Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:46

TerraH schreef:
Hi! Ik lees hier al een tijdje mee en heb mij vandaag ook eindelijk geregistreerd op Bokt. Ik ben zelf nog totaal niet ervaren in de (dressuur)fokkerij maar ik vind het ontzettend leuk om over jullie ervaringen en meningen te lezen. Ik wil dit jaar een eerste veulentje gaan fokken met mijn Toto Jr. x Lord Leatherdale merrie.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 98/kalibra

Het is een merrie met een ontzettend goede instelling. Ze is slim en erg werkwillig. Ze heeft een ruime, zuivere stap en een ruime, lichtvoetige draf. Ze heeft wel een zeer sensibel karakter en is daardoor niet altijd even makkelijk. De galop zou wat meer bergop mogen en ze is wat lang (op de foto's lijkt ze korter dan ze is) dus ik zoek een hengst met een wat kortere, sterke rug.
Ze heeft nog geen predicaten maar ik wil haar dit jaar graag meenemen naar de stamboekkeuring.

Ik ben zelf al een hele tijd rond aan het kijken naar hengsten maar ik ben er nog niet uit.
Hebben jullie suggesties?

Misschien even een ehk topic aan maken? (exterieur en hengstkeuze) aansprekende merrie. :)

Ulla, dat is wel apart in deze tijd dat je zo'n dier niet verkoopt. Lijkt me dat zulke paarden als ze gezond zijn, op dit niveau lopen en makkelijk na te rijden best gewild zijn in het buitenland als leerpaard.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 10:58

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 11:26

TerraH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 11:33

janderegelaa schreef:

Ik vind het een mooie merrie. Als je naar de keuring gaat laat haar dan alsjeblieft klaar maken want dat maakt echt uit. En sla er bij de voorvoeten een ijzertje onder.[/quote]

Ja ga ik doen!

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:18

Vulina schreef:
Gooi ik even de knuppel in het hoenderhok; vinden jullie deze lijn dan écht zo top? Of is het vanwege de bekendheid van de fokker?
Ik zie 1 LT paard en een enkel Z paard..?

Dat zat ik ook net te denken.....

MM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 08:53

Dank jullie wel voor jullie gedachten over mijn vraag van vorige week!

TerraH: Zou de minder bergop galop wel uit de rug komen? De rug vind ik niet extreem lang of week gebouwd. Maar de sprong staat erg steil waardoor ik denk dat het voor haar moeilijk zal zijn om haar been onder het lichaam te 'vouwen' en op het achterbeen te dragen. Ik zou bij de hengstenkeuze op de stand van de sprong letten. Hoe oud is de merrie? Is deze stand ontstaan gedurende de jaren of heeft ze dit al vanaf veulen?

TerraH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 11:55

MM1 schreef:

TerraH: Zou de minder bergop galop wel uit de rug komen? De rug vind ik niet extreem lang of week gebouwd. Maar de sprong staat erg steil waardoor ik denk dat het voor haar moeilijk zal zijn om haar been onder het lichaam te 'vouwen' en op het achterbeen te dragen. Ik zou bij de hengstenkeuze op de stand van de sprong letten. Hoe oud is de merrie? Is deze stand ontstaan gedurende de jaren of heeft ze dit al vanaf veulen?

Ik heb altijd al het idee gehad dat ze wat kracht mist vanuit achter en dat zie je vooral in de galop. Ik ben mij nu wat aan het verdiepen in de beenstand en het valt mij nu ook op dat ze een steil achterbeen heeft. Ze is nu 6 jaar en als ik oude filmpjes en (veulen)foto's terugkijk zie ik dat ze het daar ook al heeft. Ik ga er bij de hengstenkeuze op letten!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 13:27

Foutje
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 28-03-21 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 13:27

TerraH schreef:
MM1 schreef:

Ik heb altijd al het idee gehad dat ze wat kracht mist vanuit achter en dat zie je vooral in de galop. Ik ben mij nu wat aan het verdiepen in de beenstand en het valt mij nu ook op dat ze een steil achterbeen heeft. Ze is nu 6 jaar en als ik oude filmpjes en (veulen)foto's terugkijk zie ik dat ze het daar ook al heeft. Ik ga er bij de hengstenkeuze op letten!

De sprong van de galop komt uit het bekken, dat moet kantelen. Daar heeft dat achterbeen niets mee te maken. Training/fysio doet wonderen.

Elisa2

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:08

Niet mee eens, het verloop van de rug, bekken, en stand van het achterbeen zijn belangrijk in de mate waarin een paard makkelijk de hoeken kan verkleinen en het bekken kan kantelen. Een steil achterbeen hoeft daar in geen probleem te zijn, mits de rest in de juiste verhouding gebouwd is.

