Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:14

GJ9 schreef:
Als er ergens een OCD zit weet ik dat liever snel, omdat je dan ook moet gaan opereren.
Maar rug en hals, hoeveel zin heeft dat, wat kan er nog gebeuren na die tijd.

Als er grote problemen zijn weet je iig dat je niet verder hoeft te investeren...

E_D_E

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:56

De onze zijn eind januari RX benen gekeurd. 1tje wordt 2 in juni en de andere 2 worden 2j in juli.

Volgens onze dierenarts waren ze al oud genoeg om te keuren. 1 had 2 kleine ocd's zijn ondertussen ook al verwijderd :)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:56

Op een leeftijd van ruim 2 jaar, nadat ze uit de wei komen, gaan de merries helemaal op de foto's incl. hals en rug.
De hengsten een paar maanden eerder, aug/sept.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:10

JeanneV schreef:
GJ9 schreef:
Als er ergens een OCD zit weet ik dat liever snel, omdat je dan ook moet gaan opereren.
Maar rug en hals, hoeveel zin heeft dat, wat kan er nog gebeuren na die tijd.

Als er grote problemen zijn weet je iig dat je niet verder hoeft te investeren...

Als ze op de benen helemaal goed zijn moet het wel heel raar lopen als de rug en hals niet goed zijn.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:21

Hengsten worden hier sowieso in het najaar van hun 2 jaar gecastreerd en dan mee op de foto gezet.
Merries deden we wat later maar daar heb ik vorig jaar eens goed pech mee gehad dus die doen we vanaf nu ook vroeger.
Het is alleen wel zo dat ze bij ons gewoon op de weide lopen tot ze dik 3 jaar zijn, ze er even uit halen is niet altijd even simpel.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:13

janderegelaa schreef:
carola schreef:
Gefeliciteerd Mark! Mooi getekend hoor!

Ik ben nog steeds zoooo in dubio voor mijn elite ibob prok Johnson merrie. Eind van de week moet ik al gaan insemineren, maar ik weet het echt niet. Ik zoek een hengst met een langer voorbeen, goede voeten (merrie heeft wat lage verzenen), goed karakter en ook wel wat commercieel. Furst Dior, Fontaine en McLaren staan nu op mijn lijstje. Iemand nog goede suggesties of ervaringen met die hengsten? Echt, ik weet het totaal niet met haar. Met mijn andere merries was ik er wel vlot uit, maar met haar vind ik het echt lastig.

Ceasar, verkoopt altijd en past heel goed op een wat luxere merrie.

Nou, het is niet echt een luxe merrie. Juist wat klassiek en met een zware hals.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:30

Wauw wat een bloedje Essie, gefeliciteerd!

Dank voor jullie ervaringen!

Ik neem het toch gelijk maar mee. Wil het toch een keer gedaan hebben, en als het echt foute boel is, dan is dat goed om te weten.
Er is natuurlijk een kans dat er daarna nog wat gebeurt, maar ik hoop dat we het dan in ieder geval opmerken. Staat in een goede opfok in een klein groepje, worden goed in de gaten gehouden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:31

janderegelaa schreef:
Als ze op de benen helemaal goed zijn moet het wel heel raar lopen als de rug en hals niet goed zijn.

En dat zegt dus echt helemaal niks helaas.
Zelf ervaring mee en een vriendin ook. Beide jonge dieren.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:41

GJ9 schreef:
Wauw wat een bloedje Essie, gefeliciteerd!

Dank voor jullie ervaringen!

Ik neem het toch gelijk maar mee. Wil het toch een keer gedaan hebben, en als het echt foute boel is, dan is dat goed om te weten.
Er is natuurlijk een kans dat er daarna nog wat gebeurt, maar ik hoop dat we het dan in ieder geval opmerken. Staat in een goede opfok in een klein groepje, worden goed in de gaten gehouden.

Ik lees uit interesse mee, ik heb er ook 1 die dit jaar 2 wordt en ben ook het een en ander aan het afwegen. Rug/hals kan nog veel mee gebeuren. Aan de andere kant, als je op de benen iets vindt en daar de molen mee in gaat en er blijkt later in de rug/hals ook van alles te zitten baal je ook...

Prachtig veulen Essie! Wat een poppetje <3 wat zijn jullie plannen ermee?
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 07-04-21 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:42

carola schreef:
Gefeliciteerd Mark! Mooi getekend hoor!

