Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
GJ9 schreef:Moeder van een GP paard is natuurlijk niet verkeerd.
Denk dat een dergelijke merrie voor de Gelderse fokkerij zeker waardevol is. Denk dat je het dan wel vooral als hobby moet zien.
Als je goede sportpaarden wilt fokken die ook in de handel interessant zijn, zou ik eerder voor een merrie uit een bewezen sportstam kiezen met wat voor de hand liggender dressuurbloed, bijv. de Oscar van Ullaatje.
Nicky1963 schreef:Stille meelezer en beginnend fokker (en eigenaar van een Gelderse merriekampioen) heeft een vraag:
het gaat om het eventueel aankopen van een iets kleine tuigpaardmerrie van 15 jaar die 1 goedgekeurde dekhengst/GP paard heeft gegeven en daarna alleen maar 'gewone' nakomelingen met premie maar zonder predicaten en sportprestaties.
Hoe waardevol is deze merrie voor de fokkerij? Merrie heeft zelf alleen het sterpredicaat.
Ik ben oprecht benieuwd naar jullie reacties, mag in pb.
Nicky1963 schreef:GJ9 schreef:Moeder van een GP paard is natuurlijk niet verkeerd.
Denk dat een dergelijke merrie voor de Gelderse fokkerij zeker waardevol is. Denk dat je het dan wel vooral als hobby moet zien.
Als je goede sportpaarden wilt fokken die ook in de handel interessant zijn, zou ik eerder voor een merrie uit een bewezen sportstam kiezen met wat voor de hand liggender dressuurbloed, bijv. de Oscar van Ullaatje.
Dat is ook een beetje het probleem. Wij zouden fokken voor verkoop. 'Men zegt' dat combinaties van tuigpaard en dressuurpaard best gewild zijn als dressuurpaard. Maar aan de andere kant zie ik juist die bijna nooit te koop staan...
GJ9 schreef:Het lijkt een beetje nieuw verschijnsel sinds de laatste jaren, misschien door paarden zoals Verdades. En er ook veel tuigpaard fokkers lopen vast qua bloed, en weet ook niet hoe hard de tuigpaardensport nog groeit, terwijl daar wel veel fokkerijliefhebbers zitten. Er wordt steeds vaker een uitstapje naar Dressuurpaard gemaakt vanuit die hoek.
Maar of dat nou voor het serieuze werk en het hogere segment interessant is, durf ik niet te zeggen. Daar kom ik als particulier niet mee in aanraking.
Elisa2 schreef:GJ9 schreef:Het lijkt een beetje nieuw verschijnsel sinds de laatste jaren, misschien door paarden zoals Verdades. En er ook veel tuigpaard fokkers lopen vast qua bloed, en weet ook niet hoe hard de tuigpaardensport nog groeit, terwijl daar wel veel fokkerijliefhebbers zitten. Er wordt steeds vaker een uitstapje naar Dressuurpaard gemaakt vanuit die hoek.
Maar of dat nou voor het serieuze werk en het hogere segment interessant is, durf ik niet te zeggen. Daar kom ik als particulier niet mee in aanraking.
Het kan heel goed uitpakken maar dan moet het tuigpaard wel echt een goed ondertredend achterbeen gebruik hebben met dito lichaamsgebruik in mijn ogen. In tuigpaarden zit ook een hoop verschil in de types en manier van bewegen. Dus ik zou zeggen, kijk naar de dressuur aanleg en kwaliteit van het dier.
Qua commercie..geen idee, als het veulen bovengemiddeld beweegt dan zal het wel vlot verkopen.
Gefeliciteerd EDE
Carola, ik ben het met Mister A eens..verschil ook tussen wel of niet goedgekeurd en irl bekeken etc.
Nicky1963 schreef:GJ9 schreef:Moeder van een GP paard is natuurlijk niet verkeerd.
Dat is ook een beetje het probleem. Wij zouden fokken voor verkoop. 'Men zegt' dat combinaties van tuigpaard en dressuurpaard best gewild zijn als dressuurpaard. Maar aan de andere kant zie ik juist die bijna nooit te koop staan...