Twee kampen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:45

Vogens mij zijn er geen 2 kampen maar gaat het over zwart,wit.
Je plaatst jezelf niet in een hokje, dat doet een ander wel voor je.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:45

Zannekin schreef:

Slaat op niks.
Dus dure hengsten dekken enkel super merries en staan allen aan kop van indexen? Vind hem trouwens helemaal niet zoo duur: 1250 euro.
Vroeger was hij iets duurder dus nu zal hij wsch zakken op de indexen: is dat de redenering?

Denk even na aub. Dit is te kort door de bocht.

WIE gaat er dekken bij een EXOTISCHE top-springhengst?
Alleen zeer gepassioneerde doorgewinterde fokkers die een merrie hebben die zeer goed past in de springrichting.
wedden dat die hengst alleen merries heeft gedekt met hoge spring-indexen?

Hetzelfde geldt voor BIOTOP. Ook die dekte alleen bijzonder goede dressuurmerries (en een enkele merrie van zo'n "dressuurmuts" die de hengst gewoon mooi vond - terecht trouwens)

En je zegt het zelf al.
Printz was eerder duurder. En in GULDENS zat je dan zó op de 3000.........
Het precieze getal weet ik niet meer. Daar kan vast iemand anders wel de feiten van plaatsen!

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:46

Leven en laten leven.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:56

CGJ12 schreef:

Alleen zeer gepassioneerde doorgewinterde fokkers die een merrie hebben die zeer goed past in de springrichting.

Hetzelfde geldt voor BIOTOP. Ook die dekte alleen bijzonder goede dressuurmerries (en een enkele merrie van zo'n "dressuurmuts" die de hengst gewoon mooi vond - terecht trouwens)

En je zegt het zelf al.
Het precieze getal weet ik niet meer. Daar kan vast iemand anders wel de feiten van plaatsen!

Wel dan zou hij nu hij minder exotisch is dus wel moeten dalen op de indexen. Hij dekt nog steeds.
Veel fokkers die "exotisch" gaan zijn eerder avonturiers, die super fokkers die jij bedoelt houden het liever dicht bij huis, goedkoper en met wat meer zekerheid (want zo heel vroeger hadden ze die indexen nog niet natuurlijk).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:01

sarabande schreef:
Vervolgens komen die anderen en die doen hetzelfde, vanuit hun visie,

Maar ik realiseer me dat dat er van de andere kant ook zo uitziet het is maar wel perspectief je neemt.

Het is dus allemaal wel goed bedoelt, maar de topic starter wordt tureluurs van al die ego's die hun eigen ei kwijt willen en elkaar gaan bestrijden, en begrijpt er dus niets meer van en haakt af.

Goed zal ik voor een keer mijzelf quoten omdat de essentie van mijn boodschap uitelkaar gerukt wordt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:03

Pipo schreef:
Inderdaad Desiree.........lekker de hele week moeite doen om het uit te spreken. En het is weer een zelfde liedje........steken onder water, gezeik over stamboeken en elkaar in de haren vliegen.

Zou je even willen uitleggen wat je bedoelt, dit topic is om duidelijkheid te verkrijgen, niet om onderhuids de boel op te stoken

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:05

CGJ12"]
[quote="Zannekin schreef:
Slaat op niks. Dus dure hengsten dekken enkel super merries en staan allen aan kop van indexen? Vind hem trouwens helemaal niet zoo duur: 1250 euro.
Vroeger was hij iets duurder dus nu zal hij wsch zakken op de indexen: is dat de redenering?

En je zegt het zelf al.
[/quote]

Ja graag, noem maar een bedrag. Ik ken er een die een nooit in de sport uitgebrachte merrie met een normaal papiertje erbij heeft laten dekken. Omdat ie het wel een leuke hengst vond. Iets meer nuance in je bijdragen zou geen kwaad kunnen.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:07

Leven en laten leven, ieder in zijn waarde laten.
DAT is waar het om gaat.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:09

Zannekin"]
Wel dan zou hij nu hij minder exotisch is dus wel moeten dalen op de indexen. Hij dekt nog steeds.
[/quote]
Dalen op een index is waarschijnlijk te moeilijk.
Het statistische verhaal hierachter zal ik je besparen.
Daarvoor mag je van Tartwijk bellen.

