Zenon

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sprakeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:47

Romy18 schreef:
Willen wat betreft geschiktheid voor de fokkerij de nakomelingen niet meer zeggen als de merrie en merrielijn? Kortom is de toekomst niet belangrijker als het verleden?

Absoluut. Maar zolang je niets van de toekomst kan zeggen zal je toch echt in het verleden moeten kijken om kansen en risico's te identificeren.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:46

Romy18 schreef:
Willen wat betreft geschiktheid voor de fokkerij de nakomelingen niet meer zeggen als de merrie en merrielijn? Kortom is de toekomst niet belangrijker als het verleden?

Fokken is denken in generaties, genotypisch en fenotypisch aanlsuiting vinden, datgene verankeren wat positief is.
Kennis van het verleden (3/4 generaties) is mi veel belangrijker als de toekomst.

De erfelijke factor van prestatie is terug te vinden in de moederlijn.
Enkele voorbeelden....
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=7149
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=7149
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=1686
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=7137
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=2154
http://www.paardenfokken.nl/progeny.php?horseid=18103

Alles valt of staat met de merrie(lijn), fokken is geen gokken,
je krijgt uit een goede merrie altijd een goede, alleen sommige blinken meer uit als de ander.
Het ene jaar vang je een betere en het ander jaar een iets mindere, maar over het algemeen blijven het goede paarden,
zij het voor de sport, zij het voor inzet voor de fokkerij.

Romy18 schreef:
Daarnaast kennen we Zenon (en zijn nieuwe eigenaar) persoonlijk en weten we tot wat hij in staat is mede daarom hebben we voor hem gekozen. Dat de moederlijn dan niet de beste is die je ziet wordt wat mij betreft opgeheven door het feit dat zoon lief wel een fatastische sportpaard is

Dit is nog maar afwachten ;)
Tot op heden staat hij al lang met een blessure en liet hij zich vorig jaar slecht rijden tijdens de HK (met GP ruiter op zijn rug)
Nu kun je je dan afvragen of dat dier gewoon níet te rijden is of dat het aan de kwaliteit en manier van voorstellen van de ruiter ligt?
Om een goed sportpaard te worden is meer voor nodig o.a. fysiek capabel, instelling en mentaliteit = werkwilligheid, juiste africhting en een goede fysieke gezondheid.
Vooralsnog heeft de moederlijn qua sportprestaties mij niet kunnen bekoren en heeft de moeder tot op heden alleen 3 keuringspaarden gegeven.

Dianne78

Re: Zenon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 14:39

@romy18.... fijn dat je er vertrouwen in hebt. Jij kent de hengst en weet wat de toekomst zou kunnen brengen.

@listiglistje... noem jij eens een hengst, waar jij wel mee zou dekken? Je legt het er dubbeldik bovenop dat zenon jouw hengst niet is, maar waar kies jij dan wel voor?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:31

Dianne78 schreef:
@listiglistje... noem jij eens een hengst, waar jij wel mee zou dekken? Je legt het er dubbeldik bovenop dat zenon jouw hengst niet is, maar waar kies jij dan wel voor?

Net welke bij desbetreffende merrie(lijn) past, dezelfde eigenschappen bezit en die verankeren.
Verder is een correct fundament en een fijn werkbaar karakter ook gewenst.

Mijn fokkersvisie staat duidelijk in mijn eerdere tekst uitgelegd ;)

Citaat:
Fokken is denken in generaties, genotypisch en fenotypisch aanlsuiting vinden, datgene verankeren wat positief is.
Kennis van het verleden (3/4 generaties) is mi veel belangrijker als de toekomst.

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:01

listiglistje schreef:
Dianne78 schreef:

Net welke bij desbetreffende merrie(lijn) past, dezelfde eigenschappen bezit en die verankeren.
Verder is een correct fundament en een fijn werkbaar karakter ook gewenst.

