Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:45

Waarom zouden ze ook... Dekken nu toch ook al zat :\

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:03

Dank voor het delen van jullie visies mbt rug en hals foto's!
Hoewel het geen garantie zal zijn, ga ik ze toch maar vast laten maken, samen met de andere foto's. Om hele ernstige dingen waardoor het sowieso nooit wat zal worden, maar uitgesloten te hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:12

yvonnepuntnl schreef:
https://www.kwpn.nl/Files/Files/Startli ... l-2021.pdf

De 'populaire' hengsten hebben het zeker te druk met dekken?

Of worden bewaard voor het najaarsonderzoek :) Wat extra tijd is meestal niet slecht voor die jonge dieren. De Finest Selection is me heel erg positief opgevallen, ben benieuwd naar deze.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:29

Neenee, dat is gewoon nu een dekseizoen extra meepikken en daarom pas het najaarsonderzoek doen...

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:33

Elisa2 schreef:
Of worden bewaard voor het najaarsonderzoek :) Wat extra tijd is meestal niet slecht voor die jonge dieren.

Denk je écht dat dat de reden is? Voor mij als fokker vind ik het wel jammer. Zou leuk zijn als er in mei een paar toppers worden goedgekeurd en die je dan nog kan gebruiken.

Ja inderdaad Soa!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:29

Met stijgende verbazing! Eerst waren het aangewezen hengsten uit de kampioenskeuring en alle 3 de bezichtigingen waren openbaar. Nog geen v.o. gelopen. Ze dekten wel wat.
Toen werd de kampioenskeuring afgeschaft en "men" creëerde of benoemde zelf de kampioen. Ze dekten steeds meer.
En nu heeft vrijwel niemand de hengsten in levenden lijve kunnen zien, ook geen v.o. gelopen en men buitelt over elkaar heen om vooral deze toppers niet te gaan missen.
Want stel je voor, dat een ander een jaar eerder al een veulen heeft.
De "toppers" van voorgaande jaren staan inmiddels bij de biobak.

Hoe verklaar je het?
Gewoon heel simpel, vanaf een foto of filmpje, geplaatst door de hengstenhouder, kan je geen minpunten zien. Die zijn er dus ook niet.
Sperma is top, d-oc is top, en ook het dekgeld is redelijk, zo rond de 1.000 euro. Sommige toppers slechts 1.750, maar dat zijn héél bijzondere hengsten. Zegt de eigenaar :D :9 Met een grijns...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:34

Ik verbaas me er ook over hoor. Lijkt steeds extremer te worden dit verschijnsel.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:44

Suzanne F. schreef:
Ik verbaas me er ook over hoor. Lijkt steeds extremer te worden dit verschijnsel.

Maar misschien vallen de aantallen dekkingen mee en is het vooral een Bokt-fenomeen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 18:45

Valt mij ook op hoor. Maar ja vanuit het oogpunt van de hengstenhouder snap ik het wel.
Maar nee ik wil echt dat ze ergens zijn goedgekeurd. En dan ook niet te populair. Vind het veel meer een kunst om een top veulen te fokken uit een niet zo populaire hengst

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 18:49

baudyh schreef:
Valt mij ook op hoor. Maar ja vanuit het oogpunt van de hengstenhouder snap ik het wel.
Maar nee ik wil echt dat ze ergens zijn goedgekeurd. En dan ook niet te populair. Vind het veel meer een kunst om een top veulen te fokken uit een niet zo populaire hengst

Dat heb ik nu ook.:j

De eigenaresse van mijn Unaniem merrie vroeg mij om dek advies voor haar.
Ik heb oa Il Divo geadviseerd.Het zal haar vast wel door andere deskundigen afgeraden worden.. :x
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 09-04-21 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 18:50

misterA schreef:
Gewoon heel simpel, vanaf een foto of filmpje, geplaatst door de hengstenhouder, kan je geen minpunten zien. Die zijn er dus ook niet.

Je hebt ook fokkers die 'gewoon even' de eigen hengst gebruiken.

En er nog héle beste veulens mee fokken ook :D ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 18:51

Klein beetje veulenspam:
Afbeelding
Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 19:02

KahluaB schreef:
baudyh schreef:

Ik heb oa Il Divo geadviseerd.Het zal haar vast wel door andere deskundigen afgeraden worden.. :x

Ongetwijfeld. Jammer want hij verdiend meer merries

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 19:57

baudyh schreef:
Vind het veel meer een kunst om een top veulen te fokken uit een niet zo populaire hengst

Met een top veulen ongeacht de vader ben ik al blij.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:31

Ik ben dit jaar vooral blij als er überhaupt straks nog een veulen in de stal staat -O- Mag ook van de hengst van de buurman ;)

Snap al die hypes ook niet, maar het zal wel de kortste weg naar snel succes zijn tegenwoordig. Ik zou het zonde vinden van een goede merrielijn als je daar een niet ggk hengst aan toevoegt.

