Najaarsonderzoek 2009

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: Najaarsonderzoek 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:25

En om terug on topic te komen, maakt dat beleid dat er weinig keuze in de jonge hengsten is.

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:28

liliputter schreef:
Zover ik weet zijn het er 3, maar kan goed zijn dat het er meer zijn hoor. Dit heb ik in elk geval meegekregen!

Vind dat je een punt hebt Margreet, maar van al die hengsten; is het ook de bedoeling dat die allemaal op de keuring verschijnen? Ik neem aan dat daar ook de paarden voor de gemiddelde ruiter onder vallen. Als ik het zo mag omschrijven.

Het zijn er zelfs nog meer volgens mijn want die van Nico Witte die sandreo x Jazz werd ook doorverwezen naar het voorjaar als ik me niet vergis.

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:29

liliputter schreef:
Wij hebben meerdere Ferro's gehad en zelden zo'n goed en fijn karakter, meerwerkend en bewerkaar paard gehad. Volgens mij hebben mensen na 2 nakomelingen al snel een oordeel over de gehele linie...

Wij hebben 2 ferro's uit een jazz moeder :o beide hele fijne paarden :D Ze zijn heel gevoelig, maar willen wel graag!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:39

merelhof schreef:
dus uit een merrie met een afvlakking of ocd'tje kan dan nooit geen gekeurde hengst meer komen, hoe gezond hij ook is?

Dat ligt sinds een jaar iets genuanceerder.
Een hengst met een kleine sfvlakking, klasse c, kan goedgekeurd worden als hij op andere eigenschappen compenseert.
Bijv. zeer goede afstamming met een zeer goede verichting.
Zijn nakomelingen worden immers als jaarling beoordeeld op oc-ocd en de hengst krijgt daar ook een fokwaarde voor.
In het voorjaarsonderzoek is één hengst gekeurd met een klasse c.
Fokkers blijken echter zeer terughoudend om zo'n hengst te gebruiken.
Men kan dus wel van alles vinden over de hengstenselectie maar uiteindelijk zien we dat hengsten met de minste of geringste beperking toch niet
gebruikt worden.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:24

misterA, bedankt voor de uitleg, ik ga er dan vanuit dat wanneer enkel de moeder een afvlakking heeft en de hengst zelf niet er geen probleem is. Is al veel genuanceerder als wat ik eerst had begrepen. Bedankt oor de toelichting!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:38

merelhof schreef:
misterA, bedankt voor de uitleg, ik ga er dan vanuit dat wanneer enkel de moeder een afvlakking heeft en de hengst zelf niet er geen probleem is. Is al veel genuanceerder als wat ik eerst had begrepen. Bedankt oor de toelichting!

Ik was niet helemaal duidelijk, voor de moeder van een hengst is het prok-predicaat nooit een eis geweest, wel een duidelijke pré.
En dat geldt dus eigernlijk voor alle predicaten.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:40

misterA schreef:
merelhof schreef:

Ik was niet helemaal duidelijk, voor de moeder van een hengst is het prok-predicaat nooit een eis geweest, wel een duidelijke pré.

Dan rijst bij mij meteen de vraag of er uberhaupt wel ggk hengsten (gezien over de afgelopen 10 jaar) zijn van een moeder zonder predikaten ....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:03

merelhof schreef:

Dat is nu juist waar men niet van uit moet gaan wil men een gezond paard fokken.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:08

??? een paard met een afvlakking en perfect goedgekeurd voor de sport is toch geen ongezond paard ??????

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:13

[
misterA schreef:
merelhof schreef:

Dan rijst bij mij meteen de vraag of er uberhaupt wel ggk hengsten (gezien over de afgelopen 10 jaar) zijn van een moeder zonder predikaten ....[/quote]

Ja Armani sowieso en vast nog wel meer, maar deze weet ik toevallig.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:19

Jord schreef:
Citaat:
Dan rijst bij mij meteen de vraag of er uberhaupt wel ggk hengsten (gezien over de afgelopen 10 jaar) zijn van een moeder zonder predikaten ....

Ja Armani sowieso en vast nog wel meer, maar deze weet ik toevallig.
Sandreo ook (en die is echt veel gebruikt)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:22

merelhof schreef:
??? een paard met een afvlakking en perfect goedgekeurd voor de sport is toch geen ongezond paard ??????

Dat is voor de fokkerij een ongezond paard.

Sportpaarden keuring is totaal anders, daar wordt voor het gebruik gekeurd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:24

Rambobo schreef:

Ja die zijn er genoeg. De tijd dat lang niet alle merries geprokt werden is nog niet zo lang geleden. Nu kan je er van uit gaan dat de meeste jonge merries zonder prok niet voldeden aan de eisen.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:27

@sarabande: we fokken toch gebruikspaarden lees sportpaarden? schiet je dan je fokdoel niet voorbij?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:31

We willen gezonde sportpaarden fokken, dus uitgaan van gezonde ouders.
Ik zou zeggen lees IDS en de KWPN site er eens op na, daar wordt het verschil uitvoerig uitgelegd.

Dat fokdoel voorbijschieten en kind met het badwater weggooien werd 30 jaar geleden al meesmuilend door de Duitsers gezegd toen men in Nederland het voortouw nam en de hengsten mede op gezondheid ging selekteren.

