Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 08:49

Ik denk dat je altijd uit gaat van wat je zelf mee gemaakt hebt. Ik heb toevallig een 4 jarige gereden die met rijden steeds stugger werd en soms onregelmatig. Die bleek uiteindelijk artrose in de hals te hebben, dus ik snap foto's van rug en hals heel goed. Artrose op bepaalde plekken geeft gewoon problemen (zeker als ze bovenin moeten lopen en meer bij elkaar). Alles afhankelijk van de plek en de bouw van het dier bepaalt uiteraard wanneer het dier er last van heeft.

Kissing spines hoeft ook geen probleem te zijn, maar wel afhankelijk in welke gradatie en waar het zit een wat je van het paard verwacht.

En als je dat soort dingen bij voorbaat uit kan sluiten voor 150 euro, dan ga je toch geen 1000(0) euro's in training steken terwijl je bij voorbaat al had kunnen weten dat het paard bepaalde dingen nooit zou lukken.
Je zet de benen wel op de foto, terwijl er wel 1000(00)en paarden met chips of een 3 of 4 op het straalbeen op topniveau lopen.... (meeste blessures zijn aan de weke delen).

Dus waarom wel de benen maar niet de hals /rug? Ik kijk graag naar het totaal plaatje, en natuurlijk is een klinisch beeld heel belangrijk, maar we weten ook allemaal dat dat pas echt een moment opname is.

Zet zo'n kreupele maar eens 2 weken op box rust met wat krachtvoer, en probeer dan kneiter fris maar eens te kijken hoe kreupel hij is.

Zowel klinisch als röntgen geeft nooit garantie voor de toekomst, maar ik zelf weet wel dat als ik laat keuren, ik liever 150 euro extra betaal zodat ik zelf kan kiezen waar ik wel of niet aan begin...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:19

Het is allemaal heel persoonlijk inderdaad, en iedereen moet doen wat hij/zij denkt dat het beste is. In ieder geval voor de verkoop wordt het allemaal steeds belangrijker dus als het dier daarvoor is, is alles laten keuren geen overbodige luxe voordat je er in investeert.

Voor mezelf hecht ik er minder waarde aan en vind ik het klinische beeld het belangrijkste.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:23

janderegelaa schreef:
JeanneV schreef:
Als die relatie bestondt waren xrays van de bovenlijn toch overbodig.... Iets onnozele redenering...

De FEEVA (Federation of European Equine Veterinary Assocations) heeft zich eerder dit jaar tijdens de jaarlijkse vergadering in Basel in een Position Statement uitgesproken tegen het fotograferen van rugfoto’s bij aankoopkeuringen voor sportpaarden. De overkoepelende internationale organisatie van dierenartsenverenigingen, waarin twintig landen vertegenwoordigd zijn, heeft geconstateerd dat er geen bewijs is van een verband tussen afwijkingen in de rug die via foto’s geconstateerd worden en de carrière van een sportpaard. De FEEVA adviseert dan ook niet om deze foto’s te maken in het kader van een standaard aankoop-keuring.

Jacques Maree is een van de toonaangevende dierenartsen in Nederland: “Helemaal mee eens! Goed dat nu aangetoond is dat rugfoto’s geen enkele garantie bieden voor het functioneren van paarden in de toekomst. Het potentiële risico bestaat dus niet, althans voor de rug, de hals moet nog volgen. Er zijn naar mijn idee al teveel paarden op de rug veroordeeld en afgekeurd, terwijl het later heel goede sportpaarden bleken te zijn. Plus dat veel paarden natuurlijk overgenomen zijn en onterecht uitbetaald door de verzekering. Maar ja, probeer nou onze beroepsgroep maar eens om te buigen in iets wat al een jaar of tien als een soort van geloof is gepropageerd. In Nederland is de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde lid van de FEEVA, en daar valt ook de groep Paard onder. Ik neem aan dat de Nederlanders daar dus niet anders over denken.”

De FEEVA werd opgericht in 1997 op initiatief van de Utrechtse hoogleraren Willem Back, die de eerste voorzitter werd, en wijlen Henk Vaarkamp. De huidige voorzitter is de Deense Mette Uldahl.

Onderstreep eens waar er gesproken wordt over de door jouw beschreven correlatie?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:40

Dat kun je nu zelf toch wel bedenken Jeanne

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:54

janderegelaa schreef:

Nee, hier moet ik Jeanne toch gelijk geven.
Hier trek je conclusies die er niet zijn... zo werkt wetenschap niet è ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:55

Ik zie het ook niet helemaal Jan? Hier staat eigenlijk; röntgen foto's van de rug geven klinisch gezien vaak geen garanties/realistisch beeld.
Jij zegt: Bij goede been foto's is de rug/hals eigenlijk ook altijd goed. Maar dat staat niet in dit verhaal.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:55

s0173957 schreef:
janderegelaa schreef:

Zijn we het toch nog eens eens :')

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:01

Problemen in hals/schoft en zelfs rug kunnen altijd ontstaan door ongevallen en trauma's. Daardoor rontgen ik pas na de zomer op 2 jarige leeftijd. Wel eens hengsten zien "spelen" op een mooie zomeravond? Het is een wonder dat ze nog heel zijn na de opfokperiode.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:19

Nu we het toch over gezondheid hebben.

