Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Airborn schreef:Zou het niet een optie zijn om te zeggen, er mag maar x procent bloed van iedere hengst in de huidige goedgekeurde hengstenpopulatie zitten? Daarmee moet de kwpn zelf andere hengsten goedkeuren, en word het voor de fokkers heel veel interesanter om te fokken met merries en hengsten die vrij zijn van bekend bloed.
Om dat te laten werken zou je misschien ook een dek limit in kunnen stellen. Daarmee zou je de percentages bekent bloed dan langzaam gelijk trekken met de percentages die je voor de hengsten heb gestelt.
Dat zijn wel hele... strickte en rigoreuse maatregelen, maar ik denk misschien toch wel de enige manier om tot een oplossing te komen waar iedereen zich aan móet houden.
sarabande schreef:lientjeds schreef:Bij ons is er geen sprake van een 3 tal vaderdieren, de keuze is gewoon enorm, en dat is er zo leuk aan!
Het gaat over 3 stamvaders van de moderne KWPN dressuur fokkerij. Jouw voorbeeld is wellicht leuk, er valt helaas nog wel even wat in te halen wbt kwaliteit op het gebied van dressuurfokkerij in Belgie.
lientjeds schreef:Ze moeten eerst al naar je paard komen vragen, vooraleer er foto's gemaakt worden.
sarabande schreef:Ik begrijp dus niet waarom zulke hengsten binnengehaald worden (nog afgezien van het geld dat de kopers daarin geinvesteerd hebben) als men niet van plan is om de nafok een kans te geven.
Harlekijntje schreef:Toch goed dat zo'n avond er komt. Er wordt duidelijk nagedacht over dit probleem. Ik ben alleen erg benieuwd wat hun mening over deze kwestie is.
karinna schreef:Bij de hengsten die jij noemde kan ik er ook nog zo 2 toevoegen; Democraat en Solitair... en er zullen er nog wel meer zijn![]()
In de wandelgangen hoor je het regelmatig: "laat die maar staan, want die nakomelingen moeten ze niet!"
Wat is dat toch? en inderdaad, prettigals je desbetreffende hengst hebt gebruikt!
Andersom gebeurt het ook, een hengst die willens en wetens er door geduwd wordt door het KWPN Trento-B en dan voet bij stuk houden, vind ik toch knap.