Bloedlijnen, skelet en oorsprong 2 -voorlopig open

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:49

Hijg...!

Er zouden geen goede argumenten zijn gegeven tegen de aanname van Anna42 de Lange over het lendenmechanisme dat alleen door de Arabisch Volbloed zou komen? Het is al weer een flink aantal pagina's geleden (minstens 10) dat ik een kritisch door de 'bewijzen' van de heer de Lange ben gegaan en tot de conclusie ben gekomen dat de onderbouwing van zijn 'geschiedenis van het lendenmechanisme/de arabier' ontzettend weinig bij nadere beschouwing overeind blijft. Daar heb ik een hoop argumenten tegen gegeven tot ik het idee had dat mijn standpunt duidelijk was, ik in herhaling begon te vervallen en de Lange me niet precies kon uitleggen hoe de kritieke punten van zijn theorie dan precies in elkaar zaten. Maar misschien moet ik nog eens creatief met knip & plak zijn?

'Lendenmechanisme' is een mooi woord dat verzonnen is voor een van de functies van de lendenen. Ik zie steeds weer paarden lopen die in draf de achterbenen duidelijk eerder optillen dan het voorbeen. Mijn conclusie is dan dat de achterhand dus duidelijk niet draagt. Simpel. De voorhand wordt daardoor overbelast, wat voor vroege slijtage zal zorgen. Allemaal duidelijk.

Wat ik echter niet accepteer is de hele mythologie die daaromheen gesponnen wordt. Zo zou het lendenmechanisme afkomstig zijn van alleen de arabier. Alle paarden met lendenmechanisme zijn dus door de arabier beinvloed. Ook zouden alleen paarden met lendenmechanisme kunnen steigeren en trappen met de achterbenen. Paarden die kunnen steigeren en trappen zouden volgens die theorie dus allemaal beinvloed moeten zijn door de arabier. Waaronder dus ook de prezwalski, IJslanders en mijn eigen huis- tuin- en keukenshetlanders vallen.

Gelukkig is voor het shetlander-steiger-en-dus-lenden-mechanisme-probleem een oplossing gevonden: De shetlander zou afstammen van de een Brits ponyras dat door de door Romeinen meegebrachte arabieren beinvloed werd (hoewel de Romeinen arabieren juist kenmerkten als in hun ogen lelijke paarden, ze vielen veel meer op de 'barokke' vormen van de berber), waarna deze afstammelingetjes op de shetlandeilanden werden ondergebracht en erg klein werden maar gelukkig in al die honderden jaren wel hun lendenmechanisme behouden hebben. Right.

Het verband tussen steigeren/schoppen en lendenmechanisme is niet aanwezig. Ik heb de fout dravende paarden zien steigeren (en flink hoog ook) en schoppen, dus geloof ik niet in deze link. De Lange ziet dit echter als essentiele link, want juist dit steigeren verbindt het lendenmechanisme met de arabier. Want, zo luidt de theorie, lang geleden leefden er twee oertypes paarden op de wereld.
1. De Equus Robustus: lomp, zwaarhoofdig, kleinogig, heeft geen lendenmechanisme en kan dus niet schoppen/steigeren. Dit wordt veroorzaakt doordat hij door hondachtigen bejaagd wordt die ook lomp, zwaarhoofdig en het tijdens de jacht niet moeten hebben van tactiek maar van domweg opjagen. Daarom zou een paard geen schopfunctie nodig hebben. (???)
2. De Equus Orientalis: kleinhoofdig maar met veel hersens, erg intelligent en trouw aan zijn mensen, grote ogen, een slanke hals en dito bouw, de droom van elke ruiter (enz. enz. enz.) en in het bezit van het lendenmechanisme en dus een schop&steigerfunctie. Want, zo luidt de theorie, dit paard werd bejaagd door katachtigen die net als zijn prooi grootogig, snel, intelligent waren en het niet moesten hebben van een achtervolging, maar van het besluipen.

Daarom is de arabier de enige brenger van al dit heil.

