Twee kampen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:18

Anya"]
[quote="Pipo"][quote="Anya schreef:

I have a dream:
1. Anna raadt iemand een KWPN-hengst aan
2. Sarabande raadt iemandt een Shaiga-arabier (schrijf je dat zo goed?) aan.
(de namen kunnen vervangen worden door namen van andere F&A-bokkers uit de 'kampen').

Gewoon omdat dat een goede keus zou zijn!
Wat een ontzettend tof forum zou dit dan kunnen worden.

Anna raadt zelfs bij een niet KWPN-merrie Poetin een KWPN hengst Troy aan. Je hebt kunnen zien hoe de KWPN deskundigen over die combinatie dachten! Kortom een zgn KWPN-papier kan, op basis van deze deskundige adviezen, leiden tot een prachtig half papier (aangezien Poetin tot een stamboek hoort dat niet door het KWPN erkend wordt) maar een catatrofaal produkt.

Geschreven SHAGYA.
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 12-03-04 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:28

En het EASP keurt tegenwoordig ook halve KWPN-ers goed geloof ik.........
Dus zo slecht zijn die KWPNers nog niet.

Die Bugatti x GARANCO was trouwens (óók volgens de pers) het enige fatsoenlijk voorgestelde 3-jarige paard bij de keuring.
Laatst bijgewerkt door CGJ12 op 12-03-04 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:32

Er is niks mis met een goede halve of een hele KWPNer.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:33

adriana schreef:
Ok, ik merk dat we hier afdwalen.
Maar de suggesties die hier gedaan worden bij een warmbloed paard ligt anders dan bij een ras.

Adriana de suggestie om aan een vragensteller, die meestal weinig kennis heeft, eerst te vragen wat hij/zij wil is voor de duidelijkheid in de discussie.

Als iemand met een merrie van niks komt interessert het mij geen bal dat Anna daar een sha op wil zetten
of Joshua een groninger
of Ceasario een Duitse hengst
Maar als het een merrie uit een mooie lijn is, dan gaan mijn fokkers instincten spreken
Dan probeer ik de eigenaar te bewegen om zelf te leren kijken om zelf te gaan zoeken wat zij/hij zelf mooi vindt en te kijken naar vergelijkbare dingen etc etc
Dus ik probeer zo'n eigenaar enthousiast te maken om een in mijn ogen goed veulen te fokken.

Vervolgens komen die anderen en die doen hetzelfde, vanuit hun visie, achtergrond en gedrevenheid en ik denk dan o wat zonde voor die merrie om er zon hengst op te zetten.

Maar ik realiseer me dat dat er van de andere kant ook zo uitziet het is maar wel perspectief je neemt.

Het is dus allemaal wel goed bedoelt, maar de topic starter wordt tureluurs van al die ego's die hun eigen ei kwijt willen en elkaar gaan bestrijden, en begrijpt er dus niets meer van en haakt af.

Dus vandaar vind ik het heel essentiel dat eerst duidelijkheid wordt gevraagd, wat wil de vraagsteller fokken en weet diegene wat de keuze voor het een inhoud tegenover de keuze voor het ander.

Dus in plaats je eigen (wel of niet dat is niet belangrijk) adviezen belangrijk vinden, wat meer rekening houden met de vraagsteller.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:36

Anna42 schreef:
Anna raadt zelfs bij een niet KWPN-merrie Poetin een KWPN hengst Troy aan.

Ik dacht dat ze dat zelf al gekozen hadden.
Dit is niet de manier om duidelijkheid in de verhoudingen te brengen, maar meer de zie je wel ik heb gelijk mentaliteit waar we nu juist vanaf willen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:39

sarabande schreef:
Als iemand met een merrie van niks komt interessert het mij geen bal dat Anna daar een sha op wil zetten
of Joshua een groninger
Maar als het een merrie uit een mooie lijn is, dan gaan mijn fokkers instincten spreken

Of Joost een Welshje........... !!!!! Knipoog

Uit het hart gegrepen OK dan!

Gelukkig gaat het in veruit de meeste gevallen inderdaad (in mijn ogen dan) om een "merrie van niks" en dan vind ik het beter om te zwijgen.
...............Ja dat kan ik óók.........

