Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:27

carola schreef:
Is dat zo? Heeft die matige voeten?
Ik vind het ook zo lastig dat je de hengsten nu niet zo makkelijk in het echt kan zien.

Maar lage verzenen is helemaal geen punt he. Zolang ze niet met een gebroken hoefas staat.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:34

janderegelaa schreef:
Mer1980 schreef:
Mark je hebt weer een knap veulen en jij bent echt geboren voor het geluk want alles beesten die je fokt zijn knap. Nu ook weer een prachtig merrieveulen die echt mooi getekend ziet. Zul je zien dat ik straks een hele witte krijg met een zwart oor ofzo := Maar gefeliciteerd weer.

Wat betreft het fokken met ongelijke voeten dat zou mijn voorkeur niet hebben. Ik heb 1 merrie met hele goede voeten maar wel weinig versenen dus daar moet ik zeker op letten de anderen hebben allemaal gewoon echt prima sterke voeten. Gewoon niets op aan te merken.

Ze begint ook al heel mooi uit te vouwen *\o/*

[ [url=m/E4DUzj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zag dat je deze foto deelde op Facebook met André Kip. Komt daar je merrie vandaan? Zij wonen namelijk hier vlakbij en zijn ook de fokker van de eerste bonte pony van mijn dochter, die we vorige maand hebben verkocht.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:50

janderegelaa schreef:
carola schreef:
Is dat zo? Heeft die matige voeten?
Ik vind het ook zo lastig dat je de hengsten nu niet zo makkelijk in het echt kan zien.

Maar lage verzenen is helemaal geen punt he. Zolang ze niet met een gebroken hoefas staat.

Geen gebroken voetas, maar wel echt van die platpoten. Breed en lage verzenen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 22:21

suffie schreef:
janderegelaa schreef:

Ze begint ook al heel mooi uit te vouwen *\o/*

[ [url=m/E4DUzj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zag dat je deze foto deelde op Facebook met André Kip. Komt daar je merrie vandaan? Zij wonen namelijk hier vlakbij en zijn ook de fokker van de eerste bonte pony van mijn dochter, die we vorige maand hebben verkocht.

Nee, die komt daat niet vandaan. Die heb ik zelf gefokt.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:11

carola schreef:
Gefeliciteerd Mark! Mooi getekend hoor!

Ik ben nog steeds zoooo in dubio voor mijn elite ibob prok Johnson merrie. Eind van de week moet ik al gaan insemineren, maar ik weet het echt niet. Ik zoek een hengst met een langer voorbeen, goede voeten (merrie heeft wat lage verzenen), goed karakter en ook wel wat commercieel. Furst Dior, Fontaine en McLaren staan nu op mijn lijstje. Iemand nog goede suggesties of ervaringen met die hengsten? Echt, ik weet het totaal niet met haar. Met mijn andere merries was ik er wel vlot uit, maar met haar vind ik het echt lastig.

Blue hors farrell fokt mooie veulens hoogbenig. En wat ik van zijn afstammingen heb gezien van veulen tot nu 4 jarige hadden ze geen platte hoeven
Ik ken er een paar vanaf veulen en ze zijn nu 4 jaar oud. Fijn karakter

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:20

Ik heb toevallig net op mn Facebookpagina (Stable Six) een filmpje van onze Farrell gedeeld. Naast knap, geeft Farrell ook nog een heel fijn karakter. Wel een beetje oppassen met de galop, die wordt er van Fürstenball bloed meestal niet beter op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:42

carola schreef:

Ik ben nog steeds zoooo in dubio voor mijn elite ibob prok Johnson merrie. Eind van de week moet ik al gaan insemineren, maar ik weet het echt niet. Ik zoek een hengst met een langer voorbeen, goede voeten (merrie heeft wat lage verzenen), goed karakter en ook wel wat commercieel. Furst Dior, Fontaine en McLaren staan nu op mijn lijstje. Iemand nog goede suggesties of ervaringen met die hengsten? Echt, ik weet het totaal niet met haar. Met mijn andere merries was ik er wel vlot uit, maar met haar vind ik het echt lastig.

Van die drie zou ik naar Furst Dior neigen mits de merrie een goed en correct achterbeengebruik heeft. De hengst lijkt zelf wel goed op zijn voeten te staan. Maar van zijn nafok is natuurlijk nog niet zoveel bekend.

GJ9

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:09

Vraagje aan de mensen met twenters: wanneer zetten jullie ze op de foto en wat?
Mijn O-tje kan deze maand gekeurd worden, wil ook Prok. Blijft nog een jaar in de opfok. Heeft het zin om rug en hals (nu al) mee te nemen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:40

GJ9 schreef:
Vraagje aan de mensen met twenters: wanneer zetten jullie ze op de foto en wat?
Mijn O-tje kan deze maand gekeurd worden, wil ook Prok. Blijft nog een jaar in de opfok. Heeft het zin om rug en hals (nu al) mee te nemen?

