Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:35

O, die Kardieno uit de Zonik heeft wel een mooi hoofd! Die uit de tuiger vind ik wel echt een tuiger-kop hebben, sorry, niet zo mijn smaak. Ik heb hier ook een Kardieno staan in de opfok, een 2 jarige hengst is het nu. Vrij grof paard qua bouw: grote gewrichten, grof hoofd, enz... Maar qua karakter wel een heel makkelijk en meewerkend dier. Bij de smid enzo altijd braaf en makkelijk.

Tuigpaard-kruisingen worden ook veel in de mensport gebruikt. Zelf vind ik het karakter niet zo. Ik ken alleen maar tuigpaarden die dom doorrennen, kop in de lucht en gáááán. Ik heb er nooit echt een klik mee.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:41

Lante schreef:
Vorig jaar was ik inderdaad op een keuring/kampioenschap Gelderse paarden en Tuigpaarden en de Atleet veulens vielen mij inderdaad echt heel positief op. Mooie, moderne paarden en fijn bewegen. Ik zei nog tegen de mensen met wie ik er was; ‘als ik nu eens een mooie Gelderse merrie had, dan had ik dat een leuk uitstapje gevonden, want die nakomelingen vallen me echt op’.

Ik heb een mooie Gelderse die momenteel drachtig is van Kyton. Weet niet of ik het zou durven, een Atleet veulen.. Ben echt bang dat het een te groot/grof hoofd zal krijgen. Mijn merrie is ook wel goed bedeeld, zeg maar :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:49

@Nicky1963: Ja, je moet dan wel net een Gelderse merrie hebben waar het ook weer bij past natuurlijk, dat is ook zo.
Een ietwat tuigerhoofd stoort mij niet zo hoor, mooi hoofdstelletje om en het heeft ook wel weer wat aristocratisch.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:52

Ik ben het met je eens hoor Carola. Ik schrok ook een beetje van zijn hoofd vandaag. Verder is het wel een vriendelijk dier. Hij beweegt ook heel gemakkelijk. Ach we zien het over 2 jaar wel. De bedoeling is dat ik er eentje aanhoud voor mezelf voor de sport en de andere wordt verkocht.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:53

carola schreef:
O, die Kardieno uit de Zonik heeft wel een mooi hoofd! Die uit de tuiger vind ik wel echt een tuiger-kop hebben, sorry, niet zo mijn smaak. Ik heb hier ook een Kardieno staan in de opfok, een 2 jarige hengst is het nu. Vrij grof paard qua bouw: grote gewrichten, grof hoofd, enz... Maar qua karakter wel een heel makkelijk en meewerkend dier. Bij de smid enzo altijd braaf en makkelijk.

Tuigpaard-kruisingen worden ook veel in de mensport gebruikt. Zelf vind ik het karakter niet zo. Ik ken alleen maar tuigpaarden die dom doorrennen, kop in de lucht en gáááán. Ik heb er nooit echt een klik mee.

Sorry hoor dit klinkt wel heel erg erg.
Een tuiger kop!!! Sorry hoor. Hij heeft geen mooi hoofd maar dan gelijk een tuiger kop!!!

Tuiger kruisingen worden veel in de mensport gebruikt. Zoveel kruisingen zijn er nog niet eens. Volle tuigpaarden lopen inderdaad veel in de mensport en doen het er vaak heel goed.
En net of alle tuigpaarden een k#t karakter hebben. Vind het heel denigrerend zoals jij je uit.

Het kan best je ding niet zijn. Maar zo minachtend hoeft nou ook weer niet

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:57

Afbeelding
Wat is er mis met dit hoofd ??

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:57

Niks minachtend bedoelt hoor. Maar mijn ervaringen zijn gewoon niet zo heel best. Misschien is dat gewoon stom toeval dat ik steeds de 'verkeerde' heb getroffen. Of wellicht klikt mijn karakter niet met het karakter van een gemiddelde tuiger? Ik weet het niet, maar op zich maakt het toch niks uit dat iedereen andere voorkeuren enzo heeft?
Anders zou het ook maar een saaie boel worden als iedereen hetzelfde wilt kopen / fokken.

Zelf hou ik best van bloedpaarden. Maar daar kan ook niet iedereen mee overweg en dat vind ook niet iedereen leuk. Prima toch?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:58

Ik denk dat Carola het niet zo bedoelt als jij het opvat. Hij heeft nou eenmaal geen sjiek hoofdje maar een wat tuigtypisch profiel.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 21:03

carola schreef:
Niks minachtend bedoelt hoor. Maar mijn ervaringen zijn gewoon niet zo heel best. Misschien is dat gewoon stom toeval dat ik steeds de 'verkeerde' heb getroffen. Of wellicht klikt mijn karakter niet met het karakter van een gemiddelde tuiger? Ik weet het niet, maar op zich maakt het toch niks uit dat iedereen andere voorkeuren enzo heeft?
Anders zou het ook maar een saaie boel worden als iedereen hetzelfde wilt kopen / fokken.