(waarbij we even vergeten dat het paard eigenlijk afstamt van 12 afzonderlijke genenpolen zoals afgelopen jaar wetenschappelijk is aangetoond. En waarbij we ook even vergeten dat ook door wolven bejaagde dieren graag een trap uitdelen naar hun belangers. En we vergeten dat ook in het noorden van de wereld katachtigen op grote zoogdieren jagen (de lynx, maar ook 'in vroegere tijden', toen Robustus vrolijk door zijn bossen dartelde, de sabeltandtijger). En dat er in het zuiden van de wereld, waar door katachtigen gejaagd wordt, er toch ook beesten als zebra's bestaan die nergens zo sterk op lijken als op Prezwalski's die juist weer de vertegenwoordiger van de Robustus moet voorstellen.

Een laatste probleem dat ik heb met de theorie zoals die aangedragen wordt, is dat er een hele hoop aannames gedaan wordt op het gebied van de fysiek van het paard, waar ik graag 'bewijzen' voor zou willen zien. Ik heb er als eens op gewezen dat de lijnenfoto's die bij de artikelen "Amurath 1881 het genetisch wonder' en die ander over het lendenmechanisme niet kloppen, omdat de lijnen niet dezelfe botten volgen. Door dit creatief omgaan met liniaal & pen krijgt de foto van de volbloed een ruit over zich heen getrokken die helemaal scheef is, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval zou zijn, als de lijnen over dezelfde botten zouden lopen als bij de arabier ernaast (die natuurlijk een prachtig evenredige ruit toebedeeld krijgt).
Bij de foto's wordt het middelpunt van de ruit het zwaartepunt van het lichaam genoemd. Dat is volkomen onjuist, omdat het zwaartepunt veel verder naar voren ligt (niet midden tussen de voor- en achterbenen). Waarom niet? Omdat hals+hoofd samen net iets meer wegen dan de staart.
Nog een punt is dat Anna/De Lange niet duidelijk weten te maken waar het lendenmechanisme nu precies in schuilt (behalve dan in de arabier Haha!). Welke botten, spieren en pezen hier precies voor nodig zijn en hoe deze verdeeld moeten zijn. Zo zijn we er intussen al achter dat je voor een lendenmechanisme geen lendewervel hoeft te missen (toch een opvallend kenmerk van de arabier). Wel zou de achterhand 'hoger' moeten zijn zodat deze zich in de beweging zou kunnen 'invouwen' om zo energie op te slaan. Is datzelfde dan niet mogelijk met een paard met een normaal geplaatste achterhand die onder de schoft ligt? Zouden deze paarden dan niet gewoon nog lager gaan zitten in de beweging dan de arabieren die tijdens beweging 'dalen' naar het achterhandniveau van een normaal paard?
Ook heb ik nog geen overtuigende bewijzen gezien voor de stelling dat de ruglijn 2/3 van de buiklijn moet beslaan, behalve dan de vage uitspraak dat iets dat onder en boven even lang is, zich beter kan opbollen dan iets dat onder korter is. Dat dit niet het geval is wordt dagelijks bewezen in de bruggenbouw, waarbij alle simpele modellen toch duidelijk gebold zijn doordat de bovenkant langer is dan de onderkant.

Op al deze vragen heb ik geen duidelijk en helder antwoord gekregen behalven algemene verwijzingen naar erg algemene theorieen (Darwin bijvoorbeeld) die vaak sterk verouderd zijn (Robustus/Orientalis, Romeinen brachten arabieren naar Europa) en al vele malen weerlegd zijn geweest. Op vragen naar hoe het lendenmechanisme er nu in praktijk in het levende paardenlichaam eruit ziet en in welke structuren zich dat openbaart krijg je ook geen antwoord, behalve het inmiddels o zo vertrouwde "Wat denk je zelf, denk daar maar eens over na, dan krijg je later nog wat huiswerk" of iets in die trant.