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:52

Lovely schreef:
Joshu, we krijgen van anna42 dus regelmatig vrij dringend de boodschap door dat veel top-paarden helemaal niet deugen qua bouw en beweging(dat hoort natuurlijk bij elkaar). De boodschap wordt ons steeds maar weer gegeven, en weer en weer. Daaraan verbonden wordt het idee dat de shagya arabier wel over de juiste eigenschappen beschikt en dat het raadzaam zou zijn om terug te fokken op die shagya, als het al in je paard zit in generatie x. Dit wordt ons voorgeschoteld als the one and only truth, terwijl wij (doe maar de gewone bokker) helemaal geen "bewijs" hebben van de verhalen en beweringen. De shagya is nagenoeg uit het straatbeeld verdwenen en dat is ook niet voor niets, zo werkt het nu eenmaal.
Maar als klap op de vuurpijl worden hengsten naar voren geschoven uit eigen fok, dat is eigen belang uiteraard, dat begrijpt een kind. Daarnaast worden ook nog de dekhengsten aangeprezen van bevriende bokkers, Orbaldo is hier een voorbeeld van.
Hoe kan je in hemelsnaam nagaan of een dergelijk advies wel hout snijdt?? Het zou toch evengoed eigen belang kunnen zijn?
(dit was een hele korte samenvatting, ik hoop dat het duidelijk is)

Mij is het niet duidelijk want de essentie waar het omgaat bij sportpaarden nl. het evenwicht in de bouw en de bewegingen heb je kennelijk niet begrepen.

Om te zien of het advies hout, snijdt kun je afleiden van de KWPN indexen.
Almox Prints v. Hockey v. Pomenarets ox (ox staat voor de volledigheid voor Arabisch Volbloed) voert de lijst aan van de KWPN springhengsten met 7 t/m 9 jarige nakomelingen. Met slechts 14 kinderen behaalde hij dit topresultaat!
Almox Prints nam twee keer deel aan de Olympische Spelen die van Seoul en Barcelona.

Een andere zoon van Hockey Biotop van Reiner Klimpke is om onverklaarbare redenen uit de indexen weggevallen!!!!
Hockey is ook de vader van de Nationale Russische dressuurkampioenen Chochot-57, Podchot-57 en Saporoshez-62.
Podchot nam met zijn amazone Elana Sidneva deel aan de Olympische Spelen van Sydney 2000.

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:00

sarabande schreef:
of Joshua een groninger

Oke dan staat dat ook weer als een paal boven water.Wij krijgen de slechten en jij de goeden Haha! Clown
Iets gematgder toon siert de mensheid Tong uitsteken
Dan zijn er een heleboel slechten want deze personen hebben het zeer druk met advies

[edit anya guote-teken aangepast]

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:01

Back to old times.......

Hier zal nooit iets veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:02

Inderdaad Desiree.........lekker de hele week moeite doen om het uit te spreken. En het is weer een zelfde liedje........steken onder water, gezeik over stamboeken en elkaar in de haren vliegen.

Tja een aap verleer je geen kunstjes toch?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:05

Misschien is het wijzer het gel*l over wel of niet kwpn/shagya/shetlander voort te zetten in een topic dat echt over fokbeleid gaat?

Daar was het namelijk in dit topic niet over begonnen namelijk.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:10

sarabande"]
[quote="adriana schreef:
Ok, ik merk dat we hier afdwalen.
Maar de suggesties die hier gedaan worden bij een warmbloed paard ligt anders dan bij een ras.

Adriana de suggestie om aan een vragensteller, die meestal weinig kennis heeft, eerst te vragen wat hij/zij wil is voor de duidelijkheid in de discussie.

of Joshua een groninger
Dan probeer ik de eigenaar te bewegen om zelf te leren kijken om zelf te gaan zoeken wat zij/hij zelf mooi vindt en te kijken naar vergelijkbare dingen etc etc
Dus ik probeer zo'n eigenaar enthousiast te maken om een in mijn ogen goed veulen te fokken.

Vervolgens komen die anderen en die doen hetzelfde, vanuit hun visie, achtergrond en gedrevenheid en ik denk dan o wat zonde voor die merrie om er zon hengst op te zetten.

Maar ik realiseer me dat dat er van de andere kant ook zo uitziet het is maar wel perspectief je neemt.

Het is dus allemaal wel goed bedoelt, maar de topic starter wordt tureluurs van al die ego's die hun eigen ei kwijt willen en elkaar gaan bestrijden, en begrijpt er dus niets meer van en haakt af.

Dus vandaar vind ik het heel essentiel dat eerst duidelijkheid wordt gevraagd, wat wil de vraagsteller fokken en weet diegene wat de keuze voor het een inhoud tegenover de keuze voor het ander.

Dus in plaats je eigen (wel of niet dat is niet belangrijk) adviezen belangrijk vinden, wat meer rekening houden met de vraagsteller.
[/quote]

Als voorbeeld nemen wij de merrie Daula. Eentje uit het Evenwichtsboek en fantastische evewichtige bewegingen.
Mijn fokkerinstincten zeggen dat je die eigenschappen moet proberen terug te fokken. Jouw fokkersinstincten, op basis van de zgn moderne inzichten en vooruitgang, zeggen dat je in dezelfde lijn moet doorgaan.
De 'voortuitgang' hebben we vervolgens 3 generaties later kunnen zien.
Wat in jouw ogen goed is, blijkt in de praktijk het tegenovergestelde.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:12

Tja en dan zijn we er weer, ieder in zijn waarde laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:13

