Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 13:28

Jammer van de merries die niet gepakt hebben of juist vroeg al verworpen/opgenomen.

Hier vanmorgen ook de 2e dame drachtig gescand. Dus planning klopt mooi 13 maart en 13 april ongeveer.

Het lange wachten kan beginnen

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 13:44

Super butengeweun

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 16:35

Janinevv schreef:
Super Kabayo !

Jaydee ik twijfel nog, in Ruinerwold staat die ene hengst Flash die geïmporteerd is uit Engeland. Wel heel anders gefokt dan mijn merrie.

Tussen welke 2 twijfel je?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 20:28

Phirola is nog prachtig drachtig op dag 31.
2 klaar en met proxi nog op het bankje gaat het prima dit jaar.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 10:25

Roos nog niet hengstig. Dus nu heeft ze toch een prikje gehad. :=
Maandag weer terug.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 10:34

Janine, tussen welke twijfel je? Voor de welsh of?

Feli baudy!

Mirjan, ah hopelijk helpt het. Tis nu ook niet heel mooi weer natuurlijk..

Buitengewoon, ah dubbele feli!

Am, niets.. dus nu wel afgesproken om dicht te zetten. Wel in discussie met veearts welke optie beter is. Straks direct dichtzetten en aan de regumate of pas na 18 dagen scan... vind het zelf lastig, heb daar dan te weinig verstand van en kan het ook niet echt goed vinden op internet. Dus als iemand advies hierin heeft?

Zaten nog beide kanten hier eitjes, morgen weer insemineren... vind het toch wel weer heel spannend worden....

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 11:00

Zou dan gelijk dichtzetten.

Boeles, ze denken dat ze drachtig is geweest maar vrucht verloren. Dus nu even helpen met terug hengstig worden :(:)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 14:35

Boelles schreef:
Janine, tussen welke twijfel je? Voor de welsh of?

Feli baudy!

Mirjan, ah hopelijk helpt het. Tis nu ook niet heel mooi weer natuurlijk..

Buitengewoon, ah dubbele feli!

Am, niets.. dus nu wel afgesproken om dicht te zetten. Wel in discussie met veearts welke optie beter is. Straks direct dichtzetten en aan de regumate of pas na 18 dagen scan... vind het zelf lastig, heb daar dan te weinig verstand van en kan het ook niet echt goed vinden op internet. Dus als iemand advies hierin heeft?

Zaten nog beide kanten hier eitjes, morgen weer insemineren... vind het toch wel weer heel spannend worden....

Boelles, wij geven regumate vanaf 5 dagen, dat is het moment dat de vrucht innestelt ongeveer. We geven het tot 125 dagen, dan neemt de placenta het over. Ontzettend balen zeg! Onze merrie is als 3-jarige ook de vrucht kwijtgeraakt na 18 dagen. Wij hebben toen 2 dekseizoenen aangemodderd. Progesteron was wel te laag op dag 5 na bloedprikken 2 jaar terug. Dit jaar is ze direct goed schoongemaakt en intensief gespoeld en behandeld. Met vers geïnsemineerd, dichtgezet en na dag 5 aan de regumate. In 1x raak.

AM gefeliciteerd met Sis! Welke hengst heb je gebruikt?

Anderen ook gefeliciteerd!

Hier plat met flinke rugpijn. Eindelijk kon ik fatsoenlijk bijlezen . Drukke periode gehad met studie/werk/paarden.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 14:37

Ah lastig, dan geluk dat onze merrie direct wel weer hengstig is geworden.
Dichtzetten direct? En regumate dan? Of moet ik progesteron prikken en daarop ageren?

Dank retlaw voor je input! Veearts vond het niet nodig maar hoor meer dat beter is om wel meteen te doen..

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 14:39

Als je het zeker wil weten kun je progesteron prikken. Wij nu niet gedaan en afgegaan op 2 jaar terug.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 15:25

Zo ontzettend balen de 5 jarige niet drachtig!
Ze heeft echt gezocht maar helaas, want ze was nog niet zacht dus ook geen eisprong die er aan komt.

Wat moet ik nu toch …

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 18:07

Wat balen zeg Janine! Is dit die merrie die telkens verwerpt of niet drachtig wilt worden?

Ik ben echt een leek maar waar geven jullie regumate zo’n lange tijd voor?

