Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:49

janderegelaa schreef:
Voor 5000 euro koop je een jonge elitemerrie met een blessure. Dus iets in die richting.

Wat geeft dat plaatje elite dan nog aan... als die merrie uit een bewezen stam komt met genoeg directe familie in de sport zal die altijd meer dan €5000 waard zijn, toch?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:20

Ik heb lang uitgekeken naar een goede fokmerrie en voor 5.000€ vond ik inderdaad niets...

Als je in de gezondheid van de merrie gelooft kan je bv. een prijs afspreken met de garantie dat ze wel gewoon drachtig wordt? Of je dekt ze zelf en verkoopt ze drachtig?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:40

s0173957 schreef:
janderegelaa schreef:
Voor 5000 euro koop je een jonge elitemerrie met een blessure. Dus iets in die richting.

Wat geeft dat plaatje elite dan nog aan... als die merrie uit een bewezen stam komt met genoeg directe familie in de sport zal die altijd meer dan €5000 waard zijn, toch?

Er zijn hier zoveel goede paarden dat een paard met een blessure gewoon minder waard is. En je koopt ze er echt voor.

s0173957

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:20

Dan zal Umeo eens bij jou ten rade moeten komen als ze terug begint te zoeken ;)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:29

Oh ja hoor je komt zeker een Elite merrie tegen niet al te oud voor €5000,- iets ouder maar onder de 14 nog wel voor een klap minder ook.

Wel zonde hoor van bovengemelde merrie. Ik ben erg benieuwd naar de blessure. Mooi lijntje. Al ontloop ik wel zelf alles met Jazz bloed. Toch zou ik kijken.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:19

Ik raak mijn merrie aan de straatstenen niet kwijt.
Ik ga haar ook laten dekken, en probeer haar dan nog eens te verkopen.

Word 12 in mei, ster, d-oc, sport veel sport en predikaten in de lijn ( alleen spring gericht ) zeer laag verwantschap.
Loopt ZZZWAAR, niet geblesseerd
Ook nooit geweest.
Is braaf, alleen erg veel looplust en dit niveau is het ook wel voor haar.

En als dat weer niet lukt, dan houden we haar lekker zelf.

Ik snap wel dat mensen een.merrie kopen als die dragend is, de gok een merrie niet meer drachtig te krijgen zou ik ook niet nemen idd.

Dat lijntje van vd Linde is wel top.
Wil je er zelf niet mee gaan fokken?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 14:21

Gooi ik even de knuppel in het hoenderhok; vinden jullie deze lijn dan écht zo top? Of is het vanwege de bekendheid van de fokker?
Ik zie 1 LT paard en een enkel Z paard..?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 14:31

ullaatje schreef:

Word 12 in mei, ster, d-oc, sport veel sport en predikaten in de lijn ( alleen spring gericht ) zeer laag verwantschap.
Ook nooit geweest.

Ik snap wel dat mensen een.merrie kopen als die dragend is, de gok een merrie niet meer drachtig te krijgen zou ik ook niet nemen idd.

Maar wil je haar dan als fokmerrie verkopen, of als sportpaard?
En als je haar dragend hebt, wil je haar dan dragend verkopen, of na het veulenen?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 14:54

Vulina schreef:
Gooi ik even de knuppel in het hoenderhok; vinden jullie deze lijn dan écht zo top? Of is het vanwege de bekendheid van de fokker?

Deze lijn is idd niet zó wauw neen...

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 15:58

s0173957 schreef:
Vulina schreef:

Deze lijn is idd niet zó wauw neen...

Los van dit specifieke paard: hoe ver kijk je wanneer je een lijntje analyseert en bestempelt als goed of minder goed?

Stel, op het eerste zicht (eerste blik op Horsetelex) zit er niet veel prestatie in de lijn. Maar wanneer je doorklikt en de nakomelingen van de zussen, de zussen van de moeder en de zussen van de grootmoeder bekijkt, is er wel veel prestatie. Dan kan dit een heel ander verhaal worden, toch?

Of vinden jullie dan dat het te ver weg zit om van een goede lijn te kunnen spreken? Of spreken we op dat moment niet meer over de merrielijn maar over de merriestam? Want dan nog kan de lijn op papier niet veel gepresteerd hebben, maar de stam wel heel waardevol zijn.

