Hengstencompetitie 2006/2007

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Re: Hengstencompetitie 2006/2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:18

asjemenou schreef:
En dat heb ik helaas nooit gezien, toen ik hem voor de eerste keer in real live zag was ie al ''verpest''
Ik vind het zo`n mooie hengst, en dan dat koppie Vingers aflikken

Sja.... "verpest". Zo grof zou ik het niet benoemen, HP is toch wel een ruiter van kaliber. Maar ook ik snap niet zo goed waarom hij de paarden tegenwoordig zo voorstelt.
[/quote]
Omdat de eigenaren (en misschien het publiek )het willen Verdrietig
[/quote]

En zolang ze punten blijven krijgen zullen ze ook zo blijven rijden!

Gelukkig wordt dit jaar een ongedwongen manier van rijden zeer gewaardeerd, misschien dat het dan een beetje de goede kant op gaat.

Vind ook dat Uptown weer beter gaat dan een tijdje geleden.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:19

greetjebee schreef:

Ben er vandaag niet bij geweest, maar in Zuidbroek ging het ongeveer zo: hij kwam lichtelijk gespannen binnen (wat vrij normaal is voor een jonge hengst), toen hij begon met werken werd de spanning iets meer (beetje bokken af en toe), maar het lukte HP aardig goed om die spanning te laten afvloeien. Paard leek best op z'n gemak te komen, maar werd wel wat 'gewoner' toen... Naarmate de start dichterbij kwam probeerde HP hem 'iets' scherper te maken. Hij werd een paar keer flink naar voren geschopt (met spoor). En (as usual) van voor de rem erop en tegelijk de spoor erin. Op een gegeven moment zat er weer zoveel spanning in dat ie spontaan begon te bokken en er vandoor schoot. Lijkt een beetje op wat er vandaag gebeurde dus... 'een beetje stout vlak voor ie de ring in moest'. In Zuidbroek had ik het idee dat die spanning er gewoon bewust in gereden werd om te voorkomen dat ie zich gewoontjes laat zien.

Tja zoals ik al zei Dromene doen wat er van hen verwacht wordt Knipoog
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 10-01-07 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:20

amaze schreef:
"sommige laten dan net wat meer zien dan ze eigenlijk kunnen!"

Nou dat wil ik ook !! ...........maar hoe ? Tong uitsteken

trommel al je kennissen op, zet ze op een tribune, laat ze veel lawaai maken, en zet de muziek loeihard! En natuurlijk een paar hete soortgenoten erbij, met een beetje geluk gaat de staart erop en showen maar Haha!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:22

Wie heeft er hier Johnson gezien?

Vonden jullie hem ook niet een beetje een hakkentrekker?
Werd met het commentaar natuurlijk niks van gezegd.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:22

asjemenou schreef:
trommel al je kennissen op, zet ze op een tribune, laat ze veel lawaai maken, en zet de muziek loeihard! En natuurlijk een paar hete soortgenoten erbij, met een beetje geluk gaat de staart erop en showen maar Haha!

Wat een moeite zeg..... da's helemaal niet nodig Bloos Haha!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:24

hebben we het over Tuigpaarden ??? Bloos Clown Haha! Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:25

Bij de meeste niet nee, maar zo wil zelfs het sloomste paard nog wel een poging wagen!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:26

amaze schreef:
hebben we het over Tuigpaarden ??? Bloos Clown Haha! Knipoog

Nee, want dan moet je ook nog klompen aandoen en zo hard als je kan op de tribunes gaan stampen Haha! Haha! Haha!

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:26

amaze schreef:
greetjebee schreef:

Ben er vandaag niet bij geweest, maar in Zuidbroek ging het ongeveer zo: hij kwam lichtelijk gespannen binnen (wat vrij normaal is voor een jonge hengst), toen hij begon met werken werd de spanning iets meer (beetje bokken af en toe), maar het lukte HP aardig goed om die spanning te laten afvloeien. Paard leek best op z'n gemak te komen, maar werd wel wat 'gewoner' toen... Naarmate de start dichterbij kwam probeerde HP hem 'iets' scherper te maken. Hij werd een paar keer flink naar voren geschopt (met spoor). En (as usual) van voor de rem erop en tegelijk de spoor erin. Op een gegeven moment zat er weer zoveel spanning in dat ie spontaan begon te bokken en er vandoor schoot. Lijkt een beetje op wat er vandaag gebeurde dus... 'een beetje stout vlak voor ie de ring in moest'. In Zuidbroek had ik het idee dat die spanning er gewoon bewust in gereden werd om te voorkomen dat ie zich gewoontjes laat zien.

