Hengstencompetitie 2006/2007

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bolle_henkie

Re: Hengstencompetitie 2006/2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:59

Hmmmmm.... ooit gehoord van een "tweede draf"? Die heeft ieder paard.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:01

asjemenou schreef:
Maar een paard wat door het rijden apart moet worden fokt dus niet apart, ze moeten het van nature al hebben, de ruiter krijg je er niet bij.
En als een 3-jarige geweldig loopt en als 5/6 jarige niet meer omdat de ruiter hem kapot heeft gereden dan wil dat nog niet zeggen dat ie slecht fokt, als driejarige liet hij immers zien wat hij van nature had.

Ik heb het niet over het effect van de ruiter.... ik heb het over het talent van het paard.
Een hengst kan wel degelijk rittigkeit vererven, een hengst kan weldegelijk bewerkbaar gangwerk vererven en goed ruggebruik zodat de nakomelingen kunnen zitten en van daaruit apart kunnen leren gaan. Dat zijn gewoon kwaliteiten van het paard.... de kunst is dan om dat er uit te rijden.
Groot door de baan stampen als driejarige is iets anders dan onder het zadel rijtechnisch goed bewegen. Grote kans namelijk dat zo eentje helemaal niet klein kan gaan, en/of niet snel genoeg kan worden in het achterbeen, en/of niet kan buigen in de lendenen. Als dan op 5/6 jarige leeftijd blijkt dat het dier als rijpaard helemaal niet zo fijn is, ligt dat niet aan de ruiter, maar gebrek aan eigenschappen die een paard tot een fijn rijpaard maken die verder gaan dan alleen groot bewegen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:11

greetjebee schreef:
Nee, maar dat is wel iets waar de 'heren van het KWPN' zich druk over zouden moeten maken. Als je weet dat een bepaald deel van de fokkers als belangrijkste criterium het 'hoe-hoog-gooit-ie-z'n-voorbeen' heeft, dan moet je daar als stamboek iets aan willen veranderen. En dat kan allen maar door eerlijk en open te zijn in je commentaar, ook al is dat soms hard en zal het niet altijd door iedereen gewaardeerd worden. Ik snap wel dat dit voor hen (de jury) ook een lastige zaak is, ze staan wel altijd tussen twee (of meer) vuren in. Maar de fokkerij zou er wel bij gebaat zijn.
Bovendien, het apart maken van een paard is niet voor iedereen weggelegd. Daarom moet juist meer waarde worden gehecht aan het natuurlijke bewegen van een paard, en minder voor het effect na een paar jaar van training.

Als je paarden wilt fokken voor gemiddelde ruiters, kun je sowieso beter bewerkbare paarden fokken ipv grote bewegers. Dat wordt er dan toch wel uitgereden en dan blijft er niets meer over Bloos Clown
En voor een tweede draf is geen jarenlange training nodig hoor Haha!

Voor de rest: misschien wil het KWPN wel gewoon veel voorbeengezwaai zien en is het zodoende niet erg als de fokkers dat als belangrijkste criterium hanteren Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:39

Aimee schreef:
Voor de rest: misschien wil het KWPN wel gewoon veel voorbeengezwaai zien en is het zodoende niet erg als de fokkers dat als belangrijkste criterium hanteren Haha!

Kijk je wel eens op Duitse sites??? Ik vind het begrip voorbeenzwaaiers zo vaag. Ik zie het voorbijkomen in HK topics waar het besproken wordt door mensen die zelf een ijslander of fjord rijden.

De meeste veulens die ik al heel lang fok zijn voorbeenzwaaiers (om in de termen te blijven) en hebben een achterbeen erbij en ik geniet daarvan.

Hier wordt het tricken van topruiters verward met de aanleg van de paarden. De aanleg kan je zien in de verrichting, de fokwaarde daarvan bij de eerste veulenafstammings keuring, maar niks is 1 + 1. Neem Trento die uit de verrichting kwam als een absoluut bewegingswonder, en dat niet waarmaakte in zijn vele dekkingen.

