Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 22:55

Leasen klinkt zo zwaar, maar een leuke verzorgster met de optie tot kopen klinkt alweer heel anders :j. Zeker als er een paard bij komt is het altijd fijn wat hulp te hebben. Zeker als ze wat willen bijdragen. Ik ken nog mensen die dat doen, die kunnen (nog) niet kopen, maar op deze manier kunnen ze wel met een jong paard aan de slag.

Vandaag is bewezen dat mestonderzoek echt niet betrouwbaar is. Aldus mestonderzoek waren ze schoon en zouden ze pas in april weer moeten, maar op basis van intuïtie toch ontwormd en dat was niet voor niets! De mest zit helemaal vol met de kleine bloedworm :r

belle_boef

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 23:48

Oh bah. Goed dat je je gevoel gevolgd hebt.

Ik mag afkloppen. Van de week ontwormd en niks gevonden.

Wel in we weide een lintworm gevonden, maar die is ongetwijfeld weer van een wilde kat aangezien de paarden daar niet lopen. :r

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 00:52

Dais_ schreef:
Vandaag is bewezen dat mestonderzoek echt niet betrouwbaar is. Aldus mestonderzoek waren ze schoon en zouden ze pas in april weer moeten, maar op basis van intuïtie toch ontwormd en dat was niet voor niets! De mest zit helemaal vol met de kleine bloedworm :r

Mestonderzoek in de winter heeft geen zin werd mij gister verteld bij de DA. De rode bloedworm nestelt zich in de darmwand en daardoor zou er niks uit het onderzoek komen. Daarom moest ik ook nog een maand wachten om te zien of de wormenkuur goed had gewerkt. 3 weken geleden hebben ze hier de Pramox gehad en had ook bloedwormen bij het andere veulen.
Goed dus dat je toch ontwormd hebt!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 07:23

Mijn da werkt bij voorkeur alleen met mestonderzoek, maar ik ben daar geen fan van, zeker niet bij die kleintjes. Gelukkig kreeg ik nu wel ontworming, maar voor de volgende keer moest ik weer mestonderzoek doen.

Ik heb trouwens eraquell gehad (ivermectine), maar nu lees ik overal dat de ingekapselde bloedworm dan niet behandeld wordt -O- .

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:03

Hier ook nog eens nagevraagd voor ontworming te doen in maart. Ik ga zowiezo wel voor alles gewoon ontwormen want ik ken mn geluk. :')

Ivermectine zeiden ze dat dat het meest normale is dat ze geven maar ze een resistentie van kunnen opbouwen? Geen idee in hoeverre dat dit klopt. Ook geen fan van mestonderzoek bij jongkies liever even preventief werken (zeker hier na heel het koliek verhaal )

Gebeld met de dierenarts voor vaccinatie schema + ontwormingschema volgende maand enten want dan is 1 jaar + rhino (droes ook denk ik) en west nijl. En dan tandarts :') tandarts alleen om te kijken. Hij komt dan toch naar stal en mijn merrie wordt dan toch gedaan. Dan kunnen ze even goed ook eens kijken naar Milkyway.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:03

Ik heb foto's gestuurd naar mijn dierenarts van de mest met de wormen erin en het ivermectine verhaal en over 2 weken moet ik nogmaals ontwormen met equest pramox zodat de ingekapselden ook meegepakt worden.

Bloedworm is zo smerig :r

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 14:08

Kijk alsjeblieft uit met ontwormen op basis van mestonderzoek met die jonkies. Beter om gewoon met een schema te ontwormen. Winter eerste keer pramox, en de rest van het jaar afwisselend ivermectine en pyrantel (strongid-p). Jaarlingen krijgen vaak te maken met spoelwormen en die krijg je alleen weg met pyrantel. Die mestonderzoeken heb ik geen hoge pet van op en vooral met die jonge dieren kan een wormbesmetting zoveel ellende geven.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:27

Bloedwormen gaan toch pas inkapselen als ze met zoveel zijn dat ze eigenlijk zichzelf uitmoorden omdat er niet genoeg “te eten” is. Als je met een vast schema met ivermectine ontwormd, dan is er toch niet echt kans op innestelen zou je zeggen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 14:47

Ivermectine doet bij mijn weten niks tegen bloedwormen. Moxidectine wel.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:48

Muronia schreef:
Kijk alsjeblieft uit met ontwormen op basis van mestonderzoek met die jonkies. Beter om gewoon met een schema te ontwormen. Winter eerste keer pramox, en de rest van het jaar afwisselend ivermectine en pyrantel (strongid-p). Jaarlingen krijgen vaak te maken met spoelwormen en die krijg je alleen weg met pyrantel. Die mestonderzoeken heb ik geen hoge pet van op en vooral met die jonge dieren kan een wormbesmetting zoveel ellende geven.