Zelf hou ik best van bloedpaarden. Maar daar kan ook niet iedereen mee overweg en dat vind ook niet iedereen leuk. Prima toch?

Ach, wij hebben ook twee echte tuigpaardgefokte tuigers. De een heeft een bloedmooi koppie en is heel alert en voorwaarts. De andere heeft een wat grof hoofd, lang en iets krom en is nog te lui om naar de wei te lopen.. Ook tuigers zijn niet uniform en over 1 kam te scheren.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 10-04-21 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 21:04

Née klopt die kardieno x atleet heeft geen mooi hoofd. Maar ook bij dressuur paarden komt een lelijk hoofd voor.

Tuigpaarden zijn juist vergelijkbaar met Arabieren en ook volbloeden. Je moet ze met respect behandelen. Natuurlijk heb je minderen goden. Dat heb je overal.

En juist atleet geeft mooie paarden. Wie zegt dat het niet zo mooie hoofd niet bij kardieno weg komt.
Atleet is naar Amerika verhuist helaas.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 21:14

Het zou best kunnen hoor dat het hoofd bij kardieno weg komt. Daarom zei ik ook dat ik ook een hele grove kardieno ken.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 21:20

Wie weet trekt zijn hoofd nog wat bij, we zien het wel. Als het in zijn hoofd maar goed zit.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:01

Jan ik ben nooit zo van de bonte paarden, maar jij hebt wel een plaatje hoor!!

Wij hebben een tuigpaard gehad, een super veelzijdig paard, kon en deed alles.
En toch zou het mijn leuze niet zijn om tuigbloed in mijn fokkerij te stoppen.

zou dan eerder kiezen voor het rijden op een compleet tuig gefokte dan een Gelderse oid, maar dat is een puur persoonlijke keuze

Ik moet deze week toch echt een hengst gaan bedenken voor de Oscar, ben er gewoon nog steeds niet uit.
Heb deze keuze stress echt nog nooit gehad, whaha.
Zie ook regelmatig voorbij komen dat er maar beperkt vers beschikbaar is per cyclus van een merrie.

Jonge hengsten trekken mij normaal niet zo aan, wil altijd liever zien wat ze onder het zadel doen en dan in real bekijken, eigenaren gooien natuurlijk geen bagger filmpjes op internet.
lastig in deze corona tijd

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:30

gewoonmarie schreef:
Om even terug te komen op de populariteit van de jonge hengsten, hoe interessant is het om nu juist totilas te nemen? Het is wel een risico, 3500 3x proberen en geen gust regeling. Het is natuurlijk maar beperkt beschikbaar.

Mooi veulen EDE! Gefeliciteerd

Ligt heel erg aan je merrie en fokdoel denk ik, wellicht zijn ggk zonen en kleinzonen inmiddels interessanter.

Baudy: prachtig veulen die Atleet x Tendens, komt die uit je luxe TP merrie?

Inderdaad wat Suzanne zegt zie ik ook veel en dan in combinatie met een weggedrukte rug. Maar er zijn er ook zoals op de foto van Baudy met een goed achterbeengebruik die juist rijzen in de voorhand. Voor de rest genoeg verschillen in hoofd, karakter etc.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:58

ullaatje schreef:
Ik moet deze week toch echt een hengst gaan bedenken voor de Oscar, ben er gewoon nog steeds niet uit.
Heb deze keuze stress echt nog nooit gehad, whaha.
Zie ook regelmatig voorbij komen dat er maar beperkt vers beschikbaar is per cyclus van een merrie.

Jonge hengsten trekken mij normaal niet zo aan, wil altijd liever zien wat ze onder het zadel doen en dan in real bekijken, eigenaren gooien natuurlijk geen bagger filmpjes op internet.
lastig in deze corona tijd

Dit heb ik dus ook, in mijn geval met mijn Goodtimes merrie. Ik wilde dit jaar met een dressuurhengst dekken, maar ik kom er echt niet uit welke. Een hengstveulen moet commercieel en kwalitatief veilingwaardig zijn, een merrie voor opvolging interessant en goed genoeg en ik wil graag sowieso meer massa, bot en een mooi front en souplesse. En kwaliteit sperma moet goed zijn, zonder beperkende voorwaarden. O, ja; ik wil ook graag veulens kunnen zien, dus geen net gekeurde hengst. Nou... wie een suggestie heeft; graag!

