Bloedspreiding binnen de dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Bloedspreiding binnen de dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:01

tja dan moet een fokker maar eigenwijs zijn en als ze echt in de merrie geloven daarmee doorgaan, maar ik vind niet dat je kan maken veel mindere merries hoger te keuren om het papier.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:04

Zou het niet een optie zijn om te zeggen, er mag maar x procent bloed van iedere hengst in de huidige goedgekeurde hengstenpopulatie zitten? Daarmee moet de kwpn zelf andere hengsten goedkeuren, en word het voor de fokkers heel veel interesanter om te fokken met merries en hengsten die vrij zijn van bekend bloed.
Om dat te laten werken zou je misschien ook een dek limit in kunnen stellen. Daarmee zou je de percentages bekent bloed dan langzaam gelijk trekken met de percentages die je voor de hengsten heb gestelt.

Dat zijn wel hele... strickte en rigoreuse maatregelen, maar ik denk misschien toch wel de enige manier om tot een oplossing te komen waar iedereen zich aan móet houden.

Harlekijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:05

Toch goed dat zo'n avond er komt. Er wordt duidelijk nagedacht over dit probleem. Ik ben alleen erg benieuwd wat hun mening over deze kwestie is.[/quote]

Wie gaat er vanavond naar de fokkersavond o.l.v. Hamoen in Wijchen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 11:12

Airborn schreef:
Zou het niet een optie zijn om te zeggen, er mag maar x procent bloed van iedere hengst in de huidige goedgekeurde hengstenpopulatie zitten? Daarmee moet de kwpn zelf andere hengsten goedkeuren, en word het voor de fokkers heel veel interesanter om te fokken met merries en hengsten die vrij zijn van bekend bloed.
Om dat te laten werken zou je misschien ook een dek limit in kunnen stellen. Daarmee zou je de percentages bekent bloed dan langzaam gelijk trekken met de percentages die je voor de hengsten heb gestelt.

Dat zijn wel hele... strickte en rigoreuse maatregelen, maar ik denk misschien toch wel de enige manier om tot een oplossing te komen waar iedereen zich aan móet houden.

Dan zou je op dit moment de beste hengsten die het stamboek heeft moeten afschaffen, lijkt me niet handig ivm met de concurrentie positie tov de buitenlandse fokkerijen.

De vraag is hoe pas je ander bloed succesvol in, niet hoe bouw ik de fokkerij af.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:14

sarabande schreef:
lientjeds schreef:
Bij ons is er geen sprake van een 3 tal vaderdieren, de keuze is gewoon enorm, en dat is er zo leuk aan! :9

Het gaat over 3 stamvaders van de moderne KWPN dressuur fokkerij. Jouw voorbeeld is wellicht leuk, er valt helaas nog wel even wat in te halen wbt kwaliteit op het gebied van dressuurfokkerij in Belgie.

Zeg maar dat het Erbarmelijk gesteld is met de dressuurfokkerij in België. Is er dan eens een hengst voor de dressuur wordt hij binnen de korste keren verkocht.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:04

Ik denk dat de fokkers teveel waarde hechten aan het instituut KWPN. Waarom word er zo veel waarde gehecht aan hun mening en manier van bezig zijn met de fokkerij? Waarom zijn mensen op gehouden hun eigen keuzes te maken?

Ik vind dat de groep commerciele fokkers veel en veel te groot is. Mensen hebben niet '' de ballen '' om voor iets nieuws te kiezen. Ze lopen als een schaap achter de kudde aan.... Met het resultaat dat er nu inderdaad een hele smalle basis is die alleen nog maar smaller word. Ik denk dat de verstandige fokker, die kijk en gevoel heeft voor de fokkerij zijn eigen keuzes maakt en niet gaat voor de grote massa.

