Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:31

janderegelaa schreef:
De surprise van volgend jaar! De Perlino AES hengst Baron Exactly van Kinskystable.nl wordt de vader van Florida Dodona Elite Sport haar volgende veulen

Belangrijke motivatie was wel dat hij niet zomaar een mooi kleurtje geeft maar uit een moederlijn komt waar zowel moeder als grootmoeder in de sport gepresteerd hebben op Z niveau springen en de halfbroer van Exactly zijn moeder was GP springen.

Fingers crossed, volgend jaar een palomino merrietje (dat hoop ik) of een valk hengst (dat hoopt Christie Dreessen).
[ [url=m/iBwW5x.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0QjyC9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Iedereen doet uiteraard met z'n eigen merries wat hij wilt, en ik begrijp wel dat hier geld in zit, maar ik vind dit vakkundig om zeep helpen van een goeie lijn...
Dit is voor mij erger dan een goeie hengst op een hele simpele merrie gebruiken, wat hier op Bokt gigantisch verketterd wordt.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:34

Stral schreef:
Umeo schreef:
Aan degene die al met Kjento gefokt hebben. Wat heeft hij jullie verbetert ten opzichte van de moeder?

Onze Kjento van vorig jaar (uit een For Gribaldi x Ampère) viel ons zeer mee: tov de moeder de draf en galop (sluiten, kracht en ritme) verbeterd, moeder is een klassieker type en de combinatie met Kjento gaf het veulen wat chiquer ook. Met een mooi hoofdje :D Ik heb nog geen enkele Kjento met een lelijk hoofd gezien, niet dat dat het hoofdfokdoel is :')
Nuchter veulen ook vooral. We hebben hem niet meer maar verwachten er een dezer dagen dus weer een uit deze merrie.

Heb je toevallig een foto?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:39

s0173957 schreef:
janderegelaa schreef:
De surprise van volgend jaar! De Perlino AES hengst Baron Exactly van Kinskystable.nl wordt de vader van Florida Dodona Elite Sport haar volgende veulen

Belangrijke motivatie was wel dat hij niet zomaar een mooi kleurtje geeft maar uit een moederlijn komt waar zowel moeder als grootmoeder in de sport gepresteerd hebben op Z niveau springen en de halfbroer van Exactly zijn moeder was GP springen.

Fingers crossed, volgend jaar een palomino merrietje (dat hoop ik) of een valk hengst (dat hoopt Christie Dreessen).

Iedereen doet uiteraard met z'n eigen merries wat hij wilt, en ik begrijp wel dat hier geld in zit, maar ik vind dit vakkundig om zeep helpen van een goeie lijn...
Dit is voor mij erger dan een goeie hengst op een hele simpele merrie gebruiken, wat hier op Bokt gigantisch verketterd wordt.

Ben ik het niet geheel mee eens.
Heb je de betreffende hengst irl gezien?

kwpn wil juist meer bloedspreiding, en ondanks het kleurtje, heeft de betreffende hengst ook het type, en doel wat kwpn omschrijft.
Is het een hele goede hengst? Nee, doet hij onder voor een groot aantal dekkende hengsten in het kwpn bestand? Ook zeker een grote nee.
Als je al een zijstap wil maken, vind ik het echt geen gekke hengst daarvoor.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:32

Umeo: toevallig wel ;)

3 dagen oud:
Afbeelding

4maand:
Afbeelding
Afbeelding

Stral

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:34

Oef die vallen wat groot uit, mag dat hier zo? Ben nog niet helemaal mee met de etiquette in dergelijk topic :')

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:38

s0173957 schreef:
janderegelaa schreef:

Ik weet niet maar hetzelfde commentaar had je op Ceasar op deze merrie en dit veulen is 3 dagen oud naar Amerika verkocht.

Afbeelding

Afbeelding

En jouw denkbeeld is -bewezen- verkeerd. Een goede hengst op een simpele moederlijn voegt niets toe. Terwijl een hengst die niet helemaal aan de eisen voldoet maar wel op een hele goede verankerde moederlijn gebruikt wordt niet verslechterd. Dat zag je bij Ceasar op deze lijn en dat ga je met deze hengst op deze lijn weer zien. Geven allebei een mooi kleurtje en daarna moet je zorgen dat je -bijvoorbeeld- met lijnenteelt weer verankerd.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:45

Zoals ik al zei: zal best wel verkopen en best wel opbrengen, maar ik geloof nooit dat je op termijn hier de lijn mee op een goeie manier kan verder zetten.
Ik respecteer iemand anders z'n keuze, maar moet er daarom niet mee 'akkoord' gaan è.

