Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:36

VValar schreef:
Met halsfoto's kun je echt wel het eea uitsluiten, maar niet alles is te zien op foto's. Denk maar aan OCD (die je in 30% van de gevallen niet op foto's kan zien), vernauwingen, etc. Dus wat is wijsheid bij (ver)kopen? Heb vaak genoeg meegemaakt in mijn omgeving dat een paard werd ggk inclusief halsfoto's en later toch een atactisch beeld vertoonde.

Dan doen we gewoon ook maar een MMEP test in het keuringspakket :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:37

Vulina schreef:
[ [url=m/094vhF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Insgelijk Vulina ;)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:40

Ik heb een aantal jaren voor fokkers zadelmak gemaakt en zij hielden de paarden erg lang aan, omdat ze het erg leuk vonden om de paarden op volwassen leeftijd aan het werk te zien. Ze wilden de paarden een gedegen opleiding te geven voordat die werden verkocht. Maar financieel gezien is dat niet leuk. Af en toe denk je een echt goed paard in het werk te hebben en die voor mooi geld te kunnen verkopen en dan gebeurt er iets stoms. Verongelukt op de kliniek bij het keuren, verongelukt in de stapmolen, wordt blind, verzin maar iets... Ik heb wel eens geopperd om als veulen te verkopen of anders meteen na het zadelmak maken, voordat de GP ruiter ermee aan de slag ging, maar het was teveel liefhebberij om daar vanaf te zien. Toch blijven die tegenvallers erg zuur.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:57

Babootje schreef:
_Lorette_ schreef:
Het blijft ook wel zuur dat het geld doorgaans wordt verdiend door de handelaren en niet door de fokkers.

Dat klopt, maar die nemen dan ook het meeste risico. Of het wordt iets en dan verdien je er op. Of het wordt helemaal niks.

Bullshit. De fokker, die neemt het risico!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 16:11

JeanneV schreef:
als jou veerarts betrokken was bij talloze keuringen van gp paarden, of heel veel gp paarden veterinair ondersteund, stond hij niet in de opfok te rontgenen. Net zoals je Rob Renirie niet snel als smid in de opfok krijgt.

als het niet concreet is doen ook veeartsen aan hear say

Maree (niet mijn veearts overigens) is overigens dezelfde mening toegedaan. En dat is dan toch ook wel een heel bekende keuringsarts van sportpaarden.
Vindt het rontgenen van hals en rug naar ik heb begrepen ook onzin. Kan hem niet ongelijk geven, want feitelijk moet een goede keuringsarts problemen klinisch moeten opvallen. Heb hem ooit horen zeggen dat paarden met rugproblemen gewoon niet goed gemanaged worden. En daar zit m denk ik ook wel de kneep
Als een veearts bij de klinische keuring een beperking vindt kun je de rug/hals altijd nog op de foto zetten. En vaak dan is die beperking ook nog wel aanwezig. Maar een beperking daar wil dan ook weer niet zeggen dat dat ooit problemen in de toekomst gaat opleveren. Eigenlijk is de ervaring dus meestal niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 16:16

Babootje schreef:
_Lorette_ schreef:
Het blijft ook wel zuur dat het geld doorgaans wordt verdiend door de handelaren en niet door de fokkers.

Dat klopt, maar die nemen dan ook het meeste risico. Of het wordt iets en dan verdien je er op. Of het wordt helemaal niks.

s0173957 schreef:
Bullshit. De fokker, die neemt het risico!!

Die neemt natuurlijk ook een risico maar het minst bij verkoop van het veulen. En daar hadden we het even over geloof ik. In 3 jaar tijd kan ook een hoop gebeuren. En vervolgens zit er een groot risico van onbeleerd naar beleerd in de eerste jaren. ik heb ze gezien hoor: 1 jaar eerder als 3 jarige op de foto schoon en 1 jaar later spat klasse 3/4 en het paard had nog niks gedaan. Zelfde met HK. Dat is pure pech natuurlijk maar die kan een handelaar dus ook hebben.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 16:48

..en het allergrootste risico loopt een veulen(en merrie!) pakweg de eerste 4 maand van zijn leven.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 17:41

Ik ben het helemaal eens met s0173957, Er is geen handelaar die een paard met bemerkingen koopt voor een marktconforme prijs. Dus de kostprijs met een klein plusje.
Volgens mij zijn er nauwelijks echte handelaren.
Wel hele batterijen "bemiddelaars" die dmv het plegen van enkele telefoontjes menen recht te hebben op toch wel minimaal 10%, b.v.k. zonder bonnetjes, zal ik maar zeggen. En het liefst nog van zowel koper als verkoper.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 17:46

misterA schreef:
Ik ben het helemaal eens met s0173957, Er is geen handelaar die een paard met bemerkingen koopt voor een marktconforme prijs. Dus de kostprijs met een klein plusje.
Wel hele batterijen "bemiddelaars" die dmv het plegen van enkele telefoontjes menen recht te hebben op toch wel minimaal 10%, b.v.k. zonder bonnetjes, zal ik maar zeggen. En het liefst nog van zowel koper als verkoper.

