Twee kampen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:24

joshua schreef:
Denk je nou echt dat jij de enige bent die onschuldig is? We hebben er mede allemaal wel schuld aan hoor. Ik dacht dat het een soort verzoeningstopic was en dat we na 29 paginas wel een keer de goede richting op mochten gaan.Helaas niet net wat ik gisteren al zei:Dit topic gaat nergens over!

Zou je aan kunnen geven op wie je antwoord geeft? Ik heb namelijk niemand voorbij zien komen die zei dat hij/zij helemaal onschuldig was en snap dus dit bericht absoluut niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:25

CGJ12 schreef:
Die man was van vér voor mijn tijd......... Haha!

Zelfs ik ken die beste man nog................

Cultuurbarbaar!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:26

Pipo schreef:
Cultuurbarbaar!

Of hij is ECHT jong... Schijnheilig Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:26

Mensen, ik ga op vakantie. Ik wens jullie heel veel sterkte met elkaar, en zonder mij de komende 2 weken.

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:28

Prettige vakantie Desiree Doei, doei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:30

Fijne vakantie Desiree Doei, doei

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:32

Wat maak het nu uit met welke hengst je merrie laat dekken. Mensen met geld laten een duurdere hengst op hun merrie zetten en de "gewone paardenmens" kiest voor een goedkopere. We hebben allemaal het zelfde doel en dat is een gezond veulen. De duurdere nakomelingen komen niet altijd in de (top)sport terrecht maar meer in de Sub en sommige halen de recreatie sport niet eens.
De goedkopere nakomelingen zijn veel in de recreatie sport te vinden, soms in de sub top en een enkel haalt de wereldtop. Of het nu een KWPNer, NRPS, Holstein, Reinlander of weet ik veel wat voor stamboek.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:41

PhiaBink schreef:
Wat maak het nu uit met welke hengst je merrie laat dekken. Mensen met geld laten een duurdere hengst op hun merrie zetten en de "gewone paardenmens" kiest voor een goedkopere.

Buiten het feit dat dit niet waar is, mensen met verstand kiezen voor een goede op hun merrie passende hengst en ontzeggen zich liever dingen dan voor minder te kiezen, gaat het niet om iemands mening maar om de wens van degene die de vraag stelt.
Als die aangeeft weinig geld uit te willen geven en op die vraag antwoord krijgt, dat is ook een soort van duidelijkheid

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:59

sarabande"]
[quote="PhiaBink schreef:
Wat maak het nu uit met welke hengst je merrie laat dekken. Mensen met geld laten een duurdere hengst op hun merrie zetten en de "gewone paardenmens" kiest voor een goedkopere.

Buiten het feit dat dit niet waar is, mensen met verstand kiezen voor een goede op hun merrie passende hengst en ontzeggen zich liever dingen dan voor minder te kiezen, gaat het niet om iemands mening maar om de wens van degene die de vraag stelt.
Als die aangeeft weinig geld uit te willen geven en op die vraag antwoord krijgt, dat is ook een soort van duidelijkheid
[/quote]

Ik bedoel dus ook: De hengst moet bij de merrie passen en ook een financieel plaatje die bij de hengst zit, lijkt mij.
Er zijn ook zat mensen met weinig geld en heel veel kijk op de fokkerij hebben en zeker geen lening afsluiten om een dure "goede hengst" op hun goede merrie te zetten.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 14:41

Oh wat leuk, dit topic moet gaan over de problemen op FA, en plotseling gaat het weer over paarden

Helaas in negatieve zin. Een fokadvies geven is het moeilijkste wat er is. Ik zal toegeven dat als iemand vraagt om wat meer massa te geven, dat je dan maar eens bij de kampioen Trekpaard moet gaan kijken. Maar goed, besides the point.

In principe kan ik ook wel eens een topic plaatsen dat een van onze Welsh A merries bij een hengst gedekt moet worden. Als ik dan bijvoorbeeld zeg dat ze wat klein is en zo, dan kan best iemand opkomen met een Arabier of met een Welsh B. Prima, maar dat is niet mijn bedoeling, ik wil namelijk alleen maar Welsh A ponies fokken.