Dat Caesar op deze lijn niet verslechterd kan je imo nu nog niet zeggen trouwens. Dat de veulens er goed uit zien wilt niet zeggen dat ze het ook echt gaan doen later.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:29

zoepahhpaula schreef:
Hopelijk is mijn merrie dit jaar drachtig van de hengst 'About You RS2'.

Dan hoop ik dat het raak is! Wij visten vorige week helaas achter het net, hij is terug getrokken uit de dekdienst......

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:45

s0173957 schreef:
Zoals ik al zei: zal best wel verkopen en best wel opbrengen, maar ik geloof nooit dat je op termijn hier de lijn mee op een goeie manier kan verder zetten.
Ik respecteer iemand anders z'n keuze, maar moet er daarom niet mee 'akkoord' gaan è.

Dat Caesar op deze lijn niet verslechterd kan je imo nu nog niet zeggen trouwens. Dat de veulens er goed uit zien wilt niet zeggen dat ze het ook echt gaan doen later.

Dat is natuurlijk echt een flauwekul opmerking. Ze zien er idd goed uit en Ceasar fokt al lang genoeg om te weten wat zijn nakomelingen doen. 2 merrie's op de keuring aangeboden en allebei Elite geworden. Nakomelingen gaan goed in de sport en ook een paar gekeurde zonen.

Ik doe het liever zo dan dat ik achter iedere mode hengst aanloop. En is ook veel leuker als het dan uitpakt zoals je het verwacht. En als ze ook nog eens héél goed verkopen dan is mijn fokdoel volgens mij bereikt.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:50

Umeo, hier echt een heel fijn kjento veulen dit jaar. Op een grote lang gelijnde merrie gebruikt, en hoopte vooral het achterbeen te verbeteren en wat meer bergopwaartse beweging. Dat lijkt hij ook wel echt gedaan te hebben, echt een prachtig chique veulen met goede bewegingen en veel front, en ook nog eens ontzettend lief.

Afbeelding

Afbeelding

Janderegelaa, ik vind het wel leuk dat je eens wat anders probeert! Je bontjes zijn echt prachtig <3

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:57

janderegelaa schreef:
Dat is natuurlijk echt een flauwekul opmerking. Ze zien er idd goed uit en Ceasar fokt al lang genoeg om te weten wat zijn nakomelingen doen.

Laat ze dan binnen een jaar of 4 (maar liever 8 richting de echte sport) mijn ongelijk bewijzen.
En laat hun nakomelingen het dan ook nog eens bewijzen.
Dat je er nu de vruchten van plukt betwijfel ik niet, maar of je die blijft plukken... maar dat is dan blijkbaar je fokdoel niet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:02

s0173957 schreef:
janderegelaa schreef:
Dat is natuurlijk echt een flauwekul opmerking. Ze zien er idd goed uit en Ceasar fokt al lang genoeg om te weten wat zijn nakomelingen doen.

Laat ze dan binnen een jaar of 4 (maar liever 8 richting de echte sport) mijn ongelijk bewijzen.
En laat hun nakomelingen het dan ook nog eens bewijzen.
Dat je er nu de vruchten van plukt betwijfel ik niet, maar of je die blijft plukken... maar dat is dan blijkbaar je fokdoel niet.

Kan.... maar is dat ook niet het geval met andere jonge onbewezen hengsten binnen het kwpn uit vrije bloedlijnen?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:15

Ik wil ook helemaal niet beweren dat ik de wijsheid in pacht heb en altijd gelijk heb.
Ik zou alleen nooit deze keuzes maken omdat je hiermee jezelf niet vooruit helpt.
Tenzij natuurlijk financieel op dit moment, wat uiteraard ook een zeer belangrijke factor is, voor iedereen.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:17

Ik denk dan altijd maar, je kunt nog zo'n goede hengst gebruiken op een hele goede merrie, maar nog steeds een "ezel" fokken. Misschien dat je met deze combinatie wel juist het gouden paard fokt. Alles moet toch altijd maar net de goede kant op vallen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:27

s0173957 schreef:
Ik wil ook helemaal niet beweren dat ik de wijsheid in pacht heb en altijd gelijk heb.
Ik zou alleen nooit deze keuzes maken omdat je hiermee jezelf niet vooruit helpt.
Tenzij natuurlijk financieel op dit moment, wat uiteraard ook een zeer belangrijke factor is, voor iedereen.

