Bloedlijnen, skelet en oorsprong 2 -voorlopig open

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:40

Missouri"]
[quote="ceasario schreef:
Ik heb een week nodig gehad om deze materie door te spitten.
En ik kom dat de conclusie dat die Anna ? voorstander is voor Arabischbloed ergens in de pedigree en dat de kern van het verhaal is..
Of ik begrijp er niks van.
En ik dacht dat dit ook mede de basis was van de oprichting van het NRPS (daar ze anders geen bestaansrecht hadden als stamboek) . Ik zag in je profiel dat je paarden daar ook zijn ondergebracht.
Ha. Ik heb ook een NRPS-paard.

Anna de Korte Haha! is het blijkbaar wel eens met de middelen van het nrps (op de site staan voorbeeldfoto's van niets dan NRPS-ers zoals Bagheera en Mykena) maar niet met het doel... toen het nrps hem eindelijk "af kon knippen" is-ie maar voor zichzelf begonnen...
[/quote]

Sorry ik had het over dat arabischbloed waarmee het NRPS zijn bestaanrecht aan verdiend. En wat die Anna of i.d. was is in mijn bericht niet van toepassing. In elke organisatie zie je regelmatig mensen komen en gaan.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:40

Wat zeg je nou Pipo. ???

Ik had het over Karel, niet over Anna Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:42

Missouri"]
[quote="chantal1 schreef:
De een banketstaaft er misschien overheen maar jij banketstaaft wel degelijk te veel.
Nogal denigrerend hoe jij je profileert als je het niet meer snapt.

Ik vraag een uitleg, die kennelijk niet gegeven kan worden...

ik kan er ook niks aan doen dat ik een eigen mening heb en niet als een kip zonder kop achter een of andere uitgebonjourde gek aanloop.
[/quote]

We hebben hier allemaal een eigen mening, en staan ook open voor andere meningen, en daarom staan we open voor de mening van ANna. Gelukkig hebben een aantal mensen nagedachten over het verhaal en zien daar een aantal dingen in terug waar ze zelf ook zo over denken. Dat heeft dus niets te maken met het achteraan lopen als een kip zonder kop, dat gebeurd misschien op de kleuterschool.

Maar een groot gedeelte wandelt ook achter andere stamboeken aan als een kip zonder kop.

Dus zwak argument.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:43

chantal1 schreef:
Uitgebonjourde gek, dat woord alleen al. Met deze woorden bevestig jij alleen maar meer het beeld dat ik over je heb.
Jammer hoor, dat is nl. wel al eens anders geweest.

Mijn mening over De Lange ook. Ik vind het gewoon jammer dat hij het nu op deze manier probeert. En nog veel jammer-der vind ik dat mensen die er redelijk wat verstand van zouden kunnen hebben, als een stel dove blinden achter hem aanlopen.
Waar zijn zijn toppaarden? Niet in de selectie hoor. En ook niet bovenaan in de basissport.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet anti-arabier en al helemaal niet anti-volbloed. Maar ik kijk liever naar de praktijk, en niet naar eeuwenoude boekjes van Duitsters die het ook beter denken te weten.

In een woord dus, jammer.

En excuus voor het ventileren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:44

CGJ12 schreef:
Wat zeg je nou Pipo. ???

Ik had het over Karel, niet over Anna Haha!

Tja, we kunnen hier wel mensen gaan beschuldigen van dingen uit het verleden. Bereiken we weinig mee...............

En zo ken ik er nog wel een paar die actief hier zitten en wat schandaaltjes hebben veroorzaakt. Hoor je ook niemand over.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:45

Pipo schreef:
En zo ken ik er nog wel een paar die actief hier zitten en wat schandaaltjes hebben veroorzaakt. Hoor je ook niemand over.

ben razend benieuwd...........VERTEL VERTEL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:48

Zeg, het is hier de story niet...........ga maar zelf onderzoekjes doen Haha!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:48

Ik kan me dus bij Pipo aansluiten. Ik loop zeker niet als een kip zonder kop achter Anna, Karel de Lange, KWPN, NRPS, of Duitse stamboeken aan (al heb ik daar toch mijn voorkeur liggen).
Achter niemand dus, "feit" is wel dat je van alles wat kan opsteken.
Ik ben niet tegen volbloed dat heb ik nooit beweerd. Ik ben nog steeds van mening dat er bloedlijnen in de Engelse volbloeden zijn die dus erg bruikbaar zijn voor de warmbloeden, er is dus wel degelijk een verschil tussen de volbloeden en nu is het dus de kunst welke je moet uitzoeken. Vind je dan weer de juiste aansluiting bij het genoemde arabische dan zou het wel eens heel goed uit kunnen pakken denk ik. Aangezien dat de volbloeden het arabische bloed wel degelijk bezitten.
Over de Duitsters, naar mijn mening hebben ze de betere paarden. In Nederland zijn er ook goede hoor, begrijp me niet verkeerd, zoals een Scandic. Heerlijk paard vind ik dat.
Maar ik denk dat ik op dat "duitse hoofd" val Knipoog

Overigens Missouri, je hebt zelf een halve duitser, dat is toch ook niet voor niks.