Je gaat naar de hengstencompetitie om het beeld dat je van een hengst hebt bevestigd te zien, wellicht dat dit de keuze beinvloed, maar zoals al eerder gemeld het zou beter zijn als Ed en HP geen hengsten in de competitie zouden rijden.

De fokkerij wil gezonde prestatiepaarden kunnen leveren, daarom zou echte prestatie zwaarder moeten wegen inplaats van de show die een hengstencompetitie is.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:00

Ik moet zeggen dat er deze keer toch wel door Ernes een kritische noot werd geplaats hoe EG San Remo door de baan gingen ze krijgen in het Z rubriek een punt voor de harmonie, het was geen onvoldoende maar daar werd wel wat over gezegd en niet alleen bij EG, de positieve dingen werden ook gemeld. Helaas toen Dorresteijn het commentaar overnam hoorde je daar weinig tot niets meer over.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:16

bambi76 schreef:
Ik moet zeggen dat er deze keer toch wel door Ernes een kritische noot werd geplaats hoe EG San Remo door de baan gingen ze krijgen in het Z rubriek een punt voor de harmonie, het was geen onvoldoende maar daar werd wel wat over gezegd en niet alleen bij EG, de positieve dingen werden ook gemeld. Helaas toen Dorresteijn het commentaar overnam hoorde je daar weinig tot niets meer over.

Ja maar vervolgens levert San Remo keuringstoppers, dat is dan ook verwarrend voor de fokkers. Hij kan het niet, zijn achterbeen is spreekwoordelijk slecht, roept iedereen al jaren
Maar er zijn kinderen die daar dus helamaal geen last van hebben. Er zijn dus fokkers die daardoorheen gekeken hebben en op zijn pluspunten , front uitstraling, maat, aangepaard hebben en zo moet je ook naar die competitie kijken.
Maar in dat kader, Samba Hit zien we dus niet meer terug begrijp ik???

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:31

Ik vind San Remo zelf niet slecht het achterbeen is indd een discutabel punt, maar blijkbaar geeft ie het aan zijn nakomelingen niet door of hij is goed gematched met de juiste merries. Ik val meer over de manier hoe hij gereden wordt Bloos

Samba Hit is niet geweest...dus geen idee of hij zijn snufferd nog zal laten zien...

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:45

sarabande schreef:
Ja maar vervolgens levert San Remo keuringstoppers, dat is dan ook verwarrend voor de fokkers. Hij kan het niet, zijn achterbeen is spreekwoordelijk slecht, roept iedereen al jaren
Maar er zijn kinderen die daar dus helamaal geen last van hebben. Er zijn dus fokkers die daardoorheen gekeken hebben en op zijn pluspunten , front uitstraling, maat, aangepaard hebben en zo moet je ook naar die competitie kijken.
Maar in dat kader, Samba Hit zien we dus niet meer terug begrijp ik???

Ik denk niet dat fokkers daar door heen hebben gekeken. Als San Remo een vos was geweest had hij
veel minder gedekt. Zwart is de X-factor .

Wat voor San Remo geldt is ook van toepassing op Gibraldi. Geen achterbeen, zwart, Edward Gal,
zelfde eigenaar en .... de fokkerij valt mij achteraf reuze mee!

Raar spelletje dat fokken!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:48

sarabande schreef:
Kijk je wel eens op Duitse sites??? Ik vind het begrip voorbeenzwaaiers zo vaag. Ik zie het voorbijkomen in HK topics waar het besproken wordt door mensen die zelf een ijslander of fjord rijden.

De meeste veulens die ik al heel lang fok zijn voorbeenzwaaiers (om in de termen te blijven) en hebben een achterbeen erbij en ik geniet daarvan.