Durf en inzicht hebben zijn de belangrijkste kernwoorden. En als er dan mensen zijn die zeggen, tja maar dan raken we onze paarden niet meer kwijt, tja als je alleen om die reden fokt, moet je je sowieso afvragen of het wel zin heeft om te fokken paarden kosten meestal nou eenmaal meer dan ze opleveren en je zult er zelden of nooit rijk van worden. Er zijn al zoveel paarden dus waarom nog meer fokken ?

De goede paarden zijn altijd verkoopbaar, en lukt het even niet ze te verkopen dan zal je gewoon geduld moeten hebben. En natuurlijk hoge bomen vangen veel wind, maar het meedoen met de massa daar zie ik de lol niet van in !

Waarom zou je alleen fokken voor de keuring ? Is het doel niet de sport? Een gezond en goed sportpaard fokken met een goed karakter waar de mens samen met zijn paard optimaal van elkaar kunnen genieten ? En dat zijn meestal niet eens de paarden die het op een keuring het beste zouden doen!

We fokken al jaren met '' ander bloed '' dan jazz krack en ferro. We hebben nooit meegedaan aan de mode..
En het leverd ons hele mooie en goede paarden op. Die als veulens misschien niet altijd het makkelijkst zijn te verkopen, omdat mensen liever een mode veulen hebben, maar die als ze wat ouder zijn als die krack en ferro's er uit lopen qua kwailiet, uitstraling en vermogen.

Ik denk ook niet dat het kwpn snel zijn cours zal veranderen. Mode leverd op korte termijn nou eenmaal teveel geld op. Het gaat alleen wel ten kosten van....

Maar ik denk dat uiteindelijk de hele discussie ook niet heel veel zin heeft. Mensen zijn nu eenmaal geboren en opgevoed met het idee dat mode in alles wat je tegen komt in het dagelijks leven van groot belang is. Horen bij de rest daar gaat het om, ook bij de paarden..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:07

ik geloof er niet zo in daty mensen veulens kopen op Mode (naam vader) maar op kwaliteit.

Maar je moet als fokker je eigen plan trekken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 12:10

Het is zo gemakkelijk overal etiketten op de douwen, commerciele fokkers (wat zijn dat) schapen, mode.

De reden dat die drie hengsten zo in de fokkerij zitten is simpelweg omdat ze over het algemeen goede resultaten geven.

Hun kinderen doen het goed in sport en fokkerij en voldoen dus aan het doel dat een fokker zich stelt.
Maar omdat er teveel van het goede is moeten de fokkers voor wat anders gaan kiezen, voor iets dat minder zekerheid biedt.
In een teruglopende markt met een wereldwijde kredietcrisis is dat geen makkelijke boodschap.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:13

ben ik met je eens sarabande.

Ik denk dat de fokkers daarvoor moeten kiezen, en niet het kwpn moet daarin sturen. wel kunnen ze informeren en deze discussie blijven voeren.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:16

Nee daar heb je gelijk in Sarabande maar misschien gaan veel fokkers nu wel naar de minder bekende hengsten die waarschijnlijk ook wel goedkoper zijn qua dekgeld dus misschien dat sommigen het dan wel inzien dat een minder bekende hengst daarom niet minder van kwaliteit is.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:30

Ik kan me wel vinden in bepaalde uitspraken van Mansolein...

Waarom moet iedereen fokken voor keuringen en geld verdienen?

Bij ons worden de paarden gehouden tot 4à5 jaar en uitgebracht op wedstrijden, pas dan kan je zien of je werkelijk goed bezig bent met fokken!

In ons geval: mijn schoonpa heeft jarenlang, tegen de stroom in, met Toulon gefokt, toen het dekgeld 600 & 750 euro was. Iedereen verklaarde hem gek, geen enkele vraag achter zijn veulens. Dus stonden we met een erf vol paarden die niet verkoopbaar waren. Nu ze op leeftijd zijn, staat de telefoon niet stil en worden gigantische bedragen geboden.