Mijn fokkersvisie staat duidelijk in mijn eerdere tekst uitgelegd ;)

Citaat:

Volgens mij is dit een te vaak herhaald en te makkelijk antwoord, misschien kun je eens noemen welke hengsten dan bij jouw merrie passen,lijkt me leuk!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:07

listiglistje schreef:

De eerste regel ben ik 100% met je eens, echter vind ik dat je een merrie die goede fokproducten laat zien niet kan veroordelen op haar moederlijn, eigen prestatie (misschien vanwege blessure!)en ongelijke voeten en daarvoor haar nakomling niet per direct af kan schrijven. Voordeel van de twijfel geven noemen ze dat ook wel eens. En als 1 van de strengste hengstenkeurings commissie's dat wil doen wil ik hem (na hem zelf uitgebreid te hebben bekeken) ook zeker geven.
De toekomst zal uitwijzen of Zenon al dan niet een positieve bijdrage kan leveren in het verbeteren van de populatie. Zo nee hebben we er weer een aantal leuke lagere sportpaarden bij en wordt hij vanzelf uit de fokkerij gehaald, zoja hoop ik dat je dan eens terug kan kijken op je geschreven berichten en je dan ook toe wilt/kunt geven dat je destijds fout was.

ps. Hoe negatief was iedereen niet over Jazz toen die net goedgekeurd werd?!

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:04

Romy18 schreef:
listiglistje schreef:

De eerste regel ben ik 100% met je eens, echter vind ik dat je een merrie die goede fokproducten laat zien niet kan veroordelen op haar moederlijn, eigen prestatie (misschien vanwege blessure!)en ongelijke voeten en daarvoor haar nakomling niet per direct af kan schrijven. Voordeel van de twijfel geven noemen ze dat ook wel eens. En als 1 van de strengste hengstenkeurings commissie's dat wil doen wil ik hem (na hem zelf uitgebreid te hebben bekeken) ook zeker geven.
De toekomst zal uitwijzen of Zenon al dan niet een positieve bijdrage kan leveren in het verbeteren van de populatie. Zo nee hebben we er weer een aantal leuke lagere sportpaarden bij en wordt hij vanzelf uit de fokkerij gehaald, zoja hoop ik dat je dan eens terug kan kijken op je geschreven berichten en je dan ook toe wilt/kunt geven dat je destijds fout was.

ps. Hoe negatief was iedereen niet over Jazz toen die net goedgekeurd werd?!

Wat fijn dat er mensen zijn die dingen ook eens vanuit een positief perspectief willen en durven kijken :D

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 03:01

Sorry luitjes, fokken is mijn inziens nog steeds, samenvatten vanuit de vader en moederlijn en zo naar een toekomst toewerken, het is zo simpel.

Zenon, vader 1.71 cm, grootvader 1.64 cm, grootvader 1.64 cm, dat vindt ik qua maat al oppassen.
Zenon, karakter, deze hengst komt uit de stam van Ferro dus inteelt, hoeft geen probleem te zijn maar wat betreft de stap is dat oppassen en het karakter idem, daarbij het bloed van Whinny Jackson heb ik zeker enige reserves.

Rousseou geeft ze niet echt wat betreft de galop en dat lijkt Zenon ook niet te geven, zie zijn veulenrapprtage.

Daarlangs dat het directe merrielijntje geen sport heeft gegeven en de rapportage van moeders van Zenon wat betreft stand van voorbenen etc, lijkt mij enige voorzichtigheid geboden.

Ik wil best graag positief kijken naar welk paard dan ook dus ook Zenon, reik mij a.u.b. zaken aan waardoor ik als fokker overtuigd raak en er mee uit de voeten kan, tot nu toe kies ik niet voor deze hengst, ik ben niet overtuigd.

Romy18, zou je je stelling kunnen toelichten, ik bespeur enige tegenstrijdigheden.

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 09:31

Krackertje... hoeveel grandprixpaarden, goedgekeurde hengsten en prestatiemerries heb jij al gefokt, als het allemaal zo simpel is??

De drie goedgekeurde rousseauzonen scoren hoog voor de galop: Zjengis Kahn 8, Zenon 8,5 en Ampere 9,5. Geloof niet dat daar iets op aan te merken is. Bij de IBOP vind ik Rousseau-dochters terug met een 9, een 8 en een 7,5. Lijkt me toch echt niet stom!

Wil je nog even precies uitleggen wat je bedoelt met "daarlangs dat het directe merrielijntje geen sport heeft gegeven". Je praat daar steeds over, maar duidelijk ben je er niet in.

By the way... er zijn weinig hengsten die zo allround zijn dan Whinny Jackson.... lichte Tour dressuur en Zware tour springen....

