Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:58

KahluaB schreef:
Nogmaals proficiat Baudyh!
Dat was vast een verrassing; een vos uit zwart x zwartbruin ! :D

Ja dat was het. De eerste vos zit best ver weg ook. Moeder zwart bruin. Vader van de moeder bruin. Moeder van de moeder bruin. Oma van de moeder is vos.
Aan vaders kant. Vader zwart. Vader van de vader zwart. Moeder van vader is bruin. Ook daar achter zit dan vos.

Vorig jaar hadden we een zwarte uit 2 x bruin.
Maar ik ben blij met deze vos hoor. Mooie aftekeningen.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:06

s0173957 schreef:
paardje2013 schreef:
baudyh wat een plaatje gefeliciteerd

Mijn charmeur merrie is vandaag geinsemineerd met Next Pitch

Zijn er al beelden onder het zadel?

Nee nog niet hij is al wel onder het zadel gereden.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:52

Gefeliciteerd Baudyh! Geniet er van!

carola

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:03

Willemiens; hoe is het afgelopen? Alles in orde?

Paardje; wat leuk! Ik heb een van mijn merries gisteren geinsemineerd met Next Pitch! Morgen scannen of het ei weg is, en dan maar duimen.

Baudy; gefeliciteerd!

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:23

Carola wat leuk wat voor merrie heb je er mee gedekt ? Mijne is eigenlijk vandaag voor de 2de keer geinsemineerd ei was er nog niet af. ze had nu een ei van 6 cm.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:28

@Carola: Geen koorts, had koliekverschijnselen, is opgevoeld en gescand. Veulen lag erg hoog en was erg bewegelijk, waarschijnlijk aan het draaien en icm onrustigheid doet het haar veel pijn. Omdat het zo hoog lag heeft ze in een no-time een uier aangemaakt en vol ook. Die doen haar ook pijn. Ze is ook gemeten en de baarmoederhals was 9cm en in dit semester mag dan niet meer als 12cm zijn.
Moet haar 3x per dag temperaturen om het in de gaten te houden, ze heeft voor nu een pijnstiller en medicatie om de darmen wat rustiger te krijgen (ivm de koliek verschijnselen).
Dat leek haar al goed te doen, ik zie zelfs op de camera het veulen bewegen dus snap dat ze daar wel last van heeft... Dacht dat ik met een rustige hengst had geinsemineerd :7 ....

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:31

O echt Paardje? Ik had eigenlijk zaterdag ochtend al sperma besteld, maar toen was ie uitverkocht. Dus toen maar zondag geinsemineerd, gelukkig zat het ei er zondagochtend ook nog.
Die NP is er maar druk mee, haha!

Willemiens; fijn dat het mee leek te vallen.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:35

Nu ik er toch ben... wat vinden jullie van de hengst Nice Guy ES (v. Quantensprung x Stedinger)?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:43

Even schrikken, Willemiens. Wij hebben dat ook wel eens meegemaakt. Merrie was dan helemaal beroerd door het draaien van het veulen en leek koliekerig. Alleen nog niet meegemaakt dat er meteen zoveel uier was. Hopelijk houdt het veulen zich nu wat rustiger.

Ik heb het veulen van de Charmeur nog niet zien of voelen bewegen en dat is voor ons voor het eerst. T.z.t. toch maar eens laten checken. Mijn instructrice vond de merrie wel echt drachtig lijken, maar mijn ruin lijkt voor de meeste mensen ook drachtig, dus dat zegt verder weinig. :+

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:44

carola schreef:
O echt Paardje? Ik had eigenlijk zaterdag ochtend al sperma besteld, maar toen was ie uitverkocht. Dus toen maar zondag geinsemineerd, gelukkig zat het ei er zondagochtend ook nog.

Oah echt dan heb je wel een beetje geluk dat het ei er nog zat, Reesink zei al aan de telefoon dat hij het erg druk had.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:48

Ja zeker, en er zat ook nog een tweede ei, dus ik ben benieuwd hoe de situatie morgen ochtend is.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:51

Spannend kunnen we samen wachten. Wij gaan woensdag kijken of het ei weg is. Ik hoop van wel dierenarts zei dat ze een erg groot ei meestal gebeurde dat veel bij friezen maar het is toch echt een vos :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:07

Willemiens schreef:
Nu ik er toch ben... wat vinden jullie van de hengst Nice Guy ES (v. Quantensprung x Stedinger)?

Lijkt mij wel fijne hengst. Veel souplesse in het lopen, mooie maat.

