Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
asjemenou schreef:Maar een paard wat door het rijden apart moet worden fokt dus niet apart, ze moeten het van nature al hebben, de ruiter krijg je er niet bij.
En als een 3-jarige geweldig loopt en als 5/6 jarige niet meer omdat de ruiter hem kapot heeft gereden dan wil dat nog niet zeggen dat ie slecht fokt, als driejarige liet hij immers zien wat hij van nature had.
greetjebee schreef:Nee, maar dat is wel iets waar de 'heren van het KWPN' zich druk over zouden moeten maken. Als je weet dat een bepaald deel van de fokkers als belangrijkste criterium het 'hoe-hoog-gooit-ie-z'n-voorbeen' heeft, dan moet je daar als stamboek iets aan willen veranderen. En dat kan allen maar door eerlijk en open te zijn in je commentaar, ook al is dat soms hard en zal het niet altijd door iedereen gewaardeerd worden. Ik snap wel dat dit voor hen (de jury) ook een lastige zaak is, ze staan wel altijd tussen twee (of meer) vuren in. Maar de fokkerij zou er wel bij gebaat zijn.
Bovendien, het apart maken van een paard is niet voor iedereen weggelegd. Daarom moet juist meer waarde worden gehecht aan het natuurlijke bewegen van een paard, en minder voor het effect na een paar jaar van training.
Aimee schreef:Voor de rest: misschien wil het KWPN wel gewoon veel voorbeengezwaai zien en is het zodoende niet erg als de fokkers dat als belangrijkste criterium hanteren
bambi76 schreef:Ik moet zeggen dat er deze keer toch wel door Ernes een kritische noot werd geplaats hoe EG San Remo door de baan gingen ze krijgen in het Z rubriek een punt voor de harmonie, het was geen onvoldoende maar daar werd wel wat over gezegd en niet alleen bij EG, de positieve dingen werden ook gemeld. Helaas toen Dorresteijn het commentaar overnam hoorde je daar weinig tot niets meer over.

sarabande schreef:Ja maar vervolgens levert San Remo keuringstoppers, dat is dan ook verwarrend voor de fokkers. Hij kan het niet, zijn achterbeen is spreekwoordelijk slecht, roept iedereen al jaren
Maar er zijn kinderen die daar dus helamaal geen last van hebben. Er zijn dus fokkers die daardoorheen gekeken hebben en op zijn pluspunten , front uitstraling, maat, aangepaard hebben en zo moet je ook naar die competitie kijken.
Maar in dat kader, Samba Hit zien we dus niet meer terug begrijp ik???
sarabande schreef:Kijk je wel eens op Duitse sites??? Ik vind het begrip voorbeenzwaaiers zo vaag. Ik zie het voorbijkomen in HK topics waar het besproken wordt door mensen die zelf een ijslander of fjord rijden.
De meeste veulens die ik al heel lang fok zijn voorbeenzwaaiers (om in de termen te blijven) en hebben een achterbeen erbij en ik geniet daarvan.
Hier wordt het tricken van topruiters verward met de aanleg van de paarden. De aanleg kan je zien in de verrichting, de fokwaarde daarvan bij de eerste veulenafstammings keuring, maar niks is 1 + 1. Neem Trento die uit de verrichting kwam als een absoluut bewegingswonder, en dat niet waarmaakte in zijn vele dekkingen.
Je gaat naar de hengstencompetitie om het beeld dat je van een hengst hebt bevestigd te zien, wellicht dat dit de keuze beinvloed, maar zoals al eerder gemeld het zou beter zijn als Ed en HP geen hengsten in de competitie zouden rijden.
De fokkerij wil gezonde prestatiepaarden kunnen leveren, daarom zou echte prestatie zwaarder moeten wegen inplaats van de show die een hengstencompetitie is.
asjemenou schreef:Ik vind hem totaal niet natuurlijk lopen, alles is eraan gereden!
Natuurlijk heel knap van de ruiter, maar hoe loopt ie echt, wat fokt ie door? De ruiter krijg je er niet bij!
Dan zie ik liever een hengst wat minder spectaculair, maar wel op eigen benen zodat je weet wat de hengst zelf doet.
(dit ging over Uptown)
)
)
olafj schreef:Dat hij getrixt loopt in de ring kan ik wel bij in komen, maar daarbij is Uptown nou ook niet bepaald de makkelijkste en als hij zo begint in de ring zie je dat HP gewoon rustig wacht, want geloof me ik denk niet dat je Uptown op zijn flikker moet geven, maar je moet hem wel kort houden.
hendrik2 schreef:Helemaal mee eens. Maar zo gaat het nu eenmaal de beste stuurlui staan aan wal. Natuurlijk heeft iedere ruiter zijn eigen stijl en mag je je voorkeur hebben maar ik doe het ze niet na!
bambi76 schreef:We kunnen er nu eenmaal niet helemaal omheen dat er iemand op de rug van zo'n paard zit. En kan me best voorstellen dat mensne aan de kant een idee hebben bij een hengst maar in hun niet tot zijn recht komt met degene die erop zit.