Shetlander in de winter een deken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Re: Shetlander in de winter een deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:32

'Myn' shet heeft nooit een deken gedragen (ik lieg, wel een zweetdeken:P) maar niet buiten in de wei ofso. Ook heeft ze áltyd buiten gestaan, en ik vind dat een lekker dik teddybeer vacht bij een shet hoort,vind ik ook mooier dan met ene deken:)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:09

We moeten wel onderscheid maken tussen shetten die serieus aan het werk zijn en shetten die een aantal keer per week misschien een rondje wandelen of aan de longe gaan.De laatste kunnen makkelijk zonder deken (het is zelfs beter)
Ik rij mijn shetten momenteel al weer twee of drie keer per week voor de wagen 10-15 km met een tempo van 10 km/u gemiddeld. Die zijn serieus aan het werk en daarom ligt er nu een fleece gevoerde deken op (werken met de wintervacht gaat voorlopig nog prima, eind februari gaat het scheermes erover) Jaren geen deken erop gehad in de winter maar dan langer droogstappen.

Gieslaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:25

Nee, een dekentje is absoluut niet nodig.
Net als dat je ze noooiit op stal moet zetten, vooral niet als ze dat niet gewend zijn,
heb gehoord (van iemand die hier ervaring mee heeft) dat ze dan binnen de kortste keren dood zijn! :S

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:22

Gieslaah schreef:
Net als dat je ze noooiit op stal moet zetten, vooral niet als ze dat niet gewend zijn,
heb gehoord (van iemand die hier ervaring mee heeft) dat ze dan binnen de kortste keren dood zijn! :S

HAHA wat een fabeltje _O-

Nou een shet gaat echt neit dood hoor als die op stal staat misschien als die geen eten krijgt ?
Trouwens wat een verstand heeft die persoon zeg, dat die dat zo goed weet te vertellen!

Een shet kan net zo als elk paard op stal, in het land, in de paddock met deken, zonder deken etc etc etc.
Geen enkel paard loopt in de natuur tenslotte met dekens (ja hun wintervacht!)!

Vind je reaktie echt belachelijk.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:20

Hahaha, wanneer gaat dat dan gebeuren. Ik wacht al 10 jaar maar mijn pony's leven nog steeds.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:29

Aan 1Sigrid1:

Ik snap dat je die gedachten hebt, want ik betrap mezelf er ook regelmatig op bij onze Friese veulens.
Toch heeft je shet het echt niet koud en je moet een dier niet met een mens gaan vergelijken.

Kijk eens op deze site:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm

:)*

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:45

Gieslaah schreef:

mijn shet heeft en een deken en staat 's nachts op stal toch leefd hij nog hoe kan dat dan?????

kimhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:32

nee ik zou geen deken doen. ze hebben het wel warm, want in de natuur kunnen ze ook geen deken krijgen. dus als je ze voldoende eten geeft houden ze zich dan eventueel ook wel warm aan het eten, of ze gaan tegen elkaar aan staan. en ze hebben een hele dikke vacht, dus koud zullen ze het niet krijgen. mijn verzorg shet is net een beer, zo dik zit ze in de vacht! heel lief:D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:37

De Shets bij ons staan al jaren buiten. Zijn niet anders gewend. En worden vrijwel dagelijks gereden in de lessen bij ons, gewoon buiten. Dus dat betekent ook goed uitstappen. Ze hebben een dikke wintervacht, nog dikker dan mijn eigen grote pony, die ook zijn hele leven al buiten staat. Ze hebben het echt niet koud, hoor. Ze worden goed bijgevoerd met ruwvoer, hebben een dikke speklaag en dikke jas aan. ;)

Je tast de weerstand aan, als je er dekens op gaat doen. Verdiep je eens in de werking van een wintervacht, in het voeren en hun spijsvertering. Allemaal zaken die ervoor zorgen dat ze lekker warm blijven van binnen. :j

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:46

Gieslaah schreef:

Bonnie was 3,5 jaar toen ik haar kocht en kwam zo groen van het land af, bij de handelaar stond ze 24/7 buiten.
Ik heb niet de mogelijkheid om ze 24/7 buiten te zetten dus staan ze bij mij 's nachts op stal.
Ze leeft nog is nu 7 jaar en is zelf nog nooit ziek geweest.
Weet dus niet hoe je aan deze onzin komt.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:49

Ik ben vroeg begonnen met dekens om de vacht van mijn pony tegen te houden. Ik wilde liever niet scheren omdat de pony altijd buiten staat. Helaas werd de vacht ondanks de deken toch te dik en kreeg de pony écht last van de warmte. Heb nu een model laten scheren zodat hij wel gewoon lekker buiten kan blijven maar het niet koud krijgt (ook niet met de vorst van afgelopen dagen). Nu is hij weer lekker voorwaarts en fris waar hij daarvoor niet wilde lopen.

