere veulens heeft gekregen. Kwam een groot veulen uit en mams was behoorlijk uitgeput van het baren maar heeft er verder niets aan overgehouden. jaar nadien kreeg ze een prachtig hengstveulen van een ponyhengst. Dat paardenveulen is een mooie grote D-pony geworden.

Bij het NRPS zitten zat hengsten die nog betaalbaar zijn.

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 11:36

@Moderatoropmerking: Ik wilde helemaal niet grof reageren, ook al vond ik sommige opmerkingen er wel over gaan. De goedbedoelde adviezen heb ik genoteerd. Iedereen heeft recht op zijn mening dat heb ik een aantal keren ook vermeld. Ik vind er persoonlijk niets mis mee om uit mijn merrie een veulen te fokken. Ik vind haar wel een goede fokmerrie. Ik heb zelf aangegeven dat het voor "eigen gebruik" is en puur recreatief. Mijn paard is mij dierbaar en als ik dingen hoor die absoluut niet zo zijn zoals haar zogezegde "lastig karakter" dan ben ik direkt geraakt ja. En mijn begintopic was: Welke hengst voor stamboekloze merrie? Ik had beter stamboekloos gewoon weggelaten, ik wist nl niet dat dit zo een rel zou veroorzaken.

Ik heb ondertussen al een keuze gemaakt, dus er mag een slotje op.
Bedankt voor de info ivm de dekhengsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:16

Goodgirls, ik snap even niet hoe je je merrie een goeie fokmerrie kunt vinden, je weet niet hoe de nafok is en je weet ook niet hoe goed ze is in het grootbrengen van veulens. Ik vind het erg voorbarig dat je zonder enige wetenschap van deze zaken kunt beweren dat je pony een goede fokmerrie is.
Een fokmerrie is pas een fokmerrie als ze zich heeft bewezen in de fokkerij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:17

Het zou wel leuk zijn om te weten wat die keuze is voordat je een slotje zet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:19

suleilitha schreef:
Een fokmerrie is pas een fokmerrie als ze zich heeft bewezen in de fokkerij.

:j

Sizzle schreef:
Het zou wel leuk zijn om te weten wat die keuze is voordat je een slotje zet.

:j

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:27

Goodgirls schreef:
Mijn paard is mij dierbaar en als ik dingen hoor die absoluut niet zo zijn zoals haar zogezegde "lastig karakter" dan ben ik direkt geraakt ja. En mijn begintopic was: Welke hengst voor stamboekloze merrie? Ik had beter stamboekloos gewoon weggelaten, ik wist nl niet dat dit zo een rel zou veroorzaken.
.

Deze opmerking begrijp ik niet zo goed.
Er is namelijk al meer dan 1x gezegd dat het er niet toe doet dat ze stamboekloos is :) Het gaat over meer dan enkel dat... De ''tegenreacties'' zijn vooral gebaseerd op exterieur van de merrie en jouw 'wensen' voor het veulen (specifiek de grootte, ook al blijkt nu dat je een E pony bedoelt, wat wel meer haalbaar is). Over het stamboek ga je mij echt niet horen zeuren ;)

En dat van ''lastig karakter'' vloeit voort uit jouw opmerking: nerveus, schrikkerig en kijkerig.
Ik noemde het 'hitsig' omdat wij dat zo noemen als term voor nerveus, schrikkerig en kijkerig.
En dat soort eigenschappen lijken mij niet te wijzen op een gemakkelijk karakter, indien dat wel zo is, had je dat erbij moeten zetten. Bv. "Mijn merrie is rustig, lief in omgang en onder het zadel, maar wel wat nerveus dus hengst liefst koel in het hoofd." Dat toont heel wat anders dan dat je zegt:
"De hengt moet koel in het hoofd zijn want mijn merrie is nerveus, schrikkerig en kijkerig."
Bij dit tweede ga je er vanuit dat de merrie een moeilijk karakter heeft, omdat dat zo uitschijnt.

Verder zou ik de hoop niet zo snel opgeven. Al deze adviezen waren goedbedoeld! niet enkel sommige!
Maak een nieuw bericht aan met daarin je wensen voor de hengst (heel specifiek) en dan wordt je vast nog geholpen in je keuze. ;)

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 10:04

Ik denk dat ik voor een nrps hengstje ga gaan. :j

Ik zal het mss beter omschrijven, mijn merrie is lief in omgang en met het rijden, af en toe een beetje nerveus of schrikkerig. Niets alarmerends (dus geen moordmachine) :D Voor mijn veulen is ze de ideale fokmerrie :j

Bedankt iedereen!