Rex Magna

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:57

Desiree"]
[quote="Sjuimpje"][quote="Desiree"]
[quote="Nouvel schreef:
De merrie is een jaar geleden ongeveer afgemaakt, gestrest en onhandelbaar. Ze was aan 1 oog blind en in een paar jaar tijd naar 't Z gereden. Daarna ging het mis en wilde ze helemaal niks meer.
.

De kant van het verhaal van de merrie ken je niet. Misschien zegt ze wel van haar amazone "die trut heeft me altijd alleen maar intensief getraind en ik moest in een jaar tijd op z niveau kunnen lopen en ik was moe en ik had spierpijn en ik kon niet meer maar ik MOEST presteren! En ik had nog wel alles gegeven wat ik in me had....."
[/quote]
Dat moet een gezond paard toch wel kunnen verwerken?
[/quote]

oke, een paar jaar is nog steeds vlot? En waarom zou een gezond paard dat altijd maar moeten kunnen verwerken? je hebt er ook laatbloeiers bij, vooral onder engelse volbloeden.
[/quote]

Klopt als een bus! Die van mij vond het nodig om op zijn 6e nog maar eens 4 centimeter te gaan groeien. Het werk ging hem op dat moment niet zo makkelijk af. We hebben toen maar een paar maanden heeeel rustig aan met hem gedaan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:05

Ik begin een beetje mijn buik vol te krijgen van die fanatieke dressuurkrengen die alsmaar op wedstrijden gaan en hun paarden in no time naar het hoogste niveau willen jagen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:12

UniferB"]
[quote="Desiree"][quote="Sjuimpje"]
[quote="Desiree"][quote="Nouvel schreef:
in een paar jaar tijd naar 't Z gereden. Daarna ging het mis en wilde ze helemaal niks meer.
.

De kant van het verhaal van de merrie ken je niet. Misschien zegt ze wel van haar amazone "die trut heeft me altijd alleen maar intensief getraind en ik moest in een jaar tijd op z niveau kunnen lopen en ik was moe en ik had spierpijn en ik kon niet meer maar ik MOEST presteren! En ik had nog wel alles gegeven wat ik in me had....."
[/quote]
[/quote]

oke, een paar jaar is nog steeds vlot? En waarom zou een gezond paard dat altijd maar moeten kunnen verwerken? je hebt er ook laatbloeiers bij, vooral onder engelse volbloeden.
[/quote]

Klopt als een bus! Die van mij vond het nodig om op zijn 6e nog maar eens 4 centimeter te gaan groeien. Het werk ging hem op dat moment niet zo makkelijk af. We hebben toen maar een paar maanden heeeel rustig aan met hem gedaan.
[/quote]

Wat een voorbarige conclusies allemaal zeg, misschien heeft dit paard eerst een paar jaar in de wei gelopen voordat hij naar de Z gereden is, er staat nergens hou oud hij is, en EEN PAAR JAAR, kan ook wel 3 of 4 jaar zijn. Dat wordt het al een heel ander verhaal. Ik denk dat bij zo weinig info hier weinig conclusies uit getrokken kunnen worden!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:12

Ik vind dat een paard welke gezond van lijf en leden is dit makkelijk aan moet kunnen,
maar het ging me nog meer om het feit dat jij in je quote het over 1 jaar had.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:21

Lees net het hele topic door.
Alleen Desiree ik snap jouw reactie even niet in het verhaal eigenlijk.

Bedoel je soms dat wanneer een paard niet in een paar jaar naar het Z kan worden gereden gelijk als moeilijk wordt bestempeld?
Laatst bijgewerkt door essie79 op 14-03-03 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:22

Samsam"]
[
Wat een voorbarige conclusies allemaal zeg, misschien heeft dit paard eerst een paar jaar in de wei gelopen voordat hij naar de Z gereden is, er staat nergens hou oud hij is, en EEN PAAR JAAR, kan ook wel 3 of 4 jaar zijn. Dat wordt het al een heel ander verhaal. Ik denk dat bij zo weinig info hier weinig conclusies uit getrokken kunnen worden!
[/quote]

DAt weet je niet Samsam. Misschien was het paard een rotzak van karakter maar je kunt het dier niet zonder meer veroordelen want dat is OOK voorbarige conclusies trekken. Je was er niet bij, en er zijn altijd 2 kanten van een verhaal. En OOK paarden hebben een eigen verhaal, ook al kunnen ze dat niet vertellen.