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:11

Ja dat antwoord kreeg ik thuis ook eliza, hij past ook niet bij mijn merrie. Maar ik vond het interessant of het nou een handige commerciële zet zou zijn met een andere merrie.

Wel werd er ook gezegd dat ik nog eens naar mijn keuze moest kijken. Ik had Vitalis besloten, maar nu word ik in twijfel gebracht met de suggestie dat mowgli beter past.
Ik dacht dat ik eruit was.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:39

Het is jammer dat altijd weer de lelijke tuigpaarden naar voren worden gehaald en neer worden gezet als het typische tuigpaarden beeld.

Wij hebben echt hele mooie gefokt die over de hele wereld lopen. In de mensport willen ze ook goede paarden en echt niet de lelijke tuigpaarden.

Het moderne tuigpaard is juist een veel bloederig paard dan vroeger.
Hier onder een voorbeeld van veulens die gewoon mooi zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Maar het nadeel is en blijft dat een vol tuigpaard veulen gewoon te weinig op brengt. Daarom gaan de tuigpaarden bij ons ook langzaam weg en worden de dressuur paarden langzaam meer.

We hebben nu nog 5 fokmerries . Een gelderse. 2 tuig en 2 dressuur. 1 tuig en de Gelderse gaan weg.
We willen minder paarden.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:48

Elisa2 schreef:
Baudy: prachtig veulen die Atleet x Tendens, komt die uit je luxe TP merrie?

Nee deze komt uit onze klassieke tuigpaard merrie. Deze merrie

Afbeelding

Maar zoals ik al zei
Atleet maakt mooi. We hebben nu bij deze merrie dit jaar weer een atleet veulen alleen die was 2 weken te vroeg en kwam moeilijk op gang maar hij gaat nu gelukkig goed

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:22

Ja dat vind ik ook jammer Baudy, zie ze m'n hele leven al en weet dat ze net zoveel verschillen als de rijpaarden. Ik zie geen lelijke paarden bij je, ook de klassieke merrie niet. Tuigpaarden leveren inderdaad weinig op dus ik snap de keuze.

Lante: Kjento een optie?

Gewoonmarie: van Vitalis is meer bekend qua nafok..ik weet niet wat je zoekt in een hengst?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:39

Kjento vind ik een heel gaaf paard, maar dat wordt weer zo’n veeldekker.
Ik zit aan Hermés te denken. Zijn niet te veel van en de nakomelingen rapportage is erg positief. Veulens vind ik ook aansprekend. Maar hoe commercieel is een eventueel hengstveulen dan? Spielberg vind ik ook hele fijne nakomelingen geven, en die geeft ook veel maat met name ook, maar eigenlijk heb ik daarmee hetzelfde dilemma. Er zijn toch best veel mensen die met jongere hengsten dekken tegenwoordig, is dat ook wat het best te verkopen is?

Ik zal even een topicje openen voor advies, wie weet komt daar een hengst hoven waar ik nog niet aan gedacht heb.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:47

Dat zal meer informatie geven over wat er bij de merrie past denk ik. Volgens mij is Spielberg commercieel genoeg in ieder geval. Het fokken met jonge hengsten als je weet hoe je merrie fokt kan interessant zijn. Hermes fokt zeker chique, mij kan alleen zijn achterbeengebruik niet bekoren.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:02

Elisa2 schreef:
Gewoonmarie: van Vitalis is meer bekend qua nafok..ik weet niet wat je zoekt in een hengst?

Groot, groot ramig, maar niet té grof, en wat meer knie, en ruimte in het voorbeen.
Daarom zoeken we in de vivaldi nakomelingen, maar mowgli is natuurlijk een kleinzoon.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:19

Elisa2 schreef:
Dat zal meer informatie geven over wat er bij de merrie past denk ik. Volgens mij is Spielberg commercieel genoeg in ieder geval. Het fokken met jonge hengsten als je weet hoe je merrie fokt kan interessant zijn. Hermes fokt zeker chique, mij kan alleen zijn achterbeengebruik niet bekoren.

Wat kan je er niet aan bekoren? Gewoon puur uit interesse. Hij loopt tenslotte GP op 8 jarige leeftijd.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:43

carola schreef:
Gefeliciteerd EDE! Ik ben benieuwd naar de sta-foto's.

Heb deze morgend even een stafoto gemaakt. Merrie (draagmerrie)is heel beschermend dus was niet zo gemakkelijk :+

Afbeelding

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:45

Hij lijkt wel van fluweel <3 zo mooi diep zwart