Hier zijn de plannen wat gewijzigd. Fjord is in de verkoop omdat ze helaas toch weer schuurt en daar wil ik niet mee fokken. 19 jarige merrie gaat naar een andere hengst waar ze kan blijven staan totdat ze drachtig is. Kwam me net wat beter uit qua risico’s en tijd ipv op eisprong dekken. Morgen gaan de welsh dames allebei naar de hengst. De 1 is sinds vandaag hengstig en de ander zal zondag ofzo wel hengstig worden. Allemaal mooi tegelijkertijd :D

Dit was de situatie toen straks… :')
Afbeelding

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 18:47

Mijn merrie is woensdag gedekt en vandaag maar vandaag was ze al niet meer zo gewillig. Ga haar morgen dus maar weer ophalen en dan duimen!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 19:01

Rowinde dat klopt…
Regumate geven word ook duur grapje voor een a pony

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 19:08

Spannend Diandra! Door welke hengst heb je dr laten dekken? Misschien heb k daar overheen gelezen :')

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 19:43

rowindie schreef:
Spannend Diandra! Door welke hengst heb je dr laten dekken? Misschien heb k daar overheen gelezen :')

Ze is gedekt door solar.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 08:11

Boelles zoals Retlaw het doet hebben wij het ook gedaan bij mijn moeilijke merrie met de regumate. Uiteindelijk is dat ook niet gelukt maar zo hebben we wel echt alles geprobeerd dat we konden. Je hoort vaker dat merries wat te weinig hormoon aanmaken. Dan kunnen ze wel drachtig/bevrucht raken maar de dracht niet in stand houden en daarbij helpt dit. In combinatie met dichtzetten en preventief spoelen na inseminatie heb je dan wel zo'n beetje alles geprobeerd denk ik. Ik hoop echt dat het lukt voor je.

Morgen wordt Veroon gescand en ik hoop dat we nu dan eindelijk kunnen beginnen deze week.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 08:59

Bedoelen jullie dan de 5 dagen in de cyclus of na inseminatie?

Succes muronia, hoop dat het allemaal mag lukken voor je!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 10:13

Het vruchtje komt na ongeveer 6 dagen na bevruchting vanuit de eileider aan in de baarmoeder. Daar zweeft het nog een paar dagen rond voordat het zich innestelt in het baarmoederslijmvlies (in de wand van de baarmoeder). De regumate zorgt ervoor dat de hormonen op peil komen, waardoor dit slijmvlies minder stug wordt en het vruchtje daadwerkelijk kan innestelen. Daarom begin je daar dus mee na de eisprong maar voordat het vruchtje in de baarmoeder komt.

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 22:14

Vraag uit interesse:
Is er iets wat jullie merken aan de merrie als ze drachtig zijn in het heel begin stadium. Onze merrie moet dit weekend gecheckt worden of het heeft gepakt. Mijn gevoel zegt van niet ze is wat onrustig geweest de laatste tijd, wat meer zenuwachtig ofzo. Zijn er dingen die jullie merken aan de merrie heel in het begin of niet? Het zal ook wel anders zijn bij iedereen maar ben nieuwschierig :)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 00:00

Mijn merrie was vooral heel lief, zacht en dromerig.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 08:33

Ik vind dat heel moeilijk hoor. Ik denk soms wel iets te merken maar ik wil ook graag iets zien natuurlijk dus of het echt zo is?

Ik mag Veroon zo gaan wegbrengen naar de kliniek. Ze heeft een ei van 4,3 en volgens de scan is ze goed hengstig (maar ze laat niks zien haha). Haar eisprong is meestal rond 5,2-5,4 cm dus ik verwacht hem woensdag of donderdag. Spannend, nu gaan we echt beginnen :oo

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 08:42

Ik heb het idee dat Hasta de fjord veel vermoeider is dan normaal. Dat is wat ik nu ook zie.. Ze ligt heel veel, laatst ook in de wei wat ik normaal eigenlijk nooit zie en kan echt helemaal vertrokken zijn en nauwelijks door hebben dat ik de stal in loop.
Bij Dolly de shet merk ik niets.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 08:48

Hoi allemaal! Ik kom me hier ook vast melden. Merrie is afgelopen dinsdag bevallen en ik ga kijken of we kunnen insemineren op de veulenhengstigheid.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 09:11

Welkom!

Nou moeilijke keuze maar mijn merrie 5 jarige merrie is verkocht, via haar fokker.

Gaan we een hoofdstuk afsluiten met haar.
Haar volle zus staat nu bij de hengst en de andere is weer opgehaald die staat op wacht bankje.