Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 22:15

Knap veulen Jan, van harte gefeliciteerd!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 22:34

Hoe lijkt het met die van jou FF?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 22:38

Beide over tijd en wat aan het harsen, maar echt opschieten doet het niet, ze wachten tot het poedersuiker wordt en ik weer moet werken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:57

paardje2013 schreef:

Bedankt, het ziet er goed uit ohz. Mooie grootramige hengst ook, met een hele goede galop.

De voeten is wel een dingetje, het was me nog niet opgevallen maar ongelijke voeten vind ik ook niet wenselijk in de fokkerij.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 10:05

Dat is ook het risico bij niet gekeurde hengsten. Je kunt er vanuit gaan zou je denken dat aangewezen hengsten correct zijn. Dat is niet het geval. Pas nadat ze zijn goedgekeurd is het rapport van zowel de hengst als van de moeder beschikbaar.
Ook goed voor fokkers om daar eens naar te kijken. Het staat er allemaal bij!! Als je goed oplet dan heb je dat zelf al waargenomen.
Vooral scherp zijn op Ferro inteelt, zoals Jameson bijv...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:02

Ik zou toch zweren dat de zin over een fractie ongelijk in de voeten er eerst niet stond. Maar blijkbaar ben ik blind of lees ik zeer selectief. := Dit is overigens ook voor het eerst dat we de hengsten niet live hebben gezien... Dat maakt het niet makkelijker.
Wij vinden goede voeten belangrijk en ik zou er flink van balen als we een veulen met ongelijke voeten krijgen. In de merrielijn hebben we goede, gelijke, relatief brede voeten. Ik wil dat graag behouden, maar dat wordt dan nog spannend. :+ Ik heb er zelf eens een gehad die Z drs en Z spr liep op de meest dramatische voeten ooit. Meer ongelijk dan dat is niet mogelijk. Die konden we goed houden dankzij super smeden, maar zoiets wil je niet fokken.

fokfanaat schreef:
Beide over tijd en wat aan het harsen, maar echt opschieten doet het niet, ze wachten tot het poedersuiker wordt en ik weer moet werken.

Het k-weer is er al. Wanneer moet je werken? :+

@Jan: van harte met je bonte veulen! Fijn als het zo uitpakt als je hoopt.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 12:32

misterA schreef:
Dat is ook het risico bij niet gekeurde hengsten. Je kunt er vanuit gaan zou je denken dat aangewezen hengsten correct zijn. Dat is niet het geval. Pas nadat ze zijn goedgekeurd is het rapport van zowel de hengst als van de moeder beschikbaar.
Ook goed voor fokkers om daar eens naar te kijken. Het staat er allemaal bij!! Als je goed oplet dan heb je dat zelf al waargenomen.
Vooral scherp zijn op Ferro inteelt, zoals Jameson bijv...

Ik vind dat ze in dit geval (corona, niet de mogelijkheid live te gaan kijken) die info iets eerder mogen geven :) Transparant naar de fokker toe.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 12:33

Gefeliciteerd Jan!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:00

Umeo, dat ben ik niet met je eens. Fokkers nemen heel bewust het risico. KWPN is daarin heel duidelijk. Alles wat erfelijk van belang is wordt gepubliceerd, bij goedgekeurde hengsten.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:05

Je kunt het beter dan ooit zien met alle opnames op het straatje
Super top vind ik!

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:07

misterA schreef:
Umeo, dat ben ik niet met je eens. Fokkers nemen heel bewust het risico. KWPN is daarin heel duidelijk. Alles wat erfelijk van belang is wordt gepubliceerd, bij goedgekeurde hengsten.

Ja maar hebben ze dat al ergens vermeld?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:14

misterA schreef:

Inderdaad, en in het beeldmateriaal op het harde is het denk ik nog beter te zien dan normaal op de HK of wanneer ze de hengsten zelf in de baan presenteren.

