Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:55

Ik denk dat je gewoon meer moet genieten van het feit dat ze nu nog klein is, in plaats van de stress omtrent het te klein blijven. Ik heb dat voor mezelf ook losgelaten, je kan er toch niks aan veranderen.

Wel fijn dat ze sowieso mag blijven ongeacht de uitkomst :j.

Ik hoop in maart ook al te kunnen starten met weidegang. Vorig jaar was het pas laat droog genoeg en kort erna waren alle weides allemaal veel te lang/doorgeschoten en lieten ze heel veel gras staan of ze liepen het plat.

@Thioro, balen dat je nu niks kan oefenen op het erf. Hier begint het nu aardig op te drogen, hopelijk kan je straks weer wat doen/oefenen :j

@Toushie: Lootah heeft een flinke groeispurt gemaakt ondanks de koude periode :j

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:57

Wat is er mis met leven fokmerries *kijkt naar eigen merries* ^)

Ik let eigenlijk nooit zo op hoe groot ze zijn. Maar hier zijn ze meestal ook voor de verkoop. :o

Muronia

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 11:01

Dat vroeg ik mij ook even af Sentir, wat is er erg aan fokmerrie zijn? Nu zijn mijn merries niet 100% fokmerrie. Ik dek ze 2 a 3 jaar achter elkaar en dan even een pauze en ze worden tussendoor bereden / lopen voor de wagen. Maar over het algemeen zijn ze hartstikke happy als moeder en hebben ze een aardig luizenleventje, dus ik zie echt niks verkeerds in het leven van een fokmerrie eigenlijk.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:12

@ Sentir, 1,21 nu met een verwachtte stokmaat van 1,40 is toch niet zo gek? Ze is nog geen jaar, die groeit echt nog wel flink.

Onze Shire die dit jaar 3 wordt was echt een baby om te zien als jaarling en is vanaf toen echt zo gigantisch nog gegroeid, hij had ook een flinke wormenbesmetting en dat koste hem ook veel energie.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:25

mirjamalvaro schreef:
Wat is er mis met leven fokmerries *kijkt naar eigen merries* ^)

Ik let eigenlijk nooit zo op hoe groot ze zijn. Maar hier zijn ze meestal ook voor de verkoop. :o

Niets! Maar ze zouden haar dekken op 2 jaar :') en dat vindt ik toch persoonlijk nogal wat heel vroeg. Mama was 2,5/3 jaar en is "klein" gebleven omdat ze er vroeg mee zijn gaan fokken.

Je hebt verschillende fokkers naarmate bedoel ik dus de slechte :') ik heb stunten gezien dat ik denk van hoe... je hebt fokmerries met een luxe golden leventje. En je hebt de andere minder kant.

Hopelijk is het zo een beetje opgeklaard. Helemaal niets tegen fokmerries :')

De mensen die haar zouden willen toen ze 4 maand was zijn mensen die niet naar de paarden omkijken tot het veulen er is. En dat is niet het leven wat ik haar niet gun.

Maar zoals muronia zei, dat gun ik dan weer wel. Een lekker luxe leven.

Maar, ze gaat niet weg ongeachte :D

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:37

Dais_ schreef:
Ik denk dat je gewoon meer moet genieten van het feit dat ze nu nog klein is, in plaats van de stress omtrent het te klein blijven. Ik heb dat voor mezelf ook losgelaten, je kan er toch niks aan veranderen.

Wel fijn dat ze sowieso mag blijven ongeacht de uitkomst :j.

Ik hoop in maart ook al te kunnen starten met weidegang. Vorig jaar was het pas laat droog genoeg en kort erna waren alle weides allemaal veel te lang/doorgeschoten en lieten ze heel veel gras staan of ze liepen het plat.

Mss ben ik idd gewoon teveel aan hey stressen. :') ach ik ga proberen om het wat links te laten liggen. Ik ben gewoon al blij dat er groei is. Ook in de hoeven. Toen ze in de opfok stond groeiden die niet of zeer zeer miniem.

Net nog eens gemeten, 1m23. 2cm erbij. 1m21 is van ong 2 weken terug. Ik probeer ook veel te meten omdat ze bang is van die meetstok. Ik vergelijk haar ook teveel naar andere veulens. Als ik daar al eens mee ophoud zal ik mezelf ook rustiger voelen/minder aantrekken.

Hier ook te lang gras. Mss eerst een deel platgooien met de zeis anders gaan ze het idd plattrappen en/of laten staan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:57

Tsja, je kunt weinig doen aan hoe snel ze wel of niet groeien. Goed voor zorgen is alles wat je kan. Sommige paarden/pony’s hebben heel laat nog een onwijze groeispurt. Valt maar weinig van te zeggen, denk ik.
Verkopen kan altijd nog toch? Mijn nu 3 jarige was op een bepaalt moment ook een dikke prop, dat ik dacht: nou goh, beetje meer halslengte zou ook wel leuk zijn. Dat is heel anders nu.

Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:47

2 jaar dekken is wel wat vroeg ja :j
Hier wordt niet gereden. Ze staan 24/7 naar eigen wil buiten of binnen, ze kunnen kiezen lol. Alleen met eten staan ze opgesloten en met veulenen. :P

Als je zo vaak meet maak je jezelf denk ik ook wel gek. Tijd niet meten en opeens is ze stuk gegroeid :D

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 16:19

Anso wat fijn dat Nova dichterbij komt te zijn. Dat zal je meer rust geven en knuffel tijd. Ben ook blij dat ik Cover thuis heb staan.

Sentir ik zou lekker loslaten.. er is niks over te zeggen.. ik was juist eerst aan het stressen omdat ik dacht dat ik een reus zou krijgen straks omdat mijn veulen zo hard groeide maar gelukkig valt het nu weer mee.
Het andere veulen had een mega achterstand maar die begint nu ook wel bij te trekken.

Met 2 jaar dekken lijkt mij wel erg jong. Dan zijn ze zelf nog een puppy.. Ik heb juist expres even gewacht. Ze was 6 toen Cover geboren werd.

Heeft iemand toevallig een ontwormschema voor jaarlingen?
Na de Pramox kuur had het andere veulen bloedwormen en spoelwormen die eruit kwamen. Volgende maand Mestonderzoek om te kijken of het meeste wel eruit is gekomen. En dan kijken welke wormenkuur ze dan moeten hebben.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 21:06

Kvikur als er bloed- en spoelwormen uitkwamen bij routine ontworming zou ik met de dierenarts overleggen over wanneer weer te ontwormen, en niet af durven gaan op mestonderzoek alleen. Uit mijn hoofd na een maand nogmaals ontwormen maar ik weet het niet zeker.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 22:17

Bij mestlab kon ik laatst weer mest insturen 2 weken na de ontworming, maar online lees ik o.a. dat het afhankelijk van het type ontwormingsmiddel 6 weken kan duren voordat je weer eitjes in de mest hebt.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 23:25

Mijn dierenarts doet niet aan mestonderzoek met de jonge dieren. Ik krijg om en om ivermectine en pyrantel, steeds 2 maanden ertussen. Pas Moxidectine in het najaar dat ze 1 geworden zijn.
Maar ik zou dat goed afspreken met je eigen dierenarts.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 23:38

In de winter zie je geen eitjes van de bloedwormen dus dan krijg je een negatieve uitslag.
Ze hebben 3 weken geleden de Pramox gehad en moet over 1-1,5 maand Mestonderzoek doen om te kijken welke eitjes er dan zijn en dan weten ze welke wormenkuur mee moeten geven. De DA zelf later ook nog even gesproken en die zei inderdaad de jonkies gewoon preventief ontwormen. Ik had zoveel info gehad die ik niet meer onthouden heb wanneer welke kuur geven.
Mijn gevoel zegt ook gewoon iedere 2 maanden een kuur geven want dat andere veulen heeft dus elke keer besmetting terwijl de rest niks had maar zo krijg ik straks dat de andere het ook krijgen. Ik doe al iedere dag de mest opruimen buiten en de stallen mest ik 2x per dag. Meer kun je denk ik niet doen.

Ladonna de vorige keer moesten we inderdaad na een maand nog een keer ontwormen toen die ander spoelwormen had.
Blijkbaar hoeft dat bij de Pramox niet.
Want hoefde nu niet te doen.

Anouska welkom hier en leuk dat je ook een One Million veulen hebt. Mijn hengstveulen is 10,5 maand nu. Ook een lieve knuffel.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 10:35

Wormen is altijd een ding. Zou inderdaad overleggen met de da wat het meest handige is om te doen.

Lootah lag er zo heerlijk bij vanochtend.

Afbeelding

Afbeelding

Vaarwander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:47

Hallootjes,

Ik heb een vraag (beetje off-topic, sorry alvast!) over het (ver)leasen van een paard.

Ik ga rond Juni een ander paard kopen, omdat Navaarah (mijn veulen van 2024) waarschijnlijk niet de gewenste maat gaat krijgen.

Ik zit er over na te denken om Navaarah aan te bieden voor het leasen. Het idee is dat de leaser haar kan zien als eigen en ‘alles’ met haar mag doen. Over een paar jaar hoort het zadelmak maken en het rijden hier uiteraard ook bij! Nu vroeg ik me dus af, wat is een fatsoenlijke leaseprijs? Ik zat zelf aan de stallingskosten te denken. Dierenartskosten, hoefsmid etc zullen (sowieso totdat ze bereden kan worden) voor mij blijven.