Ik ga een stevige discussie niet uit de weg en vind zoiets zelfs erg interessant en leerzaam, maar het wordt een beetje vervelend als je aanmerkingen en kritiekpunten niet duidelijk beantwoord worden en met een algemeen antwoord weggewoven worden. Dan houd ik er na een pagina of 6 argumenteren ook mee op. Haha!

En dat terwijl ik eigenlijk toch ontzettend makkelijk te overtuigen ben. Geef me een aantal goede argumenten et voila, ik ben om. Haha!

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 00:03

Hier sluit ik me weer volledig bij aan.
Dit is zeker de 2e of 3e keer dat je deze argumenten geeft,maar ik heb er ook nog steeds geen duidelijk antwoord op gezien....

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 09:19

xyzutu2 schreef:
'Lendenmechanisme' is een mooi woord dat verzonnen is voor een van de functies van de lendenen. Ik zie steeds weer paarden lopen die in draf de achterbenen duidelijk eerder optillen dan het voorbeen. Mijn conclusie is dan dat de achterhand dus duidelijk niet draagt. Simpel. De voorhand wordt daardoor overbelast, wat voor vroege slijtage zal zorgen. Allemaal duidelijk.

Wat ik echter niet accepteer is de hele mythologie die daaromheen gesponnen wordt. . Haha!

Ik begrijp niet dat men zich zo druk maakt over over waar het vandaan komt.
De konstatering heb je gedaan dat er bij bepaalde paarden duidelijk iets mis is.
Je citaat: "Simpel. De voorhand wordt daardoor overbelast, wat voor vroege slijtage zal zorgen. Allemaal duidelijk."

Ik zou dan, wanneer ik een paard kocht of fok, daarop gaan letten.
Andere soort bewegings paarden zou ik nog niet eens meer aankijken.
Want wanneer die op de rontge-foto's als jong dier goed zijn heb je blijkbaar op lange termijn toch een miskoop.

En waar het allemaal vandaan komt zou voor mij geen vraag zijn.
Als ik een auto koop ga ik me ook niet druk maken waar die en hoe gebouwd is. Ik wil er gewoon een met weinig of geen mankementen.
En zo zal het ook wel bij een paard zijn.
En nu weet "men" inmiddels waar ik op moet gaan letten bij mijn volgende paard aankoop.( heb je geen 25 topicpagina's voor nodig ,lijkt mij) Niet op foto's maar blijkbaar op achterbeen zodat de voorbenen niet worden overbelast.
Goh, geen wonder dat er hier op stal de dierenarts zijn vakantie verdiend.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 09:29

Even wat commentaren (beschouw me even niet als moddie Haha! )

Er lopen hier heel wat discussies door elkaar.

- De volbloed fans voelen zich beledigd dat hun paarden door het slijk gehaald worden. Kan ik me iets bij indenken, maar laten we even wel wezen. De warmbloedfokkerij is kwa economische inbreng peanuts vergeleken bij de volbloedfokkerij. Een winnende volbloed kost klauwen met geld voor dekgeld en nog eens klauwen met geld om aan te schaffen. Die beesten kunnen dan ook astronomische bedragen winnen in hun eigen tak van sport en zijn op hun manier de beste sportpaarden ter wereld. (Vergelijk iemand die 100 meter hardloopt met een wielrenner en vraag je eens af waarom die wielrenner nooit wint bij het hardlopen, dat wil niet zeggen dat de wielrennen niet kan hardlopen).

- ontdekking versus feiten versus stellingen versus wetten. Ieder mens ontdekt heel veel in zijn leven. Ik heb zelf een kleine ontdekker van 3,5 jaar, die de meest onwaarschijnlijke ontdekkingen doet, iedere dag. Columbus heeft Amerika ontdekt? Hmm, dat was er altijd al. Bestaat Amerika? Jazeker!

- taal is relevant. Het is onmogelijk om op de inhoud te reageren als de taal fout is.