Dan zou ik nog jaartje wachten. Tot ze uit de opfok komt en je er wat mee wilt gaan doen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:43

Als er ergens een OCD zit weet ik dat liever snel, omdat je dan ook moet gaan opereren.
Maar rug en hals, hoeveel zin heeft dat, wat kan er nog gebeuren na die tijd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:49

GJ9 schreef:
Als er ergens een OCD zit weet ik dat liever snel, omdat je dan ook moet gaan opereren.
Maar rug en hals, hoeveel zin heeft dat, wat kan er nog gebeuren na die tijd.

Tja dat is altijd moeilijk om te zeggen. Het blijft een momentopname. Er kan altijd nog wat veranderen, ook in de rug. Door een keer vallen, door verkeerd beslag en daardoor compensatie, door training, noem maar op.
Ik heb mijn eigen jonge paarden alleen op de benen laten keuren maar toen had ik ook nog nooit een rugprobleem meegemaakt. Bij een aangekocht veulen heb ik wel met 3,5 jaar kissing spines meegemaakt helaas.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:00

Wat is verder je doel? Als je wil verkopen en denkt in een hogere prijsklasse te kunnen vragen zou ik hem helemaal op de foto zetten. Maar wel pas als die de opfok uitkomt, want er kan altijd nog wat gebeuren.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:05

Ik wil haar zelf aanhouden voor sport en fokkerij
Neig ernaar om rug en hals wel mee te nemen, als je dan later met rijden problemen krijgt, weet je dat je wel met een schone lei begonnen bent. Maar ja, misschien is het overdreven voor een paard dat ik toch niet van plan bent te verkopen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:15

Dubbel, ik zou nu laten keuren zodat je eventueel kunt opereren mocht het nodig zijn. Echter is het geen garantie voor de toekomst. Wij hebben meerdere malen gehad dat we een paard wilde kopen en dat het paard als 2 jarige gekeurd is, niks had (of iets kleins) en als 5 jarige voor de verkoop gekeurd en dat er toch nog wat kleine dingen naar boven kwamen.
Dus het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe veel zekerheid je wil. Ik zou denk ik in jouw geval kiezen voor de benen nu (of einde van het zomerseizoen), zodat je eventueel kunt opereren en dan boxrust + opbouwen, en de rug en hals zou ik pas doen als ze uit de opfok komen. een keer achterover klappen of uitglijden is zo gebeurt in de opfok. En dan denk je dat je een gezond dier hebt wat dan misschien achteraf tegen valt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:20

Ik laat alles fotograferen met 2 jaar. Maar niet hals en rug.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:49

Sky_As schreef:
Dubbel, ik zou nu laten keuren zodat je eventueel kunt opereren mocht het nodig zijn. Echter is het geen garantie voor de toekomst. Wij hebben meerdere malen gehad dat we een paard wilde kopen en dat het paard als 2 jarige gekeurd is, niks had (of iets kleins) en als 5 jarige voor de verkoop gekeurd en dat er toch nog wat kleine dingen naar boven kwamen.
Dus het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe veel zekerheid je wil. Ik zou denk ik in jouw geval kiezen voor de benen nu (of einde van het zomerseizoen), zodat je eventueel kunt opereren en dan boxrust + opbouwen, en de rug en hals zou ik pas doen als ze uit de opfok komen. een keer achterover klappen of uitglijden is zo gebeurt in de opfok. En dan denk je dat je een gezond dier hebt wat dan misschien achteraf tegen valt.

Hier ben ik het mee eens. In de opfok kan er nog genoeg gebeuren. Vallen/ uitglijden e.d rug en hals zou ik doen voor het zadelmak maken als je dat perse wilt.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:59

Wij hebben onze hengst uit 2019 wel laten keuren incl hals en rug, maar dat was een aankoopkeuring. Hij staat nu weer in de opfok dus uiteraard nog zat wat fout kan gaan. Maar als je haar toch al op de foto gaat zetten zou ik persoonlijk hals en rug ook maar gelijk meenemen.

Lang niet in dit topic geweest.
Gefeliciteerd met je knappe bonte veulen jdr.

Hier is ons veulen ook geboren, een merrie. Kopietje van de moeder, zijn er heel blij mee.
Op deze foto 1 dag oud
Afbeelding

Intussen 1 week oud en wat meer uitgevouwen.
Afbeelding

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:04

Prachtig veulen essie!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:06

Chique veulen, wat is het er voor één?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:14

Uphill x Dante Weltino :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:19

carola schreef:

Ceasar, verkoopt altijd en past heel goed op een wat luxere merrie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:37

janderegelaa schreef:
carola schreef:

Ceasar, verkoopt altijd en past heel goed op een wat luxere merrie.

:')
Heb je nog aandelen?

Prachtig veulen Essie!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:42

Haha, nee hoor. Nooit gehad ook. Gewoon zo verkocht.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:50

Wij laten wel altijd alles keuren, incl hals en rug op 2 jaar. Heb eigenlijk nog nooit beleefd dat het een jaar later anders was dan op 2 jarige leeftijd..

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:53

Pakken jullie de laat geboren twenters dan ook mee? Ik doe ze niet met de röntgenronde van de opfok mee als die van mij nog maar net 1,5 zijn vanaf de geboortedatum gerekend. Individueel bekijken kan dan altijd nog, maar voor de groepskorting zijn ze mij dan te jong voor een goed beeld.

Gefeliciteerd, Essie!