Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:21

Mieke schreef:
Ik blijf steeds maar denken, poets dat dier nou eens een keer goed. ;-) :D

Stront vlek :D

Onze 3 jarige is denk ik hengstig, maar moeilijk te zien dus weet het niet zeker. Hebben jullie merries waaraan je het haast niet merkt?

caro29

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 23:00

Ja mijn vos toonde de eerste paar keren niks. Op scan wel hengstig. Na het spuiten was het in de wei bij de ruin wel duidelijk maar zij reageerde niet op haar buurman een andere ruin

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 08:32

Vraagje, wat zijn de risico’s aan het kopen van een bevroren embryo? Hoe groot is de kans dat dit niet verder ontwikkelt eens ingeplant?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 08:41

Revali schreef:
Mieke schreef:
Ik blijf steeds maar denken, poets dat dier nou eens een keer goed. ;-) :D

Stront vlek :D

Onze 3 jarige is denk ik hengstig, maar moeilijk te zien dus weet het niet zeker. Hebben jullie merries waaraan je het haast niet merkt?

Ik heb hier 1 merrie waar je nooit wat aan ziet. Dat is gewoon scannen op puur geluk. Dit jaar veel geluk mee gehad. We scande ze en zat meteen een rijp ei op dus kon dag nadien gedekt worden. Het mag ook wel eens meezitten :D

Onze drachtige merrie (uitgerekend 24/3) stond plots helemaal bezweet op stal. Nu lijkt alles in orde. Komt het iemand bekent voor? Hoor veel veulens die te vroeg komen :(

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:43

Antonius schreef:
Vraagje, wat zijn de risico’s aan het kopen van een bevroren embryo? Hoe groot is de kans dat dit niet verder ontwikkelt eens ingeplant?

Ik zou het nooit aanraden
Ze geven wel hoge slagingspercentages van 70 % en meer maar als ie bij jou niet pakt is het gewoon weggegooid geld
Wij hebben er 2 laten doen 1 geslaagd andere niet

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:47

Verzekering is ook niet betaalbaar en bvb de buyl insurance doet al geen bevroren embryos verzekeren meer ..zal wel een reden hebben

Was ook duur
Op een embryo verzekeren van 15 was het 7,5 k verzekering ..je krijgt dan je 15 weer het niet lukt maar die 7,5 ben je wel kwijt

Een ingplant embryo kopen is wel een goede investering , verzekering is redelijk normaal en na de geboorte is je veulen meteen voor het dubbele verzekerd zonder op te leggen

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:50

Bedankt Besita! Had zelf ook wat gegoogled intussen, inderdaad slaagkans 3/4, als het lukt super natuurlijk, maar anders toch wel wat geld door de riool... Het stomme is natuurlijk dat het in mijn hoofd blijft spoken, als het lukt, is het wel een heel mooi (bewezen) papier... Grrr emotie en ratio ;) :+
Het embryo dat ik gezien heb is 4k, wat gezien het papier en de prestaties erachter eigenlijk niet veel is, maar als je het zomaar kwijt bent, is het natuurlijk wel veel...

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:20

Hoe weet je trouwens iets over de kwaliteit van het bevroren embryo?
Want ik heb al verhalen gehoord dat de dierenarts bij het uit de vriezer halen/ ontdooien al zag dat het geen “goed” embryo was, het viel gewoon uit elkaar dus het was niet de moeite om het in te planten.
Degene die de embryo’s maken gaan een “twijfelgeval” volgens mij altijd bij het aantal geslaagde embryo’s tellen, dit is goed voor hun slagingspercentage
Daarnaast vermoed ik dat de bevroren embryo’s uit super exclusieve merries wel gesekst zijn (ja, je kan ze laten seksen tijdens het “maken”).
Wat ergens ook logisch is want er is een groot verschil tussen de opbrengst van een hengstveulen en een merrieveulen uit die exclusieve/gegeerde stammen. Soms zit hier wel 50k verschil in.
Maar ik vind dit wel een interessante discussie en ik hoor graag meerdere meningen

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:46

4k voor een ingevrozen embryo uit een goeie lijn?
Daar scheuren ze toch enorm hun broek aan!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 13:15

Lijkt me ook wel goedkoop...