Hier wordt het tricken van topruiters verward met de aanleg van de paarden. De aanleg kan je zien in de verrichting, de fokwaarde daarvan bij de eerste veulenafstammings keuring, maar niks is 1 + 1. Neem Trento die uit de verrichting kwam als een absoluut bewegingswonder, en dat niet waarmaakte in zijn vele dekkingen.

Je gaat naar de hengstencompetitie om het beeld dat je van een hengst hebt bevestigd te zien, wellicht dat dit de keuze beinvloed, maar zoals al eerder gemeld het zou beter zijn als Ed en HP geen hengsten in de competitie zouden rijden.

De fokkerij wil gezonde prestatiepaarden kunnen leveren, daarom zou echte prestatie zwaarder moeten wegen inplaats van de show die een hengstencompetitie is.

Zie de lachsmiley achter mijn bericht.... als ik daadwerkelijk had gedacht dat het KWPN alleen denkt aan het voorbeen, dan had er een huilsmiley achter gestaan Knipoog
Verder rijd ik geen ijslanders of fjorden... ik rijd sportpaarden waarbij ik het leuk vind om te kijken wat ze van nature mee hebben gekregen, daar is een fokkerij-interesse uit ontstaan Lachen

Er wordt hier inderdaad het tricksen van de ruiters verward met de aanleg, maar niet door mij....
Een mooi ruim voorbeen gebruik is ook niet slecht, als het vanuit een goed ondertredend actief achterbeen voortkomt en een mooie welvende rug. Wanneer echter alléén het voorbeen naar voren gaat, het achterbeen is nog in Tokyo en de rug doet helemaal niets... dan spreek ik van een voorbeenzwaaier en dat zie ik niet graag.
San remo is daar een goed voorbeeld van.... leuk dat hij nu goede keuringspaarden brengt, maar ik ben zéér benieuwd of die ook de sportverwachting waar gaan maken. De slechte Weltmeyer-lendenen en bijbehorend achterbeen gebruik zitten diep verankerd in San remo (en zijn familie), zijn broer vererfd het en mijn verwachting is dan ook dat San remo de door mij hier eerder genoemde groot bewegende driejarigen levert die op 5/6 jarige leeftijd niets waar kunnen maken.

Dat echte prestatie zwaarder zou moeten wegen ben ik helemaal met je eens.... het is toch triest dat een Weyden nauwelijks dekt, terwijl de San remo's je om de oren vliegen Huilen

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:19

Ik denk dat het bij San Remo ook komt hoe hij wordt voorgesteld dat vele voorbeen gezwaai zal niet bij hem zelf vandaan komen. Waardoor het nog eens extra benadrukt wordt dat ie achter minder actief is. Met San Remo zou ik wel durven fokken. Ik ken ook hele leuke kinderen van hem.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:34

Zou het geen leuke aanvulling zijn om tijdens de HC de hengsten ook aan de hand voor te stellen?

Ik vind het knap hoor wat ze met die jonge hengsten neerzetten en doe het zeker niet na, maar ondanks dat zie ik ook dingen die ik niet na zou willen doen.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:34

asjemenou schreef:
Ik vind hem totaal niet natuurlijk lopen, alles is eraan gereden!
Natuurlijk heel knap van de ruiter, maar hoe loopt ie echt, wat fokt ie door? De ruiter krijg je er niet bij!
Dan zie ik liever een hengst wat minder spectaculair, maar wel op eigen benen zodat je weet wat de hengst zelf doet.

(dit ging over Uptown)

Moet nou toch even reageren.
Ik heb jou gequote maar dit is ook voor janvt en diegene die uptown geen vader dier vind (weet niet meer wie dat was.)

Ik heb uptown gezien met losrijden en hij was super braaf en liep lekker door het lijf (heb ik wel eens anders gezien) Dit gissen wat ik hier lees vind ik nou niet bepaald eerlijk.