Ik ben nog steeds zoooo in dubio voor mijn elite ibob prok Johnson merrie. Eind van de week moet ik al gaan insemineren, maar ik weet het echt niet. Ik zoek een hengst met een langer voorbeen, goede voeten (merrie heeft wat lage verzenen), goed karakter en ook wel wat commercieel. Furst Dior, Fontaine en McLaren staan nu op mijn lijstje. Iemand nog goede suggesties of ervaringen met die hengsten? Echt, ik weet het totaal niet met haar. Met mijn andere merries was ik er wel vlot uit, maar met haar vind ik het echt lastig.

Ik had vorig jaar een Fürst Dior merrieveulen en die was op 1 ding na perfect er bungelde niets tussen haar benen.... Mijn Uphill x Ferro merrie is ook niet echt een luxe merrie, wat klassieker type met veel bot en body. In het veulen is precies dat verbeterd wat ik wilde, dus uit persoonlijke ervaring zou ik je Fürst Dior aanbevelen.

Dit was het Fürst Dior veulen:
https://youtu.be/RM7fb1O2AVI

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:25

Ik vind keuren in het voorjaar van hun 2de levensjaar handig, omdat ze dan eventueel nog ocd operatie kunnen, paar weken boxrust en daarna lekker herstellen op de wei. Castratie hetzelfde. Voor de klanten (en ikzelf) die HK overwegen is dat ook wel fijn, dan weten ze gelijk of het zin heeft.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:21

janderegelaa schreef:
JeanneV schreef:

Heb je wetenschappelijke ondersteuning voor deze bewering? Lijkt me onbewezen correlatie.... Uit de praktijk ken ik ook genoeg voorbeelden van paarden met ongezonde bovenlijnen en schoon been werk en vice versa.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:35

25 jaar fokken, JeanneV

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:55

Ik heb ze toch helaas ook wel gezien. Over de voeten volledig oké, klinisch en röntgenologisch, maar in de rug of hals toch bemerkingen..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:25

Vulina schreef:
Ik heb ze toch helaas ook wel gezien. Over de voeten volledig oké, klinisch en röntgenologisch, maar in de rug of hals toch bemerkingen..

Vanaf groen? Of al wel ohz?

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:37

Vulina schreef:

Ik heb ze ook meegemaakt benen goed maar rug of hals niet.
3 jarige niet zadelmak.
Zelf ben ik bij de opfok een keer bij geweest dat de 2.5 jarige op de foto gingen. En daar waren toch een paar bij die een bemerking op de rug hadden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:39

c_alsemgeest schreef:
Vulina schreef:

Vanaf groen? Of al wel ohz?

Die ik heb meegemaakt waren een korte periode onder het zadel. Daardoor kwam het er ook uit. Maar waren goed op de benen.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 22:21

Als die relatie bestondt waren xrays van de bovenlijn toch overbodig.... Iets onnozele redenering...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 22:40

JeanneV schreef:
Als die relatie bestondt waren xrays van de bovenlijn toch overbodig.... Iets onnozele redenering...

De FEEVA (Federation of European Equine Veterinary Assocations) heeft zich eerder dit jaar tijdens de jaarlijkse vergadering in Basel in een Position Statement uitgesproken tegen het fotograferen van rugfoto’s bij aankoopkeuringen voor sportpaarden. De overkoepelende internationale organisatie van dierenartsenverenigingen, waarin twintig landen vertegenwoordigd zijn, heeft geconstateerd dat er geen bewijs is van een verband tussen afwijkingen in de rug die via foto’s geconstateerd worden en de carrière van een sportpaard. De FEEVA adviseert dan ook niet om deze foto’s te maken in het kader van een standaard aankoop-keuring.

Jacques Maree is een van de toonaangevende dierenartsen in Nederland: “Helemaal mee eens! Goed dat nu aangetoond is dat rugfoto’s geen enkele garantie bieden voor het functioneren van paarden in de toekomst. Het potentiële risico bestaat dus niet, althans voor de rug, de hals moet nog volgen. Er zijn naar mijn idee al teveel paarden op de rug veroordeeld en afgekeurd, terwijl het later heel goede sportpaarden bleken te zijn. Plus dat veel paarden natuurlijk overgenomen zijn en onterecht uitbetaald door de verzekering. Maar ja, probeer nou onze beroepsgroep maar eens om te buigen in iets wat al een jaar of tien als een soort van geloof is gepropageerd. In Nederland is de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde lid van de FEEVA, en daar valt ook de groep Paard onder. Ik neem aan dat de Nederlanders daar dus niet anders over denken.”