Ik wil dit ook gaan doen want had alles schoon maar dat andere veulen had wormen en geen zin dat straks alles wormen heeft terwijl ze eerst elke keer schoon waren. Dus wil ook preventief gaan ontwormen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:20

Muronia schreef:
Ivermectine doet bij mijn weten niks tegen bloedwormen. Moxidectine wel.

Het neemt niet de ingekapselde mee, wel de wormen zelf in de darmen. En geloof me, die zaten er genoeg in de mest na het ontwormen met ivermectine ondanks negatief mestonderzoek van een paar weken geleden.

Ik heb mijn veulen pas vanaf 7 maanden oud en de jaarling was al 19 maanden. Het ontwormingsverleden is mij niet volledig bekend, maar mijn oudste pre heeft 2 jaar bloedwormen gehad, daar kwamen we echt niet vanaf (van haar 5de tot 7de levensjaar). Uiteindelijk is dat beter geworden toen ze haar eigen paddock en weide had en een vast maatje + goed uitmesten vd wei/paddock elke dag.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 18:22

Wormengedoe is zo lastig.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 18:52

Dais_ je hebt gelijk dat is het, maar moxidectine werkt zowel tegen levende als ingekapselde toch? Die rode bloedwormen zijn zulke krengen, hebben jullie het verhaal van CP112 meegekregen? Zij is ondanks strak ontwormschema 3 jonge paarden eraan verloren afgelopen maand.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 19:08

Wat heeft CP nog meer paarden verloren :oo

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 19:15

Muronia schreef:
Dais_ je hebt gelijk dat is het, maar moxidectine werkt zowel tegen levende als ingekapselde toch? Die rode bloedwormen zijn zulke krengen, hebben jullie het verhaal van CP112 meegekregen? Zij is ondanks strak ontwormschema 3 jonge paarden eraan verloren afgelopen maand.

Maar je gaat toch ook niet 6x per jaar met Moxidectine ontwormen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 19:15

Nee die gebruik ik zelf alleen in de winter. Maar ik moet ook zeggen dat ik eigenlijk nooit wormen in de mest zie na ontwormen. Ik heb 1 x een jaarling met een behoorlijke spoelworminfectie gehad en dat was toen ze niet thuis stond.

Ik ben hier thuis erg strikt met uitmesten. Zowel de stallen als buiten worden dagelijks gemest en ik bemest mijn land ook niet met paardenmest.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 19:26

Afbeelding
Afbeelding

Mijn pubertjes.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 21:13

Hier mest ik ook iedere dag de paddock en wei uit en de stallen zelfs 2x per dag. En het land wordt geïnjecteerd ipv mest op eigen land.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 21:19

De wei is mij te groot om de mest te verwijderen maar ik wei wel om met schapen. En minimaal een keer per jaar wordt de wei gemaaid.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:01

Ik heb ook aan schapen gedacht maar wij zitten bij wolvengebied dus heb geen zin dat ze lokaas worden..
ik heb de wei altijd in 2 delen opgesplitst en schuif elke keer een stukje op dus meestal ligt de mest wel op vaste plekken. Ik haal een kleine kruiwagen elke dag eruit. Doordat je elke dag doet valt het nog mee om te doen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:36

Hier ook afwisselend schapen en paarden op de wei en gaat na de beesten de weidebloter over de wei heen. Voor het 1e jaar heb ik van de dierenarts de wormenkuren zonder mestonderzoek meegekregen, evenals 1 bij het einde van de dracht. Eind vh jaar Pramox kan ik ook zo ophalen en de rest op basis van mestonderzoek.

Hekwerk wordt binnenkort wolfwerend gemaakt, zal nog geen 100% bescherming bieden, maar als de keuze is hoog hek/ laag draadje hoop ik dat onze beestjes gespaard blijven.

Afbeelding
Ons scharrelbiefstuk doet het gelukkig goed.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 00:01

Muronia schreef:

Klopt, die werkt tegen allebei. Omdat er nu bewijs is dat ze wel degelijk bloedworm hadden mag ik nog eens ontwormen met equest (moxidectin inderdaad).

Jeetje, wat heftig voor cp112, 3 paarden verloren aan wormen. Is bekend wat de oorzaak is? Resistentie?