De Duitse stamboeken zijn volop onderzoek aan het doen naar PSSM2. Hier altijd ooit iemand (praktijk)ervaring mee gehad?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:22

Vulina schreef:
Ik zie het ook niet helemaal Jan? Hier staat eigenlijk; röntgen foto's van de rug geven klinisch gezien vaak geen garanties/realistisch beeld.
Jij zegt: Bij goede been foto's is de rug/hals eigenlijk ook altijd goed. Maar dat staat niet in dit verhaal.

25 jaar fokken en fotograferen Vulina.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:31

Tja, dat zijn conclusies die jij dan zelf trekt, maar die eigenlijk totaal niet statistisch onderbouwd zijn è...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:35

s0173957 schreef:
Tja, dat zijn conclusies die jij dan zelf trekt, maar die eigenlijk totaal niet statistisch onderbouwd zijn è...

Je hebt evidence based en je hebt clinical experience. Dat laatste vergeten mensen nogal eens.

Ik weet zeker dat er geen onderzoek naar is. Dus ook geen statistiek.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:40

janderegelaa schreef:
Vulina schreef:

25 jaar fokken en fotograferen Vulina.

Maar ik heb ook aardig ervaring O:) Zoals ik al zei ben ik het wel met het stuk eens. Maar het verband tussen de been foto's en rug foto's zie ik niet. Soms hebben ze serieuze problemen aan de benen én is de rug en hals volledig in orde, en soms andersom.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:43

Tegenover jou 25 jaar ervaring staan hier nogal wat mensen die de omgekeerde ervaring hebben... Nam jij 25 jaar geleden al xrays van de rug en hals?

Neemt niet weg dat je een boom kan opzetten over het nut van bovenlijn xrays... Veranderd alleen niets aan de kwestie.... Als je wil verkopen word er toch om gevraagd en dan is er niemand die om jou persoonlijke mening vraagt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:46

s0173957 schreef:
janderegelaa schreef:

Ik dacht "ben ik nou gek".... Maar ik ben maar een leek :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:47

Niet relevant voor dit topic.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:39

Het klinische beeld is voor mij persoonlijk leidend als ik een toekomstige fokmerrie (met D-OC) laat rijden. Echter als ik het paard in training zou zetten met oog op verkoop, dan zou ik het wel volledig laten röntgenen; dat moet dan toch en als het niet goed is, bespaar ik mezelf liever het trainingsgeld.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 18:00

Inderdaad Lante, helemaal mee eens. De markt vraag nou eenmaal om volledig gerontgende paarden.

Vanochtend was mijn Johnson merrie super hengstig en had een mooi ei, dus ik móest de knoop wel doorhakken. Ik was continue aan het twijfelen, maar ik ben voor McLaren gegaan. Ik ben heel benieuwd wat het gaat brengen.
Dit was alweer de laatste van mijn eigen merries, alledrie zijn nu geinsemineerd en de eerste kan ik volgende week weer scannen op dracht. Dit is het geworden:

Elite,ibob,prok,doc merrie v. Special D x Jazz: Next Pitch US
stb-ext, doc merrie v. Tuschinski x Wellington: My Blue Hors Santiano
Elite, ibob, prok merrie v. Johnson x Cabochon: McLaren

Nu maar duimen dat ze allemaal vlot drachtig willen worden!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:29

Vorige week mijn eerste merrie geïnsemineerd. Een 3 jarige dochter van Jakarta x Krack C x Ferro, ook met Mc. Laren. Hij viel me al op tijdens de zadelpresentatie.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:34

Mag ik eens vragen wat jullie je jaarlingen geven qua voer?
Ik heb er nu eentje die heel groot is en eentje die aan de kleine kant blijft :Y)

Zouden jullie deze apart voeren? Ik bedoel hiermee iets anders?
Ik hou ze bij het voer in de bak wel in de gaten zodat ze zeker beide evenveel krijgen :j (staan samen in loopstal).

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:47

Nope. Allemaal hetzelfde.
Hier krijgen ze 's winters een simpele onderhoudsmengeling, hooi zo veel ze willen en enkele bieten per dag.
In de zomer moeten ze het doen met het gras op de weide en krijgen ze zelfs niks bij.

Of dat nu veulens, jaarlingen of 2jarigen zijn, allemaal hetzelfde.
Als je idd merkt dat de ene het eten inpikt van de andere is dat anders, maar zolang ze beide mooi op gewicht blijven komen wij nooit tussen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:18

Umeo schreef:
Mag ik eens vragen wat jullie je jaarlingen geven qua voer?
Ik heb er nu eentje die heel groot is en eentje die aan de kleine kant blijft :Y)

Zouden jullie deze apart voeren? Ik bedoel hiermee iets anders?
Ik hou ze bij het voer in de bak wel in de gaten zodat ze zeker beide evenveel krijgen :j (staan samen in loopstal).

Als die kleine verder wel mooi op gewicht is zit het hem niet in het voer.

Bij mij in de zomer op het land dus alleen gras.

In de winter hooi en wat basisbrok. Niets spannends.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:52

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:10

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:52

Dat is een heel ander verhaal. Die 5 van jou hebben tenminste netjes hun verrichting gelopen en minstens 4 van de 5 bewijzen zich prima onder het zadel.

Waar ik op doel is dat de meest populaire 3 jarige aangewezen hengsten verstek laten gaan bij dit voorjaarsonderzoek.