Mijn veulen heeft het toch moeilijk gehad met haar ziekte (rhodococcus) dus ik denk dat die de extraatjes wel wat kan gebruiken in vorm van wat brok, maar ik zal zeker niet overdrijven. Heb al veel paarden aan overvoeding ten onder zien gaan
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Pipo schreef:detour schreef:Ja, dat vind ik ook wel, kazary, soms kiezen mensen ervoor om het geheel op ruwvor te doen wat ook prima kan gaan. Of dit nu altijd vanuit financieel oogpunt is..
Dat vind ik altijd weer een raar argument. Goed ruwvoer is namelijk een stuk duurder voeren dan brok.
Diortje_vds schreef:Ik vind dit allemaal heel interessant, ik heb zelf al vaak zitten denken en zoeken of ik goed voeder aan m'n veulen, mijn volwassen paard, heb ik nooit problemen mee gehad, maar een veulen is toch iets apart...
Ik geef Pavo Podo Grow nu, en probeer een beetje de aanwijzingen te volgen die ze er opzetten, maar is ook niet echt duidelijk hoor, dus probeer ik maar op het oog te voederen.
Ze krijgt (9 maand nu):
ochtend: 1 blauw schepje Pavo Grow (is ong. 800gr) en 3 à 4 wortels + 1, 5 snede hooi (meer eet ze tegen de middag niet op, ze eet nogal traag)
middag: ofwel de weide op, ofwel een half emmertje gedroogd gras-mix van Hartog en een snede hooi
avond: 1/2 blauw schepje Pavo Grow (400 à 500 gr.), twee handjes Herbasan en 3 à 4 wortels + 1,5 snede hooi
1 x per week geef ik nu kruidenslobber 's avonds.
Ik geef geen voordroog (wat jullie kuil noemen, klopt dat??), mijn volwassen ruin reageert er zeer slecht op, maar misschien moet ik dit toch overwegen voor de afwisseling? Is dat niet te rijk (ik bedoel dan Horsedinner, grote balen kan ik niet aanschaffen enkel voor 1 veulen)
s0173957 schreef:Onze 2 jaarlingen krijgen samen 2 kg Mijten veulenmengeling per dag, 2 kleine bieten van +/- 1kg (wordt precies weinig gegeven in Nederland?) en een dikke schijf voordroog.
En ze zien er goed uit, groeien stevig, staan prachtig in het haar, blinken, zijn mooi rond en zo gezond als visjes.
Ze lopen wel dag en nacht buiten in een grote weide met een goede stevige schuilstal van 4mx4m (waar ze ook hun hooi krijgen).
Pipo schreef:Overigens, mijn jaarling krijgt inderdaad basisbrok en onbeperkt ruwvoer. Die vreet werkelijk de hele dag door aan het hooi.
Wat ik mij trouwens afvraag he, hoe doen mensen dat in de zomer? Dan staan ze in het rijke gras en krijgen de meeste jonge paarden geen brok bijgevoerd. Daar doen die paarden het super op. Waarom zouden ze in de winter dan ineens wel brok nodig hebben?
Dat is toch een beetje raar!

Maar heel veel is niet nodig. elllis schreef:Omdat door drogen van gras naar hooi /kuil het een andere samenstelling krijgt ... met krachtvoer probeer je die samenstelling te compenseren ...![]()
Maar groei zoals ze op goed gras doen zul je in de winter nooit krijgen ... maar ook bv zon en het aantal uren licht per dag spelen een rol bij de groei ...
Zo is het mij ooit uitgelegd ... als het anders is moet iemand het maar zeggen .
Pipo schreef:elllis schreef:Omdat door drogen van gras naar hooi /kuil het een andere samenstelling krijgt ... met krachtvoer probeer je die samenstelling te compenseren ...![]()
Maar groei zoals ze op goed gras doen zul je in de winter nooit krijgen ... maar ook bv zon en het aantal uren licht per dag spelen een rol bij de groei ...
Zo is het mij ooit uitgelegd ... als het anders is moet iemand het maar zeggen .
Het klopt dat de samenstelling wel veranderd, maar vooralsnog hoef je er volgens mij gewoon wat basisbrok bij te voeren. En dan alleen bij jaarlingen/veulens. Bij de opfokbedrijven zie je ook vaak dat de tweejarigen bijv niet meer met brok bijgevoerd worden maar het puur met onbeperkt hooi/kuil moeten doen.

detour schreef:Yep, eht schjint als je een veulen vanaf jongs af aan teveel voedt, het idd erg zwaar kan worden en de groei de lucht in zelfs tegenwerkt.
royalmirage schreef:hey, ik heb een merrieke van 20 maanden die nu nog maar 1.52m groot is, .. hoe groot kan zij nog worden ? ... Het is een tuigerke, manno x vaandrager
tamoreliefje schreef:ja dat ocd is ook zo iets, van pavo hebben ze er brokken voor als je het kunt zeggen om de ocd tegen te gaan, maar ik heb daar sterk mijn twijfels over.

Suzanne F. schreef:tamoreliefje schreef:ja dat ocd is ook zo iets, van pavo hebben ze er brokken voor als je het kunt zeggen om de ocd tegen te gaan, maar ik heb daar sterk mijn twijfels over.
Nee om de kans op OCD zodanig te verkleinen. In die brok zitten de juiste voedingstoffen in de juiste verhoudingen zodat de kans op OCD geminimaliseerd wordt. Tegengaan kan niet. Je creeert hiermee samen met de juiste leefomgeving, beweging etc de optimale omstandigheden.
Suzanne F. schreef:tamoreliefje schreef:ja dat ocd is ook zo iets, van pavo hebben ze er brokken voor als je het kunt zeggen om de ocd tegen te gaan, maar ik heb daar sterk mijn twijfels over.
Nee om de kans op OCD zodanig te verkleinen. In die brok zitten de juiste voedingstoffen in de juiste verhoudingen zodat de kans op OCD geminimaliseerd wordt. Tegengaan kan niet. Je creeert hiermee samen met de juiste leefomgeving, beweging etc de optimale omstandigheden.