Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eilander

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:21

O jakkes , Dosje! Dat is waardeloos!

Gomir, balen van dat oog!
Dat wordt dus idd nakeuring.

Het is allemaal ongevallen hier.
Revali n dik been.
Aanloop vd storm?

Hier de Chin weer helemaal de oude. Bult zit er nog wel maar kennelijk geen pijn meer.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:27

Ik had vanmorgen om 6 uur de paarden al buiten staan en gauw de stallen uitgemest.
Hebben ze in elk geval even de benen kunnen strekken.
Rondje ki kon nog droog maar met de hond uitlaten daarnet ging het mis en was ik tot op het bot toe nat.
Het haalt hier al aardig aan. De avondronde van de ki heb ik naar begin vd middag verplaatst zodat ik niet met dat beestenweer in de rondte hoef
De laatste boot gaat vandaag om half 1 en daarna zitten we mooi vast...

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:51

Sterkte Dosje, afschuwelijk om je paard zo aan te treffen lijkt me.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:04

Heel veel sterkte Dosje, verschrikkelijk om je paard zo aan te treffen en vervolgens te moeten laten gaan.

Eilander: hopelijk blijven alles heel en veilig! Sterkte vandaag!

In alle eerlijkheid weet ik ook niet wat ik ervan vind dat de keuring van NRPS doorgaat. Ze hebben het een uurtje vervroegd en hopen om 15:00 klaar te zijn zodat iedereen naar huis kan. Veel mensen met een trailer op pad vanochtend voor de keuring. Net rond 16:00 wordt de storm het meest gevaarlijk zeggen ze. Moet je net rond die tijd terug naar huis, sommigen met een reistijd van 1,5/2 uur. Ik hoop van harte dat iedereen veilig thuis komt met hun dieren.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:05

Wat vreselijk Dosje
Sterkte.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:27

Hier raden ze op tv aan om thuis te blijven vandaag als je echt niet dringend weg moet dus met trailer en paard zou ik never nu de baan op gaan :n
We hadden gisteren en vandaag al outdoor training maar afgezegd hoor niet alleen gevaarlijk op de baan maar ook niets aan als de paarden knetterfris staan en van alles en nog wat schrikken :+

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:33

Julia schreef:
In alle eerlijkheid weet ik ook niet wat ik ervan vind dat de keuring van NRPS doorgaat. Ze hebben het een uurtje vervroegd en hopen om 15:00 klaar te zijn zodat iedereen naar huis kan. Veel mensen met een trailer op pad vanochtend voor de keuring. Net rond 16:00 wordt de storm het meest gevaarlijk zeggen ze. Moet je net rond die tijd terug naar huis, sommigen met een reistijd van 1,5/2 uur. Ik hoop van harte dat iedereen veilig thuis komt met hun dieren.

Complete waanzin dat dit doorgaat en nog idioter dat mensen dan ook daadwerkelijk met hun paarden op pad gaan.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:38

Dosje wat vreselijk, sterkte!

Hopelijk komt iedereen de storm goed door, zal blij zijn als het voorbij is, toch wat zenuwen hier!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:04

Je het begint echt heel hard nu !!
Ik hou er helemaal niet van , gelukkig geen bomen hier

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:20

Afschuwelijk Dosje, heel erg veel sterkte!

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 00:19

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 09:39

Bij T&L Orak ?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:01

Tja, voor zwartbont homozygoot kom je al gauw bij Cesar ter Linden uit, maar die is AES en volgens mij niet WBFSH stamboek.
In de KWPN database kun je vrij eenvoudig zoeken op de springhengsten en vervolgens selecteren op een kleur, dan he je alle zwarte KPWN ggk springhengsten op een rijtje (zit volgens mij geen zwartbont tussen bij KWPN). En bij de andere WBFSH Stamboeken de beschikbare hengsten bekijken.