Het heeft de KWPN fokkers geen windeieren gelegd.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:42

ik ben het volledig met jou eens, maar wou weten waar je de grens legt, heb de indruk dat die heel sterk aan het verschuiven is en heel ver van het gebruiksdoel af komt staan, wat je bij deze ook bevestigd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:44

merelhof schreef:
ik ben het volledig met jou eens, maar wou weten waar je de grens legt, heb de indruk dat die heel sterk aan het verschuiven is en heel ver van het gebruiksdoel af komt staan, wat je bij deze ook bevestigd.

Zou je dat kunnen toelichten, want wat ik zeg, en waar je het dus mee eens bent, geeft geen indicatie van verwijdering van het gebruiksdoel, integendeel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:52

sarabande schreef:
We willen gezonde sportpaarden fokken, dus uitgaan van gezonde ouders.
Ik zou zeggen lees IDS en de KWPN site er eens op na, daar wordt het verschil uitvoerig uitgelegd.

Dat fokdoel voorbijschieten en kind met het badwater weggooien werd 30 jaar geleden al meesmuilend door de Duitsers gezegd toen men in Nederland het voortouw nam en de hengsten mede op gezondheid ging selekteren.

Het heeft de KWPN fokkers geen windeieren gelegd.

Toch heeft het KWPN nu de PROK eisen drastisch naar beneden bijgesteld dus misschien hebben de Duitsers toch een beetje gelijk gehad ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:00

janderegelaa schreef:
Toch heeft het KWPN nu de PROK eisen drastisch naar beneden bijgesteld dus misschien hebben de Duitsers toch een beetje gelijk gehad ;)

Leg uit? Naar beneden bijgesteld??

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:02

Daar had Sjuim pas nog een post over, dat het puur theorie is, nog een keer extra foto's en geen prok bij een afvlakking.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:03

sarabande schreef:
Daar had Sjuim pas nog een post over, dat het puur theorie is, nog een keer extra foto's en geen prok bij een afvlakking.

Ik volg het niet hoor. Wat is puur theorie? En ze waren al nooit PROK als ze een afvlakking hadden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:12

Suzanne F. schreef:
janderegelaa schreef:

Leg uit? Naar beneden bijgesteld??

Klasse osteochondrose beknopte karakterisering
A afwezig normale gewrichtsbelijning
B minimaal aanwezig geringe contourafwijking
C duidelijk aanwezig duidelijke contourafwijking
D vrij-ernstig-aanwezig Contourafwijking met kleine fragmenten
E ernstig aanwezig contourafwijking met relatief grote fragmenten

A & B is PROK waardig waar het voorheen alleen A was. Categorie C kán onder speciale omstandigheden ook een PROK certificaat geven. De eisen zijn dus naar beneden bijgesteld. Ik dacht dat jij hier wel van op de hoogte was Suzanne.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:16

janderegelaa schreef:
Klasse osteochondrose beknopte karakterisering
A afwezig normale gewrichtsbelijning
B minimaal aanwezig geringe contourafwijking
C duidelijk aanwezig duidelijke contourafwijking
D vrij-ernstig-aanwezig Contourafwijking met kleine fragmenten
E ernstig aanwezig contourafwijking met relatief grote fragmenten

A & B is PROK waardig waar het voorheen alleen A was. Categorie C kán onder speciale omstandigheden ook een PROK certificaat geven. De eisen zijn dus naar beneden bijgesteld. Ik dacht dat jij hier wel van op de hoogte was Suzanne.

Nee wist ik niet. Ik wist wel dat er klasses waren gekomen voor OC(D) maar niet dat merries voor PROK nu een kleine afvlakking mochten hebben.
Nou ja daar hoef ik bij mijn merrie nu toch niet bang voor te zijn, die viel vorig jaar nog dik in klasse A dus ik hoop over een paar weken bij de PROK nog steeds...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:26

Klopt, onze Special heeft een miniscule afvlakking, zo miniscuul dat we het vorig jaar hebben ingestuurd omdat er volgens deskundigen een fifty/fifty kans was dat ze daarmee Prok kon worden, helaas beoordeelde de commissie het als OC positief. Hierop hebben we begin dit jaar aanvullende opnames laten maken en dit nogmaals opgestuurd omdat de verwachting was dat deze OC zeker in de B klassering zou vallen. Dit was niet het geval. Uit navraag bleek dat er amper verhalen bekend zijn van merries die onder de nieuwe eisen alsnog Prok worden, enkele gerenomeerde dierenartsen hebben het zelfs een commerciele truuk genoemd :oo

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:29

Sjuimpje schreef:
Klopt, onze Special heeft een miniscule afvlakking, zo miniscuul dat we het vorig jaar hebben ingestuurd omdat er volgens deskundigen een fifty/fifty kans was dat ze daarmee Prok kon worden, helaas beoordeelde de commissie het als OC positief. Hierop hebben we begin dit jaar aanvullende opnames laten maken en dit nogmaals opgestuurd omdat de verwachting was dat deze OC zeker in de B klassering zou vallen. Dit was niet het geval. Uit navraag bleek dat er amper verhalen bekend zijn van merries die onder de nieuwe eisen alsnog Prok worden, enkele gerenomeerde dierenartsen hebben het zelfs een commerciele truuk genoemd :oo

Ik heb een merrie die PROK geworden is met een B.