[quote="Zannekin schreef:
Veel fokkers die "exotisch" gaan zijn eerder avonturiers, die super fokkers die jij bedoelt houden het liever dicht bij huis, goedkoper en met wat meer zekerheid (want zo heel vroeger hadden ze die indexen nog niet natuurlijk).

Absoluut foute redenering in mijn ogen.
De superfokkers gebruiken juist dergelijk hengsten en spelen nooit op safe. Dat zijn juist de beginnende subtop fokkers. Die moeten nog een stam opbouwen.
De toppers kennen hun merrie(stammen) en kunnen het zich permitteren om te experimenteren met dergelijke hengsten........

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:10

jaantsje schreef:
DAT is waar het om gaat.

Zou je wellicht iets van een achtergrond willen geven van jezelf voor je het hele oeuvre van Toon Hermans hier plaatst

Dan is het wat duidelijker met welke intentie dit gezegd wordt.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:12

CGJ:
Allemaal theorie.
Ik ging een 3-jarige bij Prints doen. Aangezien het haar eerste veulen was vond ik toendertijd 1500 euro te duur. Ik heb abrek (www.abrek.at) dan genomen. Nog ietsje meer exotisch dacht ik.
Mooi dat je mij tot de toppers vindt behoren Haha! .

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:14

Anna42"]
[quote="sarabande"][quote="adriana schreef:
.

Als iemand met een merrie van niks komt interessert het mij geen bal dat Anna daar een sha op wil zetten
of Joshua een groninger
of Ceasario een Duitse hengst
Maar als het een merrie uit een mooie lijn is, dan gaan mijn fokkers instincten spreken
Dan probeer ik de eigenaar te bewegen om zelf te leren kijken om zelf te gaan zoeken wat zij/hij zelf mooi vindt en te kijken naar vergelijkbare dingen etc etc
.
[/quote]

Als voorbeeld nemen wij de merrie Daula. Eentje uit het Evenwichtsboek en fantastische evewichtige bewegingen.
Mijn fokkerinstincten zeggen dat je die eigenschappen moet proberen terug te fokken. Jouw fokkersinstincten, op basis van de zgn moderne inzichten en vooruitgang, zeggen dat je in dezelfde lijn moet doorgaan.
De 'voortuitgang' hebben we vervolgens 3 generaties later kunnen zien.
Wat in jouw ogen goed is, blijkt in de praktijk het tegenovergestelde.
[/quote]

Het grappige is, dat jullie toch wel op 1 lijn zitten, allebei zijn jullie van mening, dat (dan heb ik het nu over Padaula, uit de Daula, stam) ik moet uitkijken met de kant waar het op is gegaan... zie de laatste paar generaties..
Is na te lezen in het topic [FA] Onderwijs mij.... Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:15

Excuseme schreef:
Ik ken er een die een nooit in de sport uitgebrachte merrie met een normaal papiertje erbij heeft laten dekken. Omdat ie het wel een leuke hengst vond. Iets meer nuance in je bijdragen zou geen kwaad kunnen.

Daarom noemde ik ook als voorbeeld die onervaren "dressuurmuts" die bij Biotop dekte......
Hetzelfde geldt bij andere hengsten.
Er zijn altijd mensen die dekken bij een hengst omdat ze hem "gewoon leuk" vinden, en ook daar wordt soms best een leuk veulen geboren, een enkele keer zelfs een topper, waar anderen bij staan te kwijlen.

Maar als we ons hier in dergelijke algemeenheden moeten gaan uitdrukken worden de zaken er ook niet echt veel duidelijker op denk ik.
Dan wordt het één grijze massa.
Mij ook best trouwens hoor.
Maar de voorlichtende waarde gaat dan naar nul.

Dan kan ik elke vraagsteller met een Jazz / Krack die een braaf dressuurpaard wil fokken ook wel aanrader om te dekken bij een Fries / Haflinger of Belg.....