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:21

Dianne78 schreef:
Krackertje... hoeveel grandprixpaarden, goedgekeurde hengsten en prestatiemerries heb jij al gefokt, als het allemaal zo simpel is??

De drie goedgekeurde rousseauzonen scoren hoog voor de galop: Zjengis Kahn 8, Zenon 8,5 en Ampere 9,5. Geloof niet dat daar iets op aan te merken is. Bij de IBOP vind ik Rousseau-dochters terug met een 9, een 8 en een 7,5. Lijkt me toch echt niet stom!

Wil je nog even precies uitleggen wat je bedoelt met "daarlangs dat het directe merrielijntje geen sport heeft gegeven". Je praat daar steeds over, maar duidelijk ben je er niet in.

By the way... er zijn weinig hengsten die zo allround zijn dan Whinny Jackson.... lichte Tour dressuur en Zware tour springen....

Je hoort mij niet zeggen dat ik grandprixpaarden en goedgekeurde hengsten heb gefokt, die prestatiemerrie gaat ons waarschijnlijk nog wel lukken.

Wat de keuringscommissie aan punten geeft, kan ik me zeker niet altijd in vinden, dat zegt mij niet alles, ik kijk zelf.

Uit deze directe moederlijn komen geen sportpaarden op niveau, tenminste ik krijg ze niet gevonden.

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 11:42

als het allemaal zo simpel is, dan zou het jou toch zeker moeten lukken, iemand met zo veel verstand van de fokkerij. Fokken is toch geen gokken, jij weet exact welke hengst op je merrie moet. Jij bent zo bezig met de sportprestaties in de merrielijnen, dus waarom heb jij nog geen sportpaarden op grandprix niveau gefokt?? Vreemd... heel vreemd!
Oja.... die preferente prestatiemerrie komt er bij ons ook wel hoor, kan nog niet he... als de oudste nakomeling pas 5 is, hahah
Luister mop, wie het laatst lacht, lacht het beste!!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:49

Dianne78 schreef:
als het allemaal zo simpel is, dan zou het jou toch zeker moeten lukken, iemand met zo veel verstand van de fokkerij. Fokken is toch geen gokken, jij weet exact welke hengst op je merrie moet. Jij bent zo bezig met de sportprestaties in de merrielijnen, dus waarom heb jij nog geen sportpaarden op grandprix niveau gefokt?? Vreemd... heel vreemd!
Oja.... die preferente prestatiemerrie komt er bij ons ook wel hoor, kan nog niet he... als de oudste nakomeling pas 5 is, hahah
Luister mop, wie het laatst lacht, lacht het beste!!

Ach wat nog niet is kan nog komen, of niet dan?.
Die laatste zin, komt niet erg volwassen over op mij.

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 11:55

Laten we maar zeggen dat jij volwassen overkomt!! Nogmaals... als het allemaal zo simpel was, hadden we allemaal het allerbeste paard ter wereld gefokt. Nee... het is niet zo simpel als jij denkt! Er zit zeker iets van een gok in, als je gaat fokken. En daar moet jij je maar eens gewoon bij neerleggen!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:02

Dianne78 schreef:
Laten we maar zeggen dat jij volwassen overkomt!! Nogmaals... als het allemaal zo simpel was, hadden we allemaal het allerbeste paard ter wereld gefokt. Nee... het is niet zo simpel als jij denkt! Er zit zeker iets van een gok in, als je gaat fokken. En daar moet jij je maar eens gewoon bij neerleggen!

JUIST omdat je niet alles zeker kunt stellen in de fokkerij, is het wel handig om zoveel mogelijk gegevens/feiten mee te nemen in de keuze voor een hengst, risico`s loop je al genoeg als fokker.

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 12:06

Fokken is toch geen gokken... dat waren jouw woorden!! Als jij dan alles zooo goed weet, moeten er toch de meest fantastische veulens bij jullie geboren worden!!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:10

Dianne78 schreef:
Fokken is toch geen gokken... dat waren jouw woorden!! Als jij dan alles zooo goed weet, moeten er toch de meest fantastische veulens bij jullie geboren worden!!

Waar heb ik gezegd dat fokken geen gokken is, ik heb gesteld dat het simpel is, je neemt alle gegevens uit de vader en moederlijn mee in je afweging voor een hengst, je kunt nooit 100% zekerheid hebben.

Er zijn bij ons best leuke veulens geboren, ons hoor je niet klagen.