Da's pas tegen de stroom in gaan. En dat zouden sommige fokkers es moeten durven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:35

Ik denk toch wel dat er heel veel particulieren op bloed kopen hoor. Vooral in dressuurland!
Particulieren die willen graag een veulentje met een sexy afstamming.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 12:36

Dekgeld zou een mogelijkheid kunnen zijn, zie Spielberg, maar meestal niet voor de serieuze fokker.
Er zou vanuit het stamboek toch een grotere stimulans moeten zijn om ook voor andere hengsten te kiezen. Maar ja in het verleden is zo vaak gebleken dat het stamboek de fokkers na het gebruik van een door hen bejubelde hengst in de kou lieten staan dat weinig mensen daar op durven te gokken.

Lientjeds de meeste fokkers hebben niet de mogelijkheid om al hun fokproducten tot 4 jaar en aangereden te houden, overigens is het prijskaartje dat daaraan hangt ook niet altijd terug te verdienen dan moeten ze iig rondom goed op de foto's zijn, etc.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:42

Ben het met Mansolein eens !!!!!!!!!! Wanneer ben je een goed fokker?? Wat vind je verbeterend werken? Contango was een hengst die zowel spring als dressuur paarden leverde, dus een karakter paard in mijn ogen. Alleen het is geen echte KWPN hengst hij was zo Duits als wat. Heel veel bloedlijnen zijn Duits met hier en daar wat frans bloed er doorheen bv.( Purioso =frans , Nimmerdor = is duits, Flemmingh= duits) We noemen het nederlands grappig hoor!. Ik denk niet dat we een echt "nederlands" bloed meer hebben, niet dat dat erg is hoor. Tong uitsteken
Wat betreft het gebruik van de volbloeds (100%). Men wil het stimuleren, maar er was in bv Friesland niet eens een keuring voor dus men moet wel bezinnen voor men wil beginnen. Haha!

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:46

Sarabande, waar, niet iedereen kan dit, maar kan je als fokker elk jaar gewoon fokken en commercieel verkopen, zonder het eindresultaat te bekijken? Namelijk een leuk rijdbaar dier op 4à5 jarige leeftijd?

Wat zegt dat nu, een veulen kopen? Dat is, mi, een even grote gok als een veulen fokken!
Pas op 3 jaar kan je echt zien wat voor vlees je id kuip hebt.

En wat betreft dat rondom goed op foto etc... Ze moeten eerst al naar je paard komen vragen, vooraleer er foto's gemaakt worden. Dus maw een middelmatig paard dat goed is op foto, of een echte super die een bemerking heeft, voor de sport??? is eeuwige discussie en hoort niet in dit topic, maar je MOET gewoon kwaliteit hebben op 3jarige leeftijd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 13:10

lientjeds schreef:
Ze moeten eerst al naar je paard komen vragen, vooraleer er foto's gemaakt worden.

Dat zien de meeste mensen die een gigantisch bedrag voor een 4 jarige willen uitgeven toch anders.
Maar wat is je punt binnen de stelling van dit topic in relatie tot de Nederlandse dressuurpopulatie????

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:15

Dat Mansolein gelijk heeft op het punt dat véél er wel mode zit in de hengstenkeuze bij jullie dressuurfokkers.

Dat lange termijnvisie héél belangrijk is in de fokkerij, en dat men als fokker al es een gok moet durven wagen, ipv meegaan met de stroom.

En dus dat er nieuw en ander bloed zou moeten toegevoerd worden, ook al vinden sommigen onder jullie dit inboeten aan kwaliteit.