Ik stel de vraag omdat ik me afvraag hoe anderen/jullie een merrie op papier analyseren.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:41

Ik zie toch al graag prestaties bij broers / zussen of nakomelingen hiervan.
Ook broers / zussen van de moeder.
Als de zussen van de moeder dan ook nog wat gegeven hebben wordt het helemaal leuk.

Ik kijk persoonlijk tot en met grootmoeder en diens broers en zussen.

Als het al overgrootmoeder en verder wordt is het al anders maar commercieel kan dat wel werken.

Als vb onze San Amour.

https://www.horsetelex.nl/horses/family ... nap-dragon

Goedgekeurde broer, nog broer en zus kleine tour. De rest allemaal nog tamelijk jong of fokmerrie. Van die fokmerries wel redelijk wat verkocht op veulenveilingen van Duitse stamboeken.
Halfbroer ooit verkocht voor €800 000 op de PSI, wat leuk is maar natuurlijk niet heel veel zegt.

Zus van de moeder GP, in '14 plaats 58 op de WBFSH wat dus helemaal top is.

Twee broers van de grootmoeder goedgekeurde hengsten, dat neem ik zelf ook nog mee.

Maar dan heeft een dochter van de halfzus van de grootmoeder 2 goedgekeurde zonen (waarvan 1 op weg naar de GP onder Severo) en de overgrootmoeder nog een goedgekeurde halfbroer... dat is leuk om reclame mee te maken maar om nu te zeggen dat je dat zelf nog moet meepakken... ik zelf kijk dan meestal niet zo ver.
Laatst bijgewerkt door s0173957 op 26-03-21 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:41

Ik kijk naar het totaalplaatje en dan ben ik enthousiast. Predikaatrijke lijn en gefokt door Van der Linde, een goede fokker. Ze komt uit een goede lijn met stempelhengsten en het is een prachtige merrie om te zien. Voor mij genoeg. Maar ik zoek geen fokmerrie helaas maar dit is een prima merrie om mee te fokken, zeker als ik het vergelijk met 95% van het merriemateriaal waar hier op Bokt mee wordt gefokt.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 19:37

Sky_As schreef:
ullaatje schreef:

Ook nooit geweest.

Maar wil je haar dan als fokmerrie verkopen, of als sportpaard?
En als je haar dragend hebt, wil je haar dan dragend verkopen, of na het veulenen?

Dat kan dan beide.
Ik verkoop wanneer er mensen zijn die weten te waarderen.
Want ze heeft een gouden karakter

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 19:51

Suzanne F. schreef:
Ik kijk naar het totaalplaatje en dan ben ik enthousiast. Predikaatrijke lijn en gefokt door Van der Linde, een goede fokker. Ze komt uit een goede lijn met stempelhengsten en het is een prachtige merrie om te zien. Voor mij genoeg. Maar ik zoek geen fokmerrie helaas maar dit is een prima merrie om mee te fokken, zeker als ik het vergelijk met 95% van het merriemateriaal waar hier op Bokt mee wordt gefokt.

Grotendeels mee eens.
Toch is het goed om te ontleden waar de verschillende nakomelingen terecht zijn gekomen. Is de stam vooral tot bloei gekomen bij de fokker of zijn juist de nakomelingen op andere stallen succesvol geworden.

De moederlijn van Ferro is nooit tot grote bloei gekomen. De lijn van Totilas, na afsplitsing in een dressuurtak, is ook niet echt indrukwekkend.
Toevalstreffers? Ik denk , deels wel. Genetisch moet het kloppen. Dat is al aanwezig bij de geboorte.
Het leukst is om met een fijne merrie zelf een sterke stam op te bouwen. Maar dan moet je wel de tijd krijgen. En dan moet niet alleen de merriestam oersterk en gezond zijn dus. :D

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 19:56

Duidelijk Mister A!!
Altijd kritisch blijven kijken dus

TerraH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:45

Hi! Ik lees hier al een tijdje mee en heb mij vandaag ook eindelijk geregistreerd op Bokt. Ik ben zelf nog totaal niet ervaren in de (dressuur)fokkerij maar ik vind het ontzettend leuk om over jullie ervaringen en meningen te lezen. Ik wil dit jaar een eerste veulentje gaan fokken met mijn Toto Jr. x Lord Leatherdale merrie.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 98/kalibra

Het is een merrie met een ontzettend goede instelling. Ze is slim en erg werkwillig. Ze heeft een ruime, zuivere stap en een ruime, lichtvoetige draf. Ze heeft wel een zeer sensibel karakter en is daardoor niet altijd even makkelijk. De galop zou wat meer bergop mogen en ze is wat lang (op de foto's lijkt ze korter dan ze is) dus ik zoek een hengst met een wat kortere, sterke rug.
Ze heeft nog geen predicaten maar ik wil haar dit jaar graag meenemen naar de stamboekkeuring.