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:05

Wel, het leek mij ook goedkoop, dus ben het intussen toch wat verder gaan uitspitten. Op een online veiling zijn er nog embryo's uit de lijntje verkocht, alsook nog enkele andere, verkoopprijs tussen de 4,5 en 6k. Embryo's zijn trouwens niet gesext. Over de kwaliteit van de embryo's kan ik niets zeggen, dat zal wel eigen risico zijn. Dit embryo wordt via FB te koop aangeboden, op horsetelex zag ik dat ze 6 embryo's uit die merrie verwachten dit jaar.
De vader is een klinkende naam en de moeder is de volle zus van een GP paard die OS gelopen heeft (zelfs medaille behaalde). De moeder zelf heeft zover ik zie geen sport gelopen.

Dus ja, zeg het maar, is het goedkoop? Feit blijft natuurlijk dat als het embryo niet 'pakt', je 4k kwijt bent (+ wellicht verzending, veearts...) en je niets hebt. Lukt het wel, zelfs als het dan een hengst is, kan je hier (tenzij medische problemen) altijd wel winst opmaken als je wil verkopen. Is het een merrie, dan kan je een heel mooi lijntje verder zetten.

Ergens zou ik graag de gok nemen, anderzijds, is het inderdaad niet te mooi om waar te zijn? En ja, ik heb dat geld wel liggen natuurlijk, maar om nu te zeggen dat 4k verliezen me niets zou doen, is nu ook niet waar :+

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:09

Volle zus, volle broer enz zegt me niet zoveel als de moeder zelf geen sport heeft gelopen. Heeft ze zelf al nakomelingen welke goed gepresteerd hebben? En als je denkt dat t de gok waard is moet je gewoon doen denk ik. Fokken is toch voor een groot deel gevoel :)

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:44

Het is toch niet omdat het er niet bij staat dat ze niet gesekst zijn? (Dan spreek ik niet specifiek over jouw geval)
Op veilingen zie je vaak dat het er meestal enkel bijstaat als het een merrie is, zelden als het een hengst is.
De meeste ingeplante embryo’s gaan gesekst zijn, bij bevroren embryo’s gaat dit minder zijn maar het kan wel.

Maar een bevroren embryo kopen is altijd een (groot) risico, je kan er geluk mee hebben maar het kan ook erg tegenslagen.
Dat moet ieder voor zich uitmaken.
De veilingprijzen waren die voor bevroren of ingeplante embryo’s?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:50

Bij deze staat op fb erbij niet gesexed, maar ik bedenk me net, zou het kunnen dat die wel gesexed is, maar dat ze weten dat het een hengst is, en daardoor wat goedkoper??

Diegene op veiling die ik gevonden had, waren bevroren embryo's met dus die prijzen zoals ik zei tussen de 4,5 en 6. Er werden ook ingeplante verkocht, die gingen tussen de 5,5 en 10 zo los uit mijn hoofd.

Op zich heb ik nog een merrie staan, nu hoogdrachtig en het plan is er nadien terug mee te rijden (had vorig jaar blessure), maar in principe kan ik die nog een jaartje laten staan en het embryo hierin zetten, een draagmerrie zou niet nodig zijn.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:57

Puur uit nieuwsgierigheid, hoe werkt dat met ingeplante embryo's? Heb je dan de merrie als draagmoeder in bruikleen erbij? Of betaal je pas als het embryo bewezen tot drachtigheid bij jou merrie heeft geleid?

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:25

Antonius schreef:
Bij deze staat op fb erbij niet gesexed, maar ik bedenk me net, zou het kunnen dat die wel gesexed is, maar dat ze weten dat het een hengst is, en daardoor wat goedkoper??

