Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Milou

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 13:06

Waar het imo vaak mis gaat met het kruisen (of dat nu Fries, PRE of wat dan ook is), is dat er niet het beste materiaal wordt gebruikt en lukraak wordt gekruist ‘want we willen Fries bloed’. Het paard met Fries bloed dat in de Pavo Cup liep komt uit een Trakehner stam, waar wat eigenschappen misten die de fokker terugzag bij deze Fries, massa en knie geloof ik. Uit die combinatie is een goede fokmerrie gekomen. Het is echt wel een doordachte combinatie geweest, met wat geluk uiteraard maar dat heeft iedereen nodig. Johnny is dus ook geen halve Fries, maar hij heeft 25% Fries bloed. Een generatie verder worden de veulens alweer gewoon in het VB opgenomen. Ik heb zelf niks met Friezen, maar ik vind het wel een interessante combi en er lijken hele fijne paarden uit die stam te komen

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:15

splenius schreef:
Weer een dressuur vraagje.
Van de zomer deed Emmelie bij de pavo cup mee met een kwpn gefokte ruin
Jimmy b goode in dit paard zit Fries bloed via de moeder.
Nu dacht ik zou misschien toch ook interessant zijn om wat Fries bloed in de kwpn fokkerij te gaan mengen vanwege het inteelt bij kwpn paarden.
Nu kwam ik deze hengst tegen.
http://www.hengstenhouderij-schreven.nl ... innovation

Duitse vader met een Fries x arabier moeder.
Ik weet niet hoe dit paard beweegt maar vond zijn bloedlijn wel interessant.

De non profit stichting...
harmonische Volbloed samenstelling...
gouden randje...
spoedig(!!) op wedstrijd tonen..veulens gereserveerd..
meerdere vliegende wissels...geb. 2016
en nog meer blablabla..
en dat alles voor de prijs van slechts 900 euro (excl)

Voor bloedvernieuwing komt er wel wat meer kijken, denk ik, dan een nergens gekeurde hengst, geen gezondheids kenmerken, geen sport, niks van dat alles.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:28

misterA schreef:
splenius schreef:
Nu dacht ik zou misschien toch ook interessant zijn om wat Fries bloed in de kwpn fokkerij te gaan mengen vanwege het inteelt bij kwpn paarden.

De non profit stichting...
harmonische Volbloed samenstelling...
gouden randje...
spoedig(!!) op wedstrijd tonen..veulens gereserveerd..
meerdere vliegende wissels...geb. 2016
en nog meer blablabla..
en dat alles voor de prijs van slechts 900 euro (excl)

Voor bloedvernieuwing komt er wel wat meer kijken, denk ik, dan een nergens gekeurde hengst, geen gezondheids kenmerken, geen sport, niks van dat alles.

Hij is net approved bij AES, dus kan je zelfs gewoon KWPN papier op krijgen. :=

Edit: twijfel nu even of het dezelfde is (lijkt andere naam te hebben), in ieder geval wel de zelfde afstamming:

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... roved.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:33

Op die leeftijd lijkt het me licensed en niet approved?
Moeten ze toch sport prestatie hebben

Ik zie de meerwaarde niet in van Fries bloed voor sportpaardfokkerij
Kan je veel beter over de grens naar vrij bloed met GP prestaties kijken
De Friezen fokkerij zou juist gebaat zijn bij vers bloed om al die inteelt problemen aan te pakken

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:46

Nee hij is echt approved

Afbeelding

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:03

Ik ben het eens met wat hier wordt gezegd: voor bloedspreiding binnen het KWPN zou ik niet naar Friezen kijken. Die hebben zelf al moeite zat met bloedspreiding. Er zijn zoveel ggk GP hengsten of met GP nakomelingen over de grens, kleine moeite om daar eens te gaan kijken. Dat je Gelders of Tuiger nog eens probeert kan ik nog wel begrijpen, alhoewel ik zelf ook niet zo experimenteel zou zijn met laatstgenoemde.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:13

Ik eigenlijk ook niet. Een fijne Gelderse vind ik best interessant, maar een tuiger zou ik eigenlijk niet snel doen..

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:28

Suzanne F. schreef:
Ik heb wel een aantal keer een gave gezien met tuigpaard bloed. Maar met Fries zou ik niet aandurven denk ik.
Tuigpaarden geven vaak veel knie mee en opstaande halzen. Als je net een beetje een trage hebt met een vlak voorbeen en weinig houding dan kan dit nog best leuk uitpakken. Maar ja, ik zou al nooit willen fokken met zo’n merrie.
ik zou dan nog eerder een ( goede) tuigpaard merrie bij een dressuur hengst dekken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:05

splenius schreef:

Zo'n paard is best interessant in de sport maar voor de fokkerij is het niets omdat hij zo "samengeraapt" is dat je je onmogelijk kunt voorstellen hoe hij zou fokken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:40

splenius schreef:

Oei, hier zou ik toch niet mee gaan fokken. Qua bloedspreiding snap ik het idee erachter, maar jeetje. Hoe moet je ooit voorspellen wat de hengst door gaat geven?

Ik vind 'm ook totaal niet aansprekend, trouwens :o.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:49

Quir schreef:
Nee hij is echt approved

[ [url=m/FcSx3k.png]Afbeelding[/url] ]

Jeetje
Aes had al niet veel status maar met dit soort acties zakt dat helemaal tot 0

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:59

[***] schreef:
Quir schreef:
Nee hij is echt approved

[ [url=m/FcSx3k.png]Afbeelding[/url] ]

Jeetje
Aes had al niet veel status maar met dit soort acties zakt dat helemaal tot 0

Als je de achtergrond van deze goedkeuring zou weten dan zou je begrijpen waarom ze hem goedgekeurd hebben.