Anna42, wat jij goed vindt in de oudere generaties, is misschien inmiddels wel achterhaald?? Waar jij beweert dat 'het' vroeger goed was, rijst bij mij echt duidelijk twijfel. Je verhaal over evenwicht begrijp ik wel hoor, begrijpen is niet hetzelfde als mee instemmen volgens mij.
Ach, je hebt me wel zover gekregen dat ik een film van mijn paard beeldje-voor-beeldje afspeel Tong uitsteken.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:14

Wat voor de 1 de waarheid is, is voor de ander belachelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:15

Jaantjsje, zo extreem wil ik het niet zien. He tis nogal zinloos om iets zomaar belachelijk te noemen. Ik vind de theorie van anna42 helemaal niet belachelijk an sich, zeker niet!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:19

Lovely schreef:
Anna42, wat jij goed vindt in de oudere generaties, is misschien inmiddels wel achterhaald?? Waar jij beweert dat 'het' vroeger goed was, rijst bij mij echt duidelijk twijfel. Je verhaal over evenwicht begrijp ik wel hoor, begrijpen is niet hetzelfde als mee instemmen volgens mij.
Ach, je hebt me wel zover gekregen dat ik een film van mijn paard beeldje-voor-beeldje afspeel Tong uitsteken.

Niet alleen was het vroeger goed. De alom geprezen en onverbiddelijke index-cijfers van het KWPN spreken bevestigen ook de huidige resultaten.
De door mij aangehaalde indexcijfers zijn namelijk heet van de pers.
IDSnr 4/2004 of zijn die getallen 2 weken al weer van vroeger?

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:21

Daar gaan we weer... dacht dat er een aantal pagina's terug iedereen zich wel kon vinden in de oplossingen enzo maar nu is er weer een hele fete aan het ontstaan

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:24

Desiree schreef:
Back to old times.......

Het is mijns inziens niet de bedoeling van dit topic om iemands mening of zienswijze te veranderen toch ? Wel om te leren om opmerkingen als deze achterwege te laten. Lachen

Voorzover een en ander niet direkt te maken heeft met het topiconderwerp hoort de foktechnische kant van de zaak WEL in een ander topic thuis, hoe interessant ook.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:28

lageveld"]
[quote="Desiree schreef:
Back to old times.......

Het is mijns inziens niet de bedoeling van dit topic om iemands mening of zienswijze te veranderen toch ? Wel om te leren om opmerkingen als deze achterwege te laten. Lachen
.
[/quote]
Daar had ik het ook niet over, ik bedoelde meer de manier van omgaan met elkaar. Ik dacht dat dat wel de bedoeling was, om deze te verbeteren.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:31

Lovely, dit was niet op jou gericht, ik kan niet zo snel typen.
Het komt bij mij over als, ik vind het is zwart en een ander vindt het is wit. Dan vindt ik dat wit mij onderuit haalt.Dat bedoel ik er mee te zeggen

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:32

Anna42 schreef:

Om te zien of het advies hout, snijdt kun je afleiden van de KWPN indexen.
Almox Prints v. Hockey v. Pomenarets ox (ox staat voor de volledigheid voor Arabisch Volbloed) voert de lijst aan van de KWPN springhengsten met 7 t/m 9 jarige nakomelingen. Met slechts 14 kinderen behaalde hij dit topresultaat!Almox Prints nam twee keer deel aan de Olympische Spelen die van Seoul en Barcelona.

Juist omdát ie er slechts 14 heeft voert ie die lijst aan.......... niet ondanks.
die hengst heeft alleen absolute TOPmerries gedekt. Al was het alleen maar om dat idiote dektarief.

Zelfs Cabochon had bij die merries nog springers geleverd..............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:32

jaantsje schreef:
Lovely, dit was niet op jou gericht, ik kan niet zo snel typen.
Het komt bij mij over als, ik vind het is zwart en een ander vindt het is wit. Dan vindt ik dat wit mij onderuit haalt.Dat bedoel ik er mee te zeggen

Aha op die manier. Zo zwart wit is het inderdaad niet, er is een wereld van grijs, gestreept, gespikkeld en gevlekt Knipoog.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:36

CGJ12 schreef:
Juist omdát ie er slechts 14 heeft voert ie die lijst aan.......... niet ondanks.
die hengst heeft alleen absolute TOPmerries gedekt. Al was het alleen maar om dat idiote dektarief.

Zelfs Cabochon had bij die merries nog springers geleverd..............

Slaat op niks. Dus dure hengsten dekken enkel super merries en staan allen aan kop van indexen? Vind hem trouwens helemaal niet zoo duur: 1250 euro.
Vroeger was hij iets duurder dus nu zal hij wsch zakken op de indexen: is dat de redenering?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:39

jaantsje schreef:
Wat voor de 1 de waarheid is, is voor de ander belachelijk.

Indien we maar allemaal aan dezelfde dwaling geloven, lijkt het toch alsof we de waarheid gevonden hebben.