Vandaag heb ik wederom alle mest goed bekeken en ik vond nog een paar drollen met wormpjes. Echt ontzettend smerig vind ik het. Dulce (jaarling) was vanavond ook niet helemaal fit. Ze stond een beetje te mutsen. Ze wilde wel spelen, maar niet zoals anders. Eenmaal op stal ging ze wel lekker eten en de mest was mooi van vorm. Konden ze maar praten -O-

MirjamAlvaro, knappe kinders heb je. Lekker in hun wintervacht <3

Kiko, volgens mij is dat de beste preventie, de infectiedruk zo laag mogelijk houden door vaak en grondig uit te mesten :j

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 01:01

Ah interessant, val met mijn neus in de wormenpraat hier. :+

Hier ook druk doende mee, kreeg vd week een appje van stal dat ze een spoelworm hadden aangetroffen in 1 mesthoopje. Maar veulens staan met zn 3e in het hok, dus ja van wie is ie... Nou vandaag kwam ik erachter, mijn kleine Uk mestte net even voor mijn neus dus direct maar even gekeken en ja hoor, bingo... trof dit aan. :7

https://boktimg.nl/img/m/ccuvna.jpg

Nou had ik haar net voor Nieuwjaar ontwormd, maar na bellen met de dierenarts bleek dat dus ontworming voor bloedwormen en niet zo zeer spoelwormen.
Dus nu maar 1 voor spoelwormen erin, en dan vlak vh weide seizoen nog een keer voor bloedworm en dan hopen dat ze soort van schoon de wei op kunnen.

Vind het best heftig met oog op resitentie. De mate van ontwormen zo, maargoed wellicht volkomen normaal hoor voor zo'n jonkie. Is voor mij ook allemaal nieuw, haar moeder doe ik altijd op basis van mest onderzoek en dan alleen als het nodig is (voor zover mest onderzoek betrouwbaar is natuurlijk)

Ukje is wel gewoon fit en levendig verder en ook geen typisch wormenbuikje ofzo. Wel maandje niet helemaal fit geweest, 2x wat koliekerig en dierenarts moeten komen, en poosje wat gehoest maar weed dat eerder aan een weerstandsdipje vh afspenen. Ahd daarvan toen ook met de equest ontwormd, maar misschien toen ook al wel last van spoelwormen gehad... -O- De keer daarvoor (met 4 maand denk ik?) Kwam er geen spoelworm uit. De allereerste keer wel redelijk wat.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 01:42

Nimmy wat een heerlijke foto.

Als je een wolfwerend hek wil mag je wel minstens 2 meter hoog doen maar dat ga ik hier thuis niet voor elkaar krijgen. Dan lijkt het net alsof je in de gevangenis zit. Bij ons zit de wei voor en naast het huis dus dan kijk je er vol op. Daar gaat mijn vriend echt niet mee akkoord dus hier gaan ze voor het donker wordt naar binnen. En voor de nacht gaan de tralieluiken dicht.

Dais ik heb hetzelfde hoor. Had ze nog nooit gezien dus de eerste keer ging ik half over mijn nek. Het andere veulen had er echt veel.
Nu 4 weken na de Pramox vind ik soms 1 spoelworm buiten in de mest dus weet niet van wie die is. Op stal zie ik niks.
Jaa probeer zo schoon mogelijk alles te houden. En als je het iedere dag doet is het ook minder zwaar. En we hebben een rooster dus hoef niet iedere dag te doen.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:24

Hier is het 1m20 voor het hoogste draadje voor een wolfwerend hek. Geen idee of dat in Nederland anders zit?

Hier ook nog even te horen gekregen dat milkyway nog een beetje dun is.ze komt precies niet bij.
Ik dus direct advies gevraagd aan de DA, wetende dat dit wss gewoon komt door de groei. Want je voelt haar ribjes wel maar ze is zeker niet problematisch. Ontwormen zou nog eens goed zijn, en als ik echt wou zou ik grow en glow kunnen bijgeven van curafyt. Maar madam krijgt al een suplement bij + lijnzaadolie wanneer nodig. Dus nog een poedertje zie ik niet zitten :') maar ze zeiden ook dat er eigenlijk geen reden tot zorg is, een veulen groeit (wat ik dus al dacht) 2 kg per dag veulenmengeling plus hooi dat a volonte is. (Bijgevuld wanneer op) uit een hooinet. Hooinet omdat ze shrokte door de vorige ervaring op de opfok. En ze kan nog niet aan de hooiruif :j
Ik maak me eigenlijk geen zorgen. DA ook niet.

Wat denken jullie?

Even ter info dit is ze nu, vorige maand.
Afbeelding
Dus zeker niet zorgwekkend dun onder al dat haar. Wel een iets dikker/boller buikje.

Afbeelding
Afbeelding

En dit was ze in de opfok, hoe ze bij de nieuwe stal aankwam dus.

@Nimmy: wat een leuke foto :D