Veulen groeit slecht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:31

Ik ben ook vooral voorstander van zoveel mogelijk gewoon hooi en gras, als je mijn ruin ziet, is 1.81m, wordt wel al jaren niet meer gewerkt, maar je zou het hem echt niet geven, staat lekker in het vlees en nog redelijk bespierd, en dit alles op 800 gr. recreatiemengeling, wortels, bieten, appels, wat grasmix (in de winter), zoveel mogelijk hooi en weidegang. In de zomer krijgt hij enkel wortels en s'avonds hooi bij op stal.
Mijn veulen heeft het toch moeilijk gehad met haar ziekte (rhodococcus) dus ik denk dat die de extraatjes wel wat kan gebruiken in vorm van wat brok, maar ik zal zeker niet overdrijven. Heb al veel paarden aan overvoeding ten onder zien gaan ;(

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:42

Pipo schreef:
detour schreef:
Ja, dat vind ik ook wel, kazary, soms kiezen mensen ervoor om het geheel op ruwvor te doen wat ook prima kan gaan. Of dit nu altijd vanuit financieel oogpunt is..

Dat vind ik altijd weer een raar argument. Goed ruwvoer is namelijk een stuk duurder voeren dan brok.

Jij snapt me niet helemaal denk ik. ;)
Ik ben het nl in deze met je eens en bedoel preceis hetzelfde!
Alleen ruwvoer hoeft niet te worden gegeven vanuit financieel oogpunt. Dan denken jij en ik toch hetzelfde, Pipo? ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:15

Diortje_vds schreef:
Ik vind dit allemaal heel interessant, ik heb zelf al vaak zitten denken en zoeken of ik goed voeder aan m'n veulen, mijn volwassen paard, heb ik nooit problemen mee gehad, maar een veulen is toch iets apart...
Ik geef Pavo Podo Grow nu, en probeer een beetje de aanwijzingen te volgen die ze er opzetten, maar is ook niet echt duidelijk hoor, dus probeer ik maar op het oog te voederen.
Ze krijgt (9 maand nu):
ochtend: 1 blauw schepje Pavo Grow (is ong. 800gr) en 3 à 4 wortels + 1, 5 snede hooi (meer eet ze tegen de middag niet op, ze eet nogal traag)
middag: ofwel de weide op, ofwel een half emmertje gedroogd gras-mix van Hartog en een snede hooi
avond: 1/2 blauw schepje Pavo Grow (400 à 500 gr.), twee handjes Herbasan en 3 à 4 wortels + 1,5 snede hooi
1 x per week geef ik nu kruidenslobber 's avonds.

Ik geef geen voordroog (wat jullie kuil noemen, klopt dat??), mijn volwassen ruin reageert er zeer slecht op, maar misschien moet ik dit toch overwegen voor de afwisseling? Is dat niet te rijk (ik bedoel dan Horsedinner, grote balen kan ik niet aanschaffen enkel voor 1 veulen)

1 zo'n blauwe schep van pavo is 1 kg brok. Dat hebben wij na gewogen. De ronde schep is voor de muesli's en dat is 600 gr. Die van mij krijgt ca 1 kg pavo grow per dag verdeeld over 2 voerbeurten en voor de rest krijgt ze heel erg droge (eigenlijk hooi) voordroog en stro en loopt ze vanaf de middag tot ongeveer een uur of 5 s'avonds buiten waar ze ook van die droge voordroog krijgen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:31

Onze 2 jaarlingen krijgen samen 2 kg Mijten veulenmengeling per dag, 2 kleine bieten van +/- 1kg (wordt precies weinig gegeven in Nederland?) en een dikke schijf voordroog.

En ze zien er goed uit, groeien stevig, staan prachtig in het haar, blinken, zijn mooi rond en zo gezond als visjes.

Ze lopen wel dag en nacht buiten in een grote weide met een goede stevige schuilstal van 4mx4m (waar ze ook hun hooi krijgen).

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:39

tamoreliefje schreef:
Heeft er iemand een groeicurve voor veulens?

In mijn profiel staat een groei curve van paardeveulens.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:43

s0173957 schreef:
Onze 2 jaarlingen krijgen samen 2 kg Mijten veulenmengeling per dag, 2 kleine bieten van +/- 1kg (wordt precies weinig gegeven in Nederland?) en een dikke schijf voordroog.

En ze zien er goed uit, groeien stevig, staan prachtig in het haar, blinken, zijn mooi rond en zo gezond als visjes.

Ze lopen wel dag en nacht buiten in een grote weide met een goede stevige schuilstal van 4mx4m (waar ze ook hun hooi krijgen).