Mee eens..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 17:52

misterA schreef:

En als het dan via een andere “bemiddelaar” gaat vragen ze nog geld want eigenlijk was het hun klant. En als je dat dan niet doet gaat ze (dame in dit geval) gerust naar die klant om te zeggen dat het echt een slechte keuze is.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 19:36

Vulina schreef:
misterA schreef:

Mee eens..

Zo, dat moesten we even kwijt. :D

Mijn ervaring is dat het wel minder is dan 10 jaar geleden. Fokkers en opfokkers zijn ook niet gek. Ze kunnen ook veel beter hun fokproduct via internet volgen en weten waar het terecht is gekomen.
Was 10 jaar geleden écht not done om zelf contact te leggen met de klant van de commissionair. Stel je voor dat de fokker de echte verkoopprijs te weten zou komen. En daarnaast werkt het naar twee kanten. Dubieuze bemiddelaars vallen uiteindelijk toch door de mand en een fokker weet met wie hij wél zaken kan doen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 19:49

Ja of "tipgeld". :+ _O-

Ik heb veel bemiddeld, maar ben er mee gestopt omdat ik niet achter de "gewone" werkwijze sta. Doe nog wel eens kopers en verkopers in contact brengen of voor een aantal vaste klanten paarden zoeken en helpen met im- en export, maar verder niet meer.

Gelukkig wel altijd hele tevreden kopers en verkopers gehad (met veel ook nog steeds contact), ook altijd direct contact tussen koper en verkoper en iedereen wist vooraf gewoon de prijs van het paard. Vond ik altijd heel belangrijk, maar oh jee als er een andere bemiddelaar tussen zat...

Voor de meeste is het gewoon makkelijk geld verdienen zonder iets te doen of verantwoording te hebben. Helaas.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 20:04

Zonder zelf te investeren vooral ,maar goed ...voor het grote geld en dus de goede contacten heb je ze toch nodig !

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 20:07

Denk dat dat wel mee valt, het is makkelijker om snel een groot netwerk te bereiken, maar je bouwt het zelf ook erg makkelijk op, ook voor het grote geld. :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 07:47

Babootje schreef:
JeanneV schreef:
als jou veerarts betrokken was bij talloze keuringen van gp paarden, of heel veel gp paarden veterinair ondersteund, stond hij niet in de opfok te rontgenen. Net zoals je Rob Renirie niet snel als smid in de opfok krijgt.

als het niet concreet is doen ook veeartsen aan hear say

Maree (niet mijn veearts overigens) is overigens dezelfde mening toegedaan. En dat is dan toch ook wel een heel bekende keuringsarts van sportpaarden.
Vindt het rontgenen van hals en rug naar ik heb begrepen ook onzin. Kan hem niet ongelijk geven, want feitelijk moet een goede keuringsarts problemen klinisch moeten opvallen. Heb hem ooit horen zeggen dat paarden met rugproblemen gewoon niet goed gemanaged worden. En daar zit m denk ik ook wel de kneep
Als een veearts bij de klinische keuring een beperking vindt kun je de rug/hals altijd nog op de foto zetten. En vaak dan is die beperking ook nog wel aanwezig. Maar een beperking daar wil dan ook weer niet zeggen dat dat ooit problemen in de toekomst gaat opleveren. Eigenlijk is de ervaring dus meestal niet.

Het is zeker niet waar dat Maree rugfotos geheel onbelangrijk vind. Hij schrijft ze alleen niet direct af op de rugfotos, zoals menig leek dit wel doet...

Overigens zijn rug en halsfotos ook nog iets manipuleerbaar. Een foto met het hoofd omlaag scheelt al schijnt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 09:51

Vandaar dat ze mij met zo'n loodzwaar (verdoofd) paardenhoofd op de schouder laten staan. Niet heel comfortabel.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:32

Babootje schreef:
VValar schreef:
Met halsfoto's kun je echt wel het eea uitsluiten, maar niet alles is te zien op foto's. Denk maar aan OCD (die je in 30% van de gevallen niet op foto's kan zien), vernauwingen, etc. Dus wat is wijsheid bij (ver)kopen? Heb vaak genoeg meegemaakt in mijn omgeving dat een paard werd ggk inclusief halsfoto's en later toch een atactisch beeld vertoonde.