Hengst loopt wel degelijk op zijn eigen benen en absoluut niet op de voorhand.
Zeer lichtvoetig echt een kwaliteits paard! zeker een klasse beter dan Uphill, maar de spanning in de ring nekt hem voorlopig.

Dat hij getrixt loopt in de ring kan ik wel bij in komen, maar daarbij is Uptown nou ook niet bepaald de makkelijkste en als hij zo begint in de ring zie je dat HP gewoon rustig wacht, want geloof me ik denk niet dat je Uptown op zijn flikker moet geven, maar je moet hem wel kort houden.

Verder...asjemenou..heb je Uptown toen op de hengsten keuring zien lopen? in de kooi? aan de hand?
Ik namelijk wel en het is echt een..van nature...super hengst.
En zeker een vader dier.

Wat uptown doorgeeft aan zijn veulens..veel souplesse, schoudervrijheid,mooi gespierde achterhand, goed ontwikkelde bovenlijn, front en een bloedmooi koppetje (als je van wit houd Vork )

tot zover even mijn reactie op uptown. Sigaar

Verder kon ik wel janken toen ik zag hoe Trento word gereden.
Ik had zo gehoopt dat kim verbeterd was sinds zij bij anky lest.
Tot mijn grote verdriet zag ik gister dat ze nog steeds alleen maar hangt in de mond van dit arme dier.
Trento liep veel met de oren in de nek en dan maar niks te zeggen over die achterlijke passage achtige tuiger ingetrokken toestanden in de wendingen.
Vreselijk gewoon.
Ik weet nog op de pavo dat kim over de speaker werd gevraagd of ze Trento wat losser aan de voorkant kon laten zodat de mensen naar zijn gangen konden krijgen.
Dit lijkt mij een hele duidelijke hint (zeker op de pavo en zeker als het verzoek in de ring is OVER DE SPEAKER)
Nou kreeg ze gister weer commentaar over de manier waarop zij trento voorstelt.

Alsjeblieft mensen geef dit dier een kans en zet er nu eindelijk eens een andere ruiter op!!!!!!!

Verder ben ik geschrokken van de piephakken van Vic en de kromme poot van Valeron (linksvoor)

Ik heb bij het springen alle commentaar en punten bijgehouden, dus als er vragen zijn.. kom maar.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:46

Nou Olafj: Misschien een iets overdreven reactie... Haha! Knipoog

Verder heb ik Uptown nu een anatal keer zien lopen de afgelopen 1,5 jaar en zie een heel duidelijke neerwaartse lijn in zijn lopen inder het zadel. Met als absoluut dieptepunt Zuidbroek j.l.
Ik snap er dan ook niets van dat hij nu gewonnen heeft.
Verder vind ik Uphill een steeds aansprekender dier worden waarvan nog enigzins de "eigen bewegingen" te zien zijn...
(nu moet ze m ook wel los laten aan de voorkant, anders wordt hij veel te kort in de hals... Knipoog )

Trento vond ik ook slecht en in Zuidbroek daar werd ze ook elke 5 meter uit haar zadel getrokken. Maar dat zullen de eigenaren wel niet willen zien en zolang ze zo gepunt wordt en de jury daarnaast doodleuk verteld dat het dier een goede draf heeft met mooie verruimingen (waar?) dan moeten ze het ook maar bekijken... Haha!

Verder nog leuke springpaarden gezien?
Iemand hier nog een verslagje van?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:57

olafj schreef:
Dat hij getrixt loopt in de ring kan ik wel bij in komen, maar daarbij is Uptown nou ook niet bepaald de makkelijkste en als hij zo begint in de ring zie je dat HP gewoon rustig wacht, want geloof me ik denk niet dat je Uptown op zijn flikker moet geven, maar je moet hem wel kort houden.

Ik vraag me af aan wie dat nu ligt. Aan de paarden of aan HP. Het is wel opvallend dat hij meer "lastige" paarden berijdt, waaronder Sandreo.