Daarnaast worden veel mensen "beschuldigd" van het geven van commerciële antwoorden. Laten we even wel wezen: mensen hebben een hengst omdat ze de hengst ergens goed voor vinden, dus is de kans groot dat ze die hengst ook zullen adviseren mits er om iets gevraagd wordt dat de hengst te bieden heeft. Heel gewoon. Dat vind ik niet direct commercieel. Ik zou het meer commercieel vinden als iemand roept: al mijn hengsten passen erbij, kijk maar op www.debestehengstenvannederland.nl

Als iemand mij een KWPN hengst aan zou bieden voor een Welsh merrie, dan zou ik denken dat men een gaatje in zijn hoofd heeft. Als ik me niet vergis, zijn Groningers, Gelderlanders, Oldenburgers, Holsteiners, BWP, KWPN, Engels Volbloeden allemaal aan elkaar verwant. Door zelfs een foto bij de hengst te plaatsen kan de fokker in spé zelfs zien of dat de hengst voldoet aan het beeld dat de fokker voor ogen heeft voor het resultaat.

Maar goed, iemand die vraagt, kan antwoorden krijgen. Die antwoorden kunnen uiteenlopen, voor wat iemands invalshoek is. Iedere fokker zal uiteindelijk toch zijn/haar eigen beslissing moeten nemen. Daar helpt geen ene adviseur aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:06

Ik denk dat als je geen geld hebt om te fokken, je het dan ook beter niet kunt doen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:09

joostvangestel schreef:
Een fokadvies geven is het moeilijkste wat er is.

Vooral met zulke topics.
Die maar al te vaak voor komen.

[FA] welke hengst???

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:13

En maar al te vaak is de vraagsteller beter op de hoogte dan ie zich doet voorkomen...........
Je kan 300 hengsten opnoemen, maar die worden allemaal weggewuifd.
Dan hoef je het ook niet te vragen.

Ooit vroeg er ook eens iemand een hengst voor een merrie met een bloedlijntje , zo mooi, die bestaat in Nederland niet eens..............
Nóóit meer iets van de poster gehoord......

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:13

PhiaBink schreef:
Mensen met geld laten een duurdere hengst op hun merrie zetten en de "gewone paardenmens" kiest voor een goedkopere.

Een Fins gezegde: "Mensen met weinig geld kunnen het zich niet veroorloven om goedkoop te kopen."

Een waarheid als een koe. Mensen met minder geld, die aan de top willen meedraaien zullen toch die afweging moeten maken. Dat wil niet zeggen dat alle hengsten terecht duur zijn.

Waar ik het wel mee eens ben is dat kwaliteit niet de enige factor is bij de keuze van een hengst. Om heel uiteenlopende redenen doen fokkers water bij de wijn. zelfs topfokkers. Het dekgeld zou een van de laatste beslissingcriteria moeten zijn. Naar een hengst gaan die veel kost is ook niet direct een goeie basis voor een beslissing.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:14

Daar begrijp je het wezenlijke niet van mijn stelling Joost. Ik beperk mij even tot een KWPN merrie. Geldersen worden binnen het KWPN geregistreerd, maar hebben een eigen fokrichting, keuring etc. Het kan dat iemand een Gelderse hengst ambieert, maar als aangegeven wordt dat men het liefst een springpaard wil fokken is dit geen voor de hand liggende optie. Uit de andere fokgebieden die jij noemt staan hengsten op de KWPN deklijst dus die kunnen zonder problemen aangeraden worden.
Dekken met een niet door het KWPN goedgekeurde hengst betekent dat wanneer het veulen een merrie is en 3 jaar wordt er aan een bepaald aantal voorwaarden voldoen moeten worden die niet alleen vrij kostbaar zijn, maar die ook vaak niet positief uitpakken.
Dan zit zo iemand met een merrie met een niet volledig KWPN papier.
Dekken bij een hengst uit een niet erkend stamboek levert een product op dat niet in het hoofdstamboek wordt ingeschreven.
Het is daarom dat een vragensteller de kans moet krijgen tussen deze opties, waar ze vaak niet van op de hoogte zijn, te kunnen kiezen.
Indien aangegeven wordt ik wil gewoon een paard voor mezelf, of ermee naar een anders stamboek oid dan kunnen daarop toegesneden antwoorden gegeven worden door degenen die in die materie thuis zijn.

Dus in jouw visie een van jullie top Welsh A merries met een Shet dekken is vergelijkbaar, alleen heeft dat niet zulke financiele consequenties

**edit ik reageerde op een bericht eerder van Joost**

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:16

joostvangestel schreef:
Een Fins gezegde: "Mensen met weinig geld kunnen het zich niet veroorloven om goedkoop te kopen."

Een waarheid als een koe. Mensen met minder geld, die aan de top willen meedraaien zullen toch die afweging moeten maken.