Mijn veulen ziet bieten momenteel nog niet zitten, mijn ruin wel!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:04

Dat duurde bij ons ook een tijdje, in het begin kwamen ze er ook niet aan, nu zijn de bieten elke keer netjes opgegeten.
Net hetzelfde met de merrie die we vorig jaar gekocht hebben, die kende ook geen bieten en is nu sinds een maand er verzot op. Eens ze het kennen eten ze het doodgraag, en ik vind het heel goed voeder voor de paarden ook veel beieter dan bietenpulp bijvoorbeeld)!

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:36

Pipo schreef:
Overigens, mijn jaarling krijgt inderdaad basisbrok en onbeperkt ruwvoer. Die vreet werkelijk de hele dag door aan het hooi.

Wat ik mij trouwens afvraag he, hoe doen mensen dat in de zomer? Dan staan ze in het rijke gras en krijgen de meeste jonge paarden geen brok bijgevoerd. Daar doen die paarden het super op. Waarom zouden ze in de winter dan ineens wel brok nodig hebben?
Dat is toch een beetje raar!

Omdat door drogen van gras naar hooi /kuil het een andere samenstelling krijgt ... met krachtvoer probeer je die samenstelling te compenseren ... ;)

Maar groei zoals ze op goed gras doen zul je in de winter nooit krijgen ... maar ook bv zon en het aantal uren licht per dag spelen een rol bij de groei ...

Zo is het mij ooit uitgelegd ... als het anders is moet iemand het maar zeggen .

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:47

Dat is nu net het mooie aan de natuur. Door minder licht weet de natuur van het paard ook dat het winterharen moet aan gaan maken en verliezen als de dagen weer genoeg gaan lengen. een merrie in de natuur zal in de winter niet hengstig worden, dit kost energie, maar belangrijker dan worden de veulens niet in de winter geboren.
Ook de natuur van het paard is dat het minder groeit in de winter omdat ook in de natuur dan geen volop voedsel is zoals in de zomer. Het paard stelt zich daarop in. Daarom hoef je er ook geen kilo's brokken in te gaan mikken. Goed hooi is een prima winter rantsoen, een beetje brok kan geen kwaad, zeker voor ons gevoel van ons zelf niet. ;) Maar heel veel is niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:49

elllis schreef:
Omdat door drogen van gras naar hooi /kuil het een andere samenstelling krijgt ... met krachtvoer probeer je die samenstelling te compenseren ... ;)

Maar groei zoals ze op goed gras doen zul je in de winter nooit krijgen ... maar ook bv zon en het aantal uren licht per dag spelen een rol bij de groei ...

Zo is het mij ooit uitgelegd ... als het anders is moet iemand het maar zeggen .

Het klopt dat de samenstelling wel veranderd, maar vooralsnog hoef je er volgens mij gewoon wat basisbrok bij te voeren. En dan alleen bij jaarlingen/veulens. Bij de opfokbedrijven zie je ook vaak dat de tweejarigen bijv niet meer met brok bijgevoerd worden maar het puur met onbeperkt hooi/kuil moeten doen.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:38

Pipo schreef:
elllis schreef:

Het klopt dat de samenstelling wel veranderd, maar vooralsnog hoef je er volgens mij gewoon wat basisbrok bij te voeren. En dan alleen bij jaarlingen/veulens. Bij de opfokbedrijven zie je ook vaak dat de tweejarigen bijv niet meer met brok bijgevoerd worden maar het puur met onbeperkt hooi/kuil moeten doen.

Dat zou in princippe ook vast kunnen ... hangt geheel af van de ruwvoer kwaliteit . Welke grondsoort het op groeit ... welke snede.. op welke lengte het gras gemaait ... welke bemesting heeft het gehad hoelang het droog op het land heeft gelegen enz ...

Het is net waar je voor kiest ... en voor paard / pony je hebt ... je kan een KWPN veulen niet op dezelfde manier opfokken als een shetlandveulen ..

Zelf denk ik dat een opgroeiend paard wel krachtvoer naast onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer moet hebben ... en wat je dan wilt voeren zal afhangen van de ervaringen die je hebt met een bepaald merk of soort .. ik denk dat er geen slecht krachtvoer meer wordt gemaakt .

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 00:17

Is er eigenlijk weleens onderzoek gedaan of er op bepaalde grondsoort meer ocd voorkomt?
Ik kan me zo voorstellen dat paarden die opgefokt worden op klei een andere samenstelling van gras en hooi krijgen dan paarden die voornamelijk op schrale zandgrond lopen.