Blijf het toch altijd wel een beetje gek vinden dat ongelijke voeten bij de hengsten minder zwaar bestraft lijkt dan bij de merries, wat zou daar de afweging in zijn?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:15

Ja het is natuurlijk aan de fokker om het te zien maar ik vind wel dat het stamboek het ook duidelijk moet vermelden. Moest het KWPN dit gecommuniceerd hebben, heb ik het verkeerd begrepen. Mijn fout :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:49

Dat doen ze in het rapport na de verrichting en goedkeuring.
Niet piepen dan als je niet zelf gaat kijken en dan ook nog een aangewezen maar dus niet goedgekeurde hengst neemt. Ligt aan jezelf niet aan het KWPN.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 14:10

Amen Janne ! _/-\o_

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:01

Knap lange benen Jan, mooi!

Mijn Geniaal heeft echt perfect mooie voeten van vorm en kwaliteit,
Maar moeder had ook goede voeten.
De ferdeaux heeft ook mooie gelijke voeten wel wat plat

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:36

Mark je hebt weer een knap veulen en jij bent echt geboren voor het geluk want alles beesten die je fokt zijn knap. Nu ook weer een prachtig merrieveulen die echt mooi getekend ziet. Zul je zien dat ik straks een hele witte krijg met een zwart oor ofzo := Maar gefeliciteerd weer.

Wat betreft het fokken met ongelijke voeten dat zou mijn voorkeur niet hebben. Ik heb 1 merrie met hele goede voeten maar wel weinig versenen dus daar moet ik zeker op letten de anderen hebben allemaal gewoon echt prima sterke voeten. Gewoon niets op aan te merken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:50

Mer1980 schreef:
Mark je hebt weer een knap veulen en jij bent echt geboren voor het geluk want alles beesten die je fokt zijn knap. Nu ook weer een prachtig merrieveulen die echt mooi getekend ziet. Zul je zien dat ik straks een hele witte krijg met een zwart oor ofzo := Maar gefeliciteerd weer.

Wat betreft het fokken met ongelijke voeten dat zou mijn voorkeur niet hebben. Ik heb 1 merrie met hele goede voeten maar wel weinig versenen dus daar moet ik zeker op letten de anderen hebben allemaal gewoon echt prima sterke voeten. Gewoon niets op aan te merken.

Ze begint ook al heel mooi uit te vouwen *\o/*

Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:02

En wat zijn je plannen voor deze merrie? Zelf houden of voor de verkoop... of nog niet duidelijk? :+

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:35

c_alsemgeest schreef:
En wat zijn je plannen voor deze merrie? Zelf houden of voor de verkoop... of nog niet duidelijk? :+

Vooralsnog houden,maar alles is te koop natuurlijk.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:51

Mooi veulen Mark

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:50

janderegelaa schreef:
Ze begint ook al heel mooi uit te vouwen *\o/*

[ [url=m/E4DUzj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd!! *\o/*

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:03

Gefeliciteerd Mark! Mooi getekend hoor!

Ik ben nog steeds zoooo in dubio voor mijn elite ibob prok Johnson merrie. Eind van de week moet ik al gaan insemineren, maar ik weet het echt niet. Ik zoek een hengst met een langer voorbeen, goede voeten (merrie heeft wat lage verzenen), goed karakter en ook wel wat commercieel. Furst Dior, Fontaine en McLaren staan nu op mijn lijstje. Iemand nog goede suggesties of ervaringen met die hengsten? Echt, ik weet het totaal niet met haar. Met mijn andere merries was ik er wel vlot uit, maar met haar vind ik het echt lastig.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:18

carola schreef:
Gefeliciteerd Mark! Mooi getekend hoor!

Ik ben nog steeds zoooo in dubio voor mijn elite ibob prok Johnson merrie. Eind van de week moet ik al gaan insemineren, maar ik weet het echt niet. Ik zoek een hengst met een langer voorbeen, goede voeten (merrie heeft wat lage verzenen), goed karakter en ook wel wat commercieel. Furst Dior, Fontaine en McLaren staan nu op mijn lijstje. Iemand nog goede suggesties of ervaringen met die hengsten? Echt, ik weet het totaal niet met haar. Met mijn andere merries was ik er wel vlot uit, maar met haar vind ik het echt lastig.

Voeten? Dan Fontaine schrappen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:22

Is dat zo? Heeft die matige voeten?
Ik vind het ook zo lastig dat je de hengsten nu niet zo makkelijk in het echt kan zien.