Coloured schreef:Heb even op horsetelex gekeken, gaat het over de merrie Leonora? Ook even in de database van het KWPN gekeken. Hier leer ik namelijk ook weer van. De Walser en de Vitens lijken die ook het meeste op hun vader of hebben die ook veel van de moeder weg?
Achteraf is het misschien altijd wel gemakkelijker te herleiden waar een bepaald exterieur vandaan komt, maar als ik de afstamming van Gaspari LL bekijk, zit er via Charmeur en Parcival een flink percentage arabisch bloed in. En dit heeft blijkbaar aansluiting gevonden op het arabische bloed dat ook Leonora in de verte bij zich heeft via Domburg, Baronet, Amburg en de van Wittenstein-paarden.
Prachtig om de zien eigenlijk hoe dat kan werken. Ben ook wel heel benieuwd naar een foto van Leonora, haar dochter en de bewuste kleinzoon.
Dat Arabische bloed van Leonora zit wel heeeeeeeeel ver weg, want op Horsetelex heeft ze 0.78 % ox/xx-bloed. De Vitens leek heel erg op haar vader maar is als jaarling getroffen door de bliksem, de Walser was een replica van zijn vader, maar is doodgegaan aan koliek als driejarige. Voor foto's van onze paarden kun je op onze website kijken.
Ik weet overigens goed dat het zo werkt, maar als je fokt, kijk je toch ook naar de hengst die
je wil gebruiken en hou je toch niet alleen rekening met bloed van bijvoorbeeld tien generaties terug.
Het Gelders paard is een type en het type van een hengst en een merrie moeten passen vind ik.
Overigens is de Davino klassieker in zijn opdruk dan de Charmeur terwijl de vader dat omgedraaid zijn,
lastige materie.