- Er is ook een hele discussie gaande over twee paarden die Mackensen en Matador heten. Interessant, daar zijn er veel van. Blijkbaar een populaire naam. Er worden twee paarden aangehaald met een schijnbaar geweldige bouw, waar ik met enige anatomische kijk op de zaken toch een aantal grote tekortkomingen aan zie. Velen moeten zich afvragen waarom die paarden zo evenwichtig gebouwd zijn, terwijl anderen er zich nog steeds druk over maken of dat paard X van ras Y wordt bedoeld of paard X van ras Z.

- Lengte in paarden. Ik geloof dat er heel wat oude anatomische regels bestaan over waar een paard lang moet zijn en waar kort. Ik ben bang dat er hier en daar wat appels met peren worden vergeten. Ik kom zelf uit een hoek waar een lange paardachtige verafschuwd wordt, vanwege de onbalans. Zelfs de jurycursus (onder leiding van het Ministerie van Landbouw) zal je leren wat een evenwichtige bouw van een paard is. Ik kan me niet ontrekken aan de indruk dat alle juryleden eenzelfde basisanatomie leren.

- de discussie over oorsprong. Alle paarden stammen van eohippus af, een klein diertje dat al jaren is uitgestorven, omdat het zich niet als zodanig kon aanpassen. Waar we nu naar kijken, is de aangepaste versie van eohippus. Paarden kennen een grote diversiteit, in ieder ras. Zo goed is de selektie nou ook niet geweest. Diversiteit binnen een ras is vaak groter dan de divesiteit tussen de onderlinge rassen.

- Percentage van bloedvoering zegt niet zoveel over vererving. Ik kan helaas alleen een goed voorbeeld geven uit de Welsh. Nemen wij Bolster Ellemelle. Haar vader was schimmel, haar moeder bruin. De vader van de vader was vos, de moeder van de vader schimmel. De vader van de moeder van de vader is bruin, de moeder van de moeder van de vader is schimmel. De vader van de moeder van de moeder van de vader is bruin, de moeder van de moeder van de moeder van de vader was schimmel. Simpelweg, volgens de stamboom is de pony feitelijk slechts voor 6,25% schimmel. Verrassing: de pony is schimmel, de pony heeft dat ene gen geerfd van haar betovergrootmoeder, dat ondanks het feit dat al die andere betovergrootouders irrelevant zijn in de vererving van dit specifieke gen aan deze specifieke pony.

Eind observatie als gewone bokker..
Laatst bijgewerkt door joostvangestel op 31-10-03 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 09:34

xyzutu2 schreef:
omdat de lijnen niet dezelfe botten volgen. Door dit creatief omgaan met liniaal & pen krijgt de foto van de volbloed een ruit over zich heen getrokken die helemaal scheef is, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval zou zijn, als de lijnen over dezelfde botten zouden lopen als bij de arabier ernaast (die natuurlijk een prachtig evenredige ruit toebedeeld krijgt).

Nog een punt is dat Anna/De Lange niet duidelijk weten te maken waar het lendenmechanisme nu precies in schuilt

"Wat denk je zelf, denk daar maar eens over na, dan krijg je later nog wat huiswerk" of iets in die trant.

Drie heel duidelijk uitspraken uit je verhelderende tekst geplukt.

De eerste 2 spreken voor zich en dat was ook mijn ergenis.

De laatste komt zo uit het boekje van een slechte Personeelschef
Regel 1 in het handboek voor het functionerings gesprek:
Hoe intimideer ik mijn gesperkspartner!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 09:38

joostvangestel schreef:
- Er is ook een hele discussie gaande over twee paarden die Mackensen en Matador heten. Interessant, daar zijn er veel van. Blijkbaar een populaire naam. Er worden twee paarden aangehaald met een schijnbaar geweldige bouw, waar ik met enige anatomische kijk op de zaken toch een aantal grote tekortkomingen aan zie. Velen moeten zich afvragen waarom die paarden zo evenwichtig gebouwd zijn, terwijl anderen er zich nog steeds druk over maken of dat paard X van ras Y wordt bedoeld of paard X van ras Z.