Diegene op veiling die ik gevonden had, waren bevroren embryo's met dus die prijzen zoals ik zei tussen de 4,5 en 6. Er werden ook ingeplante verkocht, die gingen tussen de 5,5 en 10 zo los uit mijn hoofd.

Op zich heb ik nog een merrie staan, nu hoogdrachtig en het plan is er nadien terug mee te rijden (had vorig jaar blessure), maar in principe kan ik die nog een jaartje laten staan en het embryo hierin zetten, een draagmerrie zou niet nodig zijn.

In die prijsklasse denk ik niet dat ze gesekst zijn maar alles kan natuurlijk.
En op Facebook kan je natuurlijk schrijven wat je wilt.
Een test kost in avantea €250 per embryo dacht ik.
Ik weet niet hoeveel dit daadwerkelijk gedaan wordt bij bevroren embryo’s?

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:32

@oji als je een ingeplant embryo koopt dan moet je een meerprijs betalen voor de merrie waar het embryo in zit, op veilingen staat dat bedrag er meestal bij, dit kan variëren maar de meeste prijzen liggen rond de 3k (denk ik).
Soms krijg je een deel(tje) terugbetaald als je de merrie in goede conditie terug brengt. Maar ook dit staat er normaal bij op de veiling.

Voor een bevroren embryo betaal je altijd of het nu tot een dracht/veulen leidt of niet.
Je koopt dus eigenlijk een “risico” maar daar is de prijs ook (een beetje) naar.
Je kan het verzekeren maar dan ben je altijd veel geld kwijt want deze verzekeringen zijn duur!
En als het mislukt krijg je enkel de prijs van het embryo terug, het geld vd verzekering ben je altijd kwijt (ik beide gevallen trouwens).

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:35

Ik vind het een groot risico met die ingevroren embryo's. Heb er ook wel eens over nagedacht. Maar zonde als het niet pakt. Laatst kocht iemand een fokmerrie van 45.000 kun je zeggen dat is duur. Maar die merrie had 1.50m gelopen (uit ene mooie stam)
Maar reken eens uit wat het jezelf zou kosten om je merrie tot 1.50m te laten rijden.....

Hoorde dat de draagmerries ook wel wat prijziger werden!?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 18:51

xxx88 schreef:
@oji als je een ingeplant embryo koopt dan moet je een meerprijs betalen voor de merrie waar het embryo in zit, op veilingen staat dat bedrag er meestal bij, dit kan variëren maar de meeste prijzen liggen rond de 3k (denk ik).
Soms krijg je een deel(tje) terugbetaald als je de merrie in goede conditie terug brengt. Maar ook dit staat er normaal bij op de veiling.

Voor een bevroren embryo betaal je altijd of het nu tot een dracht/veulen leidt of niet.
Je koopt dus eigenlijk een “risico” maar daar is de prijs ook (een beetje) naar.
Je kan het verzekeren maar dan ben je altijd veel geld kwijt want deze verzekeringen zijn duur!
En als het mislukt krijg je enkel de prijs van het embryo terug, het geld vd verzekering ben je altijd kwijt (ik beide gevallen trouwens).

Bedankt voor de uitleg!

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 19:13

Hoe staan jullie tegenover de nakomelingen van Eldorado vd Zeshoek?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 19:35

Kwaliteit, maat...maar karakter is wel euhm...moeilijk te noemen.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 19:36

Ja dat is ook het punt waar ik heel fel aan twijfel... :=

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 19:38

Hoor ik hier in de buurt helaas ook veel. Karakter zit wel behoorlijk in de weg. Kwaliteit is er zeker.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 19:48

Ik zou het doen als je echt een hele fijne merrie hebt of wellicht een nakomeling hengst van eldorado, misschien grandorado

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:02

Ik ken er geen enkele makkelijke van eigenlijk...ook niet van grandorado (al heb ik er daar wel minder van gezien). Springen doen de meeste wel, vriendin van me verwacht in augustus eentje, haar schoonvader heeft er enkele die heel goed springen...maar allemaal retemoeilijk te rijden.