In Duitsland zijn diverse stamboeken ook met die ocd materie aan het onderzoeken geweest, weet iemand of die resultaten ergens na te lezen of op te vragen zijn?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 00:20

detour schreef:
Yep, eht schjint als je een veulen vanaf jongs af aan teveel voedt, het idd erg zwaar kan worden en de groei de lucht in zelfs tegenwerkt.

Ja ja, maar wat is te veel en te dik. Ik moet altijd lachen als mensen vinden dat ik onze jaarling te veel voer. Die krijgt in de winter 1,5 kilo krachtoer per dag, in de zomer met geluk een halve (niet elke dag). Is dat dan al te veel? In mijn ogen niet hoor. Ik heb vaak het idee dat mensen te weinig voeren. Een halve kilo per dag voor een jaarling (wat ik dus hier vaker zie) vind IK persoonlijk echt te weinig...

royalmirage

Re: Veulen groeit slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 00:28

hey, ik heb een merrieke van 20 maanden die nu nog maar 1.52m groot is, .. hoe groot kan zij nog worden ? ... Het is een tuigerke, manno x vaandrager

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 00:46

royalmirage schreef:
hey, ik heb een merrieke van 20 maanden die nu nog maar 1.52m groot is, .. hoe groot kan zij nog worden ? ... Het is een tuigerke, manno x vaandrager

Dat kan zo vreselijk van paard tot paard verschillen! Ik heb ooit een eigenaar voorspeld dat zijn paard, gezien de maat die hij toen had, niet veel groter zou worden dan 1.60...Paardje heeft tussen zijn 3e en 6e levensjaar er bijna 10 cm bij opgekregen en eindigde uiteindelijk op de 1.68 m.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 00:52

Hmm die van mij schiet de lucht in , hij is bijna even hoof als mams, maar alleen zn bortskast is heel erg knokerig, terwijl de rest van zijn lichaam er leuk gevult uitziet, dus van achter goed voor voor mager, wel moet ik zeggen dat hij altijd voren er schraal is .

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 21:27

ja dat ocd is ook zo iets, van pavo hebben ze er brokken voor als je het kunt zeggen om de ocd tegen te gaan, maar ik heb daar sterk mijn twijfels over.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:37

tamoreliefje schreef:
ja dat ocd is ook zo iets, van pavo hebben ze er brokken voor als je het kunt zeggen om de ocd tegen te gaan, maar ik heb daar sterk mijn twijfels over.

Nee om de kans op OCD zodanig te verkleinen. In die brok zitten de juiste voedingstoffen in de juiste verhoudingen zodat de kans op OCD geminimaliseerd wordt. Tegengaan kan niet. Je creeert hiermee samen met de juiste leefomgeving, beweging etc de optimale omstandigheden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:12

Suzanne F. schreef:
tamoreliefje schreef:

Nee om de kans op OCD zodanig te verkleinen. In die brok zitten de juiste voedingstoffen in de juiste verhoudingen zodat de kans op OCD geminimaliseerd wordt. Tegengaan kan niet. Je creeert hiermee samen met de juiste leefomgeving, beweging etc de optimale omstandigheden.

Tja, en zo staat er nu een jaarling in de kliniek na een operatie aan beide knieën van een hengst die er niet om bekend staat OCD door te geven uit een moeder die tijdens en na de dracht speciale merriebrok heeft gehad en het veulen heeft ook braaf al die tijd veulenkorrels gehad en is niet in overrijke of te schrale conditie geweest en niet ziek of wat dan ook. Andere nakomelingen uit de merrie lijken allemaal schoon, zeg dan maar eens waar het weg komt.... Als het nu aan een knie was kon ik me nog indenken dat de oorzaak van buitenaf kwam maar bij beide knieën gaat dat ook niet op.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:58

Heb je die serie Juliana gezien. Bernard en Juliana steken de hele serie door de ene sigaret met de andere aan.
Dat is gebaseerd op hun echte gedrag.
Ze zijn beide de 90 gepasseerd, dus allemaal maar weer roken, dat is gezond :O

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:12

Suzanne F. schreef:
tamoreliefje schreef:

En dat is wetenschappelijk bewezen...?Er komt nog wel eens iemand naar voren die dit verhaal aanvecht bij de Rechter, wanneer hij/zij een OC-OCDproduct heeft..en zich de barstens heeft vol gevreten aan Pavo. |(

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 12:34

Het is dat ik mij dat ook afvraag, wetenschappelijk bewezen kan volgens mij gewoon niet. Zal mss bepaalde invloed hebben , maar ik ben er niet van overtuigd.