(vind dit overigens héél raar, Duitse dressuurhengsten zijn toch minstens even gegeerd, of ben ik nu zo mis?)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:16

er is genoeg nieuw bloed, alleen kiezen de meeste fokekrs daar niet voor.

mascha121

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:38

Ik heb zelf een Flemmingh merrie deze heb ik bewust door Maestro laten dekken omdat als ik een van de 3 hengsten zou gebruiken (Jazz,Ferro of Gribaldi) en ik fok een merrieveulen dan wordt de volgende keuze nog moeilijker. Ik fok ook puur voor mezelf want als je voor de handel zou fokken dan kun je beter voor deze hengsten kiezen. Tevens zou ik het zeer goed vinden als er blind wordt gekeurd en als dezelfde mensen alle paarden voorbrengen. Ik ben dan toch benieuwd of de uitslag dan anders zou zijn op een keuring.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:59

Er spelen voortdurend twee verschillende zaken in de discussie.
Een deel vind de drie hengsten helemaal niks, die hebben geen probleem want ze fokken er toch niet mee.
De anderen vinden de hengtsen op zich wel goed fokken maar zien in de toekomst toch wel een
probleem.
Verreweg de meeste fokkers gaan voor een (top)sportpaard of althans het overgrote deel komt in de sport terecht.
Ook voor die fokkers is er geen enkel probleem.
Alleen voor diegene die pretendeert ooit een ggk hengst te fokken of een goede merrielijn verder uit te bouwen en er ook de merrie voor heeft, heeft het zin om zich druk te maken over de bloedvoering/spreiding.
En zoals al verschillende keren hier gezegd, er is nog keus genoeg.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 14:01

MisterA je vergeet de 3e groep, namelijk degenen die de fokkerij aan het hart gaat en ziet dat het op deze manier doodloopt.

edit te snel gelezen dat stond er wel bij Bloos

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:08

Net zoals het KWPN moeten Hannover, Oldenburg en Westfalen opletten dat ze niet verzadigd geraken met de hun nu gegeerde dressuurbloedlijnen maar in Nederland kan wat betreft de R, D en F lijn best nog wat bij. Duitsland kan misschien wel wat bloed van de 3 bekende Nederlandse lijnen gebruiken. Hoewel ze al wat J en K bloed hebben. Via Rousseau nu ook F bloed.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:11

sarabande schreef:
Ik begrijp dus niet waarom zulke hengsten binnengehaald worden (nog afgezien van het geld dat de kopers daarin geinvesteerd hebben) als men niet van plan is om de nafok een kans te geven.

Bij de hengsten die jij noemde kan ik er ook nog zo 2 toevoegen; Democraat en Solitair... en er zullen er nog wel meer zijn Nors opkijken

In de wandelgangen hoor je het regelmatig: "laat die maar staan, want die nakomelingen moeten ze niet!"
Wat is dat toch? en inderdaad, prettig Ziek als je desbetreffende hengst hebt gebruikt!

Andersom gebeurt het ook, een hengst die willens en wetens er door geduwd wordt door het KWPN Trento-B en dan voet bij stuk houden, vind ik toch knap.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:14

Harlekijntje schreef:
Toch goed dat zo'n avond er komt. Er wordt duidelijk nagedacht over dit probleem. Ik ben alleen erg benieuwd wat hun mening over deze kwestie is.

Wie gaat er vanavond naar de fokkersavond o.l.v. Hamoen in Wijchen?[/quote]
Jord en ik, we zijn benieuwd wat er allemaal gezegd/verteld gaat worden.
Hopen er weer wat wijzer vandaan te komen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 15:18

karinna schreef:
Bij de hengsten die jij noemde kan ik er ook nog zo 2 toevoegen; Democraat en Solitair... en er zullen er nog wel meer zijn Nors opkijken

In de wandelgangen hoor je het regelmatig: "laat die maar staan, want die nakomelingen moeten ze niet!"
Wat is dat toch? en inderdaad, prettig Ziek als je desbetreffende hengst hebt gebruikt!

Andersom gebeurt het ook, een hengst die willens en wetens er door geduwd wordt door het KWPN Trento-B en dan voet bij stuk houden, vind ik toch knap.

karinna dat eerstee is inderdaad een bekend fenomeen.
En in zoverre kan je dan toch wel zeggen dat het stamboek daar wat in zou kunnen sturen.

Je tweede punt, ach een bekend gezegde is men slikt niet graag zijn eigen drol in, dat komt in alle organisaties voor Haha!