KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:38

Leonora schreef:
In die optiek gebruikten wij Charmeur op onze elitemerrie van Parcival, maar de opzet lukt niet altijd *D Uit die combinatie hebben we nu een 2.5-jarige hengst, die heel goed kan bewegen, maar die we zeker niet mee durfden te nemen naar de HK omdat hij meer op een Arabisch Halfbloed lijkt dan op een halve Gelderse. Daar breken wij ons hoofd dan weer over, want waar komt dat vandaan?

Bedankt voor je reacties Leonora, ik meng me nog niet teveel in de 'discussies' leer liever eerst wat meer. Wilde het toch even zeggen, + ik moest toch lachen vanwege bovenstaande quote :')

anneliesdj

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:44

Ben dan wel nieuwsgierig naar een foto :P

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:28

Pff. Ik heb het hele stuk mee gelezen. Heftig. Ik heb wel mijn mening, maar vind dit geen toegevoegde waarde. Wel vraag ik me af, als er veel mensen (leden) zijn van de gelderse richting die tegen bepaalde hengsten keuze zijn zich niet kunnen verenigen en een jury op een matje roepen. Dit staat buiten het feit wat ik er van vind. Puur wat zijn de mogelijkheden als veel leden op tegen zijn of is de markt bepalend?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:37

vienna1987 schreef:
Pff. Ik heb het hele stuk mee gelezen. Heftig. Ik heb wel mijn mening, maar vind dit geen toegevoegde waarde. Wel vraag ik me af, als er veel mensen (leden) zijn van de gelderse richting die tegen bepaalde hengsten keuze zijn zich niet kunnen verenigen en een jury op een matje roepen. Dit staat buiten het feit wat ik er van vind. Puur wat zijn de mogelijkheden als veel leden op tegen zijn of is de markt bepalend?

Waarom zouden ze dat doen? Je hoeft er toch niet mee te dekken als je het niks vindt....?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:13

Rhea schreef:
vienna1987 schreef:

Waarom zouden ze dat doen? Je hoeft er toch niet mee te dekken als je het niks vindt....?

Omdat deze hengsten in de ogen van deze mensen niet aan het fokdoel voldoen.
Als er nu genoeg andere hengsten waren die wel aan het fokdoel voldeden, maar de spoeling is al zo dun.
Heb zelf ook een stermerrie, Droomwals x Hoogheid x Alex x Nelson maar weet echt niet met welke gelderse hengst ik haar zou dekken en dan is in dit geval de bloedspreiding niet eens echt het probleem.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 23-12-13 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:22

Nou, met zo'n merrie kan je alle kanten nog op.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:30

Qua bloedspreiding wel maar ik merk doordat (ook) voor mij de richting waarin de gelderse afdeling gaat/wil, niet duidelijk is, ik niet weet aan welk fokdoel ik nog zou moeten voldoen wil ik een gelderse fokken. En dan wordt de keuze voor een gelderse hengst toch wel een stuk lastiger.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:39

Maak gewoon een combi die je aanstaat, waar jij een goed gevoel bij hebt. Voor de keuring fokken is lastig omdat het inderdaad maar de grote vraag is wat ze willen zien, je kunt beter gewoon een goed paard proberen te fokken en te kijken welke hengst jouw merrie verbetert en waar jij nou blij van wordt. Belangrijkste is dat jij met je fokproduct door 1 deur kan, op de 364 dagen in het jaar dat er geen keuring is.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:05

Klopt GJ, dat heb ik ook gedaan. En zal ik ook blijven doen.
Maar het blijft jammer dat je daarbij niet weet of je binnen de fokrichting ook "goed" bezig bent. Het mooiste is natuurlijk als dat samen op kan gaan.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:29

urosa schreef:
Leonora schreef:
In die optiek gebruikten wij Charmeur op onze elitemerrie van Parcival, maar de opzet lukt niet altijd *D Uit die combinatie hebben we nu een 2.5-jarige hengst, die heel goed kan bewegen, maar die we zeker niet mee durfden te nemen naar de HK omdat hij meer op een Arabisch Halfbloed lijkt dan op een halve Gelderse. Daar breken wij ons hoofd dan weer over, want waar komt dat vandaan?

Bedankt voor je reacties Leonora, ik meng me nog niet teveel in de 'discussies' leer liever eerst wat meer. Wilde het toch even zeggen, + ik moest toch lachen vanwege bovenstaande quote :')

*D

Fokken is niet altijd even simpel. Natuurlijk wisten wij dat en Trakehner en xx door de hele afstamming sijpelt, maar ook wel vier of vijf keer L'Invasion. Het heeft te maken met aansluiting, want van die merrie hebben we meerdere nakomelingen die heel verschillend zijn. Bijvoorbeeld Ulysses van Martine komt uit dezelfde moeder als de Olivi die mee was naar de HK en hij is een volle broer van de moeder van de Charmeur. Mocht hij zo meteen zijn winterpak weer uittrekken en het een keer mooi weer zijn ga ik hem op de foto zetten, maar niemand gaat raden dat hij uit een Gelderse merrie komt. Zijn volle zus is daarentegen weer veel klassieker gebouwd.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:36

vienna1987 schreef:

Nu lijkt het net of er geen goede Gelderse hengsten meer zijn, maar ik kan echt nog wel
een heel rijtje opnoemen. Natuurlijk hebben mensen zo hun eigen persoonlijke voor- of afkeuren
maar het is niet zo, dat er geen goede Gelderse hengst te vinden is.

