Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:02

Ik kan dat niet hoor, een naam klaar hebben liggen. Ik heb er nog steeds geen 1. Heb 1 favoriet maar die wordt zoveel gebruikt en dat vind ik jammer.. Primrose. Dus dat vind ik niet meer leuk _O-

Met de U kan ik zo niet eens 1 naam verzinnen. Behalve Uber.

Kindernamen lijken me nog veel lastiger

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:03

Ik heb al 2 namen klaarliggen met een U

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:06

Sita_xx

Mooi veulen. En ook lange achternamen. Hier op het werk ook een Panenka geboren met lange stelten.

Veulen van vorig jaar is wel een stoer ding zeg.

Umeo,

Ik zou zeggen je profielnaam
Misschien Ufo?
United

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:13

_lautje_ schreef:
De U is ook niet de makkelijkste letter nee.

Hier er al wel uit voor het veulen. Hengst of merrie wordt dezelfde naam.

Moeten nu ook een naam verzinnen voor onze derde dochter. Dat is pas rampzalig. Hadden verwacht nu toch wel een keer een jongensnaam te kunnen pakken, maar nee hoor :=

Ik ken het, 01/02 bevallen van ons kindje. Vond ik wel net iets belangrijker dan een paardennaam :+

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:14

_Caithlynn schreef:
Sita_xx

Mooi veulen. En ook lange achternamen. Hier op het werk ook een Panenka geboren met lange stelten.

Veulen van vorig jaar is wel een stoer ding zeg.

Umeo,

Ik zou zeggen je profielnaam
Misschien Ufo?
United

Umeo was mijn eerste paard. Zou het een beetje vreemd vinden om het veulen dezelfde naam te geven.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:18

Ik vind Uchinola heel gaaf voor een merrie. En ik ken een Unfie, ook zo'n grappige naam :)
Wel lastig hoor, namen verzinnen.

Ik blijf Primrose ook heel leuk vinden Cio, en ik zou er geen boodschap aan hebben dat ie veel gebruikt wordt. Was met Odin ook zo hahah

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:20

Ik ben woest aan het zoeken of ik het nog kan combineren met wat _O-
En misschien heb je gelijk. Ik heb ook een Nobility lopen, ook niet bepaald een creatieve naam :oo

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:49

Ketaki schreef:
@sita_xx leuk dat jij ook een falaise dr muze nakomeling hebt.

Jij ook dus? Grote of kleine? Die van ons is helaas niet zo groot

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:50

Dakario schreef:
Pantykous schreef:
Waar heb je mee gedekt Lithya?

Wat vinden jullie van El Barone? Werd mij aangeraden maar ik ken m niet zo.

De moeder van el barone ken ik. Naktibro. Een merrie met gouden hart en ijzersterke wil om te springen. Simpel en braaf. Heeft al meerdere jonge ruiters naar de top geholpen.

Ok, dat is prettig. Karakter in de moederlijn is ook belangrijk.

Mooie veulens Sita! Panenka vind ik een hele interessante hengst, top dat je zo'n fijn veulen er van hebt.

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:51

gomir schreef:
Gefeliciteerd cio!

Manden I Sonderbygaard is aangewezen voor verrichtingsonderzoek (en daarom bij kwpn dit jaar vanwege corona deklicentie voor 1 jaar), maar ook bij zangersheide. Verkijk je niet op dat ranke, over 2 jaar zou dat best weleens een buffel kunnen zijn.

Etoulon geeft hele fijne sportpaarden!

Ik denk dat dat 'buffel' mee gaat vallen als ik een beetje kijk wat er verder uit die lijn komt. Mooi aan de maat, maar niet echt grof of iets dergelijks.