MM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:19

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:
Niet mee eens, het verloop van de rug, bekken, en stand van het achterbeen zijn belangrijk in de mate waarin een paard makkelijk de hoeken kan verkleinen en het bekken kan kantelen. Een steil achterbeen hoeft daar in geen probleem te zijn, mits de rest in de juiste verhouding gebouwd is.

Voor de rest denk ik Terra, dat een filmpje de meeste informatie zal geven en wij dan eerder kunnen zien waar de mindere galop vandaan komt.

Als je naar de foto’s kijkt dan zie je dat het kruis prima is, ik vind het achterbeen niet schrikbarend rechts. Die galop zou gewoon goed moeten zijn. Maar als je naar de 2e foto kijkt dan valt me iets op waardoor de galop minder zou kunnen zijn door het bekken. Zie jij het ook Elisa?

Alles zit met elkaar verbonden; de core stability spieren om de romp heen moeten de lendenen en SI aantrekken om te buigen, waarna het bekken gaat kantelen en de pezen vanaf knie tot aan de hoef het gewicht moeten dragen om via de hoef/ grond de energie 'als een elastiek' weer terug te brengen naar boven. De pezen worden ondersteund door de kracht van de spieren bovenin rond knie/ bekken.

Als er ergens in deze keten een probleem zit dan zal je dat terug zien in de kwaliteit van de galop. Dus zo makkelijk is de vraag ook niet te beantwoorden.

Zelf denk ik dat je aan kracht en souplesse veel kunt trainen, maar bij onvolkomenheden in het exterieur kun je vaak niet zo heel veel doen. Begrijp mij goed; geen paard is perfect, maar we moeten denk ik wel een correct exterieur nastreven om blessures te voorkomen.

Janderegelaa: ik ben erg benieuwd wat jij in het bekken ziet wat minder goed is voor de kwaliteit van de galop.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:34

O dat klinkt al niet goed als er geen sperma meer is. Daar zou ik de balen van hebben.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:40

Suzanne F. schreef:
Willemiens schreef:

Lijkt mij wel fijne hengst. Veel souplesse in het lopen, mooie maat.

Lijkt mij ook een leuke hengst, kan er alleen weinig over vinden.
https://kwpn.tv/watch/12241

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:58

Mijn elite Franklin merrie is vrijdag geïnsemineerd met Las vegas, ben heel benieuwd! Is allemaal voor ‘t eerst voor mij en vind het best spannend allemaal, gelukkig goede begeleiding, dat scheelt een hoop.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 07:57

Leuk !
Heb je je FG nog Yeentll?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:31

carola schreef:

Dekt die zo veel???
Had ik niet verwacht...
Hij staat hier ook op de lijst maar ik doe het niet vooraleer ik hem deftig onder het zadel gezien heb.
Desnoods pas volgend jaar dus.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:34

KahluaB schreef:
Leuk !
Heb je je FG nog Yeentll?

Nee, die heb ik verkocht en staat momenteel bij Bartels!

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:05

s0173957 schreef:
carola schreef:

Dekt die zo veel???
Had ik niet verwacht...
Hij staat hier ook op de lijst maar ik doe het niet vooraleer ik hem deftig onder het zadel gezien heb.
Desnoods pas volgend jaar dus.

Ja er was veel vraag naar hem, ik wilde eerst ook wachten onder tot hij onder het zadel was daarom had ik eerst lowlands gekozen.
Maar ik denk dat next pitch mijn merrie meer kan verbeteren is een gokje maar ben wel blij met mijn keuze

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:30

Hij is vooral ook interessant gefokt!

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:32

welke hengsten doen er in het voorjaarsonderzoek mee.

Kennis van mij heeft haar merrie ook laten dekken door Next pitch (inteelt met vivaldi)
zij heeft een desperado x ampere en nu gedekt met Next pitch.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:34

splenius schreef:
welke hengsten doen er in het voorjaarsonderzoek mee.

Kennis van mij heeft haar merrie ook laten dekken door Next pitch (inteelt met vivaldi)
zij heeft een desperado x ampere en nu gedekt met Next pitch.

Dat is nog een lange weg te gaan om weer onder een redelijk verwantschaps % terug te komen.
Moet ieder voor zich weten maar dit is echt waan van de dag, met in ieder geval 3x Flemmingh en een niet onder het zadel gekeurde hengst.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:51

Ik zou hem gebruikt hebben op een San Amour x Rotspon x Weltmeyer merrie... dus qua bloed geen probleem.
Het feit dat hij zich suf dekt terwijl er nog niet eens deftig beeldmateriaal van is onder het zadel vind ik toch echt wel vreemd.