De markt is in zoverre bepalend, dat een fokker alleen maar kan blijven fokken bij de gratie
van af en toe een paard netjes kunnen verkopen. Je kunt wel stug vasthouden aan je eigen ideeën
maar als niemand jouw paarden wil kopen, raken de stallen wel erg vol en de portemonnee in ras
tempo leeg. De kunst is om een Gelderse te fokken waar iedereen achteraan loopt :j

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:37

@Leonora:
Dat krijg je dus als er "teveel" verschillend bloed in de merrie zit. Dan is het maar net wat aansluiting bij elkaar vindt. En krijg je heel verschillende veulens. Zeker als je ook nog een hengst gebruikt met "teveel" verschillend bloed.
Is niet vervelend of aanvallend bedoeld hoor!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:42

Is toch vooral een kwestie van de juiste persoon vinden.
Een paard is waard wat de liefhebber ervoor geeft.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:58

Coloured schreef:
@Leonora:
Dat krijg je dus als er "teveel" verschillend bloed in de merrie zit. Dan is het maar net wat aansluiting bij elkaar vindt. En krijg je heel verschillende veulens. Zeker als je ook nog een hengst gebruikt met "teveel" verschillend bloed.
Is niet vervelend of aanvallend bedoeld hoor!

Uit onze keur sport preferente prestatiemerrie van Elegant hebben we drie Parcivals gefokt, die alle drie aardig op elkaar lijken. Voor het overige lijken de meeste nakomelingen op hun vader.
We kiezen in de partnerkeuze wel vaak voor een hengst, die bijvoorbeeld vier of meer
generaties terug een aantal dezelfde namen in de pedigree heeft. Overigens is een Gelderse
opdruk bij al haar nakomelingen zichtbaar aanwezig en kunnen we het exterieur ervan heel
goed duiden, alleen niet bij haar kleinzoon van Charmeur dus.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 01:36

Heb even op horsetelex gekeken, gaat het over de merrie Leonora? Ook even in de database van het KWPN gekeken. Hier leer ik namelijk ook weer van. De Walser en de Vitens lijken die ook het meeste op hun vader of hebben die ook veel van de moeder weg?
Achteraf is het misschien altijd wel gemakkelijker te herleiden waar een bepaald exterieur vandaan komt, maar als ik de afstamming van Gaspari LL bekijk, zit er via Charmeur en Parcival een flink percentage arabisch bloed in. En dit heeft blijkbaar aansluiting gevonden op het arabische bloed dat ook Leonora in de verte bij zich heeft via Domburg, Baronet, Amburg en de van Wittenstein-paarden.
Prachtig om de zien eigenlijk hoe dat kan werken. Ben ook wel heel benieuwd naar een foto van Leonora, haar dochter en de bewuste kleinzoon.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:29

Leonora schreef:
[ Mocht hij zo meteen zijn winterpak weer uittrekken en het een keer mooi weer zijn ga ik hem op de foto zetten, maar niemand gaat raden dat hij uit een Gelderse merrie komt. Zijn volle zus is daarentegen weer veel klassieker gebouwd.

Ik dacht dat je het allemaal niet verkeerd deed/doet door een sportpaard te fokken met een goede basis.

http://www.levenoplandlust.nl/web/gelde ... elingen-4/

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:34

ceasario schreef:
Leonora schreef:
[ Mocht hij zo meteen zijn winterpak weer uittrekken en het een keer mooi weer zijn ga ik hem op de foto zetten, maar niemand gaat raden dat hij uit een Gelderse merrie komt. Zijn volle zus is daarentegen weer veel klassieker gebouwd.

Ik dacht dat je het allemaal niet verkeerd deed/doet door een sportpaard te fokken met een goede basis.

http://www.levenoplandlust.nl/web/gelde ... elingen-4/

Ik had Gaspari graag in Ermelo gezien.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:35

Leonora schreef:
vienna1987 schreef:

Nu lijkt het net of er geen goede Gelderse hengsten meer zijn, maar ik kan echt nog wel
een heel rijtje opnoemen. Natuurlijk hebben mensen zo hun eigen persoonlijke voor- of afkeuren
maar het is niet zo, dat er geen goede Gelderse hengst te vinden is.