Selente schreef:
Betreft het goedgekeurd zijn. Ik ga wel voor een goedgekeurde hengst, maar de echte reden waarom ik momenteel niet voor hem zou kiezen is simpelweg omdat hij nog niet onder het zadel is. Ik vind springkwaliteiten waardevol, maar de instelling en rijbaarheid vind ik minstens zo belangrijk, gezien mijn merrie een draak van een mond heeft.... En ik moet echt geen paard hebben die rank gebouwd is, want dat is die van mij al genoeg. :')

Ja daar heb je wel een punt natuurlijk. Ik heb wel met Reinie mailcontact gehad, maar hij gaf wel aan dat deze lijn eigenlijk allemaal fijne werkwillige paarden zijn. Ik vond hem op de hengstenkeuring ook behoorlijk relaxed ogen. Veel hengsten zag je wel echt spanning bij, of strak in dr lijf, maar dat vond ik bij deze totaal niet.

Ik vind het wel heel lastig inderdaad. Normaal gezien zou ik volgend jaar gaan dekken, en had deze het verrichtingsonderzoek gehad, en dan heb je toch weer wat meer informatie. Maar nu met het wedstrijdseizoen wat stil ligt, hebben we toch echt besloten om het dit jaar al te gaan doen.

Ik wil toch wel graag bij het KWPN blijven, maar hoewel er echt veel echt goede hengsten rondlopen, krijg ik nergens dat Wauw gevoel bij als bij Manden..
Dus ik denk toch dat het hem wel gaat worden.

Volgende week een afspraakje bij de DA gepland, om mijn merrie te laten nakijken. Omdat ze toch al wat ouder is wil ik wel graag zeker weten dat alles goed zit van binnen.

Cioccolato schreef:
Ik kan dat niet hoor, een naam klaar hebben liggen. Ik heb er nog steeds geen 1. Heb 1 favoriet maar die wordt zoveel gebruikt en dat vind ik jammer.. Primrose. Dus dat vind ik niet meer leuk _O-

Ah Primrose vind ik ook heel leuk! En wat dan nog als die al vaker voorkomt? Die zullen vast niet allemaal in de buur blijven.

Volgend jaar moet het met een Q.... vind ik nog veel erger dan de P :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:58

Nee de R voor het kwpn. Ze maken her ons iets makkelijker

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:06

Q en Y wordt gelukkig overgeslagen :))

En kijk eens naar Engelse rozen of bloemen namen. Zit vaak genoeg tussen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:16

Ja Primrose, Poppy Rose <3

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:41

Marijkeeee schreef:
@martichr. Nee hoeft niet perse vdl maar vermoed dat mijn vader daar wel de voorkeur aan geeft. Ja dat vind ik ook een mooie hengst ! Maar klopt word lastig om een hengst te vinden zonder die inteelt.

Cantona TN zou nog een suggestie zijn, mooi front, fok je wel weer terug op Capitol I, maar wat verder weg, vergroot niet, mooie moederlijn ook..

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 16:08

Sita_xx schreef:
Ketaki schreef:
@sita_xx leuk dat jij ook een falaise dr muze nakomeling hebt.

Jij ook dus? Grote of kleine? Die van ons is helaas niet zo groot

Mn vriend heeft er 1 idd.
Zij is 1.73 groot. Komt uit het lijntje van zinius (v. Nabab de reve)

Zoek maar op horsetelex op goldenvinia.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 16:15

Hee! Wat een leuk topic! Ik lees graag mee! Ben dr (nog) niet zo in thuis. Ik heb een van Gogh x Triton merrie die nu bij hengstenhouder staat om (hopelijk heel gauw) geïnsemineerd te worden met Qatar ter Saleghem. Rete spannend en heb de keus echt bijna compleet af laten hangen van adviezen. Enige waar ik zelf naar gekeken heb is dat de hengst niet te breed moest zijn en mij moest aanspreken... ik lees graag met jullie mee om meer ervaring op te doen in alle springlijnen.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 17:47

Wat een leuk topic, ik lees / leer graag mee.
Ik verwacht over 6 weken ons eerste veulentje vanuit mijn merrie. We hebben er een oude lijn opgegooid.
Aankomend jaar wil ik wel wat meer gericht gaan fokken en ook meer naar beide kanten kijken.