Dan doen we gewoon ook maar een MMEP test in het keuringspakket :+

Het was om aan te duiden dat ook niet alles zichtbaar is op foto's, ook al probeer je zoveel mogelijk uit te sluiten. Om echt te weten hoe een paard functioneert in bijv. de hals kun je het beste een CT scan maken, maar niemand doet dat zonder aanwijsbare reden natuurlijk en al helemaal niet voor een verkoop. Daarom de vraag ook wat wijsheid is. Zoveel kunnen we nu al in kaart brengen maar geeft geen garanties voor een goed klinisch beeld. Je moet naast verstand ook altijd nog een portie geluk hebben dat je gewoon een gezond paard hebt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:01

En aan de andere kant, alles wat wèl op de foto te zien is, hoeft geen problemen of pijn te geven. Dat maakt het zo verrekte lastig. Heb ooit een paard op Boekelo zien lopen met een rug...dat je denkt.. Hoe dan??? En mijn eigen rug is op de foto ook zo verrot als maar kan, maar ik heb echt nooit rugpijn, heb nooit een stijve rug en ontzie hem echt met helemaal niets.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:06

Weer een dressuur vraagje.
Van de zomer deed Emmelie bij de pavo cup mee met een kwpn gefokte ruin
Jimmy b goode in dit paard zit Fries bloed via de moeder.
Nu dacht ik zou misschien toch ook interessant zijn om wat Fries bloed in de kwpn fokkerij te gaan mengen vanwege het inteelt bij kwpn paarden.
Nu kwam ik deze hengst tegen.
http://www.hengstenhouderij-schreven.nl ... innovation

Duitse vader met een Fries x arabier moeder.
Ik weet niet hoe dit paard beweegt maar vond zijn bloedlijn wel interessant.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:13

Huh, waarom zou je dat willen?? Zo op de foto’s heeft ‘ie sowieso het onderstandige voorbeen, zwakke rug, onderhals en stuwend achterbeen van de Fries meegekregen...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:15

oji schreef:
En aan de andere kant, alles wat wèl op de foto te zien is, hoeft geen problemen of pijn te geven. Dat maakt het zo verrekte lastig. Heb ooit een paard op Boekelo zien lopen met een rug...dat je denkt.. Hoe dan??? En mijn eigen rug is op de foto ook zo verrot als maar kan, maar ik heb echt nooit rugpijn, heb nooit een stijve rug en ontzie hem echt met helemaal niets.

Dat is nu juist het probleem bij al die keuringen. Als je maar lang genoeg zoekt vind je vanzelf wat.

Ik verkocht, al een mooie tijd geleden een fijn Z1 paard. Braaf en nooit problemen. Die was op de foto niet geweldig mooi, 1ste kopers lieten hem staan. Daarna verkocht aan moeder en zoon. Die hebben hem nu Zzzwaar.

Ander paard, ik vond hem levensgevaarlijk, volledig op de foto gehad, alle keuringen en onderzoeken gedaan die je maar kon bedenken. Helemaal piekfijn. Eigenaresse heeft hem voor een habbekrats weg gedaan..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:17

Libera schreef:
Huh, waarom zou je dat willen?? Zo op de foto’s heeft ‘ie sowieso het onderstandige voorbeen, zwakke rug, onderhals en stuwend achterbeen van de Fries meegekregen...

Zo op de foto ook niet mijn paard.. Ik vind Fries en KWPN een wereld van verschil, zou zelf nooit een kruising maken met een Fries..

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:19

Libera schreef:

Dit is misschien niet de beste maar ze zijn bezig met een foklijn op te zetten.

Het paard waar Emmelie op reed in de pavo cup liep zeer goed kreeg goede punten en zit ook Fries in.

Zelf heb ik ook niets met Friezen.
En zou het zelf ook niet doen.
Laatst bijgewerkt door splenius op 27-12-19 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:20

Ik heb wel vaker een goede kwpn x Fries gezien, maar vaker een mindere. Ik vind het een grote gok.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 12:23

Ik heb wel een aantal keer een gave gezien met tuigpaard bloed. Maar met Fries zou ik niet aandurven denk ik.
Tuigpaarden geven vaak veel knie mee en opstaande halzen. Als je net een beetje een trage hebt met een vlak voorbeen en weinig houding dan kan dit nog best leuk uitpakken. Maar ja, ik zou al nooit willen fokken met zo’n merrie.