We kunnen hier ondertussen wel een forum maken "De Roddelpers" oid.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:56

chantal1 schreef:
Overigens Missouri, je hebt zelf een halve duitser, dat is toch ook niet voor niks.

Driekwart zelfs!! Met een scheutje Arabisch bloed van opa.
Een geweldig paard, mooi hoofd, super lijf.

Maar het achterbeen kon wel wat sterker, evenals het lendenmechanisme. Typisch Holstein, laat rijp.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:06

Missouri"]

Maar het achterbeen kon wel wat sterker, evenals het lendenmechanisme. Typisch Holstein, laat rijp.
[/quote]

Je paard zal toch wel minimaal 12½ % Anglo-Arabischbloed bezitten ?
Als hij bij het NRPS zit.?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:18

ceasario schreef:
Je paard zal toch wel minimaal 12½ % Anglo-Arabischbloed bezitten ?
Als hij bij het NRPS zit.?

[offtopic]
68% Engels en 3,125% Arabisch... is genoeg lijkt me. Het was vroeger een blauwe kwpn-er Haha! en nu een kampioens stermerrie (dus wat een stamboek nou zegt... Verward )
[/offtopic]

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:25

dat van dat arabisch bloed zullen we denk ik maar met een korrel zout nemen. Die van mij hebben ook meer engels dan arabisch bloed in zich en zijn ook NRPSers. maar back on topic. Als Karel zijn paarden dan zo goed zijn waar zijn ze dan in de sport. Waar zijn zijn paarden met hun lendenmechanisme in de sport?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:31

petraaken schreef:
Als Karel zijn paarden dan zo goed zijn waar zijn ze dan in de sport. Waar zijn zijn paarden met hun lendenmechanisme in de sport?

Kijk maar op de site, bij de foto's. Dan weet je genoeg denk ik Haha! .
Ik kan er niets aan doen, bij mij valt dat easp in dezelfde categorie als het aes (waar ze trouwens heel erg aardig en behulpzaam zijn, maar dit terzijde). Een beetje een rommeltje, wat zich eerst nog maar eens moet bewijzen. Ook al zijn die paarden zo fantastisch met hun LM.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:36

Jammer dat jullie een aantal dingen verwarren.

Lendenmechanisme heeft niets met een stamboek te maken, maar met paarden. Zoals al is aangetoond zijn er verschillende stamboeken met goede paarden.

Na te kijken welke paarden er nou succesvol zijn geweest in de sport, en daarbij hun pedigree uit te zoeken, valt het op dat er bij de succesvolle paarden veel Amurath bloed terug te vinden is.

volgens mij probeert anna dat duidelijk te maken.

En zoals ik al eerder zei: ieder paard heeft een lendenmechanisme, maar niet ieder paard heeft een goed werkend lendenmechanisme.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:36

Missouri"]

[/quote]

Bedoel je je Nevado x Balzflug? Wat is daar Holsteins aan, of heb ik wat gemist?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:39

Wat ik ook jammer vind, is dat iedereen iemand zo afzeikt die juist is gaan onderzoeken welke paarden er nu goed presteren, en is gaan bekijken of daar een lijn in te vinden was.

Er zijn er maar weinig die zulke materie gaan uitzoeken. De meeste lopen inderdaad als een kip zonder kop achter de menigte aan.

Wees blij dat er mensen rondlopen die vernieuwend willen zijn, en zich verdiepen in zulke materies.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:41

Excuseme schreef:
Bedoel je je Nevado x Balzflug? Wat is daar Holsteins aan, of heb ik wat gemist?

Euh... ik bedoel dat Nevado een Holsteiner is??? Caletto I ??? Lancetto (Landgraf)???

Dus aan mijn paard is de helft Holsteiner???

