Voorjaarsonderzoek dressuur 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:44

sarabande schreef:
stoffel schreef:
Dus de onkosten moeten de hoogte van het dekgeld bepalen wat een rare redenering. Als ik werkelijk het idee heb dat een bepaalde hengst bij mijn merrie een goed veulen kan geven maakt 900 of 1100 ook niet meer uit, wanneer het veulen beter is dan het goedkopere alternatief verdient het zich wel weer terug, een kwestie van vertrouwen in je eigen inzicht op fokgebied.

Nee de hengsten die door Ed en HP gereden worden hebben zich al op alle mogelijke manieren bewezen, in sport en fokkerij. Daar haal je gegevens uit.
Een hengst die voor het eerste dekt daar kan je absoluut niet van weten of die bij jouw merrie een goed veulen gaat geven.
Dus maakt die 900 of 1100 voor de gok wel degelijk verschil.

Je kan wel denken dat de goedkope een goedkoop alternatief is, maar dat weet je niet. Wie kon bedenken dat Zhivago zo zou tegenvallen in de fokkerij bijvoorbeeld??????

Dat van Zhivago was al te zien hoor.....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:02

Moet zeggen dat ik de prijzen van de laatste jaren voor pasgekeurde en 3 jarige hengsten zowiezo asociaal hoog maar 1100 euro voor een 3-jarige. Sorry maar dan ga ik echt duizend keer liever naar een bewezen hengst. De prijzen voor veulens en paarden zijn gekelderd. Al blijf je van die gekken hebben die veel geld uitgeven. Het feit blijft dat fokkers hun veulens niet kwijt kunnen. Zo had ik gehoopt om dit jaar te kunnen dekken maar het hengstenstation reageerde niet op mijn vraag of ze veulens opkochten. Dus weer niet dekken dit jaar. Behoorlijk frustrerend.

*sorry voor het niet ontopic gaan maar zijdelings heeft het er toch nog wel iets van doen* :o

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:34

petraaken schreef:
Het feit blijft dat fokkers hun veulens niet kwijt kunnen. Zo had ik gehoopt om dit jaar te kunnen dekken maar het hengstenstation reageerde niet op mijn vraag of ze veulens opkochten.

Naar mijn ervaring willen HH aparte hengstveulens wel kopen, maar zullen dat zelden bij dekking, of je moet zon mega aparte merrie hebben, vastleggen.
Jouw constatering dat de fokkers hun veulens niet kwijt kunnen, lijkt me niet helemaal opgaan, maar een HH leeft van zijn zaak dus die kan moeilijk allemaal kansloze veulens gaan opkopen bij iedere dekking die hij verkoopt, dan is hij snel failliet.

Een fokker moet zijn merriestapel kritisch bekijken, van een predicaatloze merrie die niets gepresteerd heeft en geen gezondheids certificaat heeft is een veulen moeilijk te slijten. Daar een hengst van 1100 euro opzetten is dus ook weggegooid geld.

Een merrie met een mooi papier waar de hengst bij aansluit is een minder riskante zaak en daar zon nieuwe hengst opzetten is vaak heel aantrekkelijk. Dus dat fokkers dat geld uitgeven begrijp ik goed, van de kant van de HH vind ik het minder.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:22

krackertje schreef:
Dat van Zhivago was al te zien hoor.....

Zhivago is een hengst die uit de lijn van van Helvoirt komt waar al meerdere keuringstoppers en goede sportpaarden uitgekomen zijn.

Ik ben er zelf ook niet weg van maar dat de veulens tegen zouden vallen had ik niet verwacht. Waarom jij wel?

Silvesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:52

sarabande schreef:
petraaken schreef:
Het feit blijft dat fokkers hun veulens niet kwijt kunnen. Zo had ik gehoopt om dit jaar te kunnen dekken maar het hengstenstation reageerde niet op mijn vraag of ze veulens opkochten.

Naar mijn ervaring willen HH aparte hengstveulens wel kopen, maar zullen dat zelden bij dekking, of je moet zon mega aparte merrie hebben, vastleggen.
Jouw constatering dat de fokkers hun veulens niet kwijt kunnen, lijkt me niet helemaal opgaan, maar een HH leeft van zijn zaak dus die kan moeilijk allemaal kansloze veulens gaan opkopen bij iedere dekking die hij verkoopt, dan is hij snel failliet.

Een fokker moet zijn merriestapel kritisch bekijken, van een predicaatloze merrie die niets gepresteerd heeft en geen gezondheids certificaat heeft is een veulen moeilijk te slijten. Daar een hengst van 1100 euro opzetten is dus ook weggegooid geld.

