Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:42

Bij een veulen/ jaarling mag je best de ribben zien, de meeste zijn (te) dik cq we zijn gewend aan dikke paarden. Maar als ze dune op de ribben zijn maar wel echt een buikje hebben zou ik als eerste aan wormen denken :j jonge paarden zijn erg gevoelig voor wormen, ze moeten resistentie opbouwen en daarbij help je ze door ontwormen. Volwassen paarden hebben iha de resistentie opgebouwd. Dat is iets anders dan resistentie van wormen tegen de middelen overigens ;)

Qua wolven is bij stroomdraad 120cm volgens de richtlijnen hoog genoeg maar ik zou ook hoger gaan voor de zekerheid. Nu zitten we hier nog niet in wolvengebied maar dat zal een kwestie van tijd zijn vrees ik. 30km verderop zitten al roedels.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:05

Voor de nacht staan de pony's wel binnen. Schapen niet. Heb niet de illusie dat wolfwerend alles tegenhoudt, maar vanuit de wolf gedacht, er zijn in de omgeving minder uitdagende hekken. Heel cru, maar hopelijk blijven onze beestjes gespaard.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:35

Ik denk dat 2 meter hoog genoeg is voor de wolf . Tot nu toe is elke keer nog gebleken dat wolfwerend niet wolfwerend was.
In de nacht op stal is denk ik echt het meest veilige.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:53

Ik denk inderdaad ook dat je minimaal 2 meter hoog moet doen. Ze kunnen goed springen. Ons hele terrein is omheind met struiken maar als ze echt willen springen ze daar overheen. De poort zit altijd dicht dus ze moeten wel moeite doen.
Maar als hij komt dan zal hij als eerste de shet pakken en daarna de veulens. Denk mijn paard als laatste. Heb wel het geluk dat ze vreemde honden de bak uit jagen en de veulens toller eren geen enkele hond in de bak.. die gaan er gelijk achteraan.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 17:16

Nimmy schreef:
Voor de nacht staan de pony's wel binnen. Schapen niet. Heb niet de illusie dat wolfwerend alles tegenhoudt, maar vanuit de wolf gedacht, er zijn in de omgeving minder uitdagende hekken. Heel cru, maar hopelijk blijven onze beestjes gespaard.

Zo hebben wij het ook.. heel oneerlijk gedacht. Maar onze paddock is tot 1.80 dicht met stroom (net Azkaban zo) en de omgeving hier is met veel schapen achter enkele draadjes. Hopelijk ontmoedigt onze paddock genoeg dat ze het elders gaan zoeken.
Nu hebben wij nog slechts een enkele zwervende wolf gehad hier een geen gevestigde, maar dat is natuurlijk een kwestie van tijd..

Wormen hier ook een punt van aandacht. Wel via wormenonderzoek, maar ook in samenspraak met dierenarts.

Ik zag iemand over de grow and glow praten. Die ga ik bij y’ur wel opstarten. Beetje extra kan hij altijd gebruiken. Hij groeit goed, maar blijft altijd echt op het randje van dun zitten. Echt lekker spekkig veulen is hij nooit geweest. Dus eens zien of dat weer nog een zetje mee kan geven aan onze knul.

Overigens vind ik haar er keurig uitzien hoor Sentir! Goed opgeknapt t.o.v. eerdere foto’s :j

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:32

Ik vind haar er ook keurig uitzien Sentir!

Ik twijfel ook wel over mijn kleintjes. Maar ik ben én een feeder én ik zie niet graag ribben :')

Wolvenomheiningen heb ik geen ervaring mee. We hebben ze hier niet en ik hoop dat het zo nog even blijft := Ik zou er slecht van slapen ;(

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:12

Wij hebben hier qua omheining nog niet nagedacht over wolven en hoop dat ze hier wegblijven.

Onze 3-jarig had ook weer flinke wormenbesmetting, echt enorme spoelwormen kwamen eruit, hij hij heeft nu een 5 daags behandeling met Panacur.

Afbeelding

Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:22

Wilde hengsten! Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:01

Gave foto Sanet!
Hier staan ze ook vaak op hun achterbenen of ze liggen beide op hun knieën.. ook in elkaars achterbenen bijten is een leuk spelletje. Elke dag is het weer genieten van hun spel..

Zo te lezen hebben er dus meerdere last van spoelwormen.. na 4 weken vind ik er soms nog eentje buiten.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:20

Het begint hier wel een wormentopic te worden. Zal ik mijn foto's ook delen? :') Wel echt vies die spoelwormen, ze zijn ook zo groot :r

Sanet, gave foto! Hier 2 merrietjes maar die spelen ook echt ruig. Zeker die jaarling zou zeker niet onder doen voor een hengst. Die loopt meer op haar achterbenen dan op 4 benen :')

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:33

Ugh wormen, mensen die foto's willen van aarswormen? Want die hebben we hier momenteel :r Wel wat onschuldiger dan sommige anderen, maar ik heb nog nooit wormeninfecties gehad dus ik vind dit al rete (haha) irritant

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:35

Gatver die wormen :r
Ik heb vorige week ontwormd. Tot nu toename onderzoeken wel schoon maar wel gewoon ontwormd volgens schema maar nooit wat uitgekomen na de spuit. Heeft elke dag mest opruimen en geen verandering in paarden toch effect.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 01:11

mooney schreef:
Ugh wormen, mensen die foto's willen van aarswormen? Want die hebben we hier momenteel :r Wel wat onschuldiger dan sommige anderen, maar ik heb nog nooit wormeninfecties gehad dus ik vind dit al rete (haha) irritant

Het was voor mij ook de eerste keer dus ik had ook zoiets van bah dit is echt ranzig. Gelukkig waren ze dood.. moet er niet aan denken dat ze nog leven.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:28

Omg die wormen :wow: wat onzettend vies!
Blij dat ik ze hier nog niet gezien heb.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 16:12

Sorry maar deze moet ik toch even delen _O-

Afbeelding

Ze doet de voetjes super trouwens. Nog eens snel de teen wat afgerond want daar groeit ze het meeste. Lekker gekamt, wat ze heerlijk vindt. Ze is bijna 1. Wat gaat de tijd toch zo ontzettend snel vindt ik :')
Het klikt ook al beter tussen Jessy (oude merrie van 19) en Milkyway. Hopelijk kunnen ze samen de weide op.

