Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 20:57

Suzanne F. schreef:
KahluaB schreef:
Snap je de bonte hengsten op zo'n lijntje wel dan?
Caesar ter Linden is ook spring/allround gefokt.
Kennelijk kan het lijntje dat wel hebben.

De bonte hengsten snap ik omdat ze homozygoot zijn en er dus alleen maar een bonte uit kan komen.
Qua bloedlijn alleen maak je die keuze niet.

Dat is de fokkracht van deze lijn. Omdat ik iets wil (bont) kan ik een hengst gebruiken die misschien niet aan al mijn eisen voldoet maar ik kon al wel voorspellen hoe het ongeveer uit zou pakken. Nu heb ik een mooie bonte merrie om mee verder te gaan. Een aandachtspunt voor ooit een dekking op deze bonte is dus wel om genotypisch een hengst te gebruiken die ongeveer hetzelfde is als haar moeder Lilith. Zoals Furst Dior want ik moet wel zorgen dat ik dit type hou.

Lante

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:26

Ik hou van veelzijdig en ik vind het ook erg prettig dat er mensen zijn die een eigen pad uitstippelen. En ik vind het fijne veulens en fijne paarden JandeR!

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:46

Een beetje springbloed erin lijkt me helemaal niet verkeerd! Hier in de buurt stond ook een Ultimo die best kon bewegen.
Ik kan het wel waarderen dat mensen lekker hun eigen ding doen en 'afwijkende' keuzes maken.

Gefeliciteerd Kathleen met de aankoop van jullie boerderij! :D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 20:46

En Ceasar is niet persé springen / eventing gefokt dat is echt onzin. Het is een King (V: Purioso een dressuur GOD zegmaar in de oude lijnen als vader van Cocktail en dus opa van Jazz) X Ferro (GP dressuur) X Samber (GP Dressuur en Z spr). Ik vind dit niet een typische eventing lijn. Dat Ceasar geen top beweger (ook geen top springer) is snap ik, maar de lijn heeft ook erg veel dressuur gegeven.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:38

Ik vind dat interessant en leerrijk :)
Knappe veulens en merries!!

Hier is het wachten op de Kjento van dit jaar, merrie staat op ontploffen maar houdt ons nog even in spanning.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:53

Oké, ik had even tijd teveel :+
Ceasar is homozygoot bont, wil dus zeggen dat vader en moeder bont zijn.
Vader King heeft dan van zijn moederskant, gaat uiteindelijk terug naar een merrie uit 1946: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/3844/karroll
Moeder Lianne heeft het van MV Samber. En als ik diens moederlijn terug volg kom ik bij dezelfde Karroll uit.

Ceaser is heeft dus niet alleen het gen voor bont op beide chromosomen, het zijn twee identieke chromosomen. Normaal kun je dit stukje inteelt nooit volgen, alleen omdat hier dat gen voor bont op zit en er verder geen bont in de stamboom zit kan het wel. Best interessant -:)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 23:16

Rex_Rolfo schreef:
Oké, ik had even tijd teveel :+
Ceasar is homozygoot bont, wil dus zeggen dat vader en moeder bont zijn.
Vader King heeft dan van zijn moederskant, gaat uiteindelijk terug naar een merrie uit 1946: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/3844/karroll
Moeder Lianne heeft het van MV Samber. En als ik diens moederlijn terug volg kom ik bij dezelfde Karroll uit.

Ceaser is heeft dus niet alleen het gen voor bont op beide chromosomen, het zijn twee identieke chromosomen. Normaal kun je dit stukje inteelt nooit volgen, alleen omdat hier dat gen voor bont op zit en er verder geen bont in de stamboom zit kan het wel. Best interessant -:)

Als je het iets minder ver terug zoekt dan zie je het ook al...Wanda en Samber zijn volle broer en zus.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 23:18

Ramazzotti is vanavond naar Amerika verkocht.
Afbeelding
Afbeelding

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 06:43

Gefeliciteerd met de verkoop!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 08:13

Gefeliciteerd met de verkoop, jdr.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:17

Gisteren is mijn Elite merrie :D naar huis gekomen. Hopen dat ze vlot hengstig wordt. Merrie op de achtergrond is 6 juni uitgerekend, maar we denken dat het al eerder komt
Afbeelding

Zijn er nog meer die in juni (of later) nog veulens verwachten?