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 12:15

Fokken is niet simpel, neem dat nou maar aan! Je weet nooit alle gegevens uit vader en moederlijn en wie zegt dat ze dit vererven.
Noem eens zo'n leuk veulen wat bij jullie geboren is, ik ben heel benieuwd!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:17

Dianne78 schreef:
Fokken is niet simpel, neem dat nou maar aan! Je weet nooit alle gegevens uit vader en moederlijn en wie zegt dat ze dit vererven.
Noem eens zo'n leuk veulen wat bij jullie geboren is, ik ben heel benieuwd!

Er staan enkele ervan in mijn profiel, wij zijn dik tevreden hoor!

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 12:30

Zabine is veulenboek, nog nooit naar de keuring geweest.. en moeder is sport (dres), geen preferent, geen prestatie, niks!!
En wat voor aparte sportprestaties zitten er in deze moederlijn? Eerlijk is eerlijk, je hoeft niet te mopperen over je fokprodukten, maar wat zit je nou helemaal te zeiken over sportprestaties en predikaten??

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:43

Dianne78 schreef:
Zabine is veulenboek, nog nooit naar de keuring geweest.. en moeder is sport (dres), geen preferent, geen prestatie, niks!!
En wat voor aparte sportprestaties zitten er in deze moederlijn? Eerlijk is eerlijk, je hoeft niet te mopperen over je fokprodukten, maar wat zit je nou helemaal te zeiken over sportprestaties en predikaten??

Klopt, Zabine is niet naar de keuring geweest, dat gaat eventueel dit jaar gebeuren.
Moeder Labine is dus een sportmerrie en heeft nu 4 punten voor het prestatieschap dus dat zal ook wel goed komen.

Mij hoor je trouwens totaal niet over predikaten zoals ster, keur etc, dat zegt mij nl weinig, ik ben geen typekijker en fokt daar ook niet naar.
Mij zegt het meer dat de kinderen uit onze merries wat doen in de sport, zo ook laten wij de merries zelf graag in de sport lopen, dat geeft veel info over vererving.

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 13:44

En hoe kom jij er dan bij dat er weinig sportpaarden gefokt zijn uit de merrielijn??

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:57

Dianne78 schreef:
En hoe kom jij er dan bij dat er weinig sportpaarden gefokt zijn uit de merrielijn??

Als ik op paardenfokken kijk, kom ik bij de moeder, grootmoeder, overgrootmoeder etc, weinig sport tegen wat betreft eigen prestaties en die van de kinderen. Lou Lou heeft dan wel Z gelopen.

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 14:03

Maar wie zegt dat iedereen paardenfokken.nl bij houdt. Ik weet dat moeder Lou Lou meerdere nakomelingen heeft, maar de fokker vind het niet zo belangrijk om dit te vermelden. Misschien is hij zelfs niet op de hoogte van de site. Ik zeg niet dat het niet waar is wat je zegt, mede omdat ik het zelf ook niet weet. Maar wat je nu aan t doen bent is speculeren en het is dan ook zeker niet betrouwbaar!!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:07

Dianne78 schreef:
Maar wie zegt dat iedereen paardenfokken.nl bij houdt. Ik weet dat moeder Lou Lou meerdere nakomelingen heeft, maar de fokker vind het niet zo belangrijk om dit te vermelden. Misschien is hij zelfs niet op de hoogte van de site. Ik zeg niet dat het niet waar is wat je zegt, mede omdat ik het zelf ook niet weet. Maar wat je nu aan t doen bent is speculeren en het is dan ook zeker niet betrouwbaar!!

Paardenfokken wordt door menig fokker gehanteerd en zeker als het gaat om de lijn van een goedgekeurde hengst, als je vermoed dat er meer sportgegevens zijn dan kun je die opvragen bij het KWPN en zelf aanvullen op paardenfokken, misschien toch verstandig om dat te doen, geloof me ik ben zeker niet de enigste die paardenfokken als leidraad pakt.

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 14:10

De gegevens dienen bij het KWPN dan wel bekend te zijn. Ook niet iedereen houdt dit bij. Maar ik zal het eens doen, bij het KWPN opvragen.
En je moet zeker paardenfokken.nl niet als leidraad nemen, ik kraak absoluut de site niet af (kijk er zelf ook regelmatig naar), maar het is NIET betrouwbaar!