Een gezonde shet waar niet mee gewerkt wordt zou ik overigens geen deken op doen. Mijn jaarling staat ook geen zonder deken en dat redt hij prima.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:14

Myn shet heeft met slecht weer een regendeken op.

Maxiime123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:38

Lekker zonder deken,
die dikke vacht kan alles hebben;)

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:11

Al heel hun leven zonder dekentje :)

Toch fijn om lekker door hun warm vachtje te kriebelen! :+

omegoofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 23:21

die van ons is erg verwend bij haar vorige baas 4 druppels regen en ze gingen al naar binnen dus ze heeft nu een deken op en ze is geschoren van wegen der slecht vacht

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 23:43

Gieslaah schreef:

Door dit bericht heb ik mijn pony zonder deken gezet vorige week. Hij stond met maja nu zonder want dat is beter voor m. :j

:D :')

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:23

Heb nu voor het eerst een shet. Vind dat dikke pak haar ideaal omdat hij idd geen deken op hoeft. Maar wat ik me af vraag. Hoe ontzettend luisgevoelig zijn die dikke pakken haar?? Is het daarom verstandig toch een winterdekentje te gebruiken of hoef je bij een shet met goede weerstand niet bang te zijn voor luis en is de deken alleen voor mijn eigen gevoel dat ik hem anders zielig vind?

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:21

als je pony een deken op heeft kan hij alsnog luis krijgen.

dus lijkt me niet nodig.

Een deken is fijn voor een dunnere vacht of als je pony geschoren is zodat ze met werken niet gelijk helemaal doorweekt zijn.
Een deken om luizen te voorkomen nog nooit van gehoord dus lijkt me stug

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:07

rossebol schreef:

dus lijkt me niet nodig.

Een deken is fijn voor een dunnere vacht of als je pony geschoren is zodat ze met werken niet gelijk helemaal doorweekt zijn.

Ik bedoel dan ook dat je een deken om houdt zodat hij een minder dikke vacht krijgt waardoor hij misschien minder aantrekkelijk is voor luizen.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:12

rossebol schreef:

dus lijkt me niet nodig.

Die dekens vinden luizen juist lekker lekker broeien lekker warm hihi snap dat dan mariek :P

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:45

Nee hoor :D
Hier staat hij ook bijna de hele dag buiten, s nachts binnen. Heeft een heerlijk dikke wintervacht.
In de winter wat minder intensief rijden dan valt het zweten mee, & anders lang uitstappen.
Net een bolletje wol :+

BinkyMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:11

Ik zou geen deken doen bij de shet, van nature zijn ze toch lekker winterhard, waarom zou je ze dan lastig vallen met een deken??
Nee ik ben geen voorstander van dekens, maar ja iedereen kan hier verschillend over denken!!

sabina198

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:39

Nee ook hier geen deken,maar dan moet ik er wel bij zeggen dat ze hier niks aparts hoeven te doen. :P

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:43

BinkyMo schreef:
Ik zou geen deken doen bij de shet, van nature zijn ze toch lekker winterhard, waarom zou je ze dan lastig vallen met een deken??
Nee ik ben geen voorstander van dekens, maar ja iedereen kan hier verschillend over denken!!

Elk paard is winterhart, zie jij in de natuur paarden lopen die zelf hun dekens op doen ?!
Soms is een deken nodig bij oa scheren, door veel intensief werk soms is dat nou niet anders.
Of huidproblemen etc, dan is een deken dus echt wel ndoig! Maar op/af/op/af is slecht voor de weerstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:18

ik zie ook geen kwpn-ers oid in t wild lot :+

maar ben het er wel mee eens dat alle rassen zonder deken kunnen.