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:49

Pipo"]
Lendenmechanisme heeft niets met een stamboek te maken, maar met paarden. Zoals al is aangetoond zijn er verschillende stamboeken met goede paarden.
[/quote]

Klopt helemaal!! Maar ik had het over DAT specifieke stamboek met ZIJN specifieke paarden.
[quote="Pipo"]
Na te kijken welke paarden er nou succesvol zijn geweest in de sport, en daarbij hun pedigree uit te zoeken, valt het op dat er bij de succesvolle paarden veel Amurath bloed terug te vinden is.

volgens mij probeert anna dat duidelijk te maken.
[/quote]
Maar Amurath is dood en op een papier kun je niet rijden. Amurath verdwijnt steeds verder naar achteren, en toch komen er nog steeds goede paarden.

[quote="Pipo schreef:
En zoals ik al eerder zei: ieder paard heeft een lendenmechanisme, maar niet ieder paard heeft een goed werkend lendenmechanisme.

Klopt ook. Een goed werkend lm is ook nodig voor een sportpaard. Maar toch heeft de Arabier een hoog kruis en weinig dragend achterbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:55

Missouri, niet de arabier waar Anna over praat. Voor ik met hem gesproken te hebben verklaarde ik hem ook voor gek met zijn arabier.

Tot ik de arabier zag die hij bedoelde, die lijkt in de verste verte niet op de arabier die wij voor ogen hebben.

Daarnaast zegt hij ook niet dat je met een arabier moet fokken, maar hij constateerd dat er dus bij veel paarden die succesvol zijn Amurath bloed veelvoudig voorkomt. Dan zou je daar uit kunnen afleiden dat Amurath dus grote betekenis heeft gehad, en bijv.... om het terug te krijgen, zou je kunnen fokken met een shagya. Maar ook genoeg andere hengsten hebben dat bloed in hun pedigree zitten.

Als ik naar mijn paard kijk, en naar de gene die ik ga rijden, als dat merries zouden zijn, zou je er echt geen shagya op moeten zetten, die voeren voldoende bloed.

En die goede paarden die er komen, zijn wel paarden die weer veelvoudig amurathbloed in hun pedigree hebben.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:56

Missouri"]
[quote="Excuseme schreef:

Euh... ik bedoel dat Nevado een Holsteiner is??? Caletto I ??? Lancetto (Landgraf)???

Dus aan mijn paard is de helft Holsteiner???
[/quote]

soryy, ik dacht dat je de volbloed nevado bedoelde.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 14:00

Al vele malen gezegd, dit hele lm-gebeuren, moet je een keer zien in zo'n clinic van Karel en dan je conclusies trekken. vervolgens moet je denk ik uit alle benaderingen het goeie trekken en daar de combi in zoeken. Dus ook de goede EV of AA in je programma en fokbeleid opnemen. Maar om het Anna verhaal goed te begrijpen;bezoek de clinic.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 14:06

Nevado is toch AES goedgekeurd?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 14:10

Pipo schreef:
om het terug te krijgen, zou je kunnen fokken met een shagya.

Is dat vooruitdenken?? Lapis en Kosmonaut vind ik ook geweldig, maar die tijd is geweest.
Bloed bewaren, okee. Maar niet alles hangt af van 1 arabier (waar overigens alleen maar tekeningen van bestaan, dus we zullen nooit weten hoe hij er echt uit zag)

Neem nou Bachelor, dat is een Burggraaf x Baccarat. Die zou volgens de regels gewoon bij het KWPN kunnen zitten. Waarom dan niet? En waarom zie je die Baccarat dan bijna nooit in de rijpaardfokkerij terug (hij is immers erkend door ons grootste stamboek)?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 14:12

chantal1 schreef:
Nevado is toch AES goedgekeurd?

Ja.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik de papieren (en dus ook afstamming) voor het eerst te zien kreeg toen ik het paard al lang en breed gekocht had.

Maar goed wat wil je hiermee zeggen?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 14:14

Missouri schreef:

Klopt ook. Een goed werkend lm is ook nodig voor een sportpaard. Maar toch heeft de Arabier een hoog kruis en weinig dragend achterbeen.

Men blijft in deze topic zo als ik nu begrijp te veel hangen in de zuivere arabier.
Dat lendenmech. kan ik inmiddels begrijpen. Vlgs mij is dat net dat knikje achter het zadel in combi met het kunnen verlengen en verkorte in het lichaam.
Je ziet dat duidelijk bij en over veel arabisch bloed beschikkend oldenburger zoon van Fuchs ;Tinka's Boy vader Zeus.
Deze paarden springen ook niet in een soort parabol,wat allemaal tijd is.

Zeus nakomenlingen hadden allemaal een hoog kruis.
Maar konden ook haast allemaal springen.

Tinka's Boy heeft een combi van Zeus bloed en Habichtbloed. En dan ga je toch denken.