Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Hij kan gewoon echt niet "zitten". Dus wat hij laat zien, ondanks zijn bouw..daar heb ik al respect voor. Echt makkelijk zal het er ook niet uit te rijden zijn.
koend schreef:Elisa2 schreef:Hij kan gewoon echt niet "zitten". Dus wat hij laat zien, ondanks zijn bouw..daar heb ik al respect voor. Echt makkelijk zal het er ook niet uit te rijden zijn.
’Gaan zitten” is voor zover ik weet een beeld dat gebruikt wordt om piaffe uit te leggen aan leken, maar staat nergens in de officiële omschrijving van wat verlangd wordt. Bij "gaan zitten" heeft men snel de neiging te gaan kijken of de bovenlijn erg bergop loopt. Maar daar gaat het niet echt om. Anders zou het voor de "giraffemodellen" wel erg gemakkelijk zijn.
Even uit het boekje
”De piaffe ontstaat door het paard in draf steeds meer te verzamelen. Piaffe is als het ware draf op de plaats, met slechts een voorwaartse beweging ter grootte van één hoeflengte. Het paard buigt daarbij in de achterhand, de achterbenen treden meer onder het zwaartepunt en het ondersteuningsvlak van het paard verkleint. Het bekken kantelt, de rug welft zich en het paard richt zich op.’
Wel op bet filmpje zie ik alle elementen:
Het paard buigt de achterhand.
De achterbenen treden duidelijk meer onder
Het ondersteuningsvlak verkleint
Het bekken kantelt
De rug welft zich (van hol naar horizontaal, maar ook dat is welven.)
Wel ik vind het knap!
GP waardig? Natuurlijk niet! Maar daarvoor zijn er velen geroepen maar weinigen uitverkoren!
Zou ik er zelf mee fokken? Nee, hij is niet wat mijn merrie nodig heeft of wat ik zelf zoek.
Elisa2 schreef:Hmja, nou ik snap Jan wel...
Een dekhengst moet kunnen verbeteren, hij zit zo onvoordelig in elkaar dat ik denk dat als hij zijn eigen lijf doorfokt de gemiddelde amateur ruiter zo'n paard snel stuk rijdt.
Ik vind het ook een leuk sportpaard en hartstikke knap wat hij laat zien maar echt geen fokmateriaal. Bij fokken moet je echt heel kritisch zijn.
Elisa2 schreef:[ Afbeelding ]
Hier om, hij is op de voorhand gebouwd..achter overbouwd met een holle rug. Er zullen vast enkele amateurs zijn die zo'n paard wel goed kunnen houden maar dat zijn meestal de mensen die goed genoeg rijden dat ze ook aanbod genoeg hebben en dus eerder voor een functioneler gebouwd paard gaan.
Ik kan niet voor Jan spreken, maar ik heb zelf gewoon teveel ellende gezien bij paarden die niet functioneel genoeg in elkaar zitten en daardoor moeilijker te rijden zijn voor mensen. En het hoeven echt geen spectaculaire bewegers te zijn die perfect in elkaar zitten. Maar juist de bovenlijn en het verloop van de achterhand vind ik een van de belangrijkste dingen.