Wat een prachtig getekend veulen Jdr!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:41

Wat een dotje Mark!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:17

Rex_Rolfo schreef:
misterA schreef:

Over wie gaat dit?? :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 09:38

Fair enough, het draait inderdaad allemaal heel erg om geld bij de HH en jonge hengsten. Valt mij ook op dat HH vooral hengsten promoten van zichzelf waarvan ze graag willen dat deze veel dekken. Het lijkt een hype te zijn om met deze commerciele modehengsten te dekken die nog niet ggk zijn. Filmpjes kunnen inderdaad dusdanig bewerkt zijn dat de minpunten verdoezeld worden en sowieso geeft het weinig informatie over karakter/ bewerkbaarheid etc.

Prachtig veulen Mark.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 09:41

KahluaB schreef:
baudyh schreef:

Als het past.. daar gaat het toch om.

Deze Il Divo is vorige week bij ons op stal geboren, 3 dagen oud hier:

Afbeelding

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:43

GJ9 schreef:
Als het past.. daar gaat het toch om.

Deze Il Divo is vorige week bij ons op stal geboren, 3 dagen oud hier:

[ [url=m/m83KK8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo denk ik er ook over ,maar voor veel is vooral een populaire hengst belangrijk,of ze dan denken dat en hengst niet " goed" is als hij niet veel dekt ?

Das wel een leuke !

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:40

Ik weet niet of mensen hun keuze baseren op het aantal dekkingen van een hengst. Misschien.
Maar nog veel belangrijker zijn alle optredens in de eerste 2 jaar, denk ik. Vanaf dag 1 moet de hengst compleet, spectaculair en veelbelovend zijn. Daar mag nooit een mindere dag tussen zitten, want dan ligt de hengst eruit naar mijn idee. laatbloeiers of hengsten die wat meer tijd nodig hebben liggen eruit in deze afvalrace of doen zelfs niet mee. Dat is een beetje mijn beeld.
Ook zonde, want zo mis je de hengsten die genetisch zeer interessant zijn maar niet aan het showplaatje voldoen.

De Il Divo komt uit een Gelderse merrie trouwens, dat rassige komt van de hengst.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:07

misterA schreef:
Rex_Rolfo schreef:

Over wie gaat dit?? :=

Wie de schoen past trekke hem aan ;)

Super hoor, een doorverwezen hengst uit zelf gefokte ouders _/-\o_

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:11

Tja. Ik voel me nu wel wat aangesproken nu ik 3 merries heb gedekt met jonge hengsten (Next Pitch, McLaren en My BH Santiano). Maar goed, ik wil ook wel toelichten waarom ik bewust voor jonge hengsten kies.
Ik heb 3 wat oudere merries, met oudere bloedlijnen (een Tuschinski, een Special D en een Johnson). Alledrie bewezen fokmerries die al >8 veulens hebben gehad. Ik weet dus hoe ze fokken en ik wil graag wat verjongend fokken.
De twee M hengsten die ik heb gebruikt vind ik goed en passen op deze merries.
Next Pitch is gefokt door vrienden, daar heb ik voor de eerste verrichting al gezegd dat ik met hem zou dekken als hij goedgekeurd zou worden. Toen hij in de kampioenskeuring kwam én inmiddels Oldenburger en Westfalen is goedgekeurd, was het dus ook logisch dat ik mij aan mijn belofte zou houden en heb ik een merrie met hem gedekt.

Een hengst moet uiteraard goed passend zijn, maar dan zijn er vaak nog wel meerdere geschikte opties per merrie. Ik heb ook wel eens met minder populaire, niet commerciele hengsten gedekt. Maar als je dan een hengstveulen lastiger kwijt kan.... Is dat dan slim? Hengstveulens wil ik toch echt verkopen, dus dan is het wel handig om toch te gaan voor hengsten die wel een beetje 'in' zijn.
Ik maak altijd een long-list met geschikte hengsten per merrie, maar als het dan om het even is welke ik zou kiezen, dan ga ik bij voorkeur toch voor een jongere hengst.

Als ik nou een 3 of 4 jarige fokmerrie zou hebben, waarvan ik nog nooit een nakomeling heb gezien, dan zou ik wel weer eerder voor een oudere, meer bewezen hengst kiezen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:18

Carola, ik maak echt een groot verschil tussen goedgekeurde jonge hengsten en filmsterretjes, die alleen nog maar een figurantenrolletje op de achtergrond hebben gespeeld.
Commerciële hengsten is niks mis mee. Ze moeten wel verkocht worden.
En commercieel en goed, dat gaat vaak samen.
Jij (en ik) zijn tenslotte zelf verantwoordelijk voor wat we doen. We krijgen de gladiolen of een emmertje modder.
En vanwege bloedspreiding moet je wel eens een bloemetje buiten het perk plukken.
Laatst bijgewerkt door misterA op 10-04-21 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:23

Stille meelezer en beginnend fokker (en eigenaar van een Gelderse merriekampioen) heeft een vraag:
het gaat om het eventueel aankopen van een iets kleine tuigpaardmerrie van 15 jaar die 1 goedgekeurde dekhengst/GP paard heeft gegeven en daarna alleen maar 'gewone' nakomelingen met premie maar zonder predicaten en sportprestaties.
Hoe waardevol is deze merrie voor de fokkerij? Merrie heeft zelf alleen het sterpredicaat.

Ik ben oprecht benieuwd naar jullie reacties, mag in pb.