Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:30

Moeder van een GP paard is natuurlijk niet verkeerd.
Denk dat een dergelijke merrie voor de Gelderse fokkerij zeker waardevol is. Denk dat je het dan wel vooral als hobby moet zien.
Als je goede sportpaarden wilt fokken die ook in de handel interessant zijn, zou ik eerder voor een merrie uit een bewezen sportstam kiezen met wat voor de hand liggender dressuurbloed, bijv. de Oscar van Ullaatje.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:11

GJ9 schreef:
Denk dat een dergelijke merrie voor de Gelderse fokkerij zeker waardevol is. Denk dat je het dan wel vooral als hobby moet zien.
Als je goede sportpaarden wilt fokken die ook in de handel interessant zijn, zou ik eerder voor een merrie uit een bewezen sportstam kiezen met wat voor de hand liggender dressuurbloed, bijv. de Oscar van Ullaatje.

Dat is ook een beetje het probleem. Wij zouden fokken voor verkoop. 'Men zegt' dat combinaties van tuigpaard en dressuurpaard best gewild zijn als dressuurpaard. Maar aan de andere kant zie ik juist die bijna nooit te koop staan...

carola

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:22

Met dat doel voor ogen zou ik die merrie dan laten staan.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:23

Het lijkt een beetje nieuw verschijnsel sinds de laatste jaren, misschien door paarden zoals Verdades. En er ook veel tuigpaard fokkers lopen vast qua bloed, en weet ook niet hoe hard de tuigpaardensport nog groeit, terwijl daar wel veel fokkerijliefhebbers zitten. Er wordt steeds vaker een uitstapje naar Dressuurpaard gemaakt vanuit die hoek.
Maar of dat nou voor het serieuze werk en het hogere segment interessant is, durf ik niet te zeggen. Daar kom ik als particulier niet mee in aanraking.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:35

Hier deze morgen de 1ste geboren. Merrieveulen van Janeiro uit een Glamourdale.

Ze zit nog een beetje in de kreukels. Supermooi ding met 4 witte voetjes <3
Afbeelding

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:21

Gefeliciteerd EDE! Ik ben benieuwd naar de sta-foto's.

Vannacht mocht ik ook weer uit mijn bed. Maar dit keer niet voor een dressuurpaard, maar voor de shetlander van de buren. Mooi zwart merrieveulentje geboren, beide voorpootjes lagen terug, dus ik moest ze eerst goed leggen en het was een gigantisch zware bevalling, maar gelukkig nu alles levend en wel.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:39

Nicky1963 schreef:
Stille meelezer en beginnend fokker (en eigenaar van een Gelderse merriekampioen) heeft een vraag:
het gaat om het eventueel aankopen van een iets kleine tuigpaardmerrie van 15 jaar die 1 goedgekeurde dekhengst/GP paard heeft gegeven en daarna alleen maar 'gewone' nakomelingen met premie maar zonder predicaten en sportprestaties.
Hoe waardevol is deze merrie voor de fokkerij? Merrie heeft zelf alleen het sterpredicaat.

Ik ben oprecht benieuwd naar jullie reacties, mag in pb.

Dat ligt heel erg aan haar afstamming. Ivm het inteelt probleem bij de tuigpaarden.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:42

Nicky1963 schreef:
GJ9 schreef:

Dat is ook een beetje het probleem. Wij zouden fokken voor verkoop. 'Men zegt' dat combinaties van tuigpaard en dressuurpaard best gewild zijn als dressuurpaard. Maar aan de andere kant zie ik juist die bijna nooit te koop staan...