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:18

Het gaat er mij om dat je met zinnen als: Absoluut foute redenering, elke vorm van dialoog (waar we toch hopelijk naar toe willen) blokkeert en anderen vastzet.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:21

Dus van die 14 nakomelingen zijn er dus toch enkele met een merrie van niks bij?
Kostte Florestan bv in de tijd al niet evenveel? Hoeveel nakomelingen had die en waar staat die op de lijst?

Lastig hé CGJ als een niet-KWPN-er goed vererft Lachen
Beetje het algemeen bokt probleem. Als er iets staat over een niet-KWPN hengst die goed is gaat er ergens een zwaailicht op de centrale volgens mij Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 12-03-04 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:24

uhhh.... waar gaat dit nu over?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:32

Zannekin schreef:

Lastig hé CGJ als een niet-KWPN-er goed vererft
Lachen
Beetje het algemeen bokt probleem. Als er iets staat over een niet-KWPN hengst die goed is gaat er ergens een zwaailicht op de centrale volgens mij Schijnheilig

Da's helemaal niet lastig.
Graag zelfs.
Zeker als het er eentje is van een duits stamboek, want als we al die duitse stamboeken gewoon mixen hou je een KWPNner over.
Die paarden verschillen erg weinig van KWPNners.

Nu doe je alsof ik volledig alle paarden afzout die NIET-KWPN zijn..........

Ik dek zelf toch ook bij een buitenlander............. ?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:59

CGJ12 schreef:
[Dalen op een index is waarschijnlijk te moeilijk.
Het statistische verhaal hierachter zal ik je besparen.
Daarvoor mag je van Tartwijk bellen.

[/quote]

Die sprak ik 3 dagen geleden en toen ik hem vroeg waar bv. Biotop was gebleven bij de indexen wilde hij dat ook eens onderzoeken.
Want hij begreep dat ook niet.

Wel hadden ze een ander programma waarin naamswijzigingen hadden plaats gevonden.
Hij daar in zoeken ook niks.
Maar hij zou er nog op terugkomen.

Dit alles was naar aanleiding van de vraag of het kon zijn dat Hockey (rus) een stempelhengst kon zijn.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:04

sarabande schreef:
Adriana de suggestie om aan een vragensteller, die meestal weinig kennis heeft, eerst te vragen wat hij/zij wil is voor de duidelijkheid in de discussie.

Vervolgens komen die anderen en die doen hetzelfde, vanuit hun visie, achtergrond en gedrevenheid en ik denk dan o wat zonde voor die merrie om er zon hengst op te zetten.

.........

Maar ik realiseer me dat dat er van de andere kant ook zo uitziet het is maar wel perspectief je neemt.

Het is dus allemaal wel goed bedoelt, maar de topic starter wordt tureluurs van al die ego's die hun eigen ei kwijt willen en elkaar gaan bestrijden, en begrijpt er dus niets meer van en haakt af.

Dus vandaar vind ik het heel essentiel dat eerst duidelijkheid wordt gevraagd, wat wil de vraagsteller fokken en weet diegene wat de keuze voor het een inhoud tegenover de keuze voor het ander.

Dus in plaats je eigen (wel of niet dat is niet belangrijk) adviezen belangrijk vinden, wat meer rekening houden met de vraagsteller.

Hier kan ik het dan wel weer mee eens zijn.
Natuurlijk weet je niet welk een vlaag van fokkers over je heen komt als je een voor het eerst een vraag stelt op FA.
Maar de geregelde topicstarters weten het nu wel... iedereen wil advies geven, en het is logisch dat iemand dat doet vanuit eigen perspectief.
Eer zijn net zoveel perspectieven als mensen.
Het is aan de adviesgevers de taak om het voor de topicstarter begrijpelijk te houden, en aan te geven waarom men het niet eens is met de visie van een ander. En van genoeg respect te getuigen om NIET met een ruzie een ander zijn goedbedoelde topic te verzieken.