[quote="Sjuimpje schreef:
Ik vind dat een paard welke gezond van lijf en leden is dit makkelijk aan moet kunnen,

Niet alle paarden zijn hetzelfde, net zo min als alle mensen. Sommige hebben meer tijd nodig maar ze zijn er niet minder om. En "gemakkelijk" moet je al helemaal niet zeggen. Dat verschilt ook nogal per paard.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:25

Desiree"]
[quote="Samsam"][
[/quote]

DAt weet je niet Samsam. Misschien was het paard een rotzak van karakter maar je kunt het dier niet zonder meer veroordelen want dat is OOK voorbarige conclusies trekken. Je was er niet bij, en er zijn altijd 2 kanten van een verhaal. En OOK paarden hebben een eigen verhaal, ook al kunnen ze dat niet vertellen.

[quote="Sjuimpje schreef:

Niet alle paarden zijn hetzelfde, net zo min als alle mensen. Sommige hebben meer tijd nodig maar ze zijn er niet minder om. En "gemakkelijk" moet je al helemaal niet zeggen. Dat verschilt ook nogal per paard.
[/quote]

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:40

Je moet er vanuit gaan dat het voor een een paard dat gezond is, correct gebouwd en correct bewegend het niet al te lastig is om in vrij geringe tijd, zeg 2 jaar naar de Z dressuur te lopen zonder dat het daar hinder van heeft. We spreken dan over optimale omstandigheden zoals een goede ruiter/amazone regelmatige training etc etc. Dit zijn zoveel schakels in de ketting die wanneer er een ontbreekt of hapert dus niet meer aan het gewenste doel voldoet. Kort gezegd voordat je een mening plaatst kijk eens waarover je het nu eigenlijk hebt. Terugkomend op het topic. Veel Rex Magna kinderen konden niet aan bovenstaande eisen voldoen omdat ze last hadden van geerfde gebreken. En voor iemand de discussie weer opnieuw gaat voeren, lees op de eerste bladzijde het rapport en de dekcijfers eens door

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:49

sarabande schreef:
Je moet er vanuit gaan dat het voor een een paard dat gezond is, correct gebouwd en correct bewegend het niet al te lastig is om in vrij geringe tijd, zeg 2 jaar naar de Z dressuur te lopen zonder dat het daar hinder van heeft. We spreken dan over optimale omstandigheden zoals een goede ruiter/amazone regelmatige training etc etc. Dit zijn zoveel schakels in de ketting die wanneer er een ontbreekt of hapert dus niet meer aan het gewenste doel voldoet. Kort gezegd voordat je een mening plaatst kijk eens waarover je het nu eigenlijk hebt. Terugkomend op het topic. Veel Rex Magna kinderen konden niet aan bovenstaande eisen voldoen omdat ze last hadden van geerfde gebreken. En voor iemand de discussie weer opnieuw gaat voeren, lees op de eerste bladzijde het rapport en de dekcijfers eens door

Heb ik weer de uitzondering Pling ....die van mij mocht binnen twee jaar Z1 starten. Hebben we alleen niet gedaan vanwege de groeispurt. Maar het wordt beetje saai dus zal niet meer met met mijn Rex ervaring aankomen zeilen Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 12:00

Unifer lezen! Het gaat om schakels die ontbreken. Er staat Veel Rex etc. Zelfs de slechtste vaders hebben goede kinderen en omgekeerd. Als dat niet zo was zou je helemaal niet over fokkerij hoeven na te denken maar zou je een combinatie via de pc kunnen opzoeken.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 12:03

sarabande schreef:
Unifer lezen! Het gaat om schakels die ontbreken. Er staat Veel Rex etc. Zelfs de slechtste vaders hebben goede kinderen en omgekeerd. Als dat niet zo was zou je helemaal niet over fokkerij hoeven na te denken maar zou je een combinatie via de pc kunnen opzoeken.