Dit is icm mijn pony ruin van 8 jaar. Deze wordt dat 2-3 dagen in de week beschikbaar gesteld voor de leaser. Hier kan grondwerk mee gedaan worden, rustige bosritjes, wandelen etc.

Ik ben hier niet in thuis dus vandaar de vraag om advies
Laatst bijgewerkt door Vaarwander op 05-02-25 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Vaarwander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:05

Toushie schreef:
Wormen is altijd een ding. Zou inderdaad overleggen met de da wat het meest handige is om te doen.

Lootah lag er zo heerlijk bij vanochtend.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat lief zeg! Mijn veulen kan er ook heerlijk van genieten

Afbeelding

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:13

Vaarwander schreef:
Hallootjes,

Ik heb een vraag (beetje off-topic, sorry alvast!) over het (ver)leasen van een paard.

Ik ga rond Juni een ander paard kopen, omdat Navaarah (mijn veulen van 2024) waarschijnlijk niet de gewenste maat gaat krijgen.

Ik zit er over na te denken om Navaarah aan te bieden voor het leasen. Het idee is dat de leaser haar kan zien als eigen en ‘alles’ met haar mag doen. Over een paar jaar hoort het zadelmak maken en het rijden hier uiteraard ook bij! Nu vroeg ik me dus af, wat is een fatsoenlijke leaseprijs? Ik zat zelf aan de stallingskosten te denken. Dierenartskosten, hoefsmid etc zullen (sowieso totdat ze bereden kan worden) voor mij blijven.

Je wilt dus een leaser voor je jaarling? En wat haalt de leaser daaruit behalve betalen? Met een jaarling hoef je amper wat te doen. Dus als je daar al extra aandacht voor zoekt dan zou je daar geen geld voor moeten vragen.

Vaarwander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:17

belle_boef schreef:
Vaarwander schreef:
Hallootjes,

Je wilt dus een leaser voor je jaarling? En wat haalt de leaser daaruit behalve betalen? Met een jaarling hoef je amper wat te doen. Dus als je daar al extra aandacht voor zoekt dan zou je daar geen geld voor moeten vragen.

Ik heb even het bericht aangepast aangezien ik wat vergeten was.

Het gaat mij daarnaast niet zozeer om extra aandacht. Het idee erachter is dat iemand een ‘eigen’ paard heeft voor alleen de stallingskosten. Overige kosten blijven voor mij. Er kan een band opgebouwd worden, gewandeld worden door het aansluitende bos, licht hersenwerk, borstelen.

Het is ook alleen een vraag. Ik heb nog niks besloten… het gaat mij alleen om advies. Het gaat overigens ook niet om stallingskosten van €500 pm hè
Laatst bijgewerkt door Vaarwander op 05-02-25 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:23

:') volgens mij ben jij de enige die daar voordeel uit haalt

Vaarwander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:28

Charaz schreef:
:') volgens mij ben jij de enige die daar voordeel uit haalt

Ik heb even het originele bericht aangepast. Ik was er wat in vergeten..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:41

Vaarwander schreef:
belle_boef schreef:
[

Ik heb even het bericht aangepast aangezien ik wat vergeten was.

Het gaat mij daarnaast niet zozeer om extra aandacht. Het idee erachter is dat iemand een ‘eigen’ paard heeft voor alleen de stallingskosten. Overige kosten blijven voor mij. Er kan een band opgebouwd worden, gewandeld worden door het aansluitende bos, licht hersenwerk, borstelen.

Het is ook alleen een vraag. Ik heb nog niks besloten… het gaat mij alleen om advies. Het gaat overigens ook niet om stallingskosten van €500 pm hè

Maar wat heb je dan aan “eigen paard” waar je als leaser wat aan hebt? Want zoals ik het lees is het enige “eigen paard” hieraan de kosten voor een dier waar je niks mee kan :') en het risico dat tegen de tijd je er wel wat mee kan de eigenaar er klaar mee is en zelf aan de slag wil.

Maar wellicht kan je voor deze vraag beter zelf een topic aanmaken

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:45

En als ze nou wél groot genoeg blijkt te zijn? Bedank je dan de leaser en neem je het zelf weer over?

Vaarwander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:47

Dais_ schreef:
En als ze nou wél groot genoeg blijkt te zijn? Bedank je dan de leaser en neem je het zelf weer over?

Nee zeker niet. Er komt in Juni een paard die voor mij groot genoeg is. Ik wil haar zelf gewoon aanhouden, maar ik hoef verder dan niks met haar te doen. Bij de juiste ‘klik’ kan de leaser haar t.z.t. ook overkopen.

Vaarwander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:50

Ik sluit mijn vraag af

Kletstopic veulens 2024 was niet de juiste plek om dit te plaatsen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 22:24

Ik zou niet zo bang zijn dat ze erg klein blijft, als ik de maat van haar ouders zie lijkt het me sterk dat ze pony blijft.