Wij hebben dit jaar een Dancier gold uit een tuigpaard merrie gefokt. Ik wou dat ik meer van deze veulens had. Deze is ook met 2,5 week oud al verkocht zonder dat hij te koop heeft gestaan.
Dus mits deze merrie waar je het over hebt niet te klassiek is. Want je hebt wel een modern tuigpaard nodig. Is dat zeker een idee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:45

GJ9 schreef:
Het lijkt een beetje nieuw verschijnsel sinds de laatste jaren, misschien door paarden zoals Verdades. En er ook veel tuigpaard fokkers lopen vast qua bloed, en weet ook niet hoe hard de tuigpaardensport nog groeit, terwijl daar wel veel fokkerijliefhebbers zitten. Er wordt steeds vaker een uitstapje naar Dressuurpaard gemaakt vanuit die hoek.
Maar of dat nou voor het serieuze werk en het hogere segment interessant is, durf ik niet te zeggen. Daar kom ik als particulier niet mee in aanraking.

Het kan heel goed uitpakken maar dan moet het tuigpaard wel echt een goed ondertredend achterbeen gebruik hebben met dito lichaamsgebruik in mijn ogen. In tuigpaarden zit ook een hoop verschil in de types en manier van bewegen. Dus ik zou zeggen, kijk naar de dressuur aanleg en kwaliteit van het dier.

Qua commercie..geen idee, als het veulen bovengemiddeld beweegt dan zal het wel vlot verkopen.

Gefeliciteerd EDE

Carola, ik ben het met Mister A eens..verschil ook tussen wel of niet goedgekeurd en irl bekeken etc.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:49

De 3 hengsten die jij hebt gebruikt zijn alle 3 toch goedgekeurd. Dat je jonge hengsten kiest mag je toch zelf weten.
Trouwens je mag altijd zelf weten welke hengst je kiest. En je mag ook eigenwijs zijn in je eigen keuzes. Als je goede fokt haalt het niet uit wie de vader is toch. Ik vind het gewoon zelf een sport om een goede te fokken uit een minder populaire hengst.
Maar ook wij gaan een tikkie populair dit jaar. En kiezen een hengst die hier in dit topic niet populair is. Maar wel onze keuze.
Onze tuigpaard merrie dekken we met Fontaine. Er zijn er hier zat die dat nooit zouden doen. Dat maakt het fokken toch mooi. Dat iedereen weer andere ideeen er over hebt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:50

Elisa2 schreef:
GJ9 schreef:

Het kan heel goed uitpakken maar dan moet het tuigpaard wel echt een goed ondertredend achterbeen gebruik hebben met dito lichaamsgebruik in mijn ogen. In tuigpaarden zit ook een hoop verschil in de types en manier van bewegen. Dus ik zou zeggen, kijk naar de dressuur aanleg en kwaliteit van het dier.

Qua commercie..geen idee, als het veulen bovengemiddeld beweegt dan zal het wel vlot verkopen.

Gefeliciteerd EDE

Carola, ik ben het met Mister A eens..verschil ook tussen wel of niet goedgekeurd en irl bekeken etc.

Ze worden gefokt op een sterk ondertredend achterbeen, anders kunnen ze nooit zo rijzen aan de voorkant

Fokrichting: Tuigpaarden
Explosieve kracht, een trotse, opgerichte houding en een rotsvast ritme: het KWPN-tuigpaard heeft alles in zich wat de kenner en de liefhebber graag wil zien. Het staat bekend vanwege zijn fiere houding en spectaculaire bewegingen: een lang zweefmoment in de draf, een ruim wegzettend voorbeen met hoge knieactie en een krachtig ondertredend achterbeen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:53

Het ideale plaatje Jan, maar helaas zijn er tegenwoordig zat tuigpaarden met een slecht achterbeen. Dus het is niet altijd zo.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:56

baudyh schreef:
Het ideale plaatje Jan, maar helaas zijn er tegenwoordig zat tuigpaarden met een slecht achterbeen. Dus het is niet altijd zo.

Maar dan is het nog steeds beter dan van een gemiddeld dressuuurppard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:57

Veel tuigpaarden trekken eerst de hak richting de staart ipv onder de massa. Daar moet je wel op letten.
Samen met het platte strakke kruis.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:15

Precies. Lang niet alle tuigpaarden zijn geschikt om te kruisen met een dressuur paard. Maar ja voor alle fokkerij geld dat je goede dieren moet hebben.