Nee hoor Joost ik heb me er helemaal bij neergelegd dat het om de Holsteiners gaat, maar ik vraag me al 4 pagina's af, en velen met mij, om een verhelderende uitleg bij die als geweldig omschreven exterieuren.
Inplaats daarvan zijn de foto's weggehaald en komt er geen toelichting.

Het lijkt mij catagorisch voor de hele stelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 09:51

ceasario"]
[quote="xyzutu2 schreef:

Wat ik echter niet accepteer is de hele mythologie die daaromheen gesponnen wordt. . Haha!

Ik begrijp niet dat men zich zo druk maakt over over waar het vandaan komt.
De konstatering heb je gedaan dat er bij bepaalde paarden duidelijk iets mis is.
Je citaat: "Simpel. De voorhand wordt daardoor overbelast, wat voor vroege slijtage zal zorgen. Allemaal duidelijk."
[/quote]

Zeker, dat heb ik geschreven en dat bedoel ik ook. Bekijk het paard op zijn bouw en bewegingen, daar is een hele hoop uit af te leiden over zijn vermogen het ruitergewicht op een evenwichtige manier te dragen. Op dat gebied ben ik het zeker eens met de theorie die hier 'lendenmechanisme' genoemd wordt.

Zoals Joost al schrijft, lopen hier echter meerdere discussielijnen door elkaar. Het gedeelte waar ik het niet mee eens ben in de theorie, is de historische onderbouwing. En die is zeker belangrijk, omdat Anna42 hieruit haar stelling onttrekt dat de arabier het enige ras is dat lendenmechanisme heeft (van nature) en dat we dus ook alleen dmv de arabier dit lendenmechanisme terug kunnen 'schenken' aan de sportpaardjes die nu gemankeerd door de bak draven. Die hele stelling is gebouwd op de zogenaamde geschiedenis van de arabier/het paard. En aangezien die gewoon niet klopt, is het zeker de vraag in hoeverre de arabier de enige natuurlijke drager van
dit skelet is. Wat weer grote invloed zou hebben op het terugfokken van lendenmechanisme, want dat zou dan ineens ook dmv oude europese rassen kunnen gebeuren, zoals onze eigen Groninger of Gelderlander. Snap je mijn standpunt?

Ook geef ik kritiek op de manier waarop de theorie aan de hand van lijnenfoto's bewezen wordt, en op de kenmerken van het bezit van lendenmechanisme zijn (steigeren en schoppen bijvoorbeeld, zwaartepunt dat midden tussen voor- en achterbenen zou liggen??). Dat zijn de steunpilaren voor de theorie zoals Aan42/De Lnage die verkondigt. En voor de duidelijkheid: die theorie gaat niet slechts over de schadelijkheid van een niet dragende achterhand, maar grotendeels over de arabier als brenger van het lendenmechanisme. En de onderbouwing van die stelling is absoluut onjuist.

Samenvattend heb ik dus 2 kritiekpunten op de theorie:
- Dat de arabier de enige natuurlijke drager van het lendenmechanisme is, wordt nergens bewezen en er zijn wel degelijk bewijzen tegen deze stelling te vinden (zie boven)
- De theorie blijft onsamenhangend omdat nergens een goede wetenschappelijke beschrijving gegeven wordt van het lendenmechanisme en waarin dit zich in het paard in uit. De foto's met lijnen erop om dit te 'bewijzen' zijn fout aangezien de belangrijkste lijn bij de arabier het bekken volgt en bij de volbloed gewoon boven de rug langs naar de staart wordt getrokken. Daar loopt dus geen bekken.

Een derde kritiekpunt is trouwens dat het zeer moeilijk is om aan de hand van bewegingen van paarden hun 'ware' bewegingsgestel te achterhalen omdat hier zoveel meer factoren in meespelen dat alleen het skelet. Hoefstand en vorm zijn ontzettend belangrijk in dit proces en kunnen bewegingen echt maken of breken. Trainingsmethodes dito. LDR-rijden blijkt onder andere in een versterkte slijtage van de voorbenen te resulteren. Wat betekent dat deze overbelast zijn geweest, wat betekent dat de achterhand nauwelijks gedragen heeft.