Voor de rest denk ik Terra, dat een filmpje de meeste informatie zal geven en wij dan eerder kunnen zien waar de mindere galop vandaan komt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:32

Elisa2 schreef:
Niet mee eens, het verloop van de rug, bekken, en stand van het achterbeen zijn belangrijk in de mate waarin een paard makkelijk de hoeken kan verkleinen en het bekken kan kantelen. Een steil achterbeen hoeft daar in geen probleem te zijn, mits de rest in de juiste verhouding gebouwd is.

Voor de rest denk ik Terra, dat een filmpje de meeste informatie zal geven en wij dan eerder kunnen zien waar de mindere galop vandaan komt.

Als je naar de foto’s kijkt dan zie je dat het kruis prima is, ik vind het achterbeen niet schrikbarend rechts. Die galop zou gewoon goed moeten zijn. Maar als je naar de 2e foto kijkt dan valt me iets op waardoor de galop minder zou kunnen zijn door het bekken. Zie jij het ook Elisa?

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:11

Als trouwe meelezer zou ik graag wat vragen willen stellen, mocht dit hier nog mogen tem gerust;

Mijn merrie is nu 301 dagen drachtig en haar gedrag is sinds afgelopen 2 dagen enorm veranderd en heeft ze ook binnen deze 2 dagen een enorme uier aangemaakt die gespannen aanvoelt. Ze loopt ook moeilijk met haar achterhand.
Ze staat snachts met haar kont tegen de muur aan en schraapt veel met haar voorbenen (zie ik op de camera).
Ze eet ook plots veel stro en laat hier voor soms zelfs haar krachtvoer staan...
Het is overigens haar tweede veulen maar zal mijn eerste worden, merrie is 9 jaar.

*Edit: ze staat nu op de paddock en trekt constant met haar achterbeen om hoog.
Is dit gedrag normaal? Wie heeft ervaring/tips?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:25

Zeker goed geteld? Werd ze meerdere cyclussen geïnsemineerd? Mijn merrie heeft vergelijkbaar gedrag als in krachtvoer laten staan en staart Schuren maar die is uitgerekend over 2 dagen en haar uier is nog maar de helft van jouw merrie.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:35

Antonius schreef:
Zeker goed geteld? Werd ze meerdere cyclussen geïnsemineerd? Mijn merrie heeft vergelijkbaar gedrag als in krachtvoer laten staan en staart Schuren maar die is uitgerekend over 2 dagen en haar uier is nog maar de helft van jouw merrie.

ze is op 1 juni en nogmaals op 4 juni geinsemineerd.. 1 eitje was wat troebel en dus nog een keer geinsemineerd. Weet niet welke is blijven hangen maar ik ga van de eerste datum uit en zou ze dus rond 2 mei moeten bevallen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:54

Gewoon goed in de gaten houden of er niks aan de spenen komt. En als je het niet vertrouwd de dierenarts bellen

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:15

Zijn haar spenen nat? Zo lijkt het wel? Dan zou ik de veearts bellen en vandaag nog laten checken op placentitis.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:18

Vulina schreef:
Zijn haar spenen nat? Zo lijkt het wel? Dan zou ik de veearts bellen en vandaag nog laten checken op placentitis.

Helemaal mee eens, geen dag meer wachten.
Eventueel opvoelen of het veulen gedraaid ligt.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 15:05

Dankjullie wel, DA is onderweg

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 15:58

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:

Als je naar de foto’s kijkt dan zie je dat het kruis prima is, ik vind het achterbeen niet schrikbarend rechts. Die galop zou gewoon goed moeten zijn. Maar als je naar de 2e foto kijkt dan valt me iets op waardoor de galop minder zou kunnen zijn door het bekken. Zie jij het ook Elisa?

Ik zie wel het een en ander maar kan zo niet zeggen of het bouw/ stand is of dat de merrie ongelukkig staat op de foto. Dus ben benieuwd wat je opvalt.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:41

Sorry ff spammen.
Vanmorgen geboren Kaygo x ster,D-oC v. Oscar
Afbeelding
Afbeelding

Super wijs mee. Knappe hengst

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:44

Wat een snoetje Baudyh <3 Gefeliciteerd!

TerraH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:48

Wat een knapperd! Gefeliciteerd!

Elisa2 schreef:

Hmm interessant. Ik ga even zoeken of ik een filmpje heb, anders maak ik het vanavond of morgen

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:00

baudyh wat een plaatje gefeliciteerd

Mijn charmeur merrie is vandaag geinsemineerd met Next Pitch

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:47

paardje2013 schreef:
baudyh wat een plaatje gefeliciteerd

Mijn charmeur merrie is vandaag geinsemineerd met Next Pitch

Zijn er al beelden onder het zadel?

KahluaB