Tja zoals ik al zei Dromene doen wat er van hen verwacht wordt Knipoog

Zolang het publiek 'blind' blijft en gelooft dat ie dat allemaal vanzelf doet zal dat ook niet snel veranderen. Al heb ik wel het idee dat men de goede kant op gaat. Met name het jurycommentaar is erg gericht op de manier van voorstellen. Moet wel zeggen dat de jury zich wat dat betreft toch wat beperkt tot het geven van complimenten als het goed gaat... en niets zegt als het niet zo netjes is gedaan... Wie a zegt zou ook b moeten durven zeggen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:28

Joh.... gewoon aan de voorkant vasthouden net zolang tot ie helemaal loslaat, dan been er in en gaan ben die banaan Tong uitsteken Clown

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:29

maar ze kunnen natuurlijk niet hun beste ruiters af gaan kraken, want het zijn toch de jury`s zelf die ze bovenaan zetten ook al gaat het niet zo netjes!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:29

gelukkig zijn we hier allemaal deskundig Knipoog

greetjebee ,ja , Bloos zag ik en ik had het al veranderd Haha!

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:31

amaze schreef:
gelukkig zijn we hier allemaal deskundig Knipoog

greetjebee ,ja , Bloos zag ik en ik had het al veranderd Haha!

Ja en ik ondertussen ook al... Haha!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:31

De beste stuurlui staan aan wal!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:33

Ik zal ook nooit zeggen dat ik het zelf beter kan, maar vind wel dat er een keer wat van gezegd mag worden als het er niet zo diervriendelijk aan toe gaat.

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:34

asjemenou schreef:
maar ze kunnen natuurlijk niet hun beste ruiters af gaan kraken, want het zijn toch de jury`s zelf die ze bovenaan zetten ook al gaat het niet zo netjes!

Nee dat lijkt mij ook erg lastig. Maar zou dat voor de fokkerij nou juist niet erg goed zijn? Nu loopt iedereen achter een bepaalde hengst aan omdat ie zo mooi met z'n voorbenen wappert. Terwijl ze niet in de gaten hebben dat het compleet nep is...

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:35

asjemenou schreef:
Ik zal ook nooit zeggen dat ik het zelf beter kan, maar vind wel dat er een keer wat van gezegd mag worden als het er niet zo diervriendelijk aan toe gaat.

Ja

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:35

"de beste ruiters staan aan de kant"

(mijn eigen intrepetatie ervan ; dit had ik eerst als onderschrift maar het werd soms verkeerd begrepen Ach gut .)

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:37

"Nu loopt iedereen achter een bepaalde hengst aan omdat ie zo mooi met z'n voorbenen wappert. Terwijl ze niet in de gaten hebben dat het compleet nep is..."
Waar heb je het toch over ? Bloos Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:39

Maar als ze nog niet zien wat een hengst zelf doet en wat er in gereden wordt, en als ze alleen maar oog hebben voor dat voorbeen, dan zijn ze toch ook niet kundig genoeg om echt een passende hengst voor hun merrie uit te zoeken? Dus die fokkers zijn in mijn ogen toch meer een soort van vermeerderaars.

Degene die er wel doorheen kunnen kijken, kunnen meestal ook een veel beter overwogen beslissing maken wat er het beste op hun merrie past en die fokken ook de betere paarden.

Degene die alleen maar naar dat wapperende voorbeen kijken lopen meestal toch al de rest van de meute achterna.

(Zelf heb ik helemaal gaan verstand van fokken, daarom doe ik het ook maar helemaal niet)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:44

greetjebee schreef:
Nee dat lijkt mij ook erg lastig. Maar zou dat voor de fokkerij nou juist niet erg goed zijn? Nu loopt iedereen achter een bepaalde hengst aan omdat ie zo mooi met z'n voorbenen wappert. Terwijl ze niet in de gaten hebben dat het compleet nep is...

Hmmmm.... daar kan ik me nog niets eens zo druk om maken....
Een beetje goed gereden paard krijgt door de opleiding sowieso een beter voorbeen gebruik, dat is niet persé nep... liever een paard dat door het rijden apart wordt (en een hengst die díe eigenschap vererft) dan eentje die als driejarige door de baan stampt, maar waar op 5/6 jarige leeftijd niets meer van over is.
Wat ik zelf jammer vind, is dat er naar de wapperende voorbenen gekeken wordt terwijl ruggebruik en achterbeengebruik compleet worden vergeten.