Zonder verdere selectiecriteria als alleen kleur, tja dan kunnen we hier wel een paar honderd hengsten gaan noemen dus dan kun je beter zelf de databases afstruinen (hoef je geen lid voor te zijn)

Zelf heb ik voor dit jaar de zwarte spring/eventing hengst Diarado (Holsteiner, KWPN erkend) uitgekozen, maar voor die keuze was de kleur zwart geen enkel criterium, die heb ik puur op zijn andere eigenschappen uitgezocht. Wordt wel grote kans een zwart veulen aangezien mijn merrie dat ook is, maar puur toeval aangezien ik helemaal geen voorkeur voor zwart heb.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:11

Dank voor de reacties! Laat ik mijn vraag anders stellen:
Zijn er goed presterende (min 1.30-1.40) zwarte of zwartbonte springhengsten te vinden?
Bij mensen die in de springfokkerij zitten, komen ze dan vast wel boven drijven toch?

Diarado ben ik inderdaad tegengekomen. Dominator ook, al is die eerder zwartbruin.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:10

Coloured schreef:
Dank voor de reacties! Laat ik mijn vraag anders stellen:
Zijn er goed presterende (min 1.30-1.40) zwarte of zwartbonte springhengsten te vinden?
Bij mensen die in de springfokkerij zitten, komen ze dan vast wel boven drijven toch?

Diarado ben ik inderdaad tegengekomen. Dominator ook, al is die eerder zwartbruin.

het is toch juist het leuke om dat zelf uit te spitten?
zwarte hengsten kun je zo vinden, Glasgow is ook zwart.

bonte, er is een Dominator zoon, bont. Daily Magic of zoiets en Jan Vermeiren heeft een appaloosa die op 140m heeft gelopen. Verder zit ik niet in de kleurtjesfokkerij.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:54

Iedereen de storm overleefd? Wij zaten op Zangersheide. Viel gelukkig mee.

Hengsten sprongen netjes maar niet goed genoeg voor goedkeuring.
Nog even bij alle hengsten geweest die er stonden. Colorit blijf ik een stoer paard vinden.leuk om weer even te zien

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:21

Leuk te horen Revali, heb nog steeds niet de kans gehad helaas om hem irl te zien.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 01:24

Coloured schreef:
Ik val hier zomaar binnen omdat hier vast kennis zit over de springhengsten. Wie kan/wil me verder helpen?

[F-AM] Zwarte of zwartbonte springhengst gezocht

Diarado, I'm special de muze, Dominator, Defender VDS, Glasgow vh Merelsnest, Orak d'Hamwyck, Dicantero van ter Hulst, ...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:27

besita schreef:
Gefeliciteerd Revalli *\o/*
Dominator moet je stamboekpapier en resultaten doormailen had ik gelezen

Done! Merrie door de ballotage.
Maar wij beginnen pas te dekken rond april, dus we kunnen nog even sparen :D .

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:19

Kendra schreef:
besita schreef:
Gefeliciteerd Revalli *\o/*
Dominator moet je stamboekpapier en resultaten doormailen had ik gelezen

Done! Merrie door de ballotage.
Maar wij beginnen pas te dekken rond april, dus we kunnen nog even sparen :D .

*\o/*

Hoe staan jullie tegenover merries met merriegedrag tijdens hengstigheid? En dan vooral bedoeld tijdens het rijden. Geven jullie daar supplementen tegen als jullie zo eentje hebben?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:21

.[/quote]

*\o/*

Hoe staan jullie tegenover merries met merriegedrag tijdens hengstigheid? En dan vooral bedoeld tijdens het rijden. Geven jullie daar supplementen tegen als jullie zo eentje hebben?[/quote]

Op mijn vorige stal stonden veel hengsten en mijn merrie had daar veel last van hengstigheid. Daarvoor merkte je nooit dat zij hengstig was. Ik gaf standaard hormoon balans

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:56

Fokker321 schreef:
Hoe staan jullie tegenover merries met merriegedrag tijdens hengstigheid? En dan vooral bedoeld tijdens het rijden. Geven jullie daar supplementen tegen als jullie zo eentje hebben?

Ligt er heel erg aan hoe erg het is. Ik heb er eentje die staat aan de regumate anders is er niet mee te rijden tijdens de hengstigheid (de gehele winter door ook nog).
Twee andere merries hebben misschien 1 a 2 dagen een beetje ongemak maar kunnen prima een parcours in.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:55

Charisma schreef:
Leuk te horen Revali, heb nog steeds niet de kans gehad helaas om hem irl te zien.

Afbeelding

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:03

:D thx! Lekker punky :+

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:11

Ik blijf steeds maar denken, poets dat dier nou eens een keer goed. ;-) :D