Ik ben zelf al een hele tijd rond aan het kijken naar hengsten maar ik ben er nog niet uit.
Hebben jullie suggesties?

TerraH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:46

Afbeelding

TerraH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:46

Afbeelding

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:43

Rytm schreef:
Hi, sorry dat ik zomaar kom binnenvallen, maar ik heb iets waarvan ik graag jullie mening zou willen.

Ik heb een 5-jarige merrie, niet meer geschikt voor de sport. Prok gekeurd en voorlopig keur, zou alleen dus nog een IBOP moeten lopen voor elite. Komt uit een goede lijn, moeder elite, grootmoeder elite pref prest en daarachter ook dezelfde predicaten. Wat is zo'n merrie ongeveer waard?

Heb haar net verkocht. Iedereen bedankt voor de input, ook via pb.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:58

Vulina schreef:

Helemaal met je eens Vulina. De veulens van deze fokker zijn populair op de veilingen. En er zitten echt wel leuke tussen. Maar als je zoveel veulens per jaar fokt zou het eerder knap zijn als je er niks tussen hebt zitten. Persoonlijk zou ik de bedragen waarvoor ze soms weg gaan er niet voor over hebben. Maar die man heeft wel een heel goed businessmodel, dat wel.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:56

VValar schreef:
Vulina schreef:

Helemaal met je eens Vulina. De veulens van deze fokker zijn populair op de veilingen. En er zitten echt wel leuke tussen. Maar als je zoveel veulens per jaar fokt zou het eerder knap zijn als je er niks tussen hebt zitten. Persoonlijk zou ik de bedragen waarvoor ze soms weg gaan er niet voor over hebben. Maar die man heeft wel een heel goed businessmodel, dat wel.

Ja hij kan het wel verkopen idd, whaha bezit daar het halve eiland.
Wel knap, dat dan weer wel.

Wanneer komt jullie veulentje?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 23:29

ullaatje schreef:
Ja hij kan het wel verkopen idd, whaha bezit daar het halve eiland.
Wel knap, dat dan weer wel.

Wanneer komt jullie veulentje?

Hij doet het beter dan ik ja :D

Over een maand ongeveer! Maar het is een springpaard hè, dus praat daarom niet echt hier maar lees wel lekker mee ;)
Wanneer is Ullaatje uitgerekend?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 23:53

TerraH schreef:
Hi! Ik lees hier al een tijdje mee en heb mij vandaag ook eindelijk geregistreerd op Bokt. Ik ben zelf nog totaal niet ervaren in de (dressuur)fokkerij maar ik vind het ontzettend leuk om over jullie ervaringen en meningen te lezen. Ik wil dit jaar een eerste veulentje gaan fokken met mijn Toto Jr. x Lord Leatherdale merrie.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 98/kalibra

Het is een merrie met een ontzettend goede instelling. Ze is slim en erg werkwillig. Ze heeft een ruime, zuivere stap en een ruime, lichtvoetige draf. Ze heeft wel een zeer sensibel karakter en is daardoor niet altijd even makkelijk. De galop zou wat meer bergop mogen en ze is wat lang (op de foto's lijkt ze korter dan ze is) dus ik zoek een hengst met een wat kortere, sterke rug.
Ze heeft nog geen predicaten maar ik wil haar dit jaar graag meenemen naar de stamboekkeuring.

Ik ben zelf al een hele tijd rond aan het kijken naar hengsten maar ik ben er nog niet uit.
Hebben jullie suggesties?

Ik vind het een mooie merrie. Als je naar de keuring gaat laat haar dan alsjeblieft klaar maken want dat maakt echt uit. En sla er bij de voorvoeten een ijzertje onder.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 04:48

Ik had net ons Fürst Dior hengstje even toegevoegd op horsetelex. Ik ben benieuwd hoeveel mensen de verkeerde vader invullen..

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:17

Valar rond.10 mei, maar het gaat niet helemaal soepel, dus ik hoop überhaupt op een levend veulen.

Vulina jij bedoelt het verschil furst Dior of furst Jazz?