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 10:47

xyzutu2 schreef:
LDR-rijden blijkt onder andere in een versterkte slijtage van de voorbenen te resulteren. Wat betekent dat deze overbelast zijn geweest, wat betekent dat de achterhand nauwelijks gedragen heeft.

Pardon ?

Kan je dit ook even onderbouwen ?
Ik ben ervan overtuigd dat als je LDR op de goede manier toepast en de GOEDE begeleiding erbij krijgt dit absoluut bevordelijk is voor het GEHELE lichaam.

LDR werkt alleen als je de achterhand er goed onder rijdt en dan dus ook zeker draagt !! Op deze GOEDE manier van het LDR wordt het paard echt niet meer belast op de voorhand dan normaal !

Het probleem echter hier op dit forum is dat mensen al snel roepen dat LDR niet goed is terwijl ze eigenlijk niet weten hoe het moet.
Misschien is het leuk om een soort clinic te organiseren i.s.m. met m'n trainer waarbij ik het een en ander laat zien over LDR ? (Sorry beetje Off topic)

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 10:47

joostvangestel schreef:
- Percentage van bloedvoering zegt niet zoveel over vererving. Ik kan helaas alleen een goed voorbeeld geven uit de Welsh. Nemen wij Bolster Ellemelle. Haar vader was schimmel, haar moeder bruin. De vader van de vader was vos, de moeder van de vader schimmel. De vader van de moeder van de vader is bruin, de moeder van de moeder van de vader is schimmel. De vader van de moeder van de moeder van de vader is bruin, de moeder van de moeder van de moeder van de vader was schimmel. Simpelweg, volgens de stamboom is de pony feitelijk slechts voor 6,25% schimmel. Verrassing: de pony is schimmel, de pony heeft dat ene gen geerfd van haar betovergrootmoeder, dat ondanks het feit dat al die andere betovergrootouders irrelevant zijn in de vererving van dit specifieke gen aan deze specifieke pony.

SIRE LINES OF INTERNATIONAL JUMPERS, THE FRENCH GREY LINE by P. H. Birdsall, DVM

The French Grey line is a very successful jumping line in both Europe and North America. The grey color so predominant in this family can be traced 250 years to two stallions, Brownlow Turk and Alcock's Arabian, both imported to England from the Orient. About 3% of the modern Thoroughbred population is grey and is traceable to these two imported stallions and, according to Peter Willett, a well-known English bloodline authority, "What is true of a single, easily discernible character like color may be equally true of other characteristics that are less apparent but more closely related to ability."

De stelling van Anna dat het LM van arabieren komt is denk ik onbewijsbaar, maar daarom nog niet onmogelijk. Wie kan er een uitspraak doen over de waarschijnlijkheid?? of kan dat niet in genetica?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 11:08

Als de arabier volgens Anna42 dan zo'n goed lendenmechanisme heeft waarom zijn ze dan nog niet in de sport op GP niveau uitgebracht? Waar zijn de raszuivere arabieren in de springsport en of dressuursport? Het enige waar ze het wel heel goed in doen is de endurance sport omdat de arabier van oudsher een lange afstands paard is. In de enventing zouden ze het in theorie wel goed kunnen doen maar ik weet niet of dat kan op Olympisch niveau, daar moeten ze opboksen tegen een engelse volbloed.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 11:27

petraaken schreef:
Als de arabier volgens Anna42 dan zo'n goed lendenmechanisme heeft waarom zijn ze dan nog niet in de sport op GP niveau uitgebracht? Waar zijn de raszuivere arabieren in de springsport en of dressuursport? Het enige waar ze het wel heel goed in doen is de endurance sport omdat de arabier van oudsher een lange afstands paard is. In de enventing zouden ze het in theorie wel goed kunnen doen maar ik weet niet of dat kan op Olympisch niveau, daar moeten ze opboksen tegen een engelse volbloed.

