Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
MissHIS schreef:Van die 700 zijn het grootste gedeelte natuurlijk springgericht gefokt, dus die mag je niet mee tellen. En er zijn nogal wat selectiecriteria: afstamming, gezondheid, exterieur, prestatie. Ik snap wel dat er dan maar weinig over blijven, die hengsten moeten op dat moment continu in het juiste plaatje passen. Maar of ze altijd echt het kaf van het koren weten te scheiden, is natuurlijk een andere discussie. Maar dat is ook het moeilijke van hengsten op zo'n jonge leeftijd selecteren.
liliputter schreef:Zover ik weet zijn het er 3, maar kan goed zijn dat het er meer zijn hoor. Dit heb ik in elk geval meegekregen!
Vind dat je een punt hebt Margreet, maar van al die hengsten; is het ook de bedoeling dat die allemaal op de keuring verschijnen? Ik neem aan dat daar ook de paarden voor de gemiddelde ruiter onder vallen. Als ik het zo mag omschrijven.
sarabande schreef:Wellicht zouden er meer hengsten geselecteerd moeten worden.
Maar aan welke groep moet je dan een concessie doen.
Ik vind bij de nog komende selectie 209 moeders zonder enig predikaat en 145 alleen ster, om er 2 groepen uit te halen, schrikbarende hoeveelheden.
Ik vind ook niet dat je daar op moet toegeven, of er moeten weer hele goede bewezen stammen direct achter die merries zitten.
janderegelaa schreef:Persoonlijk vind ik dat als een hengstenvader geprokt moet zijn, de moeder dat eigenlijk ook zou moeten.
merelhof schreef:ik probeer het te begrijpen: stel, een merrieveulen loopt tegen de deur, gevolg: ocd'tje, prokt kan je vergeten, want heel moeilijk om te zeggen of het al dan niet accidenteel is. Dan kan die geen hengstenmoeder meer worden? Hoe gezond hij ook is?
merelhof schreef:accidentele ocd is perfekt mogelijk (tegen deur lopen, mistrappen in de wei, schop van een ander paard) en heel moeilijk te onderscheiden van erfelijke ocd (heel veel voorbeelden van). Ik vraag mij gewoon af hoe je die lijn zo duidelijk kan trekken en wat de gevolgen hier van zijn. Mooi voorbeeld is het sf die via hun blup ongelofelijk veel kapot gemaakt hebben net door de lijn ergens te trekken waar ze niet thuishoorde (wat pas achteraf bleek).
merelhof schreef:dus een eigen mening heb je niet? Behalve dan dat wanneer je hier uitleg over vraagt je paard ocd heeft