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:23

_Roxanne schreef:

Gisteren is mijn Elite merrie :D naar huis gekomen. Hopen dat ze vlot hengstig wordt. Merrie op de achtergrond is 6 juni uitgerekend, maar we denken dat het al eerder komt
[ [url=m/lW6r3d.jpg]Afbeelding[/url] ]

Yep, 28 juni

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:54

Wij op 24 juni als we uitgaan van 11 maanden. Heb haar laatst nog laten controleren, omdat ik het niet vertrouwde. Er zit nog wel wat in (merrie is na het bezoek aan de kliniek ook heel hard gegroeid), maar het veulen wil niet bewegen.

Van harte met de verkoop, Jdr!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:06

Zo dan!Gefeliciteerd! Nog geen week oud en al (ongezien?)verkocht !
Je,en de koper,laat er geen gras over groeien JDR!

Ik wacht nog even met te koop zetten,al heb ik al behoorlijk wat reacties gehad. :j

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:30

Wij verwachten nog een Glamourdale 3/7, dus het kan nog erger :D

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 13:37

_Roxanne schreef:

:j , die van ons is eind juni ad telling.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:09

Gefeliciteerd Jan, mooi snel.gegaan!!

Wat eng als ook een DA het veulen niet voelt bewegen.
Hopelijk komt alles goed

Ik heb mijn Oscar drachtig, allereerste keer voor de merrie en direct goed, super fijn.
Onze kleine FF is echt een heerlijk beestje, wat een knuffel is het, super leuk vind ik dat

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:28

Gefeliciteerd met de verkoop! Hopelijk krijgt hij in Amerika alle kansen!

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:28

_Roxanne schreef:

[ [url=m/lW6r3d.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jazeker, mijn merrie is 24 juni uitgerekend, drachtig van Kyton.

Gefeliciteerd, Jdr.

zoepahhpaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:54

Hoi Allemaal!

Ik lees al een tijdje mee met dit topic en vind het leuk om te lezen over jullie hengstenkeuze en de veulentjes die geboren worden!

Ikzelf heb een 9 jarige keurmerrie genaamd Zolga's Sundae (Sorento x Burggraaf x Wolfgang) die dit jaar een veulentje aan de voet heeft van de hengst 'For Gold OLD' (Franziskus x Blue horse Zack x Don Schufro).

Heb ook mijn vorige veulen, inmiddels 2 jaar oud nog in mijn bezit, dat was een hengst van Zirocco Blue!

Hopelijk is mijn merrie dit jaar drachtig van de hengst 'About You RS2'.

Afbeelding

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 21:00

Aan degene die al met Kjento gefokt hebben. Wat heeft hij jullie verbetert ten opzichte van de moeder?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 21:53

De surprise van volgend jaar! De Perlino AES hengst Baron Exactly van Kinskystable.nl wordt de vader van Florida Dodona Elite Sport haar volgende veulen

Belangrijke motivatie was wel dat hij niet zomaar een mooi kleurtje geeft maar uit een moederlijn komt waar zowel moeder als grootmoeder in de sport gepresteerd hebben op Z niveau springen en de halfbroer van Exactly zijn moeder was GP springen.

Fingers crossed, volgend jaar een palomino merrietje (dat hoop ik) of een valk hengst (dat hoopt Christie Dreessen).
Afbeelding

Afbeelding

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 22:58

Umeo schreef:
Aan degene die al met Kjento gefokt hebben. Wat heeft hij jullie verbetert ten opzichte van de moeder?

Onze Kjento van vorig jaar (uit een For Gribaldi x Ampère) viel ons zeer mee: tov de moeder de draf en galop (sluiten, kracht en ritme) verbeterd, moeder is een klassieker type en de combinatie met Kjento gaf het veulen wat chiquer ook. Met een mooi hoofdje :D Ik heb nog geen enkele Kjento met een lelijk hoofd gezien, niet dat dat het hoofdfokdoel is :')
Nuchter veulen ook vooral. We hebben hem niet meer maar verwachten er een dezer dagen dus weer een uit deze merrie.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 23:50

Umeo schreef:

Type heel erg mooi maar qua bewegen haalde hij het niet bij de moeder.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:20

Kennis van mij heeft een Kjento uit een Rousseau merrie.
Heel bloederig koppie gekregen, bijna Arabier achtig maar super mooi.
Model ook verbeterd, merrie is wat lang, veulen is iets beknopter, mooi achterbeen.
Qua beweging lijkt het niet veel verbeterd te hebben, maar dat was ook eigenlijk niet eens de bedoeling... het is een prima bewegende int 2 merrie, hij moest het eigenlijk voornamelijk behouden en dat lijkt gelukt te zijn.
De doelen zaten voornamelijk op het uiterlijk en dat is gelukt.