Wat je feitelijk aangeeft is dat jij altijd op safe speelt.

Ik dek niet zomaar met iets. Het is weliswaar out of the box denken maar het is wél weloverwogen.

Dit is het merrieveulen van Ceasar en als ik die dek dan zoek ik er een hengst bij die hetzelfde is in type als mijn lijn of, liever nog, die uit mijn lijn komt. En dan veranker ik weer. Maar heb wel een kleurtje in mijn lijn.

Je moet soms een uitstapje maken als je iets wilt bereiken.

Afbeelding

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:34

Bwaa nee, op safe spelen zou ik het niet durven noemen.
Maar ik zoek wel hengsten die 100% aan het (sport)fokdoel voldoen en wil daar niet op toegeven.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:44

denk dat het ook wel scheelt of je zelf ruiter bent, jij hebt de sport als enige doel, Jan wil ook wat bijzonders

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:47

En wat is sport? Z2 voor het predicaat of minimaal LT?

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:52

Ik denk dat er veel vraag is naar dit soort veulens/paarden, sporttype gefokt in een wat minder veelvoorkomende kleur.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:54

fokfanaat schreef:
denk dat het ook wel scheelt of je zelf ruiter bent, jij hebt de sport als enige doel, Jan wil ook wat bijzonders

En of je uiteindelijk zélf op het paard wil gaan rijden of dat je voor een andere ruiter fokt. :j

Zo vind ik de bloedjes van JDR echt práchtig. Toch kan ik als amazone beter op een ouderwetser type zitten.

Mijn moeder fokte zelf een bont veulen en dat was destijds nogal problematisch op de rijvereniging. Want bont, dat kon toen nog niet. Tegenwoordig zijn alle afwijkende kleurtjes juist hip.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:58

Rex_Rolfo schreef:
En wat is sport? Z2 voor het predicaat of minimaal LT?

Echte sport is minstens LT.
Ik weet uit ervaring, Z2 kan je met de meest stijve bok winstpunten rijden als je zelf handig genoeg bent.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:03

Feit blijft dat bij een bewezen merrielijn,het bijna onmogelijk is een "ezel"te fokken.
En toch ben ik het met SO eens.
Ik kan me geen enkele reden bedenken waarom je met een hengst zou willen dekken die minder kwaliteit heeft dan je merrie,behalve dan voor diegene die een "andere kleur"prachtig vinden...
Voor het geld dus.

Bont doet mij altijd aan koeien denken.

Doe mij maar wat minder luxe;ik ben ervan overtuigd dat het model verschijnsel kleine koppies ,smalle rompjes en lange benen,uiteindelijk zal verdwijnen,maar we zullen het meemaken (of niet)
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 18-05-21 12:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:05

Een bewezen moederlijn kan je op termijn ook om zeep helpen.. Het duurt misschien iets langer..
Alles wat je er 'in steekt' kan er nu of in de volgende generaties ook een keertje uit komen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:16

KahluaB schreef:
Feit blijft dat bij een bewezen merrielijn,het bijna onmogelijk is een "ezel"te fokken.
En toch ben ik het met SO eens.
Ik kan me geen enkele reden bedenken waarom je met een hengst zou willen dekken die minder kwaliteit heeft dan je merrie,behalve dan voor diegene die een "andere kleur"prachtig vinden...
Voor het geld dus.

Bont doet mij altijd aan koeien denken.

Doe mij maar wat minder luxe;ik ben ervan overtuigd dat het model verschijnsel kleine koppies ,smalle rompjes en lange benen,uiteindelijk zal verdwijnen,maar we zullen het meemaken (of niet)

Kleur fokken is niet voor het geld. Dat doe ik omdat ik dat leuk vind. Al het sperma van een hengst met een kleurtje dat je nu op BVA kunt kopen is ook van mij. En gaat allemaal goedkoop maar zo kunnen anderen ook bont fokken.

Ik kan alleen niet alles houden en had mezelf voorgenomen om hengsten te verkopen. Normaal gaat alles in de opfok tot 3 jaar maar het wordt allemaal zo duur dat ik moet kiezen. En dan is een veulentje met een aparte kleur wel mooi want die brengen meer op dan een effen veulen uit dezelfde merrie. En het leuke is dat dat ook de echte liefhebbers zijn die ze kopen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:21

Ok duidelijk. :j

Dat maakt fokken,en dit topic met zoveel verschillende mensen ,paarden en meningen ook juist leuk !