De markt is in zoverre bepalend, dat een fokker alleen maar kan blijven fokken bij de gratie
van af en toe een paard netjes kunnen verkopen. Je kunt wel stug vasthouden aan je eigen ideeën
maar als niemand jouw paarden wil kopen, raken de stallen wel erg vol en de portemonnee in ras
tempo leeg. De kunst is om een Gelderse te fokken waar iedereen achteraan loopt :j

En is dat dan de reden dat je Charmeur, Davino en Jazz gebruikt en de Gelderse hengsten links laat liggen? Niet aanvallend bedoeld hoor.
Maar het is wel heel verdrietig als onze eigen hengsten niet aan dekken toe komen omdat die veulens minder te verkopen zouden zijn? Waar zijn we dan mee bezig en misschien heeft Dhr van Woudenbergh dan wel een heel goed punt dat ook goed aansluit op jouw fokkerij....
En ik vraag me ook hard af of dat echt wel zo is... Als mensen een brave Gelderse zoeken noem ik al gauw Rubus bijv., maar zie jij maar eens een Rubus te kopen. Die zijn gewoon niet te koop, iedereen die er een heeft wil hem nooit meer kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:44

Volwassen ja, betuigd en startklaar onder het zadel, maar de eerste 4 jaar raak je ze aan de straatstenen niet kwijt
En voor Gelderse wil men niet veel geld uitgeven itt rijpaarden

Al is de veulenmarkt bij de rijpaarden ook niet zo denderend

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:06

Ik zie ook weinig tot geen Gelderse paarden bij een "echte" ruiter staan dus in the picture rijden doen ze zich ook niet. Alexandro P is redelijk gepromoot ondanks zijn ruiterwissels en dekt er 156. Die ruiter verdien je dus wel een heel eind terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:09

Echte ruiters nemen niet eens de moeite om een goed gelders paard uit te komen proberen

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:22

Daarom was ik ook zo blij met de combi Laurens v lieren en tyara...

Ik kan toch andere rp hengsten bedenken dan charmeur en jazz die zeker karaktertechnisch beter bij het gp zouden aansluiten. Wordt rubus dan ook veel gebruikt? Heeft iemand de dekcijfers paraat?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:25

61 in 8 jaar...

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:03

Eigenlijk heb ik niet zo'n zin om me hier te moeten verantwoorden. Zo voelt het toch een beetje, [***] en had ik het fijner gevonden als je me dat gewoon een keer gevraagd had, maar ik heb ook niets te verbergen dus:

We hebben 25 jaar altijd Gelders gefokt en daaruit een aantal fijne fokmerries overgehouden,
allemaal met verschillende predicaten want allemaal naar de keuring geweest en in de sport
uitgebracht, dus we hebben geïnvesteerd om een mooie stam op te bouwen.

In de beginjaren bleven we vooral de hengstenhouders trouw, dus daarom hebben we ook
nog een Dublin omdat die destijds bij HD op de wagen stond. Maar mijn man en ik zijn altijd
gecharmeerd geweest van een royaal gebouwd paard met veel front en dat proberen we nog
altijd te fokken.

Vervolgens hebben we Charmeur gebruikt omdat we dat nu eenmaal
in zijn opdruk een moderne Gelderse hengst vinden. Jazz is natuurlijk veel ouder
en we dachten dat hij iets kon toevoegen bovendien ben ik persoonlijk een fan van Purioso-bloed
vanwege de rondgeribde, correcte, goedlopende en iets klassiek ogende paarden van deze hengst
In combinatie met Leonora hebben we 2 Jazz-dochters waarvan er een helemaal Gelders is en de
ander tussen RP en GP valt, dat is het risico van een dergelijk experiment. De Davino is een keus van
onze volwassen dochter die graag goed rijpaarden wil fokken uit Gelderse roots. Zij heeft ook inbreng
in de hengstenkeuze en zolang we nog een aantal Gelderse merries hebben vind ik die experimenten
ook alleen maar leuk en het kan maar zo zijn dat we ze over een paar jaar weer allemaal Gelders dekken.

We proberen overigens al twee jaar op rij onze Walser gedekt te krijgen met een Gelderse hengst die volgend jaar pas weer beschikbaar komt voor de dekdienst en zijn na het optreden van de nakomelingen van Danser en Rubus-nakomelingen ook serieus daarover aan het nadenken, maar vooropgesteld vind
ik dat de combinatie moet passen. Ik mag dan wat verward lijken over de Charmeur, maar meestal klopt de voorstelling van een veulen na conceptie wel heel duidelijk met het uiteindelijke resultaat.

Natuurlijk zijn de allermooiste Gelderse veulens goed te verkopen, maar wanneer je dekt met een
zwarte modehengst krijg je nu eenmaal makkelijker nog meer bellers/kopers. Eigenlijk had een veulen
zoals Henkie een wildcard moeten krijgen voor de veulenveiling in Borculo dat zou een enorme boost gegeven hebben voor de Gelderse fokkerij. Iets om bij veilingselectiecommissies een keer voor te stellen om zo ook de beste Gelderse veulens een keer onder de aandacht te brengen van een groter publiek

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:11

Ik bedoelde niet dat je je moest verantwoorden waarom je bepaalde hengsten kiest, dat moet iedereen nog altijd zelf weten, wat je aanspreekt.
Maar als de grote reden zou zijn dat Rijpaard x Gelders beter te verkopen is dan gewoon Gelders x Gelders, is dat toch een signaal waardoor ik het idee heb dat de toekomst van het Gelders paard op losse schroeven staat.