En dan is het aan de topicstarter om te kiezen wat hij/zij de beste argumentatie vindt en wat het meest overeenkomt met zijn/haar eigen ideeën.

Dan hoor je niet bij een kamp, dan kies je in je eigen voordeel!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:07

sarabande"]
[quote="jaantsje schreef:
DAT is waar het om gaat.

Zou je wellicht iets van een achtergrond willen geven van jezelf voor je het hele oeuvre van Toon Hermans hier plaatst
[/quote]
ik had er even over heen gelezen..............
HUMOR Haha!:D:D:D:D

Steek ik meteen weer wat op.
Die man was van vér voor mijn tijd......... Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:11

ceasario schreef:
Die sprak ik 3 dagen geleden en toen ik hem vroeg waar bv. Biotop was gebleven bij de indexen wilde hij dat ook eens onderzoeken.
Want hij begreep dat ook niet.

Wel hadden ze een ander programma waarin naamswijzigingen hadden plaats gevonden.
Hij daar in zoeken ook niks.

Hans van Tartwijk en "De mysterieuze verdwijning van Biotop..........."
Wanneer wordt het verfilmd? Haha!

Mist toevallig Voltaire / Nimmerdor / Burggraaf / Calvados ook op de lijst?
Ik vraag het maar even, je weet het maar nooit.................. als Biotop ook al weg is.
Geet weer fijn daar in Zeist geloof ik........ Haha!

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:17

sarabande schreef:
Naast het diverse malen veranderen van een topic in een gezelligheidskransje vaak ook met seksuele getintheid en dat zeer hardnekkig, is er duidelijk nog een andere ergernis boven gekomen.
Namelijk van een nieuwe bokker die komt vragen om foktechnische hulp.
Ook al geeft zo iemand aan een KWPN merrie te hebben, hij/zij wordt overspoeld door adviezen om een Groninger, sha, een klein Duits stamboekje etc etc te nemen. Men verdringt en overschreeuwd elkaar om de eigen keuze aan te prijzen. De topicstarter wordt bedolven onder adviezen waar hij/zij niets van begrijpt terwijl het topic al ruziënd verder gaat.
Ik zou willen voorstellen dat iedereen die zo iemand een advies wil geven eerst even informeert of de vraagsteller wel een niet kwpn hengst wil.
Het zou een begin van duidelijkheid zijn.
En Bart ik ging allang niet meer in discussie met Anna als je een duidelijk voorbeeld wilt stellen zijn er wel anderen te noemen.
Maar waarom steeds maar namen noemen en in hokjes zetten. Ik heb aan het begin duidelijk gezegd dat ik niet in een kamp hoor.
Ik heb vrienden en er zijn mensen die denken zoals ik en er zijn mensen die altijd negatief reageerden als ik iets zei doet er niet toe wat.
Als dat benadrukt blijft worden heeft dit topic inderdaad weinig zin

Dit was het bewuste topic, volgens mij heb ik de topicstartster een fatsoenlijk antwoord gegeven, Joshua plaatste de foto. [FA] hengstenkeuze voor deze merrie Lachen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:19

De door jou gequote tekst gaat helemaal niet over een bepaald topic Greetje zie ook mijn latere posts, dit topic gaat over de gedragsvormen binnen F&A in het algemeen.

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:21

Denk je nou echt dat jij de enige bent die onschuldig is? We hebben er mede allemaal wel schuld aan hoor. Ik dacht dat het een soort verzoeningstopic was en dat we na 29 paginas wel een keer de goede richting op mochten gaan.Helaas niet net wat ik gisteren al zei:Dit topic gaat nergens over!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:21

greetje schreef:
Dit was het bewuste topic, volgens mij heb ik de topicstartster een fatsoenlijk antwoord gegeven, Joshua plaatste de foto. [FA] hengstenkeuze voor deze merrie Lachen

Ook weer zo'n voorbeeld van eigen perspectief. Zou je voor mijn merrie ook een Groninger adviseren als ik om maat en bot vroeg?

Maar sorry, DAT soort maat en bot bedoelt bijna niemand.