Ik heb een week nodig gehad om deze materie door te spitten.
En ik kom dat de conclusie dat die Anna ? voorstander is voor Arabischbloed ergens in de pedigree en dat de kern van het verhaal is..
Of ik begrijp er niks van.
En ik dacht dat dit ook mede de basis was van de oprichting van het NRPS (daar ze anders geen bestaansrecht hadden als stamboek) . Ik zag in je profiel dat je paarden daar ook zijn ondergebracht.
Ha. Ik heb ook een NRPS-paard.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 11:32

petraaken schreef:

Anna bedoelt geloof ik ook niet de moderne Arabier, maar het oude arabische/shagya bloed. De huidige show arabier die door vele mensen in de afgelopen jaren alleen op zijn schoonheid is geselecteerd is niet meer in staat tot bewegen of prestatie (kijk alleen maar naar het enorm steile achterbeen, die nauwelijks kan buigen). De endurance en race arabier kan dat misschien nog wel. Al is de arabier die wordt ingezet op de renbaan natuurlijk ook geselecteerd op snelheid, net als de engels volbloed alleen met andere afstanden als specialiteit.

Ik wacht nog op antwoord van anna op mijn vraag wat de argumenten nu precies zijn (misschien net zo'n mooie punts gewijze samenvating als van xyzutu2 OK dan! ) waarom nu juist dat shagya bloed, en niet oud engels volbloed of gronings etc, zou zorgen voor een goed evenwicht en LM.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:12

Anna42"]
[quote="Himyar schreef:
Voor de zoveelste keer het bewijs dat Volbloeden wel degelijk kunnen springen.
Afbeelding

Beste Himyar. Ik waardeer je volhardendheid om coute que coute aan te tonen dat Volbloeds naast rennen over een beperkte afstand (want dat kunnen ze als geen ander) ook nog over andere springkwaliteiten zouden beschikken.
Als het sportpaard zo zou springen als een Volbloed bleef er geen balk liggen. Met dit soort foto's doe je het Engels Volbloed als excellent racepaard meer kwaad dan goed.
[/quote]

Ieder paard dat in een race (dus met volle vaart) moet springen over dergelijke obstakels zou op deze manier springen. Alleen de meeste paarden zouden niet zo snel kunnen lopen en dan ook nog eens over zulke obstakels kunnen springen.
Ik vind deze dieren zeer indrukwekkende prestaties neerleggen en deze foto doet helemaal geen afbreuk aan Volbloed paarden!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:16

ceasario schreef:
Ik heb een week nodig gehad om deze materie door te spitten.
En ik kom dat de conclusie dat die Anna ? voorstander is voor Arabischbloed ergens in de pedigree en dat de kern van het verhaal is..
Of ik begrijp er niks van.
En ik dacht dat dit ook mede de basis was van de oprichting van het NRPS (daar ze anders geen bestaansrecht hadden als stamboek) . Ik zag in je profiel dat je paarden daar ook zijn ondergebracht.
Ha. Ik heb ook een NRPS-paard.

Anna de Korte Haha! is het blijkbaar wel eens met de middelen van het nrps (op de site staan voorbeeldfoto's van niets dan NRPS-ers zoals Bagheera en Mykena) maar niet met het doel... toen het nrps hem eindelijk "af kon knippen" is-ie maar voor zichzelf begonnen...

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:18

adriana schreef:
Zeg Missouri wil je je kromme taal wel voor je houden, deze taal van jou pik ik niet.
Die hengsten bestaan en Sarabande weet inmiddels ook dat ze bestaan misschien heb je het denkvermogen wel van je shet!
Ze staan in een hengstenboek van een bekende duitse auteur.

Ik ga nu en ik ga genieten van de Holsteiners.

Sarabande volgende week zoek ik de foto's weer voor je op!