De FEEVA werd opgericht in 1997 op initiatief van de Utrechtse hoogleraren Willem Back, die de eerste voorzitter werd, en wijlen Henk Vaarkamp. De huidige voorzitter is de Deense Mette Uldahl.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 23:06

Bovenstaand onderzoek werd bij ons recent ook aangehaald door Jef Desmedt bij een aankoopkeuring, en eigenlijk is dat “tegen de winkel” van de keurend arts in dus vond het mooi dat die dat zelf zei! Helemaal mee eens dus ook hier.

Wij keuren op de benen het voorjaar dat ze 2 worden.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 23:16

Ik ben het in de meeste gevallen zeker eens met bovenstaande. Keurend veearts vertelde nog over een recent geval, GP paard, met een kapotte schoft. Klinisch in orde..
Maar ik verkoop mijn paarden meestal na het beleren, en iedereen (!) wil er tegenwoordig hals en rug foto's bij. Dus ik maak dan alvast de foto's zodat ik niet voor een verrassing kom te staan bij een aankoop keuring.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 07:28

Uiteraard is het klinische beeld altijd het belangrijkste. Maar ik weet zeker dat ze hier in de toekomst nog op terug gaan komen. Op de benen is het klinische beeld ook het belangrijkste maar met een OC(D) verkoop je ze toch echt minder makkelijk. Er zijn ook paarden met een 3 op het straalbeen die klinisch 100% zijn maar die raak je toch als jong paard niet makkelijk kwijt. Dit gaat met rugfoto’s ook zo worden.
Het komt steeds vaker voor in de moderne dressuurpaardenfokkerij en uiteindelijk moet je daar iets mee.
En totdat je je eerste 3 jarige treft, PROK certificaat en misschien wel ster of voorlopig keur, die onder het zadel ineens klachten gaat vertonen en die kissing spines blijkt te hebben in ernstige mate, maak je je misschien hier niet druk om. Maar daarna ben je toch voorzichtiger en wil je dit uitsluiten voor je er meer tijd en geld instopt. En er mee gaat fokken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 07:50

Suzanne F. schreef:
Uiteraard is het klinische beeld altijd het belangrijkste. Maar ik weet zeker dat ze hier in de toekomst nog op terug gaan komen. Op de benen is het klinische beeld ook het belangrijkste maar met een OC(D) verkoop je ze toch echt minder makkelijk. Er zijn ook paarden met een 3 op het straalbeen die klinisch 100% zijn maar die raak je toch als jong paard niet makkelijk kwijt. Dit gaat met rugfoto’s ook zo worden.
Het komt steeds vaker voor in de moderne dressuurpaardenfokkerij en uiteindelijk moet je daar iets mee.
En totdat je je eerste 3 jarige treft, PROK certificaat en misschien wel ster of voorlopig keur, die onder het zadel ineens klachten gaat vertonen en die kissing spines blijkt te hebben in ernstige mate, maak je je misschien hier niet druk om. Maar daarna ben je toch voorzichtiger en wil je dit uitsluiten voor je er meer tijd en geld instopt. En er mee gaat fokken.

Maar ook de straalbenen classificatie is al jaren onderwerp van discussie. Ooit een keer in Utrecht bedacht en allang achterhaald maar wordt toch wereldwijd gehandhaafd. Waarschijnlijk omdat ze niets kunnen verzinnen wat beter is want mensen willen nu eenmaal de 1tjes en 2tjes al zegt het helemaal niets.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 08:06

Helemaal niks is weer te kort door de bocht. Hier eentje gehad met een 3 en een 4 en die werd toch echt hartstikke kreupel.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 08:08

Suzanne F. schreef:
Helemaal niks is weer te kort door de bocht. Hier eentje gehad met een 3 en een 4 en die werd toch echt hartstikke kreupel.

Jazeker, totdat iemand zo’n paard rechtricht en dan is de kreupelheid vaak over.