Merrie heeft het al zwaar en is er al behoorlijk klaar mee.
Ik ga even terug lezen in jullie topic.

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:02

Cioccolato schreef:
Nee de R voor het kwpn. Ze maken her ons iets makkelijker

Ik dacht dat de Q wel mee doet, en alleen de X en de Y overgeslagen word....? :+

Edit; ik zie het nu ook. Q X en Y worden alle 3 overgeslagen.. Dan word het gelukkig weer wat beter haha :D

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:11

Mooi veulen van Panenka! zelf ook mee geprobeerd te dekken maar helaas niet gelukt. El barone vind ik qua type tegen vallen, heb mooiere Emerald nakomelingen gezien.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:43

Tot welke maand vinden jullie eigenlijk schappelijk om te dekken?

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:39

Mooi Panenka veulen! die hengst viel mij ook op.
En ik ben ook écht van van Chartago Blue , ik gebruik hem enkel niet omdat ik een schimmel niet wil combineren met mijn bonte merries. Dan verdwijnen de vlekken :')

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 10:24

_lautje_ schreef:
De U is ook niet de makkelijkste letter nee.

Hier er al wel uit voor het veulen. Hengst of merrie wordt dezelfde naam.

Moeten nu ook een naam verzinnen voor onze derde dochter. Dat is pas rampzalig. Hadden verwacht nu toch wel een keer een jongensnaam te kunnen pakken, maar nee hoor :=

M'n vader heeft dan ook 5 dochters, kan je 't fijn hebben. :')

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 10:29

rozebadeend schreef:
Ja daar heb je wel een punt natuurlijk. Ik heb wel met Reinie mailcontact gehad, maar hij gaf wel aan dat deze lijn eigenlijk allemaal fijne werkwillige paarden zijn. Ik vond hem op de hengstenkeuring ook behoorlijk relaxed ogen. Veel hengsten zag je wel echt spanning bij, of strak in dr lijf, maar dat vond ik bij deze totaal niet.

Ik vind het wel heel lastig inderdaad. Normaal gezien zou ik volgend jaar gaan dekken, en had deze het verrichtingsonderzoek gehad, en dan heb je toch weer wat meer informatie. Maar nu met het wedstrijdseizoen wat stil ligt, hebben we toch echt besloten om het dit jaar al te gaan doen.

Ik wil toch wel graag bij het KWPN blijven, maar hoewel er echt veel echt goede hengsten rondlopen, krijg ik nergens dat Wauw gevoel bij als bij Manden..
Dus ik denk toch dat het hem wel gaat worden.

Volgende week een afspraakje bij de DA gepland, om mijn merrie te laten nakijken. Omdat ze toch al wat ouder is wil ik wel graag zeker weten dat alles goed zit van binnen.

Ik snap dat wel... Ik had namelijk nog wat meer hengsten op mijn lijstje staan, die qua bloedlijn wellicht beter bij mijn merrie zouden passen. Maar ik was meteen weg van het tikkeltje enthousiaste van Komme Casall wat hij kon hebben in het parcours.

Kan dan moeilijk van dat gevoel afkomen, en zeker als ik nu een aantal eerste nakomelingen heb gezien ben ik helemaal om. (Had ook nog Kempinski en Jacadello op de lijst, maar die is dus een paar weken geleden naar Amerika verkocht en dus nog enkel diepvries beschikbaar, dus maakte de keuze ineens heel makkelijk).

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:42

Afbeelding

Ongelooflijk hoe snel die kleintjes groeien. 10 maanden oud. Maar tis zo'n fijn ding. Lekker brutaal, maar echt heel slim haha

I'm Special de Muze x Darco

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:58

Laurentii schreef:
Mooi Panenka veulen! die hengst viel mij ook op.
En ik ben ook écht van van Chartago Blue , ik gebruik hem enkel niet omdat ik een schimmel niet wil combineren met mijn bonte merries. Dan verdwijnen de vlekken :')

Als je op de fb pagina van zuchthof klatte kijkt is er een bonte charthago blue geboren.