Haha! jij snapt het niet zo goed he? Ik heb nooit gezegd dat ik eraan twijfel of die paarden bestaan. Ik heb de foto's gezien! Feit blijft dat ze eraf zijn geplukt, en wanneer krijgen we nou eens te horen waarom deze paarden zo'n geweldig evenwicht hadden? Want daar l*l je elke keer keurig overheen!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:23

De een banketstaaf er misschien overheen maar jij banketstaaf wel degelijk te veel.
Nogal denigrerend hoe jij je profileert als je het niet meer snapt.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:25

chantal1 schreef:
De een banketstaaft er misschien overheen maar jij banketstaaft wel degelijk te veel.

Ik vraag een uitleg, die kennelijk niet gegeven kan worden...

ik kan er ook niks aan doen dat ik een eigen mening heb en niet als een kip zonder kop achter een of andere uitgebonjourde gek aanloop.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:31

Ik las laatst ergens (ik geloof in het boek Dark horse over Nearctic) dat Hyperion xx (v. Gainsborough) minder ribben had (tenminste ik geloof dat er stond dat het er minder waren). Dit zou hij hebben overerfd van zijn Arabische voorouders. Als een dergelijke eigenschap na eeuwen nog aanwezig kan zijn in hedendaagse Volbloeden, waarom dan niet andere eigenschappen?
Ik geloof overigens niet dat alleen paarden met Arabisch bloed lendenmechanisme hebben/kunnen hebben en de Shagya Arabier is ontstaan met behulp van Lippizaners en TB's. Hebben zij hun goede eigenschappen dan van de Arabier, de Lippizaner of de Volbloed?
Ik begrijp ook niet waarom het het ene moment over lendenen gaat en het volgende moment weer over een evenwichtskelet en waarom hierbij dan plotseling paarden van het "ouderwetse type" boven water worden gehaald. Maar er ontgaat mij wel meer blijkbaar..................

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:33

Uitgebonjourde gek, dat woord alleen al. Met deze woorden bevestig jij alleen maar meer het beeld dat ik over je heb.
Jammer hoor, dat is nl. wel al eens anders geweest.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:35

Missouri"]
[quote="chantal1 schreef:
De een banketstaaft er misschien overheen maar jij banketstaaft wel degelijk te veel.

Ik vraag een uitleg, die kennelijk niet gegeven kan worden...

ik kan er ook niks aan doen dat ik een eigen mening heb en niet als een kip zonder kop achter een of andere uitgebonjourde gek aanloop.
[/quote]

Die laatste opmerking Missouri, die doet het helemaal, svp normaal discussieren en anders gewoon weg blijven, dat lijkt mij het beste.

op bokt mag je geen mensen beledigen en uitschelden, lijkt me er een voor een OW, of vergis ik me nu

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:36

Missouri geeft volledig mijn mening waar. Ik ben echt niet afkerig van een scheut arabisch bloed of engels volbloed maar zoals anna en de Lange het uitleggen of zoals ik vind rond de pot draaien snap ik er de ballen van. Misschien dat daarom het NRPS de Lange heeft afgeknipt. Als mijn eerste pony niet gestorven was enkele jaren geleden, dan had ik waarschijnlijk zelfs eens gefokt met Lobeke ox. Want het karakter dat die hengst heeft vind ik echt zo OK dan! . Waar zijn de De Lange zijn hengsten in de sport? Ik weet zelfs niet eens meer welke hij had.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:36

Nou nou.

Feit is wel dat Karel er bij de NRPS uitgebonjourd is.
Dat zal ie zelf ook niet ontkennen.
Is ie zelfs trots op denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:38

Uitleg zal enkele dagen duren, volgens mij is Anna naar Duitsland, en Adriana ook.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:39

Zal best en daar gaat het me ook niet om maar moet je daarom randtaal in je woorden gaan gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:40

Ach de een word er uitgebonjourd bij het Nrps, de andere heeft wat schandaaltjes bij het KWPN veroorzaakt. Zo hebben we allemaal wel wat.