En anders vraag je toch gewoon ergens een verzorg-pony.
Minstens zo leuk. Dat kan ik je verzekeren.
Wel de lusten, niet de lasten.............. !!!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:24

sarabande schreef:
Dus in jouw visie een van jullie top Welsh A merries met een Shet dekken is vergelijkbaar, alleen heeft dat niet zulke financiele consequenties

Ik wist niet dat ik precies op jouw post reageerde, maar goed. De vergelijking Welsh /Shet is niet gelijk, want die zal je van zijn leven lang nooit geregistreerd krijgen. Jouw vergelijking voor de Welsh gaat (ging? de regels zijn misschien veranderd) wel op voor het dekken van een NWPCS hengst door een WPCV hengst.

Maar goed: je punt is duidelijk: voor een paard met een KWPN papier is een grotere markt binnen Nederland dan voor een een paard met een KWPN x (ongeaccepteerd) Holsteiner. Overigens is ook het omgekeerde waar: op Holsteiners x ongeaccepteerd Holsteiner staat ook niemand te wachten. Dan heb je een paard wat tussen de wal en het schip valt: nog vlees, nog vis, niet geaccepteerd door KWPN en niet geaccepteerd door Holstein.

Natuurlijk een KWPN dekken met een door KWPN erkende Holsteiner of een Holsteiner dekken door een door Holstein erkende KWPN-er is prima. Ik denk dat je voor beiden een duidelijke markt hebt.

Maar goed, waar het echt om gaat: eerst moeten we vaststellen wat de fokker nou eigenlijk wil.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:32

Dat weet ik niet Joost, het is wel zo dat als een paard kwaliteit heeft ik niet meer naar een papiertje kijk (wel naar de afstamming) maar dat is weer een ander verhaal.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:53

Joost waar schreef je dat over de hengstveulens?
Ik vind dat dat nl hier compleet uit het oog verloren wordt...
een dekadvies vragen is niet gelijk een goed gemodeleerd paard dat stamboekwaardig is of de (sub)top haalt....
En als iemand zijn/haar KWPN laat dekken door een niet door de KWPN erkende hengst (om welke reden dan ook) dan zal die persoon als zijn fokprodukt een toevalstreffer blijkt te zijn ook die laatste stap ondernemen om zijn eventueel geregistreerd te krijgen bij het KWPN als stamboekdier....
waarbij goedkoop ook niet altijd duurkoop hoeft te zijn...
En wil het niet gelijk zeggen dat mijn paard met het mooie papier en leuk gangwerk X die dure hengst een fokprodukt geeft dat voldoet aan alle eisen....en kost het opfokken van een veulen ook nog eens geld...
waarbij ik me wel eens afvraag wat je met een papier moet of wilt bij een ruin? (ja als je de afstamming weet is leuk...maar zegt toch verder weinig voor de eigenaar..)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:02

Alane er wordt nergens gezegd dat dit niet mag, ik stel alleen dat degene die de vraag stelt gevraagd moet worden wat hij/zij wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:05

sarabande schreef:
Geldersen worden binnen het KWPN geregistreerd, maar hebben een eigen fokrichting, keuring etc. Het kan dat iemand een Gelderse hengst ambieert, maar als aangegeven wordt dat men het liefst een springpaard wil fokken is dit geen voor de hand liggende optie.

De beste KWPNhengsten op grond van internationale springpaarden, en hun percentage geldersbloed Knipoog
http://www.gelderlanderhorse.nl/nederln ... gsten.html

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:06

joostvangestel schreef:
Maar goed, waar het echt om gaat: eerst moeten we vaststellen wat de fokker nou eigenlijk wil.

Ik zie dat mijn vorige antwoord verwijderd is.
Ja Joost dat bedoel ik nu, gewoon aan iemand vragen wat bedoel je nu eigenlijk.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 16:10

Vorige antwoord is idd verwijderd aangezien deze alleen uit een smiley bestond. Hiervan ben je ook op de hoogte gesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:12

Afbeelding
Zie hier het onstaan van het KWPN.
De basis is dus het Gelders/Groninger bloed dat veredelt is met o.a volbloed.
Heb het idee dat een hoop mensen vergeten zijn dat het (K)WPN pas sinds 1970 bestaat en toch echt ontstaan is uit Groninger/Gelders/Tuigpaarden.
Dat is toch niet iets om je voor te schamen ofzo Verward
Dat idee krijg ik namelijk soms wel eens.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:20

Men hoeft zich helemaal niet te schamen voor het Gelders en het Gronings paard.

Ik snap geloof ik niet meer echt waar het over gaat.
Het lijkt mij namelijk meer dan logisch dat je vraagt naar de wensen van de topicstarter wb fokken.
Dus als je een KWPN rijpaardmerrie hebt ga ik ervan uit dat je een rijpaard wilt fokken. Dus dan lijkt het mij niet logisch om er een Groninger of een shagya op te zetten.