Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Voor het eerst kwam ook een nakomeling van een kloon op de keuring, namelijk 82 (Chellano Alpha x Vingino), die dankzij zijn scherpte en techniek een ronde verder mocht. “In Nederland mag je klonen registreren, dus mogen hier klonen en nakomelingen van klonen gewoon op de keuring komen”, bevestigt senior-inspecteur Wim Versteeg. “We bekijken ze gewoon als ieder ander paard”, benadrukt Cor Loeffen. In Den Bosch zal ook de afstamming een rol gaan spelen, hoe zal de commissie dan omgaan met nakomelingen van een kloon? “We zullen waarschijnlijk vooral naar de kloon zelf gaan kijken, met natuurlijk het origineel in het achterhoofd. Hierover zullen we nog nader gaan overleggen, maar als een kloon in de sport uitkomt, zullen we zeker gaan kijken hoe hij dat doet.” Wout-Jan van der Schans voegt toe: “Een kloon is zelden of niet beter dan het origineel, natuurlijk door tal van milieufactoren. Misschien moeten we het meer bekijken zoals we dat ook bij volle broers doen”, suggereert Van der Schans.
Dees schreef:Hoe duurzaam zou een kloon zijn?
Ik denk dat ik er pas over twintig jaar vertrouwen in zou kunnen krijgen. Zal zelf in geen geval anno 2016 interesse hebben zo'n hengst te gebruiken.
Maar misschien zijn er hippere fokkers te vinden die het wel aandurven.
Dees schreef:Hoe duurzaam zou een kloon zijn?
Ik denk dat ik er pas over twintig jaar vertrouwen in zou kunnen krijgen. Zal zelf in geen geval anno 2016 interesse hebben zo'n hengst te gebruiken.
Maar misschien zijn er hippere fokkers te vinden die het wel aandurven.
Dees schreef:Als klonen een vaart gaat krijgen, waarom zouden we dan nog ooit een ander paard willen hebben dan een zuivere kloon van Totilas of For Pleasure?
Dees schreef:Welnu, dan zie ik de toegevoegde waarde van klonen ook niet zo... Je doet dat toch om exact dat fantastische paard terug te zien in je kloon?
De volle broer van Totilas breekt geen potjes op de wedstrijd en zelf dekt hij ze ook niet echt bij elkaar ondanks alle ver-van-bovengemiddelde-merries die hij heeft mogen bedienen.... Wat moet je ermee als je niet exact Totilas zelf en zijn mogelijkheden gaat krijgen?
Dees schreef:Hij heeft, zeker wanneer je dekgeld in ogenschouw neemt, best veel gedekt en heeft dat mogen doen bij hele beste merries. En toch regent het geen toppers. Misschien is Totilas wel gewoon een Gribaldi x Glendale met een uitzonderlijk, niet erfelijk groot talent. De zoon van Cruyff kan immers wel voetballen maar heeft nooit hetzelfde niveau van zijn vader kunnen halen. Terwijl daar alle randvoorwaarden aanwezig waren.
Nies_ schreef:Ik vind het wel interessant, maar zou het wel op een kleine schaal willen houden tot we er nog wat meer vanaf weten, voor we straks geen fatsoenlijk paard meer kunnen vinden omdat dat klonen toch iets meer nadelen had dan gedacht.
Dees schreef:De KWPN database gaat uitsluitend over de KWPN populatie. In een groter plaatje dus eigenlijk onbruikbaar.
Vergeet niet dat Totilas zich heel veel (waarschijnlijk veel meer) heeft ingespannen voor niet-KWPN fokkerij.
Zo is Toto. Jr een Hannoveraans fokproduct (en aldaar ook als eerste goedgekeurd).
Dees schreef:Denk dat Totilas een boel merries heeft gedekt waar zelfs een ezel nog wel sterwaardige nakomelingen mee had kunnen verwekken.
Dees schreef:2/3 ster van een wel hele selecte groep merries, he?
Wat voor predikaten hadden de moeders wel niet....
Denk dat Totilas een boel merries heeft gedekt waar zelfs een ezel nog wel sterwaardige nakomelingen mee had kunnen verwekken.
R12312 schreef:Dat was destijds een reclame stunt, mensen voelden zich heel bijzonder dat ze hun merrie "mochten" laten dekken door Totilas en dat die merries door de ballotage kwamen. In werkelijkheid kwam alles er door.........