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:47

asjemenou schreef:
Maar als ze nog niet zien wat een hengst zelf doet en wat er in gereden wordt, en als ze alleen maar oog hebben voor dat voorbeen, dan zijn ze toch ook niet kundig genoeg om echt een passende hengst voor hun merrie uit te zoeken? Dus die fokkers zijn in mijn ogen toch meer een soort van vermeerderaars.

Degene die er wel doorheen kunnen kijken, kunnen meestal ook een veel beter overwogen beslissing maken wat er het beste op hun merrie past en die fokken ook de betere paarden.

Degene die alleen maar naar dat wapperende voorbeen kijken lopen meestal toch al de rest van de meute achterna.

(Zelf heb ik helemaal gaan verstand van fokken, daarom doe ik het ook maar helemaal niet)

Helemaal mee eens.

Maar juist daarom zou 'men-van-de-jury' best eens wat vaker kritiek mogen uiten t.o.v. hun 'beste' ruiters. Ik bedoel dus niet dat ze de paarden lager moeten punten, maar heb het puur over het commentaar. Nu wordt er vaak alleen als het goed gaat gezegd 'netjes voorgesteld, zo willen we het zien!', maar als niet goed gaat zeggen ze niet 'en zo willen we het dus niet zien'. Terwijl dat juist voor de minder ervaren fokkers erg nuttig kan zijn.

Dus om die vermeerderaars nog een beetje te kunnen sturen kan het zeker geen kwaad om hen op die 'nepperij' te wijzen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:49

Aimee schreef:
greetjebee schreef:

Een beetje goed gereden paard krijgt door de opleiding sowieso een beter voorbeen gebruik, dat is niet persé nep... liever een paard dat door het rijden apart wordt (en een hengst die díe eigenschap vererft) dan eentje die als driejarige door de baan stampt, maar waar op 5/6 jarige leeftijd niets meer van over is.Wat ik zelf jammer vind, is dat er naar de wapperende voorbenen gekeken wordt terwijl ruggebruik en achterbeengebruik compleet worden vergeten.

Maar een paard wat door het rijden apart moet worden fokt dus niet apart, ze moeten het van nature al hebben, de ruiter krijg je er niet bij.
En als een 3-jarige geweldig loopt en als 5/6 jarige niet meer omdat de ruiter hem kapot heeft gereden dan wil dat nog niet zeggen dat ie slecht fokt, als driejarige liet hij immers zien wat hij van nature had.

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:56

Aimee schreef:
greetjebee schreef:

Een beetje goed gereden paard krijgt door de opleiding sowieso een beter voorbeen gebruik, dat is niet persé nep... liever een paard dat door het rijden apart wordt (en een hengst die díe eigenschap vererft) dan eentje die als driejarige door de baan stampt, maar waar op 5/6 jarige leeftijd niets meer van over is.
Wat ik zelf jammer vind, is dat er naar de wapperende voorbenen gekeken wordt terwijl ruggebruik en achterbeengebruik compleet worden vergeten.

Nee, maar dat is wel iets waar de 'heren van het KWPN' zich druk over zouden moeten maken. Als je weet dat een bepaald deel van de fokkers als belangrijkste criterium het 'hoe-hoog-gooit-ie-z'n-voorbeen' heeft, dan moet je daar als stamboek iets aan willen veranderen. En dat kan allen maar door eerlijk en open te zijn in je commentaar, ook al is dat soms hard en zal het niet altijd door iedereen gewaardeerd worden. Ik snap wel dat dit voor hen (de jury) ook een lastige zaak is, ze staan wel altijd tussen twee (of meer) vuren in. Maar de fokkerij zou er wel bij gebaat zijn.
Bovendien, het apart maken van een paard is niet voor iedereen weggelegd. Daarom moet juist meer waarde worden gehecht aan het natuurlijke bewegen van een paard, en minder voor het effect na een paar jaar van training.

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:58

asjemenou schreef:

Maar een paard wat door het rijden apart moet worden fokt dus niet apart, ze moeten het van nature al hebben, de ruiter krijg je er niet bij.
En als een 3-jarige geweldig loopt en als 5/6 jarige niet meer omdat de ruiter hem kapot heeft gereden dan wil dat nog niet zeggen dat ie slecht fokt, als driejarige liet hij immers zien wat hij van nature had.

Precies, dat bedoelde ik ook met mijn laatste twee zinnen.