Binnenkort training met het opblaasbare dinosaurus pak O:) mijn doel is om er zo mee te kunnen gaan wandelen buiten tegen het einde van het jaar, met dat pak aan! Domproof maken!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 17:27

Whaha dan wel foto’s en filmpjes plaatsen :-)

Fijn dat de voetjes goed gaan. Dat scheelt weer een hele hoop.
Ik moet ook maar weer eens foto’s gaan maken.. voor je het weet zijn ze inderdaad alweer een jaar oud! Kun je je bijna al niet meer voorstellen dat het van die kleine frummeltjes waren.. Cover was kleiner dan mijn shet maar al snel waren ze even groot en werd hij groter :-)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 20:08

Die foto :')

Hier nog 2,5 maand voordat ze 1 is. Voor mijn gevoel duurt dat nog wel even en ik noem ze nog gewoon veulen :') De jaarling wordt in mei alweer 2. En stout dat die is, echt een puber :')

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 17:15

Zeker dat er fotos en filmpjes komen!

Minder nieuws... 1 dag was het warm
1 dag..

Madam heeft nu luizen :') vieze beestjes. En natuurlijk op een zondag wanneer alles dicht is...

Als iemand home remedies heeft hoor ik het graag. Scheren is zelfs een optie voor mij :') ze heeft enorme jeuk.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 19:27

Gedver, we gaan zo van de wormen naar de luizen. Leuk, jonge paarden :')

Heb je enig idee waar ze ze opgelopen kan hebben?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 19:32

Ik skip ook even de wormenplaatjes hoor :o , ik kan daar niet heel best tegen. Maar wel heel goed dat iedereen er zo bewust mee bezig is!

Luizen jemig, nee huis tuin en keukenmiddeltjes weet ik daar niet voor. Ik heb byemite staan. Ooit nodig gehad voor een pony die van de zuidlaardermarkt kwam. En ik gebruik het om het nachthok van de kippen in te sprayen als er bloedluis aanwezig is.

Syl moet bijna bukken om erbij te kunnen :+
Afbeelding

Moeder en dochter
Afbeelding

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 19:53

Mooie foto’s Muronia.

Balen Sentir.. krijg er spontaan jeuk van.. alleen de gedachte al.. brrr.. dan zie ik toch liever wormen!

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 20:06

Dais_ schreef:
Gedver, we gaan zo van de wormen naar de luizen. Leuk, jonge paarden :')

Heb je enig idee waar ze ze opgelopen kan hebben?

Vorige week is er een nieuw paard aangekomen op stal. Dus ik vermoed daarvan. Geen idee of dit paard ze had of niet. Maar kan altijd. Incubatietijd is 8 dagen toch van die vieze dingen? :')

Morgen ga ik bellen naar de DA. Direct ontwormen en iets tegen die luizen.

Mooie fotos muronia! Ze lijkt echt helemaal op de mama <3
Laatst bijgewerkt door Sentir op 09-02-25 20:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 20:06

Ik heb echt een hekel aan alle parasieten. Teken vind ik ook zo goor -O-

Mijn jongens hebben vrijdag hun eerste vaccinatie gehad, maar lijken daar geen last van te hebben gelukkig.

NikkivdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 20:54

Ik reageer veel te weinig in dit topic, maar ik lees alles mee en vind alle fotootjes super leuk om te zien :)

Umbrella doet het super goed bij de opfok, het is een fantastisch plekje <3 Ik ga elke week bij haar langs en haal haar dan even uit de groep voor knuffels, poetsen en wat oefeningetjes.

Ik ben niet zo met haar maat bezig, ik hoop dat ze niet te groot wordt, ik vind grote paarden altijd een beetje eng :')

Brrr wormen zijn echt niet fijn. Naast de kuren krijgt ze daarom ook Diatomeeën aarde (een natuurlijke ontwormer) +:)+ Misschien een fijne tip!

Afbeelding

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 10:45

Wormen, het is en blijft een dingetje. Nu op de winter paddock word ongeveer 4x per dag uitgemest. Dus dat proberen we behoorlijk schoon te houden. Verder ook gewoon ontwormd via schema en extra mestonderzoek tussendoor. December nog de pramox gehad en toen is er niks vanaf gekomen. De keren daarvoor toch nog wel van die smerige krengen. -O-

Momenteel heb ik lootah haar halfbroer weer bij huis. En dat is enorm goed voor haar. Hij is heel speels naar ook wat ouder (6). Ze is soms behoorlijk onder de indruk ondanks dat ze het wel heel leuk vind ,en merk dat het ook goed is voor de dynamiek. Ze kauwt goed bij hem en past zich heel netjes aan.
    Saampjes eten

Afbeelding

Met zn 3e. De halfbroer is met de deken op en de andere is de drachtige merrie waar ze al mee samen stond.
    Afbeelding

Afbeelding