Wij fokken al tig jaar tuigpaarden. En de tuigpaarden zijn er door de loop van de jaren niet beter op geworden. Wij gaan langzaam ook om richting dressuur. Ze eten hetzelfde maar een dressuur veulen levert toch echt meer op.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:41

Nicky1963 schreef:
GJ9 schreef:

Baudyh maakt ook regelmatig deze combinatie en haar veulens zijn binnen een paar weken verkocht.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:53

Je raakt ze vast wel kwijt, maar ligt er helemaal aan wat je doel is toch. Als je wilt investeren en voor het hogere werk op de langere termijn wilt gaan, zou ik niet snel met een tuig paard beginnen

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:00

Spannend Carola, zulke bevallingen, vooral bij de kleintjes ook, je kunt er ook zo vreselijk moeilijk bij hé?!

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:02

Om even terug te komen op de populariteit van de jonge hengsten, hoe interessant is het om nu juist totilas te nemen? Het is wel een risico, 3500 3x proberen en geen gust regeling. Het is natuurlijk maar beperkt beschikbaar.

Mooi veulen EDE! Gefeliciteerd

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:16

Dank je suffie. Maar ik moet er wel bij vermelden ik heb een moderne elite tuigpaard merrie. Als je die zo in de wei ziet staan zeg je niet dat het een tuigpaard is. Er zit 4 x preferent voor en ook nog prestatie. Het is wel echt een goede merrie.
Met een heel sterk achterbeen.
Minder front en voorbeen maar dat kunnen dressuur hengsten wel geven.

We hebben ook een klassieke tuigpaard merrie daar zou ik nooit een dressuur hengst op zetten. Die heeft nu weer een mooi veulen van atleet.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:22

Wij hebben vorig jaar een Kardieno x Atleet gekocht en een Kardieno x Glocks Zonik. Ik ben heel erg benieuwd hoe die van Atleet zich gaat ontwikkelen. Ik hou wel van een beetje tuigpaardenbloed.
Laatst bijgewerkt door Puppetje op 10-04-21 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:26

Atleet maakt ze mooi.
Wii hebben een paar jaar geleden een volle broer van dit veulen gehad.
Atleet x Tendens. Deze werd regionaal kampioen en uiteindelijk 8e van Nederland. Hij is naar Roemenië gegaan voor de Mensport.
Afbeelding
Deze. Zijn volle broer dit jaar heeft wat opstart problemen gehad. 2 weken te vroeg. Maar gaat inmiddels goed en lijkt ook weer die ruime pas te hebben

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:31

Stille meelezer hier.

Zelf ook bijna altijd met jonge hengsten gedekt.

Begonnen met Wup (2012), Everdale(2013), Ferdeaux(2014), Guardian S (2015), Just Wimphof(2017), Blue Horse Kingston(2018), uiteindelijk Fontaine (2019) maar hier had ik eigenlijk First Date willen hebben maar die was die dag niet leverbaar, en Mister Diamond(2020).

Redenatie was voor mij dat die jonge hengsten in het plaatje passen van wat ze nu willen zien in een paard. De keuze voor die bepaalde hengst op eigen gevoel gedaan, niet of ze kampioen waren.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:16

Vorig jaar was ik inderdaad op een keuring/kampioenschap Gelderse paarden en Tuigpaarden en de Atleet veulens vielen mij inderdaad echt heel positief op. Mooie, moderne paarden en fijn bewegen. Ik zei nog tegen de mensen met wie ik er was; ‘als ik nu eens een mooie Gelderse merrie had, dan had ik dat een leuk uitstapje gevonden, want die nakomelingen vallen me echt op’.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:24

Ik ben heel benieuwd hoe ze gaan ontwikkelen. Vandaag even langs geweest en ze zijn ronduit lelijk :D

Kardieno x Atleet
Afbeelding

Kardieno x Glock's Zonik
Afbeelding