Een merrie met een mooi papier waar de hengst bij aansluit is een minder riskante zaak en daar zon nieuwe hengst opzetten is vaak heel aantrekkelijk. Dus dat fokkers dat geld uitgeven begrijp ik goed, van de kant van de HH vind ik het minder.

Helemaal mee eens

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:51

Ik ben er weer niet 100% mee eens dat een merrie predikaten MOET hebben, maar soit...

Ik vind € 1100 voor een 3jarige gewoon teveel. Dan mag z'n bloedlijn nog super zijn, z'n moederstam nog ideaal... het paard moet zelf eerst maar bewijzen dat hij zelf überhaupt in de sport iets kan...

Ik geef graag €1100 en meer uit, maar dan moet de hengst zich zelf ook bewezen hebben, zowel in de sport als in de nafok. Een goed voorbeel hiervan vind k bv Johnson, toont zelf dat hij de hogere sport aankan (GP is nog te bezien) en z'n nakomelingen (bv Bretton Woods, al is die moederlijn wel echt helemaal super) tonen ook dat er kwaliteit inzit. En die kost dan 900 dacht ik?

youngster

Re: Voorjaarsonderzoek dressuur 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:53

Volgens mij is die ook 1100 euro ;)
En die heeft dan ook nog eens een klasse C.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:55

Bretton Woods?
Idd, die is ook €1100 (wel een jaartje ouder), maar daar had ik het dan ook niet over, ik had het over een hengst die zich aan het bewijzen is zowel in de sport als de fok die €200 minder kost dan een onbeschreven blad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:28

Wat is het precieze adres eigenlijk voor morgen? Zet ik dat even in de tom tom

Bretton Woods is een aparte, maar ik wacht even af of hij goedgekeurd wordt voor ik zoveel geld aan een niet goedgekeurde hengst uitgeef. Ik kan me niet voorstellen dat hij veel dekt nu hij nog niet ggk is, met een klasse C en dan ook nog eens voor die prijs
Wie weet volgend jaar, ik vind hem wel heel gaaf.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:14

Ik begrijp dat de Oscar teruggetrokken is??

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:23

De Oscar wordt niet goedgekeurd idd... wij hadden er nog een merrie bij willen doen maar helaas.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:35

niet goedgekeurd...?
Negatief advies, of misschien doorverwezen? Is nogal een verschil ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:38

zou me goed voor kunnen stellen dat ze die hengst een kans willen geven zijn aanleuningsproblemen op te laten lossen. in het kader van de bloedspreiding toch een goede hengst uit een fijne moederlijn.
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 26-05-10 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:44

Neem aan dat de Oscar gewoon is doorverwezen :j
Het zou een fijne aanwinst zijn voor de fokkerij als hij zijn aanleuningsproblemen weer onder controle heeft.

T word nog druk in het najaar..

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:14

Jammer dat de Oscar het nu niet redt, hopelijk in het najaarsonderzoek wel.

Er schieten er nu zo weinig over dat het niet meer de moeite is om te gaan kijken donderdag :D
Nee hoor, deze keer geen tijd en te ver rijden voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:19

Nou het is bijna wel jammer van de reis ja dat er niks overblijft.

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:25

van Norel zelf zei niet goedgekeurd, weet niet of ie nou doorverwezen is of niet, hoop het wel :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:25

RolandHitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:27

Dat gaat vast wel gebeuren...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:28

Shamrock4NL schreef:
Dat gaat vast wel gebeuren...

?????

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:29

Huh, dus zoals ik nu begrijp is het echt voorbij voor hem? Anders had er toch wel bij vermeld gestaan, dat hij naar het najaarsonderzoek doorgeschoven wordt? Of kan dat alsnog?

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:32

hoop ook dat hij is doorverwezen. Rijdbaarheid is heel belangrijk maar misschien was het wel te veel te vroeg voor hem en is het van het najaar een heel ander verhaal. Misschien wel de moeite waard om hem die kans te geven.

Waar ik me wel aan erger is dat het KWPN zelf nog niets op de site heeft staan! Zo voorkom je toch heel veel speculaties als je als stamboek zelf de informatie op je site zet. Er werken toch genoeg mensen bij het KWPN zou ik zeggen maar misschien heb ik dat verkeerd!
Ook de info over goedgekeurde hengsten worden slecht bijgewerkt. Dat vind ik wel een minpunt hoor. Ook word je niet echt op de hoogte gehouden van het verloop van de verrichtingstest. Dat journaal is van 21 april. Vind ik een gemiste kans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:35

Nou, zo te zien is hij eruit.

Jammer, ik vond het een mooie complete hengst.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 13:58

Jammer dat de Oscar naar huis is!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 14:01

Hoeveel Winningmoods waren er ook alweer aangewezen? De W x Contango, de W x Oscar en de W x Cabochon? Welke is die laatste dan ook alweer?