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:02

Ja weet iemand de uitslagen van het springen.
Op kwpn staan weer alleen de beste drie..

hendrik2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:07

Het blijven natuurlijk wel hengsten! Met Sandreo vond ik het al knap wat hij eruit kreeg, zo een paard moet natuurlijk constant boven zijn kunnen lopen en dat houd een keer op. Uptown vind ik zeer getalenteerd en heb hem vaak bij Hp thuis gezien waar hij zeer ontspannen word getraind. Ik hoorde van de eigenaar dat hij voor dat hij met dekken begon heel braaf was maar dat het nu toch wel echt een mannetje is geworden.

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:10

ik blijf het jammer vinden dat een aantal mensen hier de hengsten en ruiters zo afzeiken!!
ten eerste: kijk wat je zelf in de stal hebt staan, waarschijnlijk geen goed gekeurde dekhengst!!!!!!!!!!!
en 1 ding is zeker: die hengsten worden niet zomaar goedgekeurd!!
ten tweede: kijk eerst naar je eigen rijden, waarom worden jullie niet gevraagd om die hengsten voor te stellen? juist ja, omdat je een erg goede ruiter moet zijn om hengsten te kunnen voorstellen.
dus kun je beter energie gaan steken in het zelf leren rijden dan hier de paarden en ruiters te gaan afzeiken

hendrik2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:15

Helemaal mee eens. Maar zo gaat het nu eenmaal de beste stuurlui staan aan wal. Natuurlijk heeft iedere ruiter zijn eigen stijl en mag je je voorkeur hebben maar ik doe het ze niet na!

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:18

hendrik2 schreef:
Helemaal mee eens. Maar zo gaat het nu eenmaal de beste stuurlui staan aan wal. Natuurlijk heeft iedere ruiter zijn eigen stijl en mag je je voorkeur hebben maar ik doe het ze niet na!

tuurlijk mag je je voorkeur hebben, maar ga niet de boel lopen afzeiken.
vind het gewoon sneu om te lezen af en toe. (dit telt trouwens niet voor iedereen hoor) Haha!

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:20

Ik kan me goed vinden in het commentaar van Olafj.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:22

Hier en daar zou de toon wel eens anders mogen, maar kritisch blijven zou toch moeten kunnen, ook al is niet iedereen de beste ruiter. Als fokker hoeven we toch niet altijd ja en amen te roepen, als we het niet eens met bijv. een wijze van rijden.

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:24

tuurlijk hoef je niet overal ja en amen op te zeggen.
maar dat is weer wat anders dan ruiters of paarden gaan afzeiken.
en tuurlijk hoef je geen goede ruiter te zijn om een mening te hebben. maar kijk wel eerst naar jezelf voordat je een andere ruiter publiekelijk de grond in boort!!!

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:26

Weet iemand wie de beste 3 waren in het Z/ZZ springen?

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:27

We kunnen er nu eenmaal niet helemaal omheen dat er iemand op de rug van zo'n paard zit. En kan me best voorstellen dat mensen aan de kant een idee hebben bij een hengst maar in hun niet tot zijn recht komt met degene die erop zit.

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:31

bambi76 schreef:
We kunnen er nu eenmaal niet helemaal omheen dat er iemand op de rug van zo'n paard zit. En kan me best voorstellen dat mensne aan de kant een idee hebben bij een hengst maar in hun niet tot zijn recht komt met degene die erop zit.

tuurlijk zit er een ruiter op de rug en tuurlijk hangt er veel van zo een ruiter af.
maar er wordt echt niet zomaar een huis tuin en keuken ruiter op zo'n goedgekeurde dekhengst gezet met het motto: knallen maar.
en daarbij, hier gaat het om hengsten. die zijn zowiezo moeilijker te rijden, de ene keer zijn ze meer afgeleid dan een andere x