Ik heb gelezen! Mag toch nog wel verhaal(tje) van mijn ervaring mer Rex neerzetten? Of mag er alleen gereageerd worden zoals jij dat wilt! Tuttututu zeg... Verward

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 12:09

Stond dat verhaaltje er niet al een? keer

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 12:12

sarabande schreef:
Stond dat verhaaltje er niet al een? keer

So?

blup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 17:21

Ik heb een Rex Magna x Ubis gereden, zw.br. stermerrie en steigerde in het begin alleen maar en niemand durfde er meer op. Als je erop ging zitten klauwde ze over de omheining en de meeste ruiters sprongen er dan af. Ik ben er 1 keer op blijven zitten toen dat gebeurde en sloeg net zolang met de zweep totdat er weer 4 benen aan de grond waren. Ze was zo overdonderd dat het nooit meer is gebeurd. Heb het paard nog gestart en kon er alles mee. Anderen later ook, moest alleen ff begrijpen dat de mens de baas is.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 12:14

blup schreef:
Ik heb een Rex Magna x Ubis gereden, zw.br. stermerrie en steigerde in het begin alleen maar en niemand durfde er meer op. Als je erop ging zitten klauwde ze over de omheining en de meeste ruiters sprongen er dan af. Ik ben er 1 keer op blijven zitten toen dat gebeurde en sloeg net zolang met de zweep totdat er weer 4 benen aan de grond waren. Ze was zo overdonderd dat het nooit meer is gebeurd. Heb het paard nog gestart en kon er alles mee. Anderen later ook, moest alleen ff begrijpen dat de mens de baas is.

Dat was dus ook mijn ervaring met mijn Rex Magna. Zoals ik al eerder schreef, je moet met die karakters overweg kunnen Lips are sealed . Dwingen en moeten komt in hun woordenboek niet voor.
En mijn Rex was daarbij nog erg eenkennig ook, en als jij dacht dat jij wel even dit of dat met hem zou doen als vreemde, nou vergeet het maar. Terwijl ik er op de kop onder of bovenop had kunnen gaan staan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 22:28

Samsam"]
[quote="UniferB"][quote="Desiree"]
[quote="Sjuimpje"][quote="Desiree"]
[quote="Nouvel schreef:
in een paar jaar tijd naar 't Z gereden. Daarna ging het mis en wilde ze helemaal niks meer.
.

[/quote]
[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Oeps, er gebeurt hier van alles als ik een weekendje weg ben... Verward
De merrie waar ik het over had is rond haar 10e jaar afgemaakt, omdat ze vreselijk gestrest was en niemand er meer mee overweg kon. Ik ken de situatie niet goed genoeg om hier over te oordelen, weet alleen dat de vader van deze merrie Rex Magna was. Misschien had ik het paard helemaal niet moeten noemen in dit topic... Lips are sealed
Wat ik wel weet is dat de eigenaresse van dit paard erg prestatiegericht was en alleen maar dressuur reed met dit paard, omdat ze haar te gevaarlijk vond om mee de weg op te gaan .
Naar mijn gevoel is deze merrie dan ook niet helemaal behandeld in haar te korte leventje.
Maar goed, ik kan en mag niet oordelen over anderen en hun paarden Lips are sealed .
Dus bij deze...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 11:45

Niet helemaal eerlijk behandeld bedoelde ik...
woordje vergeten!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 12:56

Nouvel schreef:
[
De merrie waar ik het over had is rond haar 10e jaar afgemaakt, omdat ze vreselijk gestrest was en niemand er meer mee overweg kon. Ik ken de situatie niet goed genoeg om hier over te oordelen, weet alleen dat de vader van deze merrie Rex Magna was. Misschien had ik het paard helemaal niet moeten noemen in dit topic... Lips are sealed
Wat ik wel weet is dat de eigenaresse van dit paard erg prestatiegericht was en alleen maar dressuur reed met dit paard, omdat ze haar te gevaarlijk vond om mee de weg op te gaan .
Naar mijn gevoel is deze merrie dan ook niet helemaal behandeld in haar te korte leventje.
Maar goed, ik kan en mag niet oordelen over anderen en hun paarden Lips are sealed .
Dus bij deze...
[/quote]

Je noemde al een paar dingen:
Het paard was gestresd. Een paard hoort niet gestresd te zijn, dat hoort een ruiter te voorkomen: geen een gestrest dier kan presteren.
Ze was ook al erg prestatie gericht zei je erbij. Zulke ruiters zetten vaak te veel druk en waarschijnlijk kon dat paard die druk niet af. Daarbij zal er wel heel eenzijdig met het dier getraind zijn, dag in dag uit dressuur met als afwisseling misschien een keer longeren. de meeste dressuuramazones springen niet omdat ze niet durven of omdat het ze niet interesseert. Buitenrijden kan veiliger in gezelschap van andere paarden. Maar dat zocht ze waarschijnlijk ook niet. Het zal niet geheel aan het paard hebben gelegen nee. Ben bijna geneigd om zelf een rex magna te kopen om te kijken wat ik er als veelzijdigheids recreatieruitertje er mee kan.