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... kerij.html

Het is een experiment, net als het KWPN met de PRE/Lusitano’s aan het doen is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:07

Is er niet ook een fokkerij die al een poosje dressuurbloed x Lusitano fokt? Messe/Masse of zo? Daar komen wel erg leuke paarden uit vind ik. Ik ben sowieso erg gecharmeerd van Lusitano's.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:49

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:22

Kruisen met een PRE of PSL lijkt me nog wel wat. Met een Fries vind ik 3x niks...
(Terwijl ik Friezen op zich wel heel leuk vind hoor!) Heb zelf ook een kruising KWPN xFries gehad.

Zag op horsetelex dat Johnny Be Goode z’n moeder uit een paard komt wat uit de sport gehaald is ivm hals artrose... is dat niet erfelijk? Of zouden jullie daar gewoon mee fokken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:25

Libera schreef:
Kruisen met een PRE of PSL lijkt me nog wel wat. Met een Fries vind ik 3x niks...
(Terwijl ik Friezen op zich wel heel leuk vind hoor!) Heb zelf ook een kruising KWPN xFries gehad.

Zag op horsetelex dat Johnny Be Goode z’n moeder uit een paard komt wat uit de sport gehaald is ivm hals artrose... is dat niet erfelijk? Of zouden jullie daar gewoon mee fokken?

Niet alle artrose is erfelijk. Mijn vriendin haar paard kreeg het na een kwetsuur door een val in de trailer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:27

Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 27-12-19 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:28

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:
Is er niet ook een fokkerij die al een poosje dressuurbloed x Lusitano fokt? Messe/Masse of zo? Daar komen wel erg leuke paarden uit vind ik. Ik ben sowieso erg gecharmeerd van Lusitano's.

https://www.elevagemassa.com/en/

Klopt, dit is de fokker..Helgstrand heeft er paarden gekocht waarvan hij een van deze als zijn eigen toekomstige GP paard ziet.

Die bedoel ik idd! Vind ze erg gaaf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:29

Ik zie daar ook nog wel wat in qua fokkerij, als zo'n hengst ggk wordt voor het kwpn bijv. qua bloedspreiding.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:44

Uitstapjes naar een compleet ander type zou ik niet zo snel doen, bij mijn merries heb ik dat ook nooit overwogen, omdat het niet zo veel toevoegt. Zou dan weer wel voor een fijne Gelderse of springhengst kiezen.

Willen jullie eens meedenken voor mijn Florida? Ze is nauw verwant aan de hengsten Grand Galaxy Win en Koning. https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... rida-top-t
Ze heeft zelf de nodige kwaliteit, ze kan bovengemiddeld bewegen, goed en snel achterbeen, mooi type, genoeg maat. Aandachtspunten/verbeterpunten
zijn bovenlijn en met name dan dat de hengst goed door het lijf blijft gaan. Galop en stap mogen wel wat meer schoudervrijheid hebben. Voldoende hardheid. Verder ongecompliceerd karakter gewenst. En niet intelen op Jazz.
Ik kijk nu naar Taminiau, maar er zijn vast wel meer hengsten die passen? Misschien een Duitse hengst?

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:54

Uitstapje naar een bijzonder type zou ik ook niet doen met zo’n merrie! Springhengst vind ik wel interessant in de moederlijn, maar een goed bewegende springhengst is nog best lastig. Ken je het veulen dat je merrie al heeft gebracht?

Die Massa-paarden zitten echt wel leuke beesten tussen, al moet ik eerlijk zeggen dat ik er op afknap als een paard een lelijk hoofd heeft. Je wint er geen proeven mee, maar ik word wel blij van een mooi en aansprekend paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:57

Mosh heb je ook foto's / filmpjes etc.? mooi lijntje in ieder geval.

Ik snap wel wat je bedoelt wbt de hoofden Milou, gelukkig zit er wel verschil tussen. En ach..Salinero had ook niet bepaald het mooiste hoofd. Uiteindelijk is genoeg ruimte in de kaken/ nek etc. het belangrijkste denk ik.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:13

splenius schreef:
fokfanaat schreef:
ik heb lang niet alles gezien, maar vond de Totilas x Krack het opvallendste paard, zo zonde dat er ook nog jazz achterzit

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 66/mansion

Ja die vond ik ook opvallend maar juist omdat er jazz in zit wil ik die niet nemen.
In mijn merries zit ook jazz en wil niet 2 x jazz in mijn lijn hebben en zal ook niet goed uitpakken op deze merries.

Ik heb zijn half broertje uit dezelfde merrie toevallig... ook jazz aan beide kanten. Heeft bij de mijne wel goed uit gepakt... ook qua karakter een schat van een beest en heel werkwillig. En dat met Don Tango als vader :D
Maar qua bloedspreiding begrijpelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:28

Elisa2 schreef:
Ik zie daar ook nog wel wat in qua fokkerij, als zo'n hengst ggk wordt voor het kwpn bijv. qua bloedspreiding.

Denk het ook.

Ben wel eens benieuwd wat zo'n De Massa paard moet kosten. Zal vast wel een aardig prijskaartje aan hangen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:43

Ze zijn vanaf 10.000/15.000 voor een normaal dier, gezond, braaf maar niet mega bewegen.
1 die echt wel heel apart was ging voor 45.000 en die was nog onbeleerd :D
Valt ergens nog wel mee
Ze hebben nu nog een 9 jarige schimmel ruin te koop die echt leuk is maar niet apart kwa beweging en die vind het echte concours lopen niet heel leuk. Die is 14.000,

Heb al ruim 2 jaar contact met hun